Centrallåsproblem volvo 940 -91

Frassevolvo
17 januari 2012 · 37 Inlägg

Hej har en volvo 940 -91 där mitt centrallås på dörrarna lagt av totalt. Det började med att vänster bakdörr bara

fungerade ibland. Öppnade man den och stängde igen så fungerade den. Men nu har alla 3dörrarna slutat fungera

när jag vrider på nyckeln. Relät klickar när man vrider på nyckeln och bagageluckan fungerar ständigt perfekt. kan

de vara så att alla motorerna har gett sig i dörrarna eller har funkten ställt till med detta ? Allt började nu i höstas när kylan kom.


Mycket tacksam för svar för det är så jobbigt. MVH Pontus:)

Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Lonefox Bad music kills good sound
17 januari 2012 · 7 241 Inlägg

Lyft ner dörrsidorna och kolla kontakterna så att inte de har ärjat totalt.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Frassevolvo
17 januari 2012 · 37 Inlägg

Hade isär det när bakdörrarna krånglade . sprutade på kontaktspray osv och bläckena på kontakterna såg bra ut...

Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Frassevolvo
18 januari 2012 · 37 Inlägg

tog mig en titt på de idag och själva låsen i dörrarna fungerar perfekt , verkar som om de inte kommer någon signal     ut till dörrarna efter relät? är det inte konstigt att bagageluckan fungerar klockrent ?

Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
david850
18 januari 2012 · 331 Inlägg

Du kan göra så att du lossar motorn från själva låskistan och ser om den går när du låser/ öppnar smile

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
240bns
19 januari 2012 · 1 008 Inlägg

Om alla tre c-låsmotorerna lagt av i princip samtidigt så är det med största sannorlikhet C-lås-relät som sagt upp sig och bränt motorerna, bakluckans motor brukar vara kraftigare och tål därmed mera stryk.

Relät skall vid lås/upplås ge en låspuls på ca 1sek men antagligen är det någon komponent i relät som är kass eller en dålig lödning som gör att relät förlänger tiden och därmed bränner motor/motorerna.
Så för att fixa problemet så får du byta relät också, så inte samma sak händer igen med de nya motorerna.

Relät är svart och ovalt och sitter i mitten av elcentralen och ser ut såhär:
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/122/bil/lgnr/687900_1.jpg

Senast redigerat av 240bns (19 januari 2012)

Frassevolvo
19 januari 2012 · 37 Inlägg

hade ur relät idag och de såg okej ut, körde det manuellt och de lät lite i passagerardörr fram men hände inget i låset. kanske är så som du säger " 240bns" men ska plocka ur motorerna och provköra dom... tack så mkt för att nu tar er tid att hjälpa mig / Mvh Pontus

Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Frassevolvo
20 januari 2012 · 37 Inlägg

Jag tror jag DÖÖÖR! , fixat mig en ny motor till passagerardörr fram och plockade ur den gamla men nu visar de sig att gamla motorn fungerar ? och rör på låset men de verkar vara något mekanisk fel ?den delen i låset som ska peta till själva låset som sitter på utsidan av dörren rör sig inte ?  jag vet ej hur den fungerar ? .. motorn höjer och sänker den del som den är kopplad till i det mekaniska men den delen som är kopplad mekaniskt till låset rör sig ej? AKUTHJÄLP !!!!! smile MVH Pontus

Volvo 142 "V8 5.0" (1971)
Volvo Xc90 R-Design "V8 Usa-import" (2008)
Volvo S90 3.0 "Veteranen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang