Saab 900 2,3i Talladega projekt. "Degen"

Simopparn Ung & dum
14 januari 2012 · 57 Inlägg

Hallå!

Jag är ny här på garaget. Har varit inne ett par gånger tidigare men har kikat runt här lite mer seriöst sen jag började med mitt körkort som jag tog 1,5 vecka innan jul 2011. Kallas detta community fortfarande för gorg som det gjorde när jag allra först kikade in här för några år sedan?
Nu kom jag in på ett sidospår här. tongue
I alla fall så har jag inte haft så mycket att delta i här förns nu när jag har skaffat mig en egen bil. Som rubriken lyder så är det en Saab 900 2,3i Talladega från 1998. Efter att ha haft den nu i några dagar så är jag väldigt nöjd med den. Den verkar vara en stadig vinter bil som tar sig fram hyfsat bra lite överallt här på de norrländska vintervägarna.
Bilen köpte jag för en mindre summa pengar, dels för att den har gått en del (23000 mil), och dels för att den har några år på nacken. Bilen gick igenom utan anmärkningar från förra besiktningen och som det verkar så går den riktigt bra i motor och låda för att vara 14 år gammal.

Så varför skriver jag detta i projektdelen? Jo, jag hade faktiskt tänkt mig att den ska få bli ett litet projekt. Som smeknamn till projektet valde jag mitt smeknamn som jag gav bilen redan första dagen den var i min ägo. Namnet "Degen" är väl bara en sak som jag kom på spontant. Talladega heter utgåvan, och jag tycker att Talla"dega" låter lite som deg, och då får den heta Degen.
____________________________________________________________________________________

Degen

Fredag 13/1 2012.

Välkommen till mitt projekt där jag ska fräscha upp och ta hand om min Saab 900 2,3i Talladega. Projektet kommer att ta lite tid eftersom jag inte är fullt så kunnig som jag skulle vilja vara när det gäller bilar, men jag hoppas på att lära mig mer och mer under tiden.
Om du vill se lite bilder på bilen som den ser ut just nu så kan du bara klicka på den här länken som leder direkt till min bil: http://www.garaget.org/?car=277234

Peppar peppar. Det är Fredag den 13:e, och om man är vidskeplig så skulle man nog inte ta ut bilen idag. Men jag tror inte på sånt tjaffs så jag har varit ute och kört en del, och ingenting har hänt. tongue

I den här uppdateringen tänkte jag ta upp vad jag hade tänkt göra på Degen. Fler punkter lär komma upp senare när jag har kommit igång, men än så länge så finns det bara planeringar.

Besiktningsterminen börjar närma sig, och jag vet att det finns en del fel som måste åtgärdas innan för att den ska gå igenom. Även om det inte är några stora fel som skulle lägga körförbud på bilen så vill jag ändå åtgärda dem. Det ser ju så mycket snyggare ut med ett rent papper från Bilprovningen än om man skulle få några anmärkningar.

Bara för att jag är van vid det, och för att det förhoppningsvis blir lite lättare och roligare för er att följa mig och Degen så har jag gjort ett litet uppdatering och planeringssystem. Det här systemet har jag fått lära mig genom andra forum och det har säkert förekommit här förut. Om ni tycker att det är jobbigt eller opassande så får ni kommentera det så får jag helt enkelt bara ändra det. Varje gång jag har en uppdatering så kommer jag att visa er bilder eller filmer, skriva datum och lite beskrivningar. Om jag behöver hjälp med någonting så kommer jag att ta upp det i tråden om jag inte hittar någonting i forumet, alternativt så skapar jag en egen tråd för problemet, men helst för att hålla forumet så rent som möjligt så skriver jag dem här. Vad jag vet så har garaget många bra och hjälpsamma människor.
Varje planering som jag har tänkt att genomföra skrivs i punkter och som delas in i olika genrer. Varje uppdatering separeras med några _ för att göra det lättare för er att utskilja dem.
Det jag har planerat kommer att se ut såhär: [ ].
Det jag håller på att genomföra kommer att se ut såhär: [/].
Det jag har genomfört och som är klart kommer att se ut såhär: [X].
Nu till projektet!

Det jag har planerat hittils är:

Innan besiktningen.
Chassi bromsar och transmission:
[/] Spänna åt handbromsen. I dagsläget så är den väldigt lös. Jag måste dra upp den rätt mycket för att den i huvudtaget ska verka.

Fordonsdel och bilelektronik:
[ ] Fixa vänster fram dimljus. Just nu så verkar det vara ur funktion.
[X] Fixa de missljud som kupéluftsensorn ger ifrån sig.

Utseende och styling:
[ ] Fixa växelspakens översta "knopp". Jag vet inte vad det kallas men det kanske ni gör? Växelspakens översta lilla märke som visar hur alla växlar ligger sitter just nu löst och kan trilla av ibland när man växlar.

På lång sikt.
Chassi bromsar och transmission:
[ ] Bättre torkarblad. Jag vill ha bättre torkar blad än vad som sitter på nu. Både fram och bak.

Motorteknik:
[ ] Motorrenovering.

Chassi bromsar och transmission:
[ ] Nya vinterdäck. Med dubb. Sommardäcken som jag har är i rätt bra skick, men vinterdäcken har inte jättelång tid kvar.

Fordonsdel och bilelektronik:
[ ] Ny stereo. MP3, AUX och USB.
[ ] Nytt komplett ljudsystem. Huvudenhet, högtalare, slutsteg, baslåda.
[ ] Nya fram och baklyktor. Okänt än vilka det blir.
[ ] Fixa vänster framdörrs låsmekanism. När jag låser med centrallåset så låser den inte upp ibland.

Utseende och styling:
[ ] Nya pedaler.
[ ] Nya golvmattor. Känns så tråkigt med de vanliga gummimattorna jag har nu.
[ ] Ny klädsel för fram och baksäten. En ny och fräsch klädsel för stolarna tror jag skulle göra stor skillnad.
[ ] Ny växelspak. Även här känns den vanliga spaken så simpel, så en ny skulle säkert ge bilens interiör en ny look.
[ ] Diamantsvart lack. Eventuellt om jag kanske ska lacka om bilen till en diamantsvart färg. Beror på om det känns värt att kosta på bilen det eller inte.

Sådär, nu har jag en liten lista. Det är alltid en början på ett projekt att ha planer. Förhoppningsvis så kan jag också genomföra dem och på ett bra sätt.
____________________________________________________________________________________

Hej igen!

Nu kommer min första riktiga uppdatering.
Idag har jag varit och hissat upp bilen för att försöka spänna handbromsen. Tyvärr var hissen så pass dåligt byggd att jag inte kom åt speciellt mycket. Därför ska ja ge mig in på det imorgon med en enkel domkraft, arbetsbyxor och verktyg.

En annan sak som jag fick reda på var det lilla "surr" som kom ifrån kupéluftsensorn. Ljudet övergick till ett surrande vinande ljud när jag lossade på locket till den. Ljudet blev väldigt irriterande, och jag kopplade därför bort den. Imorgon ska jag prova med att blåsa rent den och smörja den med något lämpligt. Om detta inte åtgärdar ljudet så får jag prova hitta någon på skroten. smile

Imorgon kommer det bilder och lite mer text.
____________________________________________________________________________________

Tjena!

Nu har jag pillat lite mer med bilen. Tyvärr har jag inga bilder så jag kan inte visa er med ögona. Jag har fått hjälp av två kompisar. I alla fall så har jag åtgärdat kupéluftsensorn. Det var en del damm och skit som satt fast rätt hårt, men med en kompressor och lite luft så var det ur vägen. När den var rengjord så lät den ändå litegrann, men inte fullt så mycket. Därför tog vi ut den igen och rengjorde med lite spray, sen smörjde vi in den lilla axeln som sitter innuti med lite fett. Sen satte vi tillbaka sensorn och.. den låter ingenting. smile

Nu till handbromsen som vi har lagt mycket tid på. Att spänna den vid bakhjulen var inga större problem men när vi sen hissade upp bilen för att spänna under så gjorde vi ett misstag. Vi spände den något för hårt, och bullten som justermuttern sitter på gick rakt av, så nu har jag ingen krycka alls. sad
Får se när jag har tid och utrustning för att fixa detta.
____________________________________________________________________________________

Kommentera gärna vad du tycker och tänker. Jag tar mer än gärna emot förslag och tycken från er mer erfarna, men också ni som liksom mig är relativt ny inom detta. Risa eller rosa, det är upp till dig. smile

Mvh Simon

Senast redigerat av Simopparn (20 januari 2012)

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
Simopparn Ung & dum
19 januari 2012 · 57 Inlägg

Uppdatering nu. Har inte kunnat spänna handbromsen än, men förhoppningsvis så lyckas jag imorgon. Då ska jag även prova åtgärda de missljud som kupéluftsensorn ger ifrån sig.
Håll till godo!

Simon

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
Simopparn Ung & dum
20 januari 2012 · 57 Inlägg

Ännu en uppdatering. Men även denna är endast skriftlig då jag inte har fått tag på någon bra kamera ännu, men det kommer.

Simon

Enda gången jag backar är när jag tar sats.
mattssonnr1
19 juli 2012 · 30 Inlägg

tja hur går de med denna Saab?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang