Jaguar XJ40 problem, hjälp få in basljudet i kupén

YesBird
2 januari 2012 · 1 Inlägg

Har skaffar 2st 15" JBL basar som jag har monterat på min hembyggda baslåda. Problemet är att jag får inte ut 100% basljud i kupén.

Här finns det lite bilder på bygget: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=27468

Vad har jag gjort för fel? Lådan är sluten, kan det bero på det? eller är det så att det är för tätt mellan bakluckan och kupén? Det sitter ju trotts allt en tank, plåt och ryggstöd som blockar ljudet. Ska man göra hål i hatthyllan?

Hoppas någon kan hjälpa mig

Mvh// YesBird smile

Jaguar XJ Sovereign 3.6L "Sovereign Daimler" (1989)
hagadaha
15 januari 2012 · 14 Inlägg

Ska man inte ha basreflexrör i lådan? Jag skulle prova det först men vet dock ej hur brett eller långt det borde vara?

evilaudio
15 januari 2012 · 16 195 Inlägg

de kan ju kanske beropå att du byggt en massa sidor runt baslådan så att trycket in kommer in i bilen.. nu spelar dom ju bara i bakluckan.

sen e ditt steg på tok för klent.

hur stora lådor har du byggt?

Senast redigerat av evilaudio (15 januari 2012)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hagadaha
15 januari 2012 · 14 Inlägg

Kan svara lite åt han så länge då jag har varit med och byggt(tar inget ansvar för felbygget....). Steget som syns på bild är ej de som driver basarna/basen, han har just nu ett annat steg som är 2-kanaligt (har för mig att det stog 2x400w på det men vet inget mer) som driver en utav basarna och ett till sådant kommer att skaffas till bas nr2. Jag har för mig att lådan är ca 70 bred x 60djup x 20hög men han kan nog svara mer exakt på senare.
Det du menar med sidor antar att du menar sidorna som är ovanför baslådan alltså det som steget på bilden sitter på och fortsätter runt om?

Senast redigerat av hagadaha (15 januari 2012)

evilaudio
15 januari 2012 · 16 195 Inlägg

hagadaha skrev:
Kan svara lite åt han så länge då jag har varit med och byggt(tar inget ansvar för felbygget....). Steget som syns på bild är ej de som driver basarna/basen, han har just nu ett annat steg som är 2-kanaligt som driver en utav basarna och ett till sådant kommer att skaffas till bas nr2. Jag har för mig att lådan är ca 70 bred x 60djup x 20hög men han kan nog svara mer exakt på senare.
Det du menar med sidor antar att du menar sidorna som är ovanför baslådan alltså det som steget på bilden sitter på och fortsätter runt om?

exakt.. 


ta reda på hur stora lådrona är.. en sån bas vill ha typ 55liter sluten låda ELLER 100 liter portad,.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hagadaha
15 januari 2012 · 14 Inlägg

Som lådan är nu alltså sluten, är det stor skillnad om lådan är lite för liten eller tappar man mycket effekt? Jag räknade på de mått jag skrivit och kan det stämma att lådan är 84L? Det är en stor låda till båda ingen avskärmning invändigt är gjord. Vad är bäst om man nu skall bygga ut lådan, alt 1: skärma av den till 2st på 42L alt.2: bygga ut sidorna och få 100L stor låda för båda att dela på? alt.3: bygga ut lådan till 100L sedan skärma av till 2st 50L lådor?
Hoppas jag skrev rätt nu....smile

evilaudio
15 januari 2012 · 16 195 Inlägg

hagadaha skrev:
Som lådan är nu alltså sluten, är det stor skillnad om lådan är lite för liten eller tappar man mycket effekt? Jag räknade på de mått jag skrivit och kan det stämma att lådan är 84L? Det är en stor låda till båda ingen avskärmning invändigt är gjord. Vad är bäst om man nu skall bygga ut lådan, alt 1: skärma av den till 2st på 42L alt.2: bygga ut sidorna och få 100L stor låda för båda att dela på? alt.3: bygga ut lådan till 100L sedan skärma av till 2st 50L lådor?
Hoppas jag skrev rätt nu....smile

man tappar djubas om lådan är för liten..   de spelar ingen roll om du bygger 2 lådor på 50 liter st eller en låda på 100 liter.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
hagadaha
15 januari 2012 · 14 Inlägg

Ok, blir antagligen att bygga ut den lite större då men ang frågan att få in ljudet i kupén så tror du "skärmarna" är felet? Du tror inte att bilen är för "tät" mellan bagageluckan och kupén då det sitter tank och muffelsäten imellan? Tror du att det skulle bli ännu bättre om man kompletterar med något slags hål i hatthyllan?

Senast redigerat av hagadaha (15 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang