Köpråd: 350 till 400 000kr sportbil.

frostyman
15 april 2012 · 120 Inlägg

Thedriftking skrev:
M3 är vettigt för dom pengarna,

Men jag tycker det är roligare med en 'stressad' äldre bil som kör ifrån dom nyare sportbilarna..
T.ex jag fick köra polarens skyline r33, hittade en nyare Porsche (typ 996) På vägarna, och körde ifrån honom som inget, skylinen har kostat typ 125.000 medans porschen kostar massa mera, inte varit problem med skylinen heller smile

En 996 carrera kostar inte så fruktansvärt mycket mer ändå, finns nog att finna under 200k i alla fall. Sen får man ju tänka på att man betalar för ett helt koncept. Att skicka på mer laddtryck och fula dit lite kina-coilovers är inte säkert att det ger en perfekt och balanserad bil för det. Personligen tycker jag att det blivit lite coilovershysteri, direkt man snackar chassi så är coilovers lösningen på allt.

Sen är det oftast mycket mera skruv med trimmade kärror än orginal dito, även om din polare kanske haft tur eller valt rätt saker. Till sist är det ju faktiskt så att man får betala lite för just emblemet på huven, självklart.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Merca300CeCab Jag är inte bara skåning, jag är dryg åxå...
19 maj 2012 · 110 Inlägg

Eller köp en sån som jag har . En SLk 55 å då har du några tusenlappar över till Kleeman grejjor. Ca 30 000kr så får du en bil som enligt dem gör 0-100 på 4,4 sek org 4,9...

den går rätt bra orginal men det e alltid roligt med möt pulver :-)

Kör Audi R8 V10 Spyder samt Audi A6 TDI 2013 å Frugans Audi A4 TDI 2009
www.DperssonBilrekond.se
Mercedes AMG GTS "Edition 1" (2016)
Masquerade Aldrig nöjd
19 maj 2012 · 804 Inlägg

Merca300CeCab skrev:
4,4 sek org 4,9

Oj, den förbättringen måste verkligen vara värd 30k.roll

Livet är för kort för att äga Volvo.
Glesmark
19 maj 2012 · 1 938 Inlägg

Masquerade skrev:

Merca300CeCab skrev:
4,4 sek org 4,9

Oj, den förbättringen måste verkligen vara värd 30k.roll

Att kapa en halv sekund 0-100 när bilen gör det på 4.9 är inte något som ett öppet avgassystem gör direkt...

Masquerade Aldrig nöjd
19 maj 2012 · 804 Inlägg

Glesmark skrev:

Masquerade skrev:

Merca300CeCab skrev:
4,4 sek org 4,9

Oj, den förbättringen måste verkligen vara värd 30k.roll

Att kapa en halv sekund 0-100 när bilen gör det på 4.9 är inte något som ett öppet avgassystem gör direkt...

Nej, men att lägga 30k för att kapa en halv sekund - en förbättring man som förare inte lär känna av alls - är ju ett fantastiskt exempel på att kasta pengar i sjön.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Glesmark
19 maj 2012 · 1 938 Inlägg

Masquerade skrev:

Glesmark skrev:

Masquerade skrev:

Oj, den förbättringen måste verkligen vara värd 30k.roll

Att kapa en halv sekund 0-100 när bilen gör det på 4.9 är inte något som ett öppet avgassystem gör direkt...

Nej, men att lägga 30k för att kapa en halv sekund - en förbättring man som förare inte lär känna av alls - är ju ett fantastiskt exempel på att kasta pengar i sjön.

Beror ju på, att kapa en halv sekund på 0-100 känns definitivt mera i en bil som gör 0-100 på 4.4 sekunder än i en bil som gör 0-100 på 10 sekunder original och 9.5 sek efter trimning.

Att trimma till att göra 0-100 på 9.5 sekunder istället för 10 kräver mycket mindre pengar och hk än att trimma från 4.9 till 4.4. Det kostar, bara att inse, har byggt om min motor för massa pengar, närmre 70 än 60 000 kr.

Min bil gör 0-100 på 5.9 original med 230 hk, med 650-700 hk kanske den gör det på 3.5-4 sekunder, 3 dubbel effekt och massa pengar, kanske bör nämna att min bil är minst 30 000 kr från att vara klar.
Det kostar, det gör det..... Sen om det är värt det, det får man avgöra själv.

Rquired Allmänt envis
19 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Det finns folk som lägger betydligt mer än 30.000:- på ett avgasrör som inte ger någon mätbar effektökning utan endast välljud, kolla vad Acrapovic´s produkter till värre modeller kostar som ett exempel, så 30.000:- för något som omfattar ett avgasrör om jag förstått det hela rätt och programvara för en prestandaökning på en halv sekund i en redan svindlande snabb Mercedes tycker jag inte kan påstås vara dyrt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Masquerade Aldrig nöjd
19 maj 2012 · 804 Inlägg

Glesmark skrev:
Att trimma till att göra 0-100 på 9.5 sekunder istället för 10 kräver mycket mindre pengar och hk än att trimma från 4.9 till 4.4. Det kostar, bara att inse.

Att det kostar mer förstår jag också men enligt mig är 30k för en halv sekund fortfarande att kasta pengar i sjön. Det blir inte direkt billigare för att "förbättringen" är svårare att få till. Behöver inte bli någon stor diskussion, folk får tycka att det är prisvärt om de så vill. tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.
OpelP1
20 maj 2012 · 1 412 Inlägg

Dom flesta sorters trim är väl att kasta pengarna i sjön. smile

Men kul är det ändå.

Busgrabb Rejsa ?
20 maj 2012 · 2 959 Inlägg

Masquerade skrev:

Glesmark skrev:
Att trimma till att göra 0-100 på 9.5 sekunder istället för 10 kräver mycket mindre pengar och hk än att trimma från 4.9 till 4.4. Det kostar, bara att inse.

Att det kostar mer förstår jag också men enligt mig är 30k för en halv sekund fortfarande att kasta pengar i sjön. Det blir inte direkt billigare för att "förbättringen" är svårare att få till. Behöver inte bli någon stor diskussion, folk får tycka att det är prisvärt om de så vill. tongue

Bara för den kapar en halv sekund 0-100 så märks tex 100-200 tiden säkerligen betydligt mer, tänkt på det att prestandaökningen gäller ju ialla intervaller och register när man trimmar.

När min gamla Evo IX gjorde 0-100 på ca 4 sek istället för ca 5 så kändes det väldigt mycket snabbare och brutalare, visste en hel sekund där men alltså det känns!

Senast redigerat av Busgrabb (20 maj 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
Evildan
20 maj 2012 ·

för en gångs skull iddes jag inte bläddra igenom alla 12 sidorna och ställer istället frågan här:
har TS köpt bil?
vad blev det?

frostyman
20 maj 2012 · 120 Inlägg

Evildan skrev:
för en gångs skull iddes jag inte bläddra igenom alla 12 sidorna och ställer istället frågan här:
har TS köpt bil?
vad blev det?

I ett tidigare inlägg har trådstartaren gallrat ut camaro, challenger och mustang som tänkbara bilar att köpa. Tror inte att han kommit till skott än dock. I alla fall inte vad han skrivit här.

Porsche 996 Turbo "Europipe Stage 2L" (2001)
Saab 9-5 (1999)
Merca300CeCab Jag är inte bara skåning, jag är dryg åxå...
20 maj 2012 · 110 Inlägg

Rquired skrev:
Det finns folk som lägger betydligt mer än 30.000:- på ett avgasrör som inte ger någon mätbar effektökning utan endast välljud, kolla vad Acrapovic´s produkter till värre modeller kostar som ett exempel, så 30.000:- för något som omfattar ett avgasrör om jag förstått det hela rätt och programvara för en prestandaökning på en halv sekund i en redan svindlande snabb Mercedes tycker jag inte kan påstås vara dyrt.

Haha ilken snackis detta blev. Om man tycker det är värt 30 papp får var å en avgöra. men 0,5sek att kapa är mycket när vi snackar under 0-100 på under 5sek. Ljudet blir åxå helt annorlunda då det blir nya headers samt de främre kattarna tas bort. Sen är de mycket riktigt ny mjukvara i låda samt motor.
Värt 30KKR??? Tja får man avgöra själv men när bilen redan kostar 300 000kr ca så är det bara 10% tänk på det big_smile

Kör Audi R8 V10 Spyder samt Audi A6 TDI 2013 å Frugans Audi A4 TDI 2009
www.DperssonBilrekond.se
Mercedes AMG GTS "Edition 1" (2016)
Evildan
20 maj 2012 ·

frostyman skrev:

Evildan skrev:
för en gångs skull iddes jag inte bläddra igenom alla 12 sidorna och ställer istället frågan här:
har TS köpt bil?
vad blev det?

I ett tidigare inlägg har trådstartaren gallrat ut camaro, challenger och mustang som tänkbara bilar att köpa. Tror inte att han kommit till skott än dock. I alla fall inte vad han skrivit här.

tack.
ja det förstår jag, han är ju ute efter en "sportbil" och dom brukar man kunna svänga med oxå.
har själv åkt camaro gen4 som var åtgärdad en hel del väghållningsmässigt och var väl lika bra då som en modern familjebil såsom v70/e-klass i kurvorna.

MB slk sl med v8 ligger mig varmt om hjärtat, inga värstingar runt en bana där din 996 kör 8or runt dom men fungerar utmärkt och ypperligt bekvämt där man oftast använder sin bil, ute på allmän väg till affärn eller dyl. (precis som din porsche)

Merca300CeCab Jag är inte bara skåning, jag är dryg åxå...
20 maj 2012 · 110 Inlägg

Säg inte det. Jönsson (i Viken ) kör med sin SLk Black Series 8:or runt GT3orna på Knutan :-) Men den är ju åxå lite special...

Kör Audi R8 V10 Spyder samt Audi A6 TDI 2013 å Frugans Audi A4 TDI 2009
www.DperssonBilrekond.se
Mercedes AMG GTS "Edition 1" (2016)
Evildan
21 maj 2012 ·

Merca300CeCab skrev:
Säg inte det. Jönsson (i Viken ) kör med sin SLk Black Series 8:or runt GT3orna på Knutan :-) Men den är ju åxå lite special...

lite special...
jag tänkte på "stock" direkt från monteringen.
B.S saknar vad jag förstått lite komfort jämfört med en "normal" AMG och är därmed inte det MB-bekväma valet att även handla mjölk med i den grå vardagen.
jag har nog lite gubbvarning, vill åka bekvämt oxå smile
men en BlackSeries skulle jag ju ändå inte må dåligt av så att säga, kan ju åka bekvämt och mjukt i gamla W202 till vardags och B.S på söndagarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang