Regbesikta en 93a från bensin till Diesel

fiXarn
11 januari 2012 · 65 Inlägg

Hej! är lite osäker hur det funkar med reglerna ifall bilen är impoterad men regad i sitt ursprungs land innan dom hårdare reglerna. Går bilprovningen efter datumet den är reggad i sverige eller i utlandet?

Årsmodell 1980-99 (dieselmotor)
Inget avgasintyg krävs men motorn ska ha köldstartanordning och klara avgaskontrollen vid kontrollbesiktning. Det betyder i praktiken att en ”produktions”-dieselmotor från motsvarande årsmodell eller nyare är okej. Observera att 1999 år sista årsmodellen som man kan byta till dieselmotor i!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).

Här är registrerings datumen.

I trafik första gången i Sverige: 2003-07-12
I trafik första gången i utlandet: 1992-11-27

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 januari 2012 · 13 749 Inlägg

ska inte vara några som helst problem betydligt mycket mindre krav att gå från bensin till diesel än tvärsom

men som sagt använd en nyare motor så är bilen en 93:a så använd en motor från en 94-99
så slipper du tjafset gärna reggnummer på bilen motorn kommer ifrån för enkelhetens skull

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
fiXarn
11 januari 2012 · 65 Inlägg

Ja det har jag förstått, men jag vill ju byta till manuell växellåda och därför jag undrar om vilket datum besiktningen går på. Måste ju vara det i utlandet.

Peppes Bodega
11 januari 2012 · 261 Inlägg

prova och ring supporten på 0771-600800 så får du svar direkt på dina frågor.

CounTLeSS Från Arvidsjaur
11 januari 2012 · 16 Inlägg

skippa disel o kör bensin ffs

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang