Hur skall jag gå tillväga för att få mer tryck i min E28?

Phiwlip
15 januari 2012 · 12 Inlägg

Tjena,


Åkte för ett tag sedan iväg och köpte på mig lite ljud till min bil ovetande om vad jag egentligen höll på med. Är från grund och botten en rocklyssnare och saknar i stort sett helt intresse för "dunkadunka-musik" Min tanke var att köper man ljud för några lök så kommer det givetvis låta bra, men icke.


Ljudet jag eftersträvar är en slags varm hårdhet när man lyssnar på rock. Visst är det tryck i bilen nu när man lyssnar på klubbmusik men jag skall väl inte behöva byta musikstil för att lyssna på musik i bilen?


Well. problemet när jag installerat grejerna var att jag inte fick in nåt basljud i kupén. Så efter lite svordomar och fnysningar fick jag nog, tog min dator och läste på lite... Jaha bandpass är det jag skall ha. Sagt och gjort fick jag öppnat upp ett hål i hatthyllan, byggde mig en bandpass med ett 6" rör rakt igenom. Nu till sak. Behöver jag köpa ett mindre element för att få denna hårdhet?


Aja, hur som haver vad är det jag behöver för att få det jag ljud som jag söker?


Sub: 12" Rockford Fosgate

Huvudenhet: Pioneer DEH (någonting, kollar upp nästa gång jag tittar på kartongen)

Frontar: Kicker KS46

Slutsteg: Två stycken JBL, ett till frontarna och en för woofern (kollar även upp hela namnet nästa gång jag tittar på kartongen)


Mvh/Trött nisse.

Senast redigerat av Phiwlip (15 januari 2012)

BMW 518i "E28" (1987)
Nitromast Dr. Scanner
15 januari 2012 · 2 167 Inlägg

Vad är det för 15" ? smile Ny / gammal?

Du behöver ingen liten sub för att spela rapp go musik smile

Phiwlip
15 januari 2012 · 12 Inlägg

Nitromast skrev:
Vad är det för 15" ? smile Ny / gammal?

Du behöver ingen liten sub för att spela rapp go musik smile

Vågar inte riktigt svara på det innan jag kollat kartongen... Kan den heta P2 tro? smile

BMW 518i "E28" (1987)
evilaudio
15 januari 2012 · 16 195 Inlägg

tyvär så e de nog så att RF 15"p2 är lite fel val av bas om du vill spela tajt bas.. sen e ju inte bmw de lättaste bilar att bygga i heller.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
pwilhelm Hewi
16 januari 2012 · 571 Inlägg

Jag tror du hänger upp dig lite för mkt på basen , antagligen för att ditt framsystem inte levererar och att du lyssnar mest på baslådan och hur den låter.

Hänger hela systemet med och är rätt justerat skall det hänga ihop utan att ngn del sticker ut även när du krämar på.

För att spela rock med bra drag är framsystemet och dess montering lika viktigt som rätt montering av bas/sub.

Hur är framsystemet monterat nu?

Nu är jag ingen expert på baslådor men min erfarenhet säger mig att bandpass kanske inte var det optimala valet för din musiksmak, jag hade byggt en sluten eller basreflex med mer linjär basgång över hela registret , här kan säkert ngn annan ge mer/bättre input. smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
big-jepp
16 januari 2012 · 3 187 Inlägg

Phiwlip skrev:
Tjena,


Åkte för ett tag sedan iväg och köpte på mig lite ljud till min bil ovetande om vad jag egentligen höll på med. Är från grund och botten en rocklyssnare och saknar i stort sett helt intresse för "dunkadunka-musik" Min tanke var att köper man ljud för några lök så kommer det givetvis låta bra, men icke.


Ljudet jag eftersträvar är en slags varm hårdhet när man lyssnar på rock. Visst är det tryck i bilen nu när man lyssnar på klubbmusik men jag skall väl inte behöva byta musikstil för att lyssna på musik i bilen?


Well. problemet när jag installerat grejerna var att jag inte fick in nåt basljud i kupén. Så efter lite svordomar och fnysningar fick jag nog, tog min dator och läste på lite... Jaha bandpass är det jag skall ha. Sagt och gjort fick jag öppnat upp ett hål i hatthyllan, byggde mig en bandpass med ett 6" rör rakt igenom. Nu till sak. Behöver jag köpa ett mindre element för att få denna hårdhet?


Aja, hur som haver vad är det jag behöver för att få det jag ljud som jag söker?


Sub: 12" Rockford Fosgate

Huvudenhet: Pioneer DEH (någonting, kollar upp nästa gång jag tittar på kartongen)

Frontar: Kicker KS46

Slutsteg: Två stycken JBL, ett till frontarna och en för woofern (kollar även upp hela namnet nästa gång jag tittar på kartongen)


Mvh/Trött nisse.

är lådan byggd efter basen? eller bara snickrade du ihop en random låda? smile

Honda civic "civicen" (1993)
Phiwlip
16 januari 2012 · 12 Inlägg

pwilhelm skrev:
Jag tror du hänger upp dig lite för mkt på basen , antagligen för att ditt framsystem inte levererar och att du lyssnar mest på baslådan och hur den låter.

Hänger hela systemet med och är rätt justerat skall det hänga ihop utan att ngn del sticker ut även när du krämar på.

För att spela rock med bra drag är framsystemet och dess montering lika viktigt som rätt montering av bas/sub.

Hur är framsystemet monterat nu?

Nu är jag ingen expert på baslådor men min erfarenhet säger mig att bandpass kanske inte var det optimala valet för din musiksmak, jag hade byggt en sluten eller basreflex med mer linjär basgång över hela registret , här kan säkert ngn annan ge mer/bättre input. smile

Framsystemet är väl monterat på korrekt sätt, eller hur menar du? Har faktiskt haft detta i tanke jag med. Beror kanske på att det bara är fyrsexor?neutral

BMW 518i "E28" (1987)
Phiwlip
16 januari 2012 · 12 Inlägg

big-jepp skrev:

Phiwlip skrev:
Tjena,


Åkte för ett tag sedan iväg och köpte på mig lite ljud till min bil ovetande om vad jag egentligen höll på med. Är från grund och botten en rocklyssnare och saknar i stort sett helt intresse för "dunkadunka-musik" Min tanke var att köper man ljud för några lök så kommer det givetvis låta bra, men icke.


Ljudet jag eftersträvar är en slags varm hårdhet när man lyssnar på rock. Visst är det tryck i bilen nu när man lyssnar på klubbmusik men jag skall väl inte behöva byta musikstil för att lyssna på musik i bilen?


Well. problemet när jag installerat grejerna var att jag inte fick in nåt basljud i kupén. Så efter lite svordomar och fnysningar fick jag nog, tog min dator och läste på lite... Jaha bandpass är det jag skall ha. Sagt och gjort fick jag öppnat upp ett hål i hatthyllan, byggde mig en bandpass med ett 6" rör rakt igenom. Nu till sak. Behöver jag köpa ett mindre element för att få denna hårdhet?


Aja, hur som haver vad är det jag behöver för att få det jag ljud som jag söker?


Sub: 12" Rockford Fosgate

Huvudenhet: Pioneer DEH (någonting, kollar upp nästa gång jag tittar på kartongen)

Frontar: Kicker KS46

Slutsteg: Två stycken JBL, ett till frontarna och en för woofern (kollar även upp hela namnet nästa gång jag tittar på kartongen)


Mvh/Trött nisse.

är lådan byggd efter basen? eller bara snickrade du ihop en random låda? smile

Tjena. Snickrade ihop en på 35 sluten och om det var 50 eller 60 liter i det portade.

BMW 518i "E28" (1987)
big-jepp
16 januari 2012 · 3 187 Inlägg

Phiwlip skrev:

big-jepp skrev:

Phiwlip skrev:
Tjena,


Åkte för ett tag sedan iväg och köpte på mig lite ljud till min bil ovetande om vad jag egentligen höll på med. Är från grund och botten en rocklyssnare och saknar i stort sett helt intresse för "dunkadunka-musik" Min tanke var att köper man ljud för några lök så kommer det givetvis låta bra, men icke.


Ljudet jag eftersträvar är en slags varm hårdhet när man lyssnar på rock. Visst är det tryck i bilen nu när man lyssnar på klubbmusik men jag skall väl inte behöva byta musikstil för att lyssna på musik i bilen?


Well. problemet när jag installerat grejerna var att jag inte fick in nåt basljud i kupén. Så efter lite svordomar och fnysningar fick jag nog, tog min dator och läste på lite... Jaha bandpass är det jag skall ha. Sagt och gjort fick jag öppnat upp ett hål i hatthyllan, byggde mig en bandpass med ett 6" rör rakt igenom. Nu till sak. Behöver jag köpa ett mindre element för att få denna hårdhet?


Aja, hur som haver vad är det jag behöver för att få det jag ljud som jag söker?


Sub: 12" Rockford Fosgate

Huvudenhet: Pioneer DEH (någonting, kollar upp nästa gång jag tittar på kartongen)

Frontar: Kicker KS46

Slutsteg: Två stycken JBL, ett till frontarna och en för woofern (kollar även upp hela namnet nästa gång jag tittar på kartongen)


Mvh/Trött nisse.

är lådan byggd efter basen? eller bara snickrade du ihop en random låda? smile

Tjena. Snickrade ihop en på 35 sluten och om det var 50 eller 60 liter i det portade.

okej, för när man gör bandpass låda är det extremt viktigt att lådan passar basen. funkar tyvärr inte med en random låda.

så fick du den uträknad av någon eller varför just den volymen?

Honda civic "civicen" (1993)
pwilhelm Hewi
16 januari 2012 · 571 Inlägg

Phiwlip skrev:

pwilhelm skrev:
Jag tror du hänger upp dig lite för mkt på basen , antagligen för att ditt framsystem inte levererar och att du lyssnar mest på baslådan och hur den låter.

Hänger hela systemet med och är rätt justerat skall det hänga ihop utan att ngn del sticker ut även när du krämar på.

För att spela rock med bra drag är framsystemet och dess montering lika viktigt som rätt montering av bas/sub.

Hur är framsystemet monterat nu?

Nu är jag ingen expert på baslådor men min erfarenhet säger mig att bandpass kanske inte var det optimala valet för din musiksmak, jag hade byggt en sluten eller basreflex med mer linjär basgång över hela registret , här kan säkert ngn annan ge mer/bättre input. smile

Framsystemet är väl monterat på korrekt sätt, eller hur menar du? Har faktiskt haft detta i tanke jag med. Beror kanske på att det bara är fyrsexor?neutral

Jag har googlat på högtalarna som du har i fram nu , jag har ingen erfarenhet utav dessa så jag vet inte vad de kan prestera men de är nog egentligen för små för att kunna ge dig den midbas och mellanregister du behöver för att matcha basen.
Iom storleken gissar jag på att du endast har ersatt originalhögtalarna i fram med dessa och många ggr är inte original monteringen varken stabil eller tät vilket är en förutsättning för att dina högtalare skall kunna spela och låta så bra som möjligt.
Jag vet inte exakt hur det ser ut där originalarna sitter(i panelerna vid fötterna?) men många ggr kan man ta bort originalpanelen och istället sätta dit en stabil mdf platta(med hål för högtalaren på samma ställe) som man skruvar fast och tätar direkt imot plåten och sedan skruvar fast högtalaren direkt i denna med ngn sorts tätning imellan.
För att ge mer exakt tips på hur man skulle kunna göra måste jag se bilder på hur montaget ser ut.

Basen tror jag du skulle kunna få till om du bygger ny låda med annat montage.
Är det en P2D2-12 du har eller exakt vad för bas?
Det du sedan måste göra är att få den att spela i kupén och inte i bagaget som du redan förstått , går det att ta upp ett hål i plåten bakom ryggstödet eller har du redan hål eller förberett för skisack?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Phiwlip
21 januari 2012 · 12 Inlägg

pwilhelm skrev:

Phiwlip skrev:

pwilhelm skrev:
Jag tror du hänger upp dig lite för mkt på basen , antagligen för att ditt framsystem inte levererar och att du lyssnar mest på baslådan och hur den låter.

Hänger hela systemet med och är rätt justerat skall det hänga ihop utan att ngn del sticker ut även när du krämar på.

För att spela rock med bra drag är framsystemet och dess montering lika viktigt som rätt montering av bas/sub.

Hur är framsystemet monterat nu?

Nu är jag ingen expert på baslådor men min erfarenhet säger mig att bandpass kanske inte var det optimala valet för din musiksmak, jag hade byggt en sluten eller basreflex med mer linjär basgång över hela registret , här kan säkert ngn annan ge mer/bättre input. smile

Framsystemet är väl monterat på korrekt sätt, eller hur menar du? Har faktiskt haft detta i tanke jag med. Beror kanske på att det bara är fyrsexor?neutral

Jag har googlat på högtalarna som du har i fram nu , jag har ingen erfarenhet utav dessa så jag vet inte vad de kan prestera men de är nog egentligen för små för att kunna ge dig den midbas och mellanregister du behöver för att matcha basen.
Iom storleken gissar jag på att du endast har ersatt originalhögtalarna i fram med dessa och många ggr är inte original monteringen varken stabil eller tät vilket är en förutsättning för att dina högtalare skall kunna spela och låta så bra som möjligt.
Jag vet inte exakt hur det ser ut där originalarna sitter(i panelerna vid fötterna?) men många ggr kan man ta bort originalpanelen och istället sätta dit en stabil mdf platta(med hål för högtalaren på samma ställe) som man skruvar fast och tätar direkt imot plåten och sedan skruvar fast högtalaren direkt i denna med ngn sorts tätning imellan.
För att ge mer exakt tips på hur man skulle kunna göra måste jag se bilder på hur montaget ser ut.

Basen tror jag du skulle kunna få till om du bygger ny låda med annat montage.
Är det en P2D2-12 du har eller exakt vad för bas?
Det du sedan måste göra är att få den att spela i kupén och inte i bagaget som du redan förstått , går det att ta upp ett hål i plåten bakom ryggstödet eller har du redan hål eller förberett för skisack?

Tjena,


Fick med "plastpackningar" till högtalarna fram som jag redan monterat. Korrekt, det är en P2D2, vad för låda skall jag ha då? Jo jag gjorde upp ett hål i hatthyllan med ett sextumsrör genom... Vad tror du om 6x9or i lådor bak i hatthyllan?

BMW 518i "E28" (1987)
TT-Avant
21 januari 2012 · 6 851 Inlägg

skulle kunna tro som Hewi...du behöver bättre framsystem. 4x6" ger inte den basen som man gärna vill ha fram, ett par 6½" eller vettiga 5.25" kan dock funka bra. annars kan man ju skaffa sig en 6½" bas att montera under tex. handskfacket. tex. JL W6V3

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Rickard-v
21 januari 2012 · 2 665 Inlägg

Du har för baktungt system. Dåligt tryck fram som du kompenserar med mkt bas bak. Då blir det mkt bas som inte passar in på rockbasen.

Ett bra framsystem låter bra o spelar bas även utan baslådan. Men troligen gör inte ditt det. (inte många andras heller)

Dubbla 6,5" i sluten låda på varje sida så är du hemma! (eller 8")

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
pwilhelm Hewi
21 januari 2012 · 571 Inlägg

Phiwlip skrev:
Fick med "plastpackningar" till högtalarna fram som jag redan monterat. Korrekt, det är en P2D2, vad för låda skall jag ha då? Jo jag gjorde upp ett hål i hatthyllan med ett sextumsrör genom... Vad tror du om 6x9or i lådor bak i hatthyllan?

Enl manualen så verkar volymerna på de två lådorna du använde först vara okey , jag tror du skulle få en mer välljudande bas om du återgår till den slutna lådan och gör om montaget av denna , har du skisack och nedfällbart armstöd i baksätet?
Personligen vill jag inte höra sångaren sjunga bakom mig så jag tycker inte 6x9or i hatthyllan är ngn bra ide , bättre att då lägga dem pengarna på bättre framhögtalare , ett 6.5" kit eller koaxialer som du sedan bygger stabila bafflar till i kickpanelerna(där du har dina 4x6" idag) eller monterar stabilt i dörrarna skulle jag satsat på.
Jag tror du också behöver gå upp en prisklass emot vad dina 4x6or kostade för att få ngt som hänger med basen bättre smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Jampa
22 januari 2012 · 200 Inlägg

Tror inte plastringarna gör att det kvalificerar som ett ordentligt byggt framsystem Phiwlip, skämt åsido:). Jag har lagt upp några bilder på mitt fuskjobb som kanske kan inspirera även om det kan räcka med en massa dämpmatta. Annars kan du titta närmare på Hewis bygge om du orkar:))
Dessutom behöver du gå med åtminstone två rör genom hatthyllan från en bandpass. Basreflexlåda med basen genom skidluckan och port igenom hatthyllan kan nog också funka bra annars. Om du tätar/stummar upp ordentligt mellan bagageutrymmet och kupén så blir det ännu bättre.

x2 på ovanstående post i övrigt.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Phiwlip
23 januari 2012 · 12 Inlägg

pwilhelm skrev:

Phiwlip skrev:
Fick med "plastpackningar" till högtalarna fram som jag redan monterat. Korrekt, det är en P2D2, vad för låda skall jag ha då? Jo jag gjorde upp ett hål i hatthyllan med ett sextumsrör genom... Vad tror du om 6x9or i lådor bak i hatthyllan?

Enl manualen så verkar volymerna på de två lådorna du använde först vara okey , jag tror du skulle få en mer välljudande bas om du återgår till den slutna lådan och gör om montaget av denna , har du skisack och nedfällbart armstöd i baksätet?
Personligen vill jag inte höra sångaren sjunga bakom mig så jag tycker inte 6x9or i hatthyllan är ngn bra ide , bättre att då lägga dem pengarna på bättre framhögtalare , ett 6.5" kit eller koaxialer som du sedan bygger stabila bafflar till i kickpanelerna(där du har dina 4x6" idag) eller monterar stabilt i dörrarna skulle jag satsat på.
Jag tror du också behöver gå upp en prisklass emot vad dina 4x6or kostade för att få ngt som hänger med basen bättre smile

Låter intressant det där med att återgå till den sluta lådan. Hur exakt hade du tänkt dig då? Har du någon guide? Och nej jag har inget armstöd i min bil =/

BMW 518i "E28" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Rovers · 455 svar · Igår 18:37 · Projekt
Evenemang