Problem med strålkastarmotor

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
17 januari 2012 · 946 Inlägg

Hej!
Fick en dag ett störande problem på min V70 -97 gällande vänster strålkastartorkare; plötsligt stannade torkararmen halvvägs, detta kan ju hända då och då, men armen brukar ju återgå till stopläge när man spolar en gång till, dock ej nu.

När man spolar en gång till rör sig armen endast någon cm, spolningen på torkararmen funkar dock UA. Slår man av tändningen och slår på den igen rör sig armen någon cm, upprepar man tändningspåslagningen rör sig armen någon cm varje gång tändningen slås på. Armen rör sig till slut till vändläge, där vänder den och börjar sin återgång till stopläge.

Krävs väl ca 20 till- och frånslagningar av tändningen för att armen ska återgå till stopläge. När den väl har nått stopläget stannar armen där tills man spolar en gång till, då rör sig armen nån cm och man måste upprepa tändningsproceduren för att få tillbaka armen till stopläge.

Jag har provat att fälla ut armen till sitt "vikläge" med samma resultat som följd, alltså är problemet inte att armen ligger an för hårt mot strålkastaren.

Jag börjar misstänka att något med motorns fastfrysningsfunktion har börjat spöka eftersom torkarmotorn försöker snurra varje gång tändningen slås på, men av någon anledning avbryts...

Det verkar inte kärva i torkarmotorn då torkararmen rör sig i normalfart de få cm som den rör sig vare gång man slår på tändningen. Tilläggas kan att höger strålkastartorkare- och spolare fungerar UA.

Min fråga då; sitter torkarmotor och "frysskydd" i samma klump eller är det separata komponenter? Funderar på att köpa en beg torkarmotor och sätta dit. Någon annan som har tips el idéer på vad som kan vara knas?

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang