2701
Sök

Hjälp med att kunna köra mp3/ipod/memoristick på bilens orginal stereo

Jag rullar med stil
344 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
Hej
jag vill ha hjälp med att kunna köra mp3/ipod/memoristick på bilens orginal stereo( hu-850 v70), och vill ha hjälp med vad man ska ha för nått.. nån som har förslag?

om det finns andra tråd som tar upp samma sak länka gäran och kom med olika förslag.. tack på förhand

MVh julles
Senast redigerat av julles (31 december 2011)

6 851 Inlägg
31 december 2011
Kenwood KOS-A210 är den som ja tycker är mest prisvärd.

Jag rullar med stil
344 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
TT-Avant skrev:

sorry.. skrev lite fel.. skrev som jag tänkte sorry

6 851 Inlägg
31 december 2011
julles skrev:
TT-Avant skrev:

sorry.. skrev lite fel.. skrev som jag tänkte sorry

ja? och du vill kunna köra allt med en org. HU. då funkar ju Kenwood KOS-A210

Jag rullar med stil
344 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
okej.. trodde först att det va en stereo.. men det låter inte så dumt

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Nej, det är en liten box man sätter in. En FM sändare, men den är trådbunden via orginal radions antennuttag och boxen, man kopplar den alltså med sladd till antennutaget och inte trådlöst som många FM sändare är. Funkar mycke bra och ljudet är så bra det kan bli med USB eller i MP3 format.

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
Jag körde med en så´n här i min förra V70 och tyckte den var kanon:

http://www.aliexpress.com/snapshot/101571953.html

(Den där som länkas till är till V70 97-00 men om du letar runt på sidan så ska det finnas till din bil oxå)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Jag rullar med stil
344 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:

(Den där som länkas till är till V70 97-00 men om du letar runt på sidan så ska det finnas till din bil oxå)

//Brådhis

bilen som den ska in i är en 04 har jag för mej.. tänkte kolla hur blir det med dom nyare.. för då när jag monterade hu850 så fick jag åka till volvo och lägga in pogramvara för den stereon, så bill visste om den... hur blir om jag montera denna??

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
julles skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

bilen som den ska in i är en 04 har jag för mej.. tänkte kolla hur blir det med dom nyare.. för då när jag monterade hu850 så fick jag åka till volvo och lägga in pogramvara för den stereon, så bill visste om den... hur blir om jag montera denna??

Det borde inte behövas programvara.

Men har du en HU850 borde du väl ha en 05:a eller senare?

Här är iaf en direktlänk till den variant som borde funka till din stereo tror jag:

http://www.aliexpress.com/product-fm/44 … alers.html

Dock kommer jag tyvärr inte kunna ha den till min bil eftersom jag har RTI insåg jag just...sad

//Brådhis

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Brådhis skrev:
julles skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Här är iaf en direktlänk till den variant som borde funka till din stereo tror jag:

Dock kommer jag tyvärr inte kunna ha den till min bil eftersom jag har RTI insåg jag just...sad

//Brådhis

Tur för dej att KOS-A210 finns då. Denna funkar ju med ALLA bilstereo som kan hantera FM bandet..
Fördel om man har RDS och har man inte detta, så kan den användas ändå, men man behöver isf. även en KOS-D210.

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:
julles skrev:

//Brådhis

Tur för dej att KOS-A210 finns då. Denna funkar ju med ALLA bilstereo som kan hantera FM bandet..
Fördel om man har RDS och har man inte detta, så kan den användas ändå, men man behöver isf. även en KOS-D210.

Njae... FM-sändare är inget jag vill ha, oavsett om dom kopplas in på antennkabeln eller kör luftburet.

Dock finns ju även GROM som tur är, och den kopplas in på vanligt vis, så högst sannolikt kommer jag köpa en så´n istället.

http://www.carputer-shop.co.uk/usb-car- … n-kit-p-46

//Brådhis

Jag rullar med stil
344 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
volvon är en 04 som jag har efter monterat en hu850 även förstärkaren till.. vet dock inte vilken års modell stereon är.. ska kolla med en på volvo och se vad han säger om pogramvara.. men det är som du säger det kanske inte behövs... för den pogramvara jag la in va bara för att bilen vet om att den har en ny stereo och förstärkare...

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Njae... FM-sändare är inget jag vill ha, oavsett om dom kopplas in på antennkabeln eller kör luftburet.

Dock finns ju även GROM som tur är, och den kopplas in på vanligt vis, så högst sannolikt kommer jag köpa en så´n istället.

//Brådhis

Få man fråga varför och om du har hört den?

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:

//Brådhis

För att så länge det finns en "riktig" adapter som inte går via FM så väljer jag förstås i första hand den. I det här fallet blir det då en GROM.

Det enda jag hört om den där Kenwood FM-sändaren är alla inlägg du skriver om den. Med tanke på hur du skriver om den så misstänker jag starkt du antingen säljer den själv eller får provision på dom som säljs. smile

//Brådhis

EDIT: Såg nu dessutom att den där FM-sändaren du skriver om ju har en egen fjärr?! Den styrs alltså inte via bilstereon? Det är i mina ögon ett stort minus. Att sitta och byta låt via en separat fjärr är inget för mig.
Senast redigerat av Brådhis (1 januari 2012)

6 851 Inlägg
1 januari 2012
Ja och varför jag skriver det är för att folk vet själva inte hur de ska få en org. HU att spela USB/iPhone eller liknande. Denna vet jag funkar, funkar 110% bra till alla HU och är lätt att installera. Ljudet är även så pass bra att den är kraftig konkurent till ånga andra lösningar, så varför ska folk inte få veta detta när de undrar?

Har man sedan inte hört den, eller kunnat jämföra den mot andra saker som JAG har kunnat göra, så ska man nog heller inte vara så negativt inställd till den.

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
Ja och varför jag skriver det är för att folk vet själva inte hur de ska få en org. HU att spela USB/iPhone eller liknande. Denna vet jag funkar, funkar 110% bra till alla HU och är lätt att installera. Ljudet är även så pass bra att den är kraftig konkurent till ånga andra lösningar, så varför ska folk inte få veta detta när de undrar?

Har man sedan inte hört den, eller kunnat jämföra den mot andra saker som JAG har kunnat göra, så ska man nog heller inte vara så negativt inställd till den.

Som jag skrev så finns det i huvudsak två anledningar till att jag inte är intresserad av den:

1. Det finns en bättre lösning som lirar direkt med min stereo via sladd och inte via radion.

2. Det finns en bättre lösning där jag slipper ha en separat fjärr och kan styra låtval/mappval via stereon direkt.

Men visst... Du skriver att du har jämfört den med andra. På vilket sätt anser du då att den är bättre än t.ex. en GROM?

//Brådhis

9 130 Inlägg
1 januari 2012
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

För att så länge det finns en "riktig" adapter som inte går via FM så väljer jag förstås i första hand den. I det här fallet blir det då en GROM.

Det enda jag hört om den där Kenwood FM-sändaren är alla inlägg du skriver om den. Med tanke på hur du skriver om den så misstänker jag starkt du antingen säljer den själv eller får provision på dom som säljs. smile

//Brådhis

EDIT: Såg nu dessutom att den där FM-sändaren du skriver om ju har en egen fjärr?! Den styrs alltså inte via bilstereon? Det är i mina ögon ett stort minus. Att sitta och byta låt via en separat fjärr är inget för mig.

Han har faktiskt rätt om Kenwood KOS A210. Har själv provat en nedrans massa FM sändare, och Kenwoods är den jag tycker är bäst. Fast jag skulle nog hellre köra en GROM eller liknande när möjligheterna finns.

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
Putteliten skrev:
Brådhis skrev:
TT-Avant skrev:

//Brådhis

Han har faktiskt rätt om Kenwood KOS A210. Har själv provat en nedrans massa FM sändare, och Kenwoods är den jag tycker är bäst. Fast jag skulle nog hellre köra en GROM eller liknande när möjligheterna finns.

I mitt fall, som kör V70, finns det helt enkelt bättre alternativ. Däremot kan säkert den där FM-sändaren vara utmärkt till en bil där det inte finns någon modellspecifik adapter.

//Brådhis

6 851 Inlägg
1 januari 2012
inte jämfört med GROM, men andra FM sändare och Dension. Varför den har egen fjärr beror på att du har en massa inställningar du gör via den.
Det den är bätte på är bla ljudet!!
Man kan bla även köra BT via den och så även styra sin mobil för in/ut samtal
iPhone/iPod styrning via den (USB uttaget)

fjärrenn sätter man på valfritt ställe. Många sätter den previs framför växelspaken, då det ofta sitter mittenarmstöd. Alltså på samma ställe som BMW har sitt i-drive eller va den heter.

Men det är självklart valfritt, ja tvingar aldrig på någon något, utan ger bara tips va vad som finns och ger ett bra ljud.

PS: Sedan vet man inte om du väljer det bättre allternativet, kanske det enklare?!
Senast redigerat av TT-Avant (1 januari 2012)

* Voff voff *
10 956 Inlägg
1 januari 2012
TT-Avant skrev:
inte jämfört med GROM, men andra FM sändare och Dension. Varför den har egen fjärr beror på att du har en massa inställningar du gör via den.
Det den är bätte på är bla ljudet!!
Man kan bla även köra BT via den och så även styra sin mobil för in/ut samtal
iPhone/iPod styrning via den (USB uttaget)

fjärrenn sätter man på valfritt ställe. Många sätter den previs framför växelspaken, då det ofta sitter mittenarmstöd. Alltså på samma ställe som BMW har sitt i-drive eller va den heter.

Men det är självklart valfritt, ja tvingar aldrig på någon något, utan ger bara tips va vad som finns och ger ett bra ljud.

Den är säkert jättebra, jämfört med andra FM-sändare. Men när det finns ett alternativ som är att köra med modellspecifik adapter (dessutom för mindre pengar) känns en FM-sändare som inte ens kan styras av stereon tyvärr bara helt fel.

Inget illa menat, men att som du rekommendera den till folk med Volvo istället för t.ex. GROM är bara inte riktigt rätt.

//Brådhis

Sök