Ljudnivå avgasrör olaglig??

Lillalilja
14 januari 2012 · 529 Inlägg

Besiktningsmannen jag frågade sa att  det inte var några såna regler, utan att det i princip bara var att bygga bara det inte blev för högt. Bilen är inte trimmad och kommer nog inte bli det heller. Det ska göras mest för att det är kul att prova på lite, egentligen mest inte för ljudet utan för utseendet. Därför undrar jag, vad blir det för skillnad med olika diameter? Det optimala hade ju varit om man kunde få den relativt tyst när man kör vanligt men sen när man gasar att det ryter till lite wink

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 januari 2012 · 1 948 Inlägg

Kan inget sådant, men tänk på att besiktningsmännen till 90% inte följer  reglerna för att dem inte "orkar" tjabba med dig. Vad du får göra och vad du kan besikta med är 2 helt olika saker.

Krånglade en del med detta då jag hade  a traktor med 2 inkopplad sidepipes och då var det så att man var tvungen att köra på vänster sida(bort från fotgängare/trottoar) och inte ha över en viss decibel.

Senast redigerat av AcesHigh666 (14 januari 2012)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Lillalilja
14 januari 2012 · 529 Inlägg

Vem är det då som märker om man kör olagligt? Är det bara om man hamnar i en flygande kontroll som polisen kan skriva böter, eller vad? Vem kan man ställa såna här frågor till då?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
14 januari 2012 · 1 948 Inlägg

Asså oftast räcker det du besiktar och godkänner dem så är det chill (iaf i blekinge) men ställer du till med besvär, åker på flygande eller ibland bara en vanlig snut som e tjurig så "kan" du åka dit. Men det är itne stor risk.

Men för helvette dra inte mer skam över volvo som bilmärke. kör så tyst du kan och med effekt. Dem bästa sportsystememn låter inte mycket mer än original.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Lillalilja
14 januari 2012 · 529 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Asså oftast räcker det du besiktar och godkänner dem så är det chill (iaf i blekinge) men ställer du till med besvär, åker på flygande eller ibland bara en vanlig snut som e tjurig så "kan" du åka dit. Men det är itne stor risk.

Men för helvette dra inte mer skam över volvo som bilmärke. kör så tyst du kan och med effekt. Dem bästa sportsystememn låter inte mycket mer än original.

Tanken var ju att det skulle vara ett budget bygge, därför vill jag helst inte lägga ner pengar på sportsystem + att det är kul att knåpa själv. Men det optimala hade ju varit om man kunde få den relativt tyst när man kör vanligt men sen när man gasar att det ryter till lite, vet du hur man kan ordna detta?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Tommty
14 januari 2012 · 218 Inlägg

Lillalilja skrev:

AcesHigh666 skrev:
Asså oftast räcker det du besiktar och godkänner dem så är det chill (iaf i blekinge) men ställer du till med besvär, åker på flygande eller ibland bara en vanlig snut som e tjurig så "kan" du åka dit. Men det är itne stor risk.

Men för helvette dra inte mer skam över volvo som bilmärke. kör så tyst du kan och med effekt. Dem bästa sportsystememn låter inte mycket mer än original.

Tanken var ju att det skulle vara ett budget bygge, därför vill jag helst inte lägga ner pengar på sportsystem + att det är kul att knåpa själv. Men det optimala hade ju varit om man kunde få den relativt tyst när man kör vanligt men sen när man gasar att det ryter till lite, vet du hur man kan ordna detta?

japsdämpare?

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Lillalilja
14 januari 2012 · 529 Inlägg

Tänkte att jag provar först och ser hur det blir, så köper jag det sen om det låter för högt. Men har för mig att jag hörde någonting om att det skulle göra stor skillnad om man drog en skruv rakt igenom röret, någon som vet vad jag pratar om?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
PMPerformance
14 januari 2012 · 2 266 Inlägg

Ja en skruv eller likande stör avgaspulserna typ hackar sönder dom som en turbo gör. då får man automatisk lägre ljudnivå.

svetsdiff !!!
JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 januari 2012 · 2 307 Inlägg

Lillalilja skrev:
En fråga i ämnet, jag har funderat på att svetsa sidepipes efter katten på min 945 SE, när jag frågade besiktningsmannen för någon månad sedan så sa han att det inte var något problem, så länge det inte lät som en rymdraket. Hur vet man vad som är rätt?

Citat ur lagtexten ang detta.

1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassy-stem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddäm-pare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 – 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.
Personbil och lätt lastbil
2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.
Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.
45

Källa
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr022.pdf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
OpelP1
14 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Senast redigerat av OpelP1 (14 januari 2012)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 januari 2012 · 14 054 Inlägg

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jag tycker att V8 låter allra bäst med väldigt lite dämpning!!! smile

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
OpelP1
14 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Vettemannen skrev:

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jag tycker att V8 låter allra bäst med väldigt lite dämpning!!! smile

/Benny

Jo ju större motorer ju mindre dämpning ska dom ha tycker jag, allt under 2,5 liter ska vara tyst. smile

Senast redigerat av OpelP1 (14 januari 2012)

p12
14 januari 2012 · 551 Inlägg

OpelP1 skrev:

Vettemannen skrev:

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jag tycker att V8 låter allra bäst med väldigt lite dämpning!!! smile

/Benny

Jo ju större motorer ju mindre dämpning ska dom ha tycker jag, allt under 2,5 liter ska vara tyst. smile

Dålig definition enligt mig. Det beror väll på hur finstämmd motorn är. en gammal skitmotor som utvecklar taskigt med effekt för sin motorvolym låter ju oftast hemskt. Medans en 4cyl 1000cc hoj med 180 krusar låter underbart.
Men det är väll en smaksak antar jag.

Haters gonna hate.
OpelP1
14 januari 2012 · 1 412 Inlägg

Jo det är det väl, en mc motor är väl inget jag njuter av att höra direkt....

saab_sonett Handledare
14 januari 2012 · 1 481 Inlägg

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jo, Sonetten jag har sitter det tre dämpare på för att få ned nivån till någorlunda acceptabelt.  855 T5:an jag hade satt det bara en kort Simonsdämpare längs bak på. Den lät mindre än vad Sonetten gör.

OpelP1
14 januari 2012 · 1 412 Inlägg

saab_sonett skrev:

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jo, Sonetten jag har sitter det tre dämpare på för att få ned nivån till någorlunda acceptabelt.  855 T5:an jag hade satt det bara en kort Simonsdämpare längs bak på. Den lät mindre än vad Sonetten gör.

Har din sonett även ett visst varvtal som den låter extra mycket vid?
Min V4 lät extraordinärt mycket vid ca 3700rpm.

Rolig bil att köra var det dock, svårt att köra lungt med den. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2012 · 13 742 Inlägg

saab_sonett skrev:

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jo, Sonetten jag har sitter det tre dämpare på för att få ned nivån till någorlunda acceptabelt.  855 T5:an jag hade satt det bara en kort Simonsdämpare längs bak på. Den lät mindre än vad Sonetten gör.

märkte idag att tantens 855turbo låter sjukt mycket mellan 100-110 väldigt störigt =/
dubbelutblås med en dämpare vid varje utblås..undra varför förra ägaren tog bort burken som satt framför bakaxeln =/

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
TS_quattro fyrkrafsare
14 januari 2012 · 1 443 Inlägg

Growe skrev:

saab_sonett skrev:

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jo, Sonetten jag har sitter det tre dämpare på för att få ned nivån till någorlunda acceptabelt.  855 T5:an jag hade satt det bara en kort Simonsdämpare längs bak på. Den lät mindre än vad Sonetten gör.

märkte idag att tantens 855turbo låter sjukt mycket mellan 100-110 väldigt störigt =/
dubbelutblås med en dämpare vid varje utblås..undra varför förra ägaren tog bort burken som satt framför bakaxeln =/

Därför att det är "tufft" troligtvis, sen kan jag förvisso förstå tidigare ägaren, en radfemma låter förbannat gott när man öppnar den lite, det enda som överträffar en öppnad radfemma är en rejält vässad V8 imo (iaf vad gäller bilmotorer)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 januari 2012 · 13 742 Inlägg

TS_quattro skrev:

Growe skrev:

saab_sonett skrev:

Jo, Sonetten jag har sitter det tre dämpare på för att få ned nivån till någorlunda acceptabelt.  855 T5:an jag hade satt det bara en kort Simonsdämpare längs bak på. Den lät mindre än vad Sonetten gör.

märkte idag att tantens 855turbo låter sjukt mycket mellan 100-110 väldigt störigt =/
dubbelutblås med en dämpare vid varje utblås..undra varför förra ägaren tog bort burken som satt framför bakaxeln =/

Därför att det är "tufft" troligtvis, sen kan jag förvisso förstå tidigare ägaren, en radfemma låter förbannat gott när man öppnar den lite, det enda som överträffar en öppnad radfemma är en rejält vässad V8 imo (iaf vad gäller bilmotorer)

jo det är faktist inte utan att man njuter ibland när man trycker på men ska man köra 5mil i 100-110 blir det förbannat jobbigt
framför allt med aut som gärna vill växla ner väldigt ofta

tycker 5:an låter bättre med dubbla dämpare iallfall 850:isarna
för på min 854:a har jag båda dämparna sitter och då låter det riktigt trevligt när man gasar på men relativt tyst när man åker normalfart

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
saab_sonett Handledare
14 januari 2012 · 1 481 Inlägg

OpelP1 skrev:

saab_sonett skrev:

OpelP1 skrev:
Bilar med fyrcylindriga motorer låter ju så j-vla jobbigt med högljutt avgassystem, sånt där ljud som orsakar rundgång i skallen på en typ. tongue

Men såna med raka sexor kan också låta högt med det blir ofta ett "mjukare" ljud.
Tex min Suburban med 4,8l rak sexa har jag 3" system med en minimal dämpare längst bak, den låter högt men inte så att det stör.

Saab v4:an jag hade var värst. fyfan vad den lät även med en stor dämpare bak och bara 2" system..... hmm

Jo, Sonetten jag har sitter det tre dämpare på för att få ned nivån till någorlunda acceptabelt.  855 T5:an jag hade satt det bara en kort Simonsdämpare längs bak på. Den lät mindre än vad Sonetten gör.

Har din sonett även ett visst varvtal som den låter extra mycket vid?
Min V4 lät extraordinärt mycket vid ca 3700rpm.

Rolig bil att köra var det dock, svårt att köra lungt med den. smile

Nja, vid 6300 rpm låter den rätt bra. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang