3746
Sök

940 ftt automat drar fruktansvärt med bensin

249 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Hejsan, nu har jag köpt en 940 FTT automat och jag kan inte få den under 1.5 liter milen trots att jag kör väldigt sparsamt och tror inte ett smack på det alla säger, "Du har automat och 940 turbo, då drar dom så mkt". Hur jag än kör så får jag den inte under 1.5-2 liter milen c.a. Tankar jag 100/kr/7L när reservlampan tänds, så tänds den igen efter ca 2-3 mil vilket ger en förbrukning uträknad lite onoga på över 2L/milen.

Så jag skulle vilja höra med er vilka tänkbara komponenter som skulle kunna orsaka denna förhöjda bränsleförbrukning?
Jag kan acceptera att den kan dra 1.1 liter milen blandad och 0.9 motorväg men inte som den gör nu, bilen är gubbkörd innan mig och inte helt sopslut liksom och jag har inte kört så mätarn ens visat på plustryck på turbon när jag mätt upp detta.

Jag har kört FTT med manuell förut och min automatare ligger på lägre varv än vad man gör när man kör en manuell om man inte tänker på att köra ekonomiskt, min växlar på runt 2000 varv och ligger för jämnan på runt 2200 varv ungefär vilket är lite när pappa kör sin s70 oekonomiskt på runt 3000 varv hela tiden och får den att dra 1.1 blandad

Vad sjutton kan man börja kolla, det borde väl vara något av dessa man bör kontrollera: lmm, lambdasonden, tempgivare, kallstartsventilen?

Vill ju tillägga att bilen inte går orent eller illa på tomgång

Hoppas ni hängde med i allt detta!
Tack på förhand MVH big_smile
Senast redigerat av robbaxxxx (5 januari 2012)

613 Inlägg
5 januari 2012
är lambdan kass ger den fel värden det höjde  förbrukningen på min 740 till sjuka 1.8 liter milen och det är en vanlig GL

1 679 Inlägg
5 januari 2012
Min 850 t5 med automat drar iaf 1,3 - 1,4 lugn stadskörning smile

Offroad Racing
3 123 Inlägg
5 januari 2012
trasig tempgivare brukar ge hög soppaförbrukning utan att datorn fattar att nåt är fel. (den tror ju bara att motorn är kall)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
5 januari 2012
JimmyAndersson skrev:

istan kan dom bli törstiga

men i 110 ligger min färdator mellan 0.75-0.9
snittade under 0.9 när jag testade att ta det lilla lugna

vet att jag hade medelförbrukning på 1.7-1.8 på min förra automat
men det blir så när man står på fullt konstant

Kör fort så hinner inget hända...

249 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
JimmyAndersson skrev:

Precis men det kan jag förstå, men nu är fallet så att jag inte står på fullt konstant..

Fri fart för ett fritt folk!
15 026 Inlägg
5 januari 2012
robbaxxxx skrev:
Growe skrev:
JimmyAndersson skrev:

Precis men det kan jag förstå, men nu är fallet så att jag inte står på fullt konstant..

näe säkert något galet..är bilen nyligen besiktad?

skulle vara intresant med lambda värde det ger en fingervisning hur det står till smile

Kör fort så hinner inget hända...

249 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Growe skrev:
robbaxxxx skrev:
Growe skrev:

näe säkert något galet..är bilen nyligen besiktad?

skulle vara intresant med lambda värde det ger en fingervisning hur det står till smile

Ja den är nyligen besiktad jag kan gå ut och kika lite på lambdavärdena på pappret, om det finns kvar d.v.s.. återkommer strax..

249 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Fick med ett kvitto från i våras på mekonomen på bland annat "tempsensor ms" för 318.20kr så den verkar blivit bytt. Kollar jag på senaste besiktningsprotokollet vilket är från 2011-11-07 så ligger lambdavärdena såhär: co 0.0(0.5), co 2500 0.0 (0.3), hc 000 (100), lambda 1.02(0,96-1,04)
Senast redigerat av robbaxxxx (5 januari 2012)

2 452 Inlägg
5 januari 2012
2 av grejerna som är vanliga är ju tempgivaren och lmm som brukar ge sig,sen kan lamdan också ge sig sakta....men det där är på tok för mycket den drar,min automatare drog 1,3 chippad vid statskörning....

döden kommer tillbaka

249 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
turbodeath skrev:
2 av grejerna som är vanliga är ju tempgivaren och lmm som brukar ge sig,sen kan lamdan också ge sig sakta....men det där är på tok för mycket den drar,min automatare drog 1,3 chippad vid statskörning....

Precis, och kollar jag på luftmassemätaren så är det skrivet med gul text på den som dom gör på skroten, VO 940 TURBO -97, så den är ju förmodligen bytt och ersatt med en från skroten, jag har inga kännbara symtom som skulle kunna härledas till denna höga bränsleförbrukning, dock så kan den tvärstanna tvärt men då lägger man bara i P eller N och startar om den också går den bra igen tills den tvärt kan stanna, men detta sker oftast med ca 15 liter i tanken..

Sök