3764
Sök

Byte av termostat i en golf gti turbo -98

50 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Hej!
Jag tänkte höra om någon har någon bra sida med en sprängskiss över vart termostaten sitter i denna bil och hur man på lättaste sätt byter den. Temperaturen går bara upp till 75-80 grader tyvärr, så det verkar som det är dags för ett byte. Har köpt en ny som bara väntar på att bli bytt så snabbt som möjligt smile

mvh/ Johan

Gud älskar konstruktörer och järn är hårt!

50 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
RobbanForsell skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2034212

kolla hur han har gjort smile

Det bör alltså vara på samma sätt på min bil? smile

292 Inlägg
30 december 2011
johan-92 skrev:
RobbanForsell skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2034212

kolla hur han har gjort smile

Det bör alltså vara på samma sätt på min bil? smile

ut och kika.. kolla först så du har en kylarslang INNAN du tar bort generatorn.. och när du ska byta ska motorn vara kall...

1 813 Inlägg
30 december 2011
75-80 grader e väl inget som e fel ? finns olika termostater. förr i tiden bytte man ju alltid termostat på gamla bilar för att vintertid skulle motorn gå lite varmare för det var kallt ute å sommaren skulle den vara lägre för att det e varmt  ute smile   vatten kokar vid 100 grader plus man har glykol i å gör att vattnet kokar vid ca 110grader ist för 100 på en bil. smile så tror inte du behöver tänka på att byta termostat om den inte stiger mer än 80 grader. isf fungerar den som den skall smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

50 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
dj_padde skrev:
75-80 grader e väl inget som e fel ? finns olika termostater. förr i tiden bytte man ju alltid termostat på gamla bilar för att vintertid skulle motorn gå lite varmare för det var kallt ute å sommaren skulle den vara lägre för att det e varmt  ute smile   vatten kokar vid 100 grader plus man har glykol i å gör att vattnet kokar vid ca 110grader ist för 100 på en bil. smile så tror inte du behöver tänka på att byta termostat om den inte stiger mer än 80 grader. isf fungerar den som den skall smile

men förra vintern höll den ju 90 grader konstant när den hade nått temperaturen. Just nu når temperaturen upp till 90 grader när den bara står på tomgångsläge under en kort period. Det känns ändå som att det är något som inte stämmer, kan det vara något annat problem då om det inte är termostaten? smile

498 Inlägg
30 december 2011
Kan antingen vara termostaten eller tempgivaren, har du möjlighet att koppla in vag-com system i bilen så finner den problemet! Men börja i allafall först att byta termostaten, brukar vara den oftast! Man ska inte behöva lossa generator för att byta termostaten, inte vad jag läst och hört i allafall! Kan vara tajt men ska gå ändå!

Kolla in denna länk, fanns bild nertill också!
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=16108
Senast redigerat av Markus1987 (30 december 2011)

3 235 Inlägg
30 december 2011
Jag tror inte termostaten sitter på samma plats på Golf III, på din bil sitter termostaten på vänster sida av toppen (i färdriktningen). Den sitter under termostathuset som är i plast, och det går en slang från den till kylaren. Jag är inte helt 100% på det dock...

1 813 Inlägg
30 december 2011
Bilen blir ju oftast lite varmare när den bara står still då det inte blir samma kyl effekt som när du kör med bilen. En termostat e inte så dyr så prova att byt den. Menlåter som den öppnar som den ska å håller tempen. Men kan vara tempgivaren som ger felbsingnal om dubfår 90grader ganska snbbt på bara tomgången. Lycka till iaf.

Åk före du så väntar jag på dig där..!

498 Inlägg
30 december 2011
Nä, samma som på Golf III är de nog inte men troligtvis samma som på min (har en Golf MKIV GTI 00a) och den jag länkade till!

plankan
30 december 2011
johan-92 skrev:
men förra vintern höll den ju 90 grader konstant när den hade nått temperaturen. Just nu når temperaturen upp till 90 grader när den bara står på tomgångsläge under en kort period. Det känns ändå som att det är något som inte stämmer, kan det vara något annat problem då om det inte är termostaten? smile

Jag hade bytt termostaten utan att tveka som du skriver i inlägget smile

Sök