2508
Sök

DB mätare DBM2 ??

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Om jag då köper en sån och sen stoppar den i framrutan i mitten ... OCh sen har jag 2st  små diskanter på vardera sida på instrument panelen... Dom stör inte den då ?

3 187 Inlägg
28 december 2011
Baum skrev:
ExtraKim skrev:
Någon dB hit eller dit....? 2dB är MYCKET.

För att öka 3dB genom att bara tillföra mer effekt innebär att man i teorin behöver har dubbelt så mycket effekt, verkligheten så blir det ofta mer än dubbelt så mycket.

JO men vill veta om jag spelar 50db eller 130db eller 90db vill veta UNGEFÄR vars man ligger och då spelar inte 2db någon roll...

Tävlar ju inte och har inga planer på de än så länge... Men hade jag tävlat hade nog 2-3db vari viktiga...

Men just nu bor man ju i Boden finns inte så db-tävlingar här uppe tongue

du hör var du ligger, enorm skillnad på 50 och 130 db..

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
De fattar ju jag också. Så jävla spånig i huvudet är jag inte. Men vill bara veta ungefär hur högt men spelar.. Och då duger väll en sån.

3 187 Inlägg
28 december 2011
Baum skrev:
De fattar ju jag också. Så jävla spånig i huvudet är jag inte. Men vill bara veta ungefär hur högt men spelar.. Och då duger väll en sån.

ska du inte använda den till att labba med så skulle jag åkt till en bilstereofirma tom hat TL och mätt.

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
ska se hur högt jag spelar och sen kanske man börjar labba lite vi får se...

Åka till en bilstereo firma hmmm, dom hade brl i luleå 3,5mil bort, men stängde de, så är gode långt till nästa ställe, bara för att se hur högt man spelar.. kanske 10-15mil minst...

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 december 2011
Du skall alltså lägga 900:- på något som ger ett resultat som du lika gärna hade kunnat gissa dig fram till.

Tja vet man inte vad man ska lägga pengarna på så kan man ju göra det, jag personligen hade lagt dem på något vettigare.

Om du ska mäta enligt dB Drag reglerna så är det ca 10 cm från instrumentbrädan och ca 30cm från A-stolpen på passagerarsidan som mätaren skall sitta.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Näh vill bara veta undefär hur mycke jag spelar som jag har sagt 155gånger snart...

Och inte kan jag sätta mig i bilen och säga å fan nu spelar de 120+.... Fast de bara spelar kanske 110db eller 130db...

Men dom kan ju inte sälja en sån där om den skulle visa åt helvete fel.....

Om då mätaren visar 127db eller 137db ja men då vet jag.... perfekt

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 december 2011
Det är ju det du INTE gör.

Mätaren visar fel och om det nu är så som en del säger att den diffar upp till 10dB jag då kan du lika gärna gissa vad det spelar.

EDIT: Men du har ju redan bestämt dig för att köpa den och skiter egentligen i vad den visar, så jag förstår inte varför du startade tråden från första början.
Senast redigerat av ExtraKim (28 december 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
ville bara höra vad folk säger om den, en del säger den diffar 1-2db och en del säger 10db ja men då vet jag, då har jag ju fått svar på de jag ville...

Och inte skiter jag i vad den visar inte, vill veta på ett litet hum hur den visar... Och JA jag köper att de diffar 1-2db..
Senast redigerat av Baum (28 december 2011)

3 187 Inlägg
28 december 2011
Baum skrev:
ville bara höra vad folk säger om den, en del säger den diffar 1-2db och en del säger 10db ja men då vet jag, då har jag ju fått svar på de jag ville...

Och inte skiter jag i vad den visar inte, vill veta på ett litet hum hur den visar... Och JA jag köper att de diffar 1-2db..

dock kan den ju visa upp till 10 db fel enligt vissa, och du har ju inte en aning om vilket håll (+ eller -), så om du gör en mätning och den visar 127 db, då har du igentligen fått ett svar att du lirar någonstans mellan 117 och 137 db.

115 Inlägg
535 Inlägg
28 december 2011
Ts kanske vill ha något så han lätt skall kunna jämnföra med polarna med

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 december 2011
Problemet är om feldifferansen är olika beroende på vilken frekvens man kör. Då kan man inte jämföra resultaten, så vida inte båda bilarna peaken vid samma frekvens. Något som man inte kan ta reda på med denna mätaren.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

535 Inlägg
28 december 2011
ExtraKim skrev:
Problemet är om feldifferansen är olika beroende på vilken frekvens man kör. Då kan man inte jämföra resultaten, så vida inte båda bilarna peaken vid samma frekvens. Något som man inte kan ta reda på med denna mätaren.

Gööt alltid lär man sig något. Trodde den visa lika fel över allt då

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Då struntar jag i att köpa en sån pga verkar ju inte funka. Synd synd. Men då har jag ju fått svar på att den diffar från 1-2db och ibland 10db.

115 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Men är nyfiken på vem som säger att den diffar 10db?

451 Inlägg
30 december 2011
@Baum
En deciBelangivelse säger ingenting som helst om hur ditt ljudsystem upplevs och låter. Dina öron uppfattar inte ljud som deciBel. Det är inte så enkelt. Det du är intresserad av att köpa är i princip en låda som kommer att visa en siffra. Ok kul.. Och sedan så kanske den visar lägre siffra i bilen intill. Betyder detta någonting alls? Nej.

Kul kuriosa är att öronen uppfattar 110dB diskant som att vara lika högt som 150dB bas vid 30Hertz, om jag nu minns dBA-tabellen korrekt.

Om du måste köpa en mätare som ersättning för dina öron för att avgöra vad som spelar högst/bäst så har något allvarligt fel inträffat på vägen, men var så god. Ingen stoppar dig från att elda pengar men kom inte och säg att dina öron uppfattar ljud som tryckförändrignar uttryckta som watt per kvadratmeter med en logaritmisk skala.

Sök