Dimljus + halvljus, folk blinkar. Rätt eller fel?

gamlingen
27 december 2011 · 5 198 Inlägg

perryboy skrev:

steifan skrev:
Åker man med dimljus på när man inte får så är man antingen helt talanglös eller lite efterbliven wink wink

Enda gången jag har tyckt att dimljus har varit bra är antingen i väldigt tät dimma eller
tillsammans med helljuset (på Volvon, dvs kopplat så att det slår av när helljuset bländas av)när man kör runt på kurviga smala skogsvägar för lite extra sikt åt sidorna när man
ändå inte ser så långt framåt. Skillnad på långa rakor där för mycket ljus nära bilen
inte är särskilt praktiskt.

Så då använder du dem smile

När han kör med helljuset på... vilket är fullt lagligt

Senast redigerat av gamlingen (27 december 2011)

steifan DR!FTT3KN!K3R
27 december 2011 · 10 427 Inlägg

perryboy skrev:

steifan skrev:
Åker man med dimljus på när man inte får så är man antingen helt talanglös eller lite efterbliven wink wink

Enda gången jag har tyckt att dimljus har varit bra är antingen i väldigt tät dimma eller
tillsammans med helljuset (på Volvon, dvs kopplat så att det slår av när helljuset bländas av)
när man kör runt på kurviga smala skogsvägar för lite extra sikt åt sidorna när man
ändå inte ser så långt framåt. Skillnad på långa rakor där för mycket ljus nära bilen
inte är särskilt praktiskt.

Så då använder du dem smile

Icke.

mb_pucken
27 december 2011 · 5 087 Inlägg

själv kör man med inställningen bländar du mig bländar ja dig helt enkelt. bländar inte dina dimjus, bra då skiter ja i om du har dom på. bländar dom så blinkar ja. hjälper inte de tänder ja 5x55w xenon å du får skylla dig själv. råkar ja blända dig är de helt ok om du blinkar på mig. då ger ja dig bara ett förlåt i tankarna å hoppas du inte blir för ledsen:P

Senast redigerat av mb_pucken (27 december 2011)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
zovix Maskinbefäl
27 december 2011 · 1 038 Inlägg

perryboy skrev:
Jag har en fundering!
Brukar mötas av låtsas poliser på vägarna, som blinkar åt mig!
Jag nämligen på dimljus, mörkar kvällar och nätter då jag kör bil, på vägar som saknar vägstängsel och är olycksdrabbade.

Är det inte bara bra att man får lite extra sikt på sidorna? Tycker själv inte att dimljus bländar...



.... Svar?


Rubriken redigerad till en godkänd
mvh jonTe/moderator

Rätt inställda dimljus bländar inte en 18 åring men väl en 30-40+ are..  Precis som att folk med glasögon har mer problem med flera ljuspunkter än folk utan.

Ögat dras automatiskt mot ljus så även om man tränar på att kika i högerkanten vid möte kommer ögat vilja dras mot den mötande bilens ljus.

Jag blinkar om den mötande bilen är bländande, oavsett om det är 4 x miljoner watt helljus, dimljus eller felinställda/för starka halvljus. Bländar det inte, blinkar inte jag heller.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
perryboy
27 december 2011 · 45 Inlägg

Jesse92 skrev:
Olika typer av belysning
Halvljus
I Sverige är det lag på att ha strålkastare tända under färd. Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Det finns dock förbjudna ljuskombinationer:



Halvljus + dimljus = förbjudet
Halvljus + varselljus = förbjudet
Halvljus + extraljus = förbjudet
Dimljus + varselljus = förbjudet



Dimljus (dimstrålkastare)
Det främre dimljusen ger ifrån sig ett starkare sken än halvljusen och är därför extra effektiva i dimma. Det är tillåtet att använda dimljus i stället för halvjus vid dagsljus, ""(MEN ALDRIG att kombinera de två lysena.)""
I mörker är det endas tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt


MAN FÅR KÖRA MED DIMLJUS + PARKERINGS LJUS PÅ DAGSLJUS!

MAN FÅR "INTE" KÖRA MED DIMLJUS + HALVLJUS PÅ DAGSLJUS!

Man får bara köra med dimljus i mörker om det är nederbörd eller dimma! annars inte!

Det är sjukt många som kör med dimljus+halvljus på kvällen när det inte är nederbörd eller dimma. samma sak på dag tid.

Bra info där!
Tack så mycket!!

matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 december 2011 · 2 972 Inlägg

Jesse92 skrev:
massa text...
Man får bara köra med dimljus i mörker om det är nederbörd eller dimma! annars inte!

Eh nej, du säger att det är ok med dimljus så fort det regnar i mörker. Så är det ju inte riktigt....

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 december 2011 · 2 972 Inlägg

Jesse92 skrev:

matteeee skrev:

Jesse92 skrev:
massa text...
Man får bara köra med dimljus i mörker om det är nederbörd eller dimma! annars inte!

Eh nej, du säger att det är ok med dimljus så fort det regnar i mörker. Så är det ju inte riktigt....

herregud hur gammal är du?

"Eh nej, du säger att det är ok med dimljus så fort det regnar i mörker. Så är det ju inte riktigt..."

När sa jag att så fort det regnar?? du fattar väll med att när det är kraftig nederbörd Regn/snö!
NÄR SIKTEN ÄR DÅLIG!

ibland undrar man..... man skulle vilja säga vissa ord...

Jag är snart 32, hur gammal är du själv, och vad f-n har det med saken att göra?

Det hjälper ändå inte. Du får inte köra runt med dimljus tända hur som helst oavsett väderlek.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon:

    67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.

    71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt. I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TLO
27 december 2011 · 1 062 Inlägg

perryboy skrev:
Haha det är roligt att höra, hur ett par ljus kan uppröra så många!
Roligt att dimljusen bara bländar i Sverige av alla länder i världen smile

Håller med fullt. Lustigt att det bara skall bitchas i lilla Sverige

"You Go, we go!"
TLO
27 december 2011 · 1 062 Inlägg

Jesse92 skrev:
Olika typer av belysning
Halvljus
I Sverige är det lag på att ha strålkastare tända under färd. Vanligast är att halvljus och parkeringsljus kombineras. Det finns dock förbjudna ljuskombinationer:



Halvljus + dimljus = förbjudet
Halvljus + varselljus = förbjudet
Halvljus + extraljus = förbjudet
Dimljus + varselljus = förbjudet



Dimljus (dimstrålkastare)
Det främre dimljusen ger ifrån sig ett starkare sken än halvljusen och är därför extra effektiva i dimma. Det är tillåtet att använda dimljus i stället för halvjus vid dagsljus, ""(MEN ALDRIG att kombinera de två lysena.)""
I mörker är det endas tillåtet att ersätta halvljus med dimljus om det är dimma eller regnar kraftigt


MAN FÅR KÖRA MED DIMLJUS + PARKERINGS LJUS PÅ DAGSLJUS!

MAN FÅR "INTE" KÖRA MED DIMLJUS + HALVLJUS PÅ DAGSLJUS!

Man får bara köra med dimljus i mörker om det är nederbörd eller dimma! annars inte!

Det är sjukt många som kör med dimljus+halvljus på kvällen när det inte är nederbörd eller dimma. samma sak på dag tid.

Helt rätt!  Detta borde avsluta tråden

"You Go, we go!"
zovix Maskinbefäl
27 december 2011 · 1 038 Inlägg

TLO skrev:

perryboy skrev:
Haha det är roligt att höra, hur ett par ljus kan uppröra så många!
Roligt att dimljusen bara bländar i Sverige av alla länder i världen smile

Håller med fullt. Lustigt att det bara skall bitchas i lilla Sverige

Kan bero på att vi har speciella förhållanden i sverige, eller tycker du att vi med kraft av EU ska tvinga sydeuropeerna köra runt med vinterdäck mellan 1 dec och sista mars?

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 december 2011 · 2 972 Inlägg

TLO skrev:

perryboy skrev:
Haha det är roligt att höra, hur ett par ljus kan uppröra så många!
Roligt att dimljusen bara bländar i Sverige av alla länder i världen smile

Håller med fullt. Lustigt att det bara skall bitchas i lilla Sverige

I vilka länder är det lagligt med dimljus fram hur som helst då? I Storbritannien och USA är reglerna väldigt snarlika de vi har i Sverige. Tyvärr är jag ganska dålig på franska, tyska, spanska och andra europeiska språk, så jag vet inte hur reglerna ser ut i dom länderna. En inte helt oäven gissning är dock att hela EU har ganska snarlika regler.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
TLO
27 december 2011 · 1 062 Inlägg

Vad som dessutom är så intressant är att det så gärna gömmer sig bakom massa prat om vad som är lagligt eller inte! Varför är inte detta en parameter när folk pratar solfilm? Streetrace? Fortkörning? etc Men lustigt nog finns det inget viktigare än att vara LAAGLIG När det gäller dimljus?

Ni som hatar dimljus ni blinkar och jävlas med alla som har kurvljus på nya bilar med då antar jag?

Dimljus+ plus = om det är ljust ute
Halvljus = om det är mörkt ute

Tänk om folk kunde vara ödmjukare åt alla håll, och inte bara göra allt för att störa sig på varandra

Senast redigerat av TLO (27 december 2011)

"You Go, we go!"
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 december 2011 · 2 972 Inlägg

Jesse92 skrev:
I dimma och vid kraftig nederbörd FÅR dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, "dimljus "ELLER "halvljus" får inte användas SAMTIDIGT"

...men INTE om det bländar - se 67 §... och hela denna tråden handlar ju om folk som blir bländade av dimljus - speciellt i väta och mörker (eftersom dimljus normalt pekar lite neråt och speglas i en regnvåt mörk asfalt...)

Och det är inte upp till DIG om din bil bländar eller inte.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 december 2011 · 6 017 Inlägg

matteeee skrev:

Jesse92 skrev:
I dimma och vid kraftig nederbörd FÅR dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, "dimljus "ELLER "halvljus" får inte användas SAMTIDIGT"

...men INTE om det bländar - se 67 §... och hela denna tråden handlar ju om folk som blir bländade av dimljus - speciellt i väta och mörker (eftersom dimljus normalt pekar lite neråt och speglas i en regnvåt mörk asfalt...)

Och det är inte upp till DIG om din bil bländar eller inte.

Men jag tycker att ca 80% av alla bilar med xenon bländar. Är dom olagliga då?

Jonas
matteeee Ingen himmel är så blå som min
27 december 2011 · 2 972 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:

matteeee skrev:

Jesse92 skrev:
I dimma och vid kraftig nederbörd FÅR dimljus användas i stället för halvljus. Sådant ljus som avses i första stycket, "dimljus "ELLER "halvljus" får inte användas SAMTIDIGT"

...men INTE om det bländar - se 67 §... och hela denna tråden handlar ju om folk som blir bländade av dimljus - speciellt i väta och mörker (eftersom dimljus normalt pekar lite neråt och speglas i en regnvåt mörk asfalt...)

Och det är inte upp till DIG om din bil bländar eller inte.

Men jag tycker att ca 80% av alla bilar med xenon bländar. Är dom olagliga då?

Nej, för det är inte upp till dig heller...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Slaylix tratt
27 december 2011 · 353 Inlägg

Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

perryboy
27 december 2011 · 45 Inlägg

TLO skrev:
Vad som dessutom är så intressant är att det så gärna gömmer sig bakom massa prat om vad som är lagligt eller inte! Varför är inte detta en parameter när folk pratar solfilm? Streetrace? Fortkörning? etc Men lustigt nog finns det inget viktigare än att vara LAAGLIG När det gäller dimljus?

Ni som hatar dimljus ni blinkar och jävlas med alla som har kurvljus på nya bilar med då antar jag?

Dimljus+ plus = om det är ljust ute
Halvljus = om det är mörkt ute

Tänk om folk kunde vara ödmjukare åt alla håll, och inte bara göra allt för att störa sig på varandra

Måste säga det var lite roligt och oroligt över denna tråden. Hur folk som har helljus som syns till månen inte skulle blända av för att Nisse 72år vill köra med dimljus på sin merca.

perryboy
27 december 2011 · 45 Inlägg

Slaylix skrev:
Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

Det finns lugnande medel att köpa på apoteket

TLO
27 december 2011 · 1 062 Inlägg

Sorry om jag lät tvär, men blir så less på dessa tjafstrådar som inte leder någonstans. Kolla körkortsboken, står klart o tydligt vad man får använda/hur/när och inte......

"You Go, we go!"
IceEyes Varningar: För många..
27 december 2011 · 2 552 Inlägg

Slaylix skrev:
Hur mycket hjälper jävla dimljus för att se en jävla älgajävel? Herregud, det är ju förhelvet lagsatt att man inte ska kombinera halv och dim, vad är det är att diskutera?

Moralpanik?

Lagboken består av vidsträckta mängder trams och regler som inte förtjänar att följas och respekteras över huvud taget.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang