Hejsan, nu har jag köpt en 940 FTT automat och jag kan inte få den under 1.5 liter milen trots att jag kör väldigt sparsamt och tror inte ett smack på det alla säger, "Du har automat och 940 turbo, då drar dom så mkt". Hur jag än kör så får jag den inte under 1.5-2 liter milen c.a. Tankar jag 100/kr/7L när reservlampan tänds, så tänds den igen efter ca 2-3 mil vilket ger en förbrukning uträknad lite onoga på över 2L/milen.
Så jag skulle vilja höra med er vilka tänkbara komponenter som skulle kunna orsaka denna förhöjda bränsleförbrukning?
Jag kan acceptera att den kan dra 1.1 liter milen blandad och 0.9 motorväg men inte som den gör nu, bilen är gubbkörd innan mig och inte helt sopslut liksom och jag har inte kört så mätarn ens visat på plustryck på turbon när jag mätt upp detta.
Jag har kört FTT med manuell förut och min automatare ligger på lägre varv än vad man gör när man kör en manuell om man inte tänker på att köra ekonomiskt, min växlar på runt 2000 varv och ligger för jämnan på runt 2200 varv ungefär vilket är lite när pappa kör sin s70 oekonomiskt på runt 3000 varv hela tiden och får den att dra 1.1 blandad
Vad sjutton kan man börja kolla, det borde väl vara något av dessa man bör kontrollera: lmm, lambdasonden, tempgivare, kallstartsventilen?
Vill ju tillägga att bilen inte går orent eller illa på tomgång
Hoppas ni hängde med i allt detta!
Tack på förhand MVH