4549
Sök

Fixa en till nyckel, Saab ng900 -97!

796 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tjena!

Köpte min förstabil i Augusti förra året, 16:onde för att vara exakt. Fick bara med en nyckel till bilen, och nu har batteriet dött i den dosan. Så har alltså enbart kört in nyckeln i låste för att öppna bilen samt startat den, och då går den ju inte på dosan dvs. Så om man skulle tappa bort denna nyckel kan de ju vara trevligt med en till (Peppar peppar ta i trä) Så istället för att beställa en nyckel ifrån Saab så undrar jag om man kan lämna in de till en låssmed, som bara kör på "metall-biten" Och om de går, kan man starta bilen med de också eller krävs de en helt ny dosa också?

Luddig "fråga" men hoppas ni kan tyda de och ge mig nått svar..

Såhär ser nyckeln ut:

http://img714.imageshack.us/img714/5350/p1155359.jpg

Tack på förhand!

//Daniel
Senast redigerat av mrpalmer (15 januari 2012)

Hemma bra, garaget BÄST!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 januari 2012
Lite osäker på om jag förstått din fråga rätt, men undrar du bara om det går att lämna in nyckeln för att få en exakt kopia? Hur som, ja det ska funka fint. Är det en exakt kopia så går det att både låsa upp och starta bilen med den.

Har själv lämnat in bilnycklar då jag varit i ditt läge och endast haft en nyckel.

Som sagt, kanske missuppfattat din fråga men skriv då det! smile

Mvh Mike

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

796 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Driftkungen skrev:
Lite osäker på om jag förstått din fråga rätt, men undrar du bara om det går att lämna in nyckeln för att få en exakt kopia? Hur som, ja det ska funka fint. Är det en exakt kopia så går det att både låsa upp och starta bilen med den.

Har själv lämnat in bilnycklar då jag varit i ditt läge och endast haft en nyckel.

Som sagt, kanske missuppfattat din fråga men skriv då det! smile

Mvh Mike

Klockrent svar, precis vad jag ville ha! Alltså att man kan gå till en låssmed och de kör en kopia av enbart metallen på nyckeln. Så de går att låsa upp samt starta bilen med den? Känns surt om man skulle behöva köpa en ny ifrån Saab! Tack för svar Mike, uppskattas! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 januari 2012
Har ej provat, men det borde gå byta batteri i dosan?!

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Supra
110 Inlägg
15 januari 2012
du har antagligen en kodad nyckel. vilket leder till att startspärren går i om du kör med en kopia. men att låsa upp dörren med en kopia funkar fint. du får kontakta en saabverkstad så beställer dem nycklar och kodar in den tillsammans med styrdonet

796 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
FordRSC skrev:
Har ej provat, men det borde gå byta batteri i dosan?!

Jo, de ska jag också göra såklart, men tänkte mer ifall om att jag skulle råka tappa bort nyckeln jag har nu så kan de ju vara bra att ha en extra!

Antee- Du tror de alltså? Kostar ju flis att beställa ny så hade försökt undvika de.. hmm

Hemma bra, garaget BÄST!

318 Inlägg
15 januari 2012
Tjenare, jag är har bara en nyckel till min 9-3 och den ska kosta 1700 allt som allt hos Saab .... min nyckel är inte bara kodad( startspärr)  utan även krypterad:/
har du en utan kryptering så kan vissa låssmeder ( bla. safeteam) göra en  kopia så den fungerar till din bil.... men jag är osäker om din är kodad eller om du ens har ngn startspärr?  För det blev inte lagkrav med startspärr förens -98!

Dosan är den du låser upp bilen álá fjärr med va? på min dosa till 9-3an sitter det 2 skruvar så man kan öppna och byta batteri iaf:)

796 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
PartilleMalm skrev:
Tjenare, jag är har bara en nyckel till min 9-3 och den ska kosta 1700 allt som allt hos Saab .... min nyckel är inte bara kodad( startspärr)  utan även krypterad:/
har du en utan kryptering så kan vissa låssmeder ( bla. safeteam) göra en  kopia så den fungerar till din bil.... men jag är osäker om din är kodad eller om du ens har ngn startspärr?  För det blev inte lagkrav med startspärr förens -98!

Dosan är den du låser upp bilen álá fjärr med va? på min dosa till 9-3an sitter det 2 skruvar så man kan öppna och byta batteri iaf:)

Tack för svar först och främst! Jag har inte en susning alltså, inte så insatt men med dosan kan jag öppna bilen med samt bagageluckan. Hur vet jag om den är kodad?

Ska byta batteriet i veckan, tack! smile
Senast redigerat av mrpalmer (15 januari 2012)

Hemma bra, garaget BÄST!

318 Inlägg
15 januari 2012
jag ska försöka kolla upp det. men annars bör det stå i instruktionsboken .... om bilen har startspärr  måste man antingen köpa riktig nyckel hos Saab eller som jag berättade om låssmeder som kan kopiera nycklar till bilar med startspärr!

Om du bara kopierar själva "nyckelbladet" kommer du kunna öppna dörrar osv men INTE starta bilen ....

om din bil har startspärr:
och du tänker : jaja men bara jag kommer in i bilen gör jag en kopia på bladet , och tappar bort "startnyckeln" och dosan så kommer du få byta twice-enheten( så är det på min bil) och då är snackar vi prisklass runt 20k .....  inte värt! då bilen antagligen går till skrot:/

318 Inlägg
15 januari 2012
Din bil har startspärr men jag vet inte om nyckeln är krypterad så du får gå till en låssmed som kan kopiera nycklar med startspärr och se om de kan göra det eller inte!

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 januari 2012
Startspärren du pratar om, har den med el att göra eller är det spår i nycklen?

Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

318 Inlägg
15 januari 2012
Startspärren sitter i bilen och i nyckeln sitter en transponder som sänder ut en signal===>
enheten i bilen kollar om det är rätt ====>
är det rätt startar bilen och är det fel startar den inte....'

Det är typ ett chip i nyckeln
Senast redigerat av PartilleMalm (15 januari 2012)

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
15 januari 2012
PartilleMalm skrev:
Startspärren sitter i bilen och i nyckeln sitter en transponder som sänder ut en signal===>

Jaha okej, hade kopierade nycklar i min 900 cab. Funkade fint i alla fall, möjligt att startspärren var bortplockad, om det nu ens satt någon där.

796 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Då tackar man för alla svar, vilken djungel! Min låtsasbrors far har en egen lås och larm firma som jag tagit kontakt med, undersöks mer under veckan!

Mvh

Daniel

Hemma bra, garaget BÄST!

318 Inlägg
16 januari 2012
Driftkungen skrev:
PartilleMalm skrev:

Jaha okej, hade kopierade nycklar i min 900 cab. Funkade fint i alla fall, möjligt att startspärren var bortplockad, om det nu ens satt någon där.

Vissa chip tar bort det också har jag fattat det som!

309 Inlägg
16 januari 2012
den delen som "pratar" men nyckeln sitter i ringen runt tändningslåset, så om du plockar bort den så borde du kunna se om du har startspärr

Läser och släcker felkoder. pm för info

318 Inlägg
16 januari 2012
jag ringde ANA idag och hörde mig för om nyckelt till min Saab och jag kunde köpa en nyare nyckel till min dvs med fjärr och larm i själva nyckeln ....vet inte om det går till din 900 dock !

skulle gå på sammanlagt 1180kr då jag inte har nyckelbrickan!

796 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
PartilleMalm skrev:
jag ringde ANA idag och hörde mig för om nyckelt till min Saab och jag kunde köpa en nyare nyckel till min dvs med fjärr och larm i själva nyckeln ....vet inte om det går till din 900 dock !

Okej, ska ringa Saab imorgon och kolla om de sitter en "transponder" i nyckeln, gör de inte de så kan jag fixa nyckel ifrån låssmeden, annars inte hmm

Hemma bra, garaget BÄST!

318 Inlägg
12 februari 2012
mrpalmer skrev:
PartilleMalm skrev:

Okej, ska ringa Saab imorgon och kolla om de sitter en "transponder" i nyckeln, gör de inte de så kan jag fixa nyckel ifrån låssmeden, annars inte hmm

Lite sent kanske men om du plockar ur låscylindern står koden på den så slipper du betala 300kr för att ta fram den:)
Enkelt jobb:)

796 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Case closed, åkte till en nyckelsmed då jag inte hade nå transponder tjafs i nyckeln. Pröjsade 200kr och har nu en extra nyckel, tack för alla som hjälpt! smile

Mvh Daniel

Hemma bra, garaget BÄST!

Sök