Polisen gav mig regbesiktning. Några frågor om det...

Kristian_L
8 januari 2012 · 1 893 Inlägg

discokapten skrev:
Du får inte ändra någonting som har med motorn att göra....

Det blir man ju tvungen till... När katalysatorn rostat sönder med åren, måste den ju ersättas. "Med original, eller likvärdig". Samma med rören till/från densamma.
Fast har trådskaparen en "ET" motor, spelar det ju ingen roll, den hade inte kat. (Har han där emot en "FT" motor, hade den kat.)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
saab_sonett Handledare
8 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Kristian_V skrev:

discokapten skrev:
Du får inte ändra någonting som har med motorn att göra....

Det blir man ju tvungen till... När katalysatorn rostat sönder med åren, måste den ju ersättas. "Med original, eller likvärdig". Samma med rören till/från densamma.
Fast har trådskaparen en "ET" motor, spelar det ju ingen roll, den hade inte kat. (Har han där emot en "FT" motor, hade den kat.)

3" är ju knappast orginal eller likvärdigt. Ser man sedan bilden på motorrummet med den öppna dumpen tronande längst upp i blickfånget förstår jag att han fick Regbesiktning. Hade han haft enbart 3" tror jag inte dom sagt något.
Detta tillsammans med xenonet är självklar regbesiktning. Det finns för övrigt inte en chans att få en 740 godkänd med xenonljus. Det fanns aldrig orginal på dom.

Xoff Volvo tönt... =)
8 januari 2012 · 2 344 Inlägg

Sedan finns det en annan faktor också, som jag skrev innan "Ramberg" han är en sådan polis som slår ner på precis allt han kan slå ner på bara för att jävlas, jag har inte stött på honom än, men man hör mkt om denna polisman...

edit: såg att "Reeplayed" redan skrivit liknande...

Senast redigerat av Xoff (8 januari 2012)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Sketstopp24v STREETRACER
8 januari 2012 · 892 Inlägg

Andromeda skrev:

JoXter skrev:
lysena möjligvis iaf, eftersom du måste regga om den om du ska ha xenon på den.

Han gör väl som alla 740-raggare som ska ha "blå" lampor, dvs skiter i nivåregleringen och åker runt och bländar satan. Fan vad trött jag är på att möta bilar med fulxenon. Bra att Polisen gör sitt jobb!

740-raggare? hahaha wink  Ja, jag va nog 740-raggare när jag hade både min saab 900 o S13 haha   

Ville ha bättre lyse utan att behöva sätta på en bunte skitfula extraljus...

Bmc Crew
Sketstopp24v STREETRACER
8 januari 2012 · 892 Inlägg

zovix skrev:
Vad gjorde du för att dra på dig uppmärksamheten från tusse batong? Min erfarenhet är att de knappast har tid och resurser för att stoppa random bil med 3" och xenon...

Är ganska vanliga här omkring...

Med vänlig hälsning, Magnus

Körde förbi en flygandebes. kontroll(vart ju rätt nöjd först över att dem va så upptagna att dem inte kunde plocka in mig)... de såg en högljudd volvo glida förbi.. o eftersom Ramberg va där, så släppte dem allt.. skickade iväg piketen på att köra ifatt mig, stanna mig o invänta Ramberg...

Då jag är "känd" här av polisväsendet pga "streetracing" bla så gillar ju den gubbafan o jaga mig wink

Bmc Crew
Sketstopp24v STREETRACER
8 januari 2012 · 892 Inlägg

Ja, att Xenonet är olagligt osv visste jag ju om, trodde dock inte att skulle bli regbes på det, utan en vanlig ombes men där hade jag fel! Verkar ju inte finnas så mkt o göra åt skiten smile

Bara att återställa allt o bita i det sura smile  Sen på med mitt 3" igen.. ger mig ju en fin anledning till o bygga om skiten me så jag slipper den där superfula japsen o högljudda japsen!

Men kollar dem igenom allt på hela bilen? elr kollar dem bara så att xenonet o avgaset är korrigerat o sen låter vanliga bes sköta resten?

har aldrig varit med om en regbesiktning innan så det är ju lite funderingar... hehe

Bmc Crew
saab_sonett Handledare
8 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Hela bilen ska vara i det utförande den var när den lämnade Torslanda 1987. I värsta fall så kommer SBP att kräva intyg från Volvo att bilen överensstämmer med orginal. Då kan du ha den till isbil på vintern........

Sketstopp24v STREETRACER
8 januari 2012 · 892 Inlägg

okej, så... jag måste även ha original blinkers o baklampor o sånt? =/

Bmc Crew
Kristian_L
8 januari 2012 · 1 893 Inlägg

saab_sonett skrev:

Kristian_V skrev:

discokapten skrev:
Du får inte ändra någonting som har med motorn att göra....

Det blir man ju tvungen till... När katalysatorn rostat sönder med åren, måste den ju ersättas. "Med original, eller likvärdig". Samma med rören till/från densamma.
Fast har trådskaparen en "ET" motor, spelar det ju ingen roll, den hade inte kat. (Har han där emot en "FT" motor, hade den kat.)

3" är ju knappast orginal eller likvärdigt. Ser man sedan bilden på motorrummet med den öppna dumpen tronande längst upp i blickfånget förstår jag att han fick Regbesiktning. Hade han haft enbart 3" tror jag inte dom sagt något.
Detta tillsammans med xenonet är självklar regbesiktning. Det finns för övrigt inte en chans att få en 740 godkänd med xenonljus. Det fanns aldrig orginal på dom.

"Registrerings besiktning" behövs om man vill ändra nått på bilen. Dragkrok, Xenon, vad som helst.
"Ombesiktning" blir det om bilen inte uppfyller regler eller specifikation.

Om TS blivit skickad till "Registrerings bessiktning, så kan vederbörande registrera om fordonet med annan utrustning än vad den är specad med idag.

Tex. Kan man typa om den med Xenon! Det som krävs är:
* Fungerande strålkastar rengöring. Behöver inte vara högtryck. Går utmärkt med Volvons befintliga torkare, om de är fungerande. (Jag har Xenon, med torkare, från fabrik.)
* Automatisk nivåreglering av ljuset. (Finns att köpa eftermarknads satser för några hundralappar, med motorer och sensor på bakaxel.) Jag vet inte om det räcker med automatisk nivåreglering på bakaxeln, eller om strålkastarna måste ställa in sig separat.

Om man plockar bort det som man fick tvåor på, räcker det med att åka in på en vanlig efterkontroll och visa upp att bilen är återställd.

EDIT:
Bild= Xenon med torkare. Som bilen rullade ut ur fabriken hösten 2002.
https://www1.garaget.org/archive/32/31872/104724/thumb_104724-1476582.jpg

Senast redigerat av Kristian_V (8 januari 2012)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Kristian_L
8 januari 2012 · 1 893 Inlägg

Sketstopp24v skrev:
okej, så... jag måste även ha original blinkers o baklampor o sånt? =/

Det som sitter på bilen nu, vita blinkers m.m. fanns på modellen. De gick till USA, men fanns även på vissa av de senare årsmodellerna. Om blinkersen blinkar gult, skall det inte vara problem att glaset är vitt. (Det är det ju på var enda ny bil idag..)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
saab_sonett Handledare
8 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Kristian_V skrev:

saab_sonett skrev:

Kristian_V skrev:

Det blir man ju tvungen till... När katalysatorn rostat sönder med åren, måste den ju ersättas. "Med original, eller likvärdig". Samma med rören till/från densamma.
Fast har trådskaparen en "ET" motor, spelar det ju ingen roll, den hade inte kat. (Har han där emot en "FT" motor, hade den kat.)

3" är ju knappast orginal eller likvärdigt. Ser man sedan bilden på motorrummet med den öppna dumpen tronande längst upp i blickfånget förstår jag att han fick Regbesiktning. Hade han haft enbart 3" tror jag inte dom sagt något.
Detta tillsammans med xenonet är självklar regbesiktning. Det finns för övrigt inte en chans att få en 740 godkänd med xenonljus. Det fanns aldrig orginal på dom.

"Registrerings besiktning" behövs om man vill ändra nått på bilen. Dragkrok, Xenon, vad som helst.
"Ombesiktning" blir det om bilen inte uppfyller regler eller specifikation.

Om TS blivit skickad till "Registrerings bessiktning, så kan vederbörande registrera om fordonet med annan utrustning än vad den är specad med idag.

Tex. Kan man typa om den med Xenon! Det som krävs är:
* Fungerande strålkastar rengöring. Behöver inte vara högtryck. Går utmärkt med Volvons befintliga torkare, om de är fungerande. (Jag har Xenon, med torkare, från fabrik.)
* Automatisk nivåreglering av ljuset. (Finns att köpa eftermarknads satser för några hundralappar, med motorer och sensor på bakaxel.) Jag vet inte om det räcker med automatisk nivåreglering på bakaxeln, eller om strålkastarna måste ställa in sig separat.

Om man plockar bort det som man fick tvåor på, räcker det med att åka in på en vanlig efterkontroll och visa upp att bilen är återställd.

EDIT:
Bild= Xenon med torkare. Som bilen rullade ut ur fabriken hösten 2002.
http://www1.garaget.org/archive/32/3187 … 476582.jpg

Du kan inte få godkänt på ett eftermarknadskitt där du byter lamporna enbart. Du måste hitta strålkastare med klarglas som är anpassade till xenon. Eftersom 740 aldrig hade xenon så är det omöjligt att regga med xenonlampor. Ljusbilden blir alldeles fel med xenon i en strålkastare med mönstrat glas. Dessutom så måste alla delar i systemet vara E-märkta. Det är inte konverteringssatserna. Inte heller höjdjusteringen.
Konverterar du en nyare bil som finns med xenon orginal så går det om du använder alla orginaldelar.

När jag besiktade min 540 nu senast så var besiktningsmannen riktigt på hugget och ifrågasatte om jag inte bytt till xenonlampor själv. Nej, sa jag. Sitter orginalmonterat på denna bil.  Fanns det redan då? (2001) Undrade han. Ja sa jag BMW började redan 1995 med xenon. Men han var misstänksam.

discokapten Kapten på disco!
8 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Kristian_V skrev:

saab_sonett skrev:

Kristian_V skrev:

Det blir man ju tvungen till... När katalysatorn rostat sönder med åren, måste den ju ersättas. "Med original, eller likvärdig". Samma med rören till/från densamma.
Fast har trådskaparen en "ET" motor, spelar det ju ingen roll, den hade inte kat. (Har han där emot en "FT" motor, hade den kat.)

3" är ju knappast orginal eller likvärdigt. Ser man sedan bilden på motorrummet med den öppna dumpen tronande längst upp i blickfånget förstår jag att han fick Regbesiktning. Hade han haft enbart 3" tror jag inte dom sagt något.
Detta tillsammans med xenonet är självklar regbesiktning. Det finns för övrigt inte en chans att få en 740 godkänd med xenonljus. Det fanns aldrig orginal på dom.

"Registrerings besiktning" behövs om man vill ändra nått på bilen. Dragkrok, Xenon, vad som helst.
"Ombesiktning" blir det om bilen inte uppfyller regler eller specifikation.

Om TS blivit skickad till "Registrerings bessiktning, så kan vederbörande registrera om fordonet med annan utrustning än vad den är specad med idag.

Tex. Kan man typa om den med Xenon! Det som krävs är:
* Fungerande strålkastar rengöring. Behöver inte vara högtryck. Går utmärkt med Volvons befintliga torkare, om de är fungerande. (Jag har Xenon, med torkare, från fabrik.)
* Automatisk nivåreglering av ljuset. (Finns att köpa eftermarknads satser för några hundralappar, med motorer och sensor på bakaxel.) Jag vet inte om det räcker med automatisk nivåreglering på bakaxeln, eller om strålkastarna måste ställa in sig separat.

Om man plockar bort det som man fick tvåor på, räcker det med att åka in på en vanlig efterkontroll och visa upp att bilen är återställd.

EDIT:
Bild= Xenon med torkare. Som bilen rullade ut ur fabriken hösten 2002.
http://www1.garaget.org/archive/32/3187 … 476582.jpg

Bilmodellen MÅSTE var typgodkänd med xenon för att du ska kunna regbesiktiga med det, jag kan t ex ta original xenonstrålkastare, nivåsensorer och givare och stoppa in i min bil och besiktiga, men man kan INTE göra det med en 740.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2012 · 14 061 Inlägg

saab_sonett skrev:

Kristian_V skrev:

saab_sonett skrev:

3" är ju knappast orginal eller likvärdigt. Ser man sedan bilden på motorrummet med den öppna dumpen tronande längst upp i blickfånget förstår jag att han fick Regbesiktning. Hade han haft enbart 3" tror jag inte dom sagt något.
Detta tillsammans med xenonet är självklar regbesiktning. Det finns för övrigt inte en chans att få en 740 godkänd med xenonljus. Det fanns aldrig orginal på dom.

"Registrerings besiktning" behövs om man vill ändra nått på bilen. Dragkrok, Xenon, vad som helst.
"Ombesiktning" blir det om bilen inte uppfyller regler eller specifikation.

Om TS blivit skickad till "Registrerings bessiktning, så kan vederbörande registrera om fordonet med annan utrustning än vad den är specad med idag.

Tex. Kan man typa om den med Xenon! Det som krävs är:
* Fungerande strålkastar rengöring. Behöver inte vara högtryck. Går utmärkt med Volvons befintliga torkare, om de är fungerande. (Jag har Xenon, med torkare, från fabrik.)
* Automatisk nivåreglering av ljuset. (Finns att köpa eftermarknads satser för några hundralappar, med motorer och sensor på bakaxel.) Jag vet inte om det räcker med automatisk nivåreglering på bakaxeln, eller om strålkastarna måste ställa in sig separat.

Om man plockar bort det som man fick tvåor på, räcker det med att åka in på en vanlig efterkontroll och visa upp att bilen är återställd.

EDIT:
Bild= Xenon med torkare. Som bilen rullade ut ur fabriken hösten 2002.
http://www1.garaget.org/archive/32/3187 … 476582.jpg

Du kan inte få godkänt på ett eftermarknadskitt där du byter lamporna enbart. Du måste hitta strålkastare med klarglas som är anpassade till xenon. Eftersom 740 aldrig hade xenon så är det omöjligt att regga med xenonlampor. Ljusbilden blir alldeles fel med xenon i en strålkastare med mönstrat glas. Dessutom så måste alla delar i systemet vara E-märkta. Det är inte konverteringssatserna. Inte heller höjdjusteringen.
Konverterar du en nyare bil som finns med xenon orginal så går det om du använder alla orginaldelar.

När jag besiktade min 540 nu senast så var besiktningsmannen riktigt på hugget och ifrågasatte om jag inte bytt till xenonlampor själv. Nej, sa jag. Sitter orginalmonterat på denna bil.  Fanns det redan då? (2001) Undrade han. Ja sa jag BMW började redan 1995 med xenon. Men han var misstänksam.

Måste dom tugga om sådana saker, har dom inte böcker (dator) att slå i???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang