MrEricsson skrev:Rquired skrev:MrEricsson skrev:Rquired skrev:Jag hade mer modeller än så i åtanke, kan du tänka dig en BMW 123d? Priser från 200.000:- för en 2008 med 7000mil på mätaren och en förbrukning på en halv liter diesel per mil, och E82 skall vara en av de roligaste modellerna att köra i modern tid sägs det.
Tvivlar på att det är 150.000:- mer än vad en ny Civic kostar, dessutom tror jag du kan räkna med ett starkt andrahandsvärde på en begagnad 1-serie till skillnad från en ny bil som alltid faller rejält. Andrahandsvärdet är nog särskilt starkt på en pigg diesel som är billig i drift trots att literpriset på diesel stigit, kan tänka mig att många gillar kombinationen ekonomi, twinturbo-motor och körglädje.
diesel är nog inget och ha så vida man inte ska ha lastbilar.
spec när de ska bli dyrare bil skatt nästa år. och disel pyntar man skatten på fler gånger, sen dyrare och tanka med
brukis biligare än saaben vette fan då försäkringen bara är 100 kr månaden och drar 05-06 blandad körning
mjo kanske får se velar fortfarande
Nja det är inte många av de bensinbilar du nämner som trivs särskilt bra på 95oktan så literpriset för bränslet är nog snarlikt (För tillfället är 98oktan klart dyrare än diesel, här åtminstone) och skatten för 123d ligger på 2086:- idag, det är väl klart mindre än en Skyline och liknande kostar? Sedan finns bensinmotorer med...
Jag tänkte mer på att 1-serie Coupé/Cab sägs vara extremt kompetent och körglad samtidigt som den är ekonomisk, kanske inte riktigt samma sak som en Skyline eller Evo men en bra kompromiss? Annars är Mazda Rx-8 en vass bil värd att fundera över.
sant så sant. men om de blir nån evo skyline lr liknade så ska de va original bilar så de borde mkt väl kunna gå på 95. tills man ändrar nått i framtiden.
fast jag ser de så här skulle man handla en bmw är de året runt bil så då har man ju full kostnad på allt förskäring skatt avbet osv.
om jag skulle välja en sportigare bil så skulle den enbart gå 2-3 månader max om året. visst dyrt lär de va ändå. men blir ju inte full årskostnad.
är i den gämförelsen jag tänker iaf.
Rx8or är riktigt fräna dock väldigt ovanliga finns typ 11 på blocket i hela sverige nu.
du värkar lite hemma på bmw hur är m3/m5 typ början på 2000 talet i pris gämfört mot allt vi gämfört med hitils? som sommar bil?
Det bör helt klart gå att köra dessa på 95oktan, vad jag tänkte är mer att man får tänka längre än på priset. Redan min 328i-95 fick en klart lägre förbrukning på 98oktan, så mycket lägre att det gick jämt ut mot det högre priset per liter jämfört med 95oktan. Bilen kändes piggare på högre oktan och jag inbillade mig att den mådde lite bättre av det med. Hur en japan reagerar på samma bränslen vet jag inte...
Ok skall bilen inte gå året runt förstår jag hur du resonerar. BMW M3 och M5 är faktiskt inte så hemskt dyra i drift som en del tror, 3400:- (Delen enbart) för en koppling till M5 E39 kan jag inte se som svindyrt när många vanliga bilar har en lika dyr del, dessutom är själva bytet inte särskilt komplicerat på en RWD som M5 jämfört med många mindre bilar med tvärställda motorer där motorn behöver lyftas ur bilen för ett byte vilket bör bli mer arbetstid (=Högre verkstadsnota).
Ett annat exempel är luftmassemätaren, 3500:- styck (M5 E39 har två stycken) är inte heller särskilt svindlande dyrt när många vanliga bilar är dyrare, värst bör Mercedes A-klass vara där det kostar 15.000:-/st. (A-klass har en Lmm). Dock kan SMG-växellådan (Sekventiell låda styrd med paddlar på ratten) vara dyr att laga, både det hydrauliska och ett kopplingsbyte, så skall du ha en M3 E46 kan det vara värt att tänka över.
Förbrukningen skall vara rimlig med vad jag förstått, många ägare vittnar om att det utan problem går att köra under 1L/mil men menar att "Kör man på det viset har man inte förstått vitsen med en BMW M". På www.autopower.se finns dels ett dedikerat forum för M-bilarna och dels de andra avdelningarna, söker du lite på den hemsidan bör du hitta trådar om förbrukning!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
0
0
0
0