Audi S6 Plus eller BMW 540/6 vad säger ni

Seth
24 december 2011 · 3 354 Inlägg

Darkus skrev:
Kanske ska nämna att det var en äldre S4. Och var ja läst så är S6 bara en facelyftad S4
Och inge större skillnad på dom.

Kört lite olika 540:in och då är dom bra mycket skönare att åka i.
Nöjd med ditt svar nu då Svanberg??

Svanb3rg skrev:

Darkus skrev:
Utan tvekan 540:in. Enda audi jag har prövat var en s4 och den vart ja besviken på.

Nästan som att skriva "Audin,för jag har bara provat en BMW 520 och den blev jag besviken på" big_smile

vilken motor hade den du körde?
finns med både 5 cyl o 2st v8or (s6+ har en annan v8 än "vanliga" s6)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
-Bazz3r- Team Breehäng
24 december 2011 · 1 623 Inlägg

PMPerformance skrev:

p12 skrev:
audin har ju klart bäst topphastighet, 3600 km/h

källa:http://sv.wikipedia.org/wiki/Audi_S6_plus_Quattro

Vilket ös lol

Hahahaha och 16-växlad låda eller? lol lol lol lol

R1 3
└┼┤
2 4
Seth
24 december 2011 · 3 354 Inlägg

Darkus skrev:
5:a på 2,2 l
Den va slö som mormors gamla merca diesel

Seth skrev:

Darkus skrev:
Kanske ska nämna att det var en äldre S4. Och var ja läst så är S6 bara en facelyftad S4
Och inge större skillnad på dom.

Kört lite olika 540:in och då är dom bra mycket skönare att åka i.
Nöjd med ditt svar nu då Svanberg??


vilken motor hade den du körde?
finns med både 5 cyl o 2st v8or (s6+ har en annan v8 än "vanliga" s6)

okej. bara undra

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Rquired Allmänt envis
24 december 2011 · 12 512 Inlägg

OSkar000 skrev:

Rquired skrev:
Är en S6+ verkligen en sådan klassiker? Hade det varit en RS6+ hade jag förstått att det är något speciellt men en S6 när RS6 och RS6+ finns? En BMW 540i/6 är knappast någon dussinbil den heller direkt eftersom de flesta 40i har automatlåda, det finns ett gäng BMW-entusiaster som envist hävdar att V8 och manuell låda är det bästa så en sådan bör hålla värdet riktigt bra den med eftersom den är ovanlig.

Valet i sig är dock lite svårare, jag hade nog valt BMW helt på egna preferenser. smile

I mina ögon är S6 plus en klassiker, hör hemma i samma klass som RS2 i min värld.

S6 plus är alltså den vassaste varianten av den gamla C4-modellen (91-97). Handbyggda till större delen och ett ganska begränsat antal. Stämmer informationen jag har så är det 97 sedaner och 855 avant, dvs knappast en dussinbil.

Det huvudsakliga som skiljer mot vanliga S6 är växellåda, motor, och diverse kosmetika. Skulle gladeligen köpa en om jag hade plats, utan tvekan en av de snyggaste bilmodellerna som såldes under 90-talet.

Lite läsning (försäljningsbrochyr)
http://nordicaudi.com/arkivet/broschyrer/s6plus.htm

Då är jag med, fick för mig att det var en C5 (97-04 va?) som var aktuell den bil du menar är knappast vanlig. Som kuriosa kan nämnas att det tillverkats 797st 540i/6 E34, Stephan735i är duktig på dessa och det finns en hel del intressant på hans sida om modellen för den som är intresserad. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Svanb3rg
25 december 2011 · 187 Inlägg

"5:a på 2,2 l Den va slö som mormors gamla merca diesel"

...att då jämföra med S6+ med en V8 på 330hk??

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
Stephan735i
5 februari 2012 · 139 Inlägg

Japmax; Din var mycket svårsåld annars är dem lättsålda. Varför din var så svår att sälja kan ha fler orsaker.

Jag har sålt både till Norge och Tyskland den till Norge med 10tkr i "handpenning" utan att köparen ens sett bilen.

Jag har ägt en 540iA och 7st 6vxl och kan säga skillnaden är stor, det är som något fattas på automataren och det är det lilla extra som gör att en något blir fulländat, automat är som en oslipad diamant med 6vxl är den färdiga produkten.

En S6 Plus Sedan bör vara eftertraktad den är en av dem allra ovanligaste "standard" bilarna med knappt 100ex byggda, Avant är mycket vanligare med ca 855ex. Kamrem är dock tråkigt och dyrt.

Tyvärr har jag inte kört någon Plus eller ens urspunget S4 4,2 (280hk)/S6 4,2 6vxl (290hk) och kan inte uttala mig om hur dem är att köra både E39 540i/6 och framförallt E34 540i/6 är underbara. Jag hade S6 4,2 6vxl som främsta alternativ till 540i/6 E34 förrutom M5 E34 6vxl då för 10år sedan. (S6 plus var fortfarande dyr 2002 så den fanns inte med speciellt som det var sedan som gällde). BMW vann pga kamkedja, mycket bättre forum och för att V.A.G hade så dålig service/attityd hos sina handlare/verkstäder. Det är inget jag är ledsen för idag även om Plusen hade behövt/behöver någon som brinner för den märkligt att en bil med den historian ligger så lågt. S6 Plus var den första bil från Audis Quattro GMBH som givit oss RS4 B5 och RS4 B7 efter plusen.

Mvh Stephan

Germax
5 februari 2012 · 12 086 Inlägg

Jag förstår inte varför jag inte fick sålt min, folk hörde knappt av sig och annonsen har du ju sätt själv?
Bilen va slutligen sänkt till 39tkr och det är ju ingenting i jämförelse med vad manuella 540 brukar ligga ute för.
Jag bytte bilen mot en sketen 528 tillslut i ren desperation, så det vart ett dyrt äventyr för mig.

Må hända att jag är fel person att uppskatta en manuell 540. Min hade ingen vidare utrustning och va lite naggad i kanterna. Att jag dessutom älskar automat gjorde nog inte saken bättre. Jag hoppas att den nya ägaren har större användning för den, och att han gör i ordning bilen.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 februari 2012 · 13 746 Inlägg

JapMax skrev:
Jag förstår inte varför jag inte fick sålt min, folk hörde knappt av sig och annonsen har du ju sätt själv?
Bilen va slutligen sänkt till 39tkr och det är ju ingenting i jämförelse med vad manuella 540 brukar ligga ute för.
Jag bytte bilen mot en sketen 528 tillslut i ren desperation, så det vart ett dyrt äventyr för mig.

Må hända att jag är fel person att uppskatta en manuell 540. Min hade ingen vidare utrustning och va lite naggad i kanterna. Att jag dessutom älskar automat gjorde nog inte saken bättre. Jag hoppas att den nya ägaren har större användning för den, och att han gör i ordning bilen.

bmw automat ihop med dom större motorerna är ju ganska kända för stora problem

och dessutom är automater svårare att sälja pga att dom blir så dyra när dom går sönder

för oavsätt märke så går dom sönder förr eller senare

medans en manuell låda alltid kommer fungera

jag skulle aldrig köpa en 540 med automat men jag skulle inte tveka att köpa en manuell
för dom är riktig goa och den enda bmw jag skulle sätta mitt arsel i friviligt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Germax
5 februari 2012 · 12 086 Inlägg

..vad dillar du om?

Min fd 540 är manuell.
90% av alla BMW med stora motorer är automatväxlade, de absolut flesta automatlådor håller bilens livslängd.
Jag skulle aldrig köpa en Volvo btw, så vi är ju alla olika. Håll dig till Volvotrådar istället, du har ju ingen aning.

Rquired Allmänt envis
6 februari 2012 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

JapMax skrev:
Jag förstår inte varför jag inte fick sålt min, folk hörde knappt av sig och annonsen har du ju sätt själv?
Bilen va slutligen sänkt till 39tkr och det är ju ingenting i jämförelse med vad manuella 540 brukar ligga ute för.
Jag bytte bilen mot en sketen 528 tillslut i ren desperation, så det vart ett dyrt äventyr för mig.

Må hända att jag är fel person att uppskatta en manuell 540. Min hade ingen vidare utrustning och va lite naggad i kanterna. Att jag dessutom älskar automat gjorde nog inte saken bättre. Jag hoppas att den nya ägaren har större användning för den, och att han gör i ordning bilen.

bmw automat ihop med dom större motorerna är ju ganska kända för stora problem

och dessutom är automater svårare att sälja pga att dom blir så dyra när dom går sönder

för oavsätt märke så går dom sönder förr eller senare

medans en manuell låda alltid kommer fungera

jag skulle aldrig köpa en 540 med automat men jag skulle inte tveka att köpa en manuell
för dom är riktig goa och den enda bmw jag skulle sätta mitt arsel i friviligt

Det känns väl starkt att dra alla motorstarka och automatväxlade BMW över en kam och döma ut dessa på grund av att en variant har haft problem. Och det är inte ens så att det är ett problem som uppkommer helt plötsligt utan något som kommer och eskalerar med tiden, och leder till att lådan inte driver korrekt när man släpper på bromsen med växel i eller att den inte växlar korrekt.

Oftast är det dock inte värre än att man kan halta en sträcka med bilen, och med tanke på att automatlådor av alla märken kan krångla på de mest spektakulära vis känns det inte som ett skäl låta bli BMW Automat bara för att dessa kan göra detsamma...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Stephan735i
18 februari 2012 · 139 Inlägg

Germax skrev:
Jag förstår inte varför jag inte fick sålt min, folk hörde knappt av sig och annonsen har du ju sätt själv?
Bilen va slutligen sänkt till 39tkr och det är ju ingenting i jämförelse med vad manuella 540 brukar ligga ute för.
Jag bytte bilen mot en sketen 528 tillslut i ren desperation, så det vart ett dyrt äventyr för mig.

Må hända att jag är fel person att uppskatta en manuell 540. Min hade ingen vidare utrustning och va lite naggad i kanterna. Att jag dessutom älskar automat gjorde nog inte saken bättre. Jag hoppas att den nya ägaren har större användning för den, och att han gör i ordning bilen.

När köpte du den Markus? Vad var det du bytte koppling/svänghjul + stötdämpare? Den hade grundnivån på utrustning med ASC+T, Klima och taklucka samt var en 95a med det snygga utseendet, rätt ok trots allt. Här är den 2004 med lite över 10000mil, Alpinafälgar och ett utpris på 89tkr http://www.flickr.com/photos/46386541@N04/6865460173/

Automat brukar funka rätt bra, rekordet bör nästan vara den 530dAT E39 som vars låda klarade drygt 80000mil utan oljebyte innan den rasade och det på en modell som folk brukar varna att den har dålig låda. Men hur dålig kan den vara om den klarar 80000+ utan någon service? Jag gjorde inget annat än oljebyte och monterade nya fästen på den 540iAM-95 jag ägde.

Mvh Stephan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang