2761
Sök

Magnat mono edition 1400 w + 2x 12" jbl gt5 spelar dåligt

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Hej som rubriken säger så köpte jag en jbl låda med dubbla 12 tummare gt5 på 550 rms och 1600 peak, först så hade jag ett monoblock på ca 300 rms watt och spela på hyfsat sen i förrgår så var jag och köpte ett magnat mono edition på 1400 w och de spelar skit dåligt, klarar inte alls av någonting som jag spelar, så fort jag höjer gainen så durrar det bara i basen och spelar ojämnt och slår extra basslag helt sjukt konstigt och dem som jag köpte ifrån (en firma) sa att den skulle orka driva mina basar, då jag hörde hur dåligt ljud det var så bytte jag till min kompis steg på 450 x 2 peak w så spela basarna helt gudomligt sjukt bra, for och hörde vad jag skulle göra med steget som ej spelade på något bra för mig så fick jag inget tillbaka även fast dem hade lovat att den skulle klara av mina basar så då tänkte jag om någon vänlig själ här kan hjälpa mig och ge mig tips om hur man får det att spela bra? Dålig jord? Dåliga signal kablar ? För litet batteri? Alla tips är välkomna.

Tack på förhand

21 761 Inlägg
5 januari 2012
Visserligen ger Magnatsteget bara ut 350 WRMS i 2 Ohm, men det ska ju inte bete sig så där ändå. Kontrollmät att spänningen är rätt på slutstegets plint där strömkablarna sitter. Mätningen ska göras när du spelar musik på hyfsat hög volym, men börja med låg volym och öka successivt så att du hinner stanna upp om basarna rör sig okontrollerat.

Hur har du ställt in alla justeringsrattar?
Använder du remotedosan?
Är du helt säker på att basarna inte är kopplade i motfas med varandra på steget?

LPF = "kvart i" till "tio i"
SUBSONIC = "tolv"
BASSBOOST = Helst på 0 dB

Det där är förslag på grundinställningslägen hos justeringsrattarna. smile

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Visserligen ger Magnatsteget bara ut 350 WRMS i 2 Ohm, men det ska ju inte bete sig så där ändå. Kontrollmät att spänningen är rätt på slutstegets plint där strömkablarna sitter. Mätningen ska göras när du spelar musik på hyfsat hög volym, men börja med låg volym och öka successivt så att du hinner stanna upp om basarna rör sig okontrollerat.

Hur har du ställt in alla justeringsrattar?
Använder du remotedosan?
Är du helt säker på att basarna inte är kopplade i motfas med varandra på steget?

LPF = "kvart i" till "tio i"
SUBSONIC = "tolv"
BASSBOOST = Helst på 0 dB

Det där är förslag på grundinställningslägen hos justeringsrattarna. smile

Har faktiskt inte mätt volten, justeringsrattarna har ja ställt in ja
Nej den använder jag inte just nu men testade den ett tag men tyckte inte om den
Och vad menar du med motfas? + till +, - till -. Och det är ju fabriksbyggd låda

21 761 Inlägg
5 januari 2012
skreddan skrev:
Och vad menar du med motfas? + till +, - till -. Och det är ju fabriksbyggd låda

Okej. Jag tänkte att om lådan hade två uttag, dvs en till varje bas, så fanns risken att du hade råkat koppla plus till minus på steget från en av basarna. Men så var det alltså inte. smile

1 045 Inlägg
5 januari 2012
tycker du ska gå tillbaka till butiken som sålde dig steget och be dom hjälpa dig ställa in ljudet,, är en service dom ska ha,,

6 851 Inlägg
5 januari 2012
Ja då jag troligen är den som lekt mest med Magnat stegen här inne, så skulle ja kunna slå vad om att det är något galet i installationen wink
Det steget har, men lyckat resultat drivit betydligt tyngre basar en dem du har.

Det är inte lätt som sagt att "se" här inne hur eller vad som är galet heller. Men som NMI säger, åk till företaget som sålt dej steget och säg åt dem att hjälpa dej.

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Ja då jag troligen är den som lekt mest med Magnat stegen här inne, så skulle ja kunna slå vad om att det är något galet i installationen wink
Det steget har, men lyckat resultat drivit betydligt tyngre basar en dem du har.

Det är inte lätt som sagt att "se" här inne hur eller vad som är galet heller. Men som NMI säger, åk till företaget som sålt dej steget och säg åt dem att hjälpa dej.

Ska dit på måndag, sen tänkte jag bara fråga hur man kopplar basen? Jag har bara 1 anslutnings panel men jag har på mitt steg + + sen - -, det finns ej i instruktionsbok hur man kopplar bara 1 subwoofer bara 2 st så om du hade kunnat säga hur man kopplar 1 bas hade det vart toppen, har kopplat den nu från längst till vänster + sen till vänstra - och fortfarande samma problem..

6 851 Inlägg
37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
man kopplar till valfri + och -

Jaha tänkte ifall man kunde koppla på något annat sätt, för verkar som att mitt steg inte orkar driva mina basar dom spelar på skit kasst, testade i en polares bil med likadana basar men med mitt magnat steg och verkade som att den inte orkade driva ut dom, konstigt nog funkade mitt steg i hans bil men inte min.. :s

6 851 Inlägg
5 januari 2012
vad har du för kablage till steget och vart har du jordat? Vad har du för CD spelare?
Om du har möjlighet att lägga upp en bild på dina inställningar på steget, gör det wink
Senast redigerat av TT-Avant (5 januari 2012)

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
vad har du för kablage till steget och vart har du jordat? Vad har du för CD spelare?
Om du har möjlighet att lägga upp en bild på dina inställningar på steget, gör det wink

Jag har 10 mm rk och en 50 À glassäkring, under sätet, kenwood 455u1 eller nått sånt heter den :s och nej jag kan inte lägga upp bild på inställningarna hmm sry

6 851 Inlägg
5 januari 2012
är det 10mm i diameter, eller är det 10mm2 kabel? är det 10mm2 kabel så är den för klen, troligen där som felet kan vara. ELLER så kan du ha glappande säkring, glassäkringar har en förmåga att kunna gå sönder, även om de ser hela ut.

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
är det 10mm i diameter, eller är det 10mm2 kabel? är det 10mm2 kabel så är den för klen, troligen där som felet kan vara. ELLER så kan du ha glappande säkring, glassäkringar har en förmåga att kunna gå sönder, även om de ser hela ut.

Ja 10 mm², glasssäkringen vet jag ingenting ting om, hur tjock kabel skulle du gå på ?
Och varför skulle det vara problemet när jag inte hade nå problem med det andra steget jag testade, hur tjocka kablar från steget till högtalaren rekommenderar du? smile

6 851 Inlägg
5 januari 2012
är det koppar (OFC) kabel ellerAlu(CCA) kabel du använder?
och vart har du jordat?

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
är det koppar (OFC) kabel ellerAlu(CCA) kabel du använder?
och vart har du jordat?

Koppar, och jag har jordat under sätet i en bult som håller fast säkerhets bält hållarna, sen en sak till mitt steg är ju på 1400 watt Max vid 2 ohm och 350 watt rms, mina basar är på 550 w rms och pekar på 1600, finns på nått sätt som jag kan öka watten till högtalarna på nå sätt? Eller får jag bara ut 350 watt rms

6 851 Inlägg
5 januari 2012
du får ut 350Wrms..kan inte "öka" detta direkt. eller ja, det är om du kör med massa dist, steget är 350Wrms i 0.08% THD. Nu vet ja inte va du hade för steg innan?

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
du får ut 350Wrms..kan inte "öka" detta direkt. eller ja, det är om du kör med massa dist, steget är 350Wrms i 0.08% THD. Nu vet ja inte va du hade för steg innan?

Vi prövade med en kompis steg på 900 Max å peakade kring 400, vilka kablar tycker du jag ska använda till steget och högtalare ? Och när används dom där 1400 w har som aldrig fattat det riktigt :p förlåt om jag är trög

6 851 Inlägg
5 januari 2012
de 1400W behöver du inte direkt bry dej om..men det är vad steget KAN lämna vid "rätt" förutsättningar, typ fast ton, konstant 14.4V bla bla..
ja i teorin ska din kabel funka, MEN att dra en grövre KOPPAR kabel är inte till det sämre.

Men fortfarande så känns det som något i installationen är galet, inställning eller strömförsörjning? svårt att veta.

37 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
de 1400W behöver du inte direkt bry dej om..men det är vad steget KAN lämna vid "rätt" förutsättningar, typ fast ton, konstant 14.4V bla bla..
ja i teorin ska din kabel funka, MEN att dra en grövre KOPPAR kabel är inte till det sämre.

Men fortfarande så känns det som något i installationen är galet, inställning eller strömförsörjning? svårt att veta.

Jag mätte med volt meter när jag spelade hög nivå och jag fick nån gång under 12 V vid tunga slag då visade volt metern kring 11.90 kan det vara något ?

6 851 Inlägg
5 januari 2012
det låter inte bra. hade du bilen igång då?

Sök