2404
Sök

Vilken GPS skall jag köpa?!

7 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Hej!

Är på jakt efter en GPS och tänkte köpa en ny i mellandagarna men är inte säker på vilken jag ska köpa här är några jag titta på:

TomTom GO 1000
http://cdon.se/hemelektronik/tomtom_go_ … risjakt_se

TomTom VIA 110
http://www.webhallen.com/hemelektronik/ … gps_europe

Vilken bör jag välja? Kanske några andra förslag på annat märke?

Skulle uppskatta hjälp väldigt mycket då jag knappt vet något om GPSer.

Tack på förhand! smile
Senast redigerat av samivox (27 december 2011)

2 337 Inlägg
27 december 2011
Sen Google la till en riktig navigationsfunktion i Google Maps till smartphone tycker jag att en extra navigator känns överflödig, om du inte vill ha en större skärm eller har planerat att använda den utomlands. Och båda modellerna ovan har ju en skärm som motsvarar en smartphone, så om du redan har en sådan så skulle jag använda den istället och köpa något roligare för 1500 kr smile

7 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Sarge skrev:
Sen Google la till en riktig navigationsfunktion i Google Maps till smartphone tycker jag att en extra navigator känns överflödig, om du inte vill ha en större skärm eller har planerat att använda den utomlands. Och båda modellerna ovan har ju en skärm som motsvarar en smartphone, så om du redan har en sådan så skulle jag använda den istället och köpa något roligare för 1500 kr smile

Har tyvärr ingen smartphone hmm

1 231 Inlägg
27 december 2011
vad har fått dig att välja TomTom och inte Navigon ?

7 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Tigerofsweden skrev:
vad har fått dig att välja TomTom och inte Navigon ?

Hittade TomTom Via 110 på Dustin för 800 pix, tycker det var en rätt bra deal, därför valde jag just TomTom för de var rätt billiga.

Har du tips på någon Navigon?

* Voff voff *
11 055 Inlägg
27 december 2011
Själv gillar jag Mio´s navigatorer.

Jag har en smartphone, men navigerar sällan i den då det alltid ringer t.ex. precis innan nå´n viktig avfart som man då förstås missar...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Fasen nu vart jag fundersam, kanske ska jag ta TomTom Go Live 1000 Europe istället..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 december 2011
Har bara använt Garmin och Navigon, Navigon har jag en själv och jag är riktigt nöjd med den. Största anledningen till att jag köpte en Navigon var för att jag tycker dom har bäst kartor och jag hört det samma från andra mer belästa.

Rock'n Roll

7 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
TenZer skrev:
Har bara använt Garmin och Navigon, Navigon har jag en själv och jag är riktigt nöjd med den. Största anledningen till att jag köpte en Navigon var för att jag tycker dom har bäst kartor och jag hört det samma från andra mer belästa.

Jag tror faktiskt att det blir en Navigon istället. En Navigon 40 Plus Europa kostar bara 800 på Webbhallen och den verkar faktiskt vara mycket bättre än TomToms. Har du några erfarenheter av just Navigon 40 Plus?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 december 2011
samivox skrev:
TenZer skrev:

Jag tror faktiskt att det blir en Navigon istället. En Navigon 40 Plus Europa kostar bara 800 på Webbhallen och den verkar faktiskt vara mycket bättre än TomToms. Har du några erfarenheter av just Navigon 40 Plus?

Nope jag har en 3310 max och farsan en 4350Max och det är same same, 4350in har ju fler funktioner, lull lull helt enkelt och det är ingenting jag lider över att jag saknar även om det kanske hade vart roligt.

40 modellen borde motsvara min, basic med det viktigaste och med det klarar du dig väldigt långt. Ibland blir man lurad in på gångvägar men det är ett generellt problem och inget Navigon specefikt.

Jag tror du kommer bli nöjd med en 40

Rock'n Roll

7 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
TenZer skrev:
samivox skrev:
TenZer skrev:

Nope jag har en 3310 max och farsan en 4350Max och det är same same, 4350in har ju fler funktioner, lull lull helt enkelt och det är ingenting jag lider över att jag saknar även om det kanske hade vart roligt.

40 modellen borde motsvara min, basic med det viktigaste och med det klarar du dig väldigt långt. Ibland blir man lurad in på gångvägar men det är ett generellt problem och inget Navigon specefikt.

Japp, det tror jag också smile

Den verkar faktiskt vara bättre än TomTom's "billigare" variant! Hur är det med kartor och sådant hos Navigon? Jag kommer ju att få för hela Europa, men måste man betala för uppdateringar av kartor? Är det viktigt att uppdatera? Som du kanske märker så är jag väldigt okunnig.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 december 2011
samivox skrev:
TenZer skrev:
samivox skrev:

Japp, det tror jag också smile

Den verkar faktiskt vara bättre än TomTom's "billigare" variant! Hur är det med kartor och sådant hos Navigon? Jag kommer ju att få för hela Europa, men måste man betala för uppdateringar av kartor? Är det viktigt att uppdatera? Som du kanske märker så är jag väldigt okunnig.

När du köper gpsen så får du uppdatera kartan innom 1-2 månad eller vad det var, vill du uppdatera kartorna efter det så kostar det pengar. Jag har haft min i 2år och jag har inte uppdaterat den än, visst blir det lite tokigt ibland vid ombyggnad men det kan jag iaf ta. Något som däremot också blir lidande är ju fartkameravarningarna som ibland blir felaktiga iom att dom ibland flyttas.

Jag tycker inte uppdateringarna är livsnödvändiga i nuläget, men med mer ombyggnad skulle jag kanske överväga en uppdatering. Å andra sidan kör jag sällan där jag inte hittar och använder således inte programmerad rutt särskilt ofta. Däremot är gpsen alltid på då den visar info så som fart vilket är trevligt
Senast redigerat av TenZer (28 december 2011)

Rock'n Roll

7 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
Okej då är jag med!

Köper man GPSen jag fick så kan man köpa gratis uppdateringar i 2 år för 199 istället för 900 vilket jag nog ska göra!

Sök