Ford sierra vs Peugeot 205 gti

SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

Malheus skrev:

SylvesterStallone skrev:
sedan när har vr6 problem med kamkedjorna ? framtung ? har du kört en VR6:a nån gång big_smile ? eller ens suttit i en? jag har haft både 205gti och vr6:an  , om inte en VR6:a med coils är go cart så vet jag inte vad som är! och turbo konvertering på det smile

Not sure if stupid or trolling..

Rent omöjligt på alla sätt att en VR6a inte är framtung, speciellt när man lägger på en turbo på de. Eller tja, V6an i GTA modellen av min egna bil måste ju vara mindre framtung, har ju bättre dämpning standard.

Har du kört en gokart för övrigt?

asså klart att den är tyngre fram än 205 , men inget jag känt av och jag kör fort både i svängar och rakt fram smile
har bättre dämpning standard ? pratade vi inte om GO-Cart känslan ? då kanske du inte har åkt gocart? eftersom att det är bra dämpning i dem!

BMW 730D (2005)
xXSammy
23 januari 2012 · 6 580 Inlägg

Kamrem är tystaste, väger mindre, billigare. Sen att man byter kedja ungefär samtidigt som en rem (Exempel Ford Focus 1.6 FFV) säger ju vilket bra kvalitet det är..

En gokart för övrigt är jävligt obekväm.

De/Dem
Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
får väll köpa mig en Go Pro och filma lite i sommar sen då smile hehe och du avstog alltså från VR6:an för att man måste byta kamkedja och glidare? du måste byta kamrem på alla andra bilar ? och kamkedjan bytes runt 12-13k mil , så får han tag i en med nyligen bytta ? vad är problemet?

Och hur har du tänkt att det skall gå till, en film säger en ingenting?

Golf III är en modell som inte tilltalar mig ett dugg, jag tycker det är en billigt byggd och karaktärslös bil, men just VR6-motorn är trevlig och när tillfället ovan dök upp var det endast motorn som tilltalade mig. När jag fick reda på att denna motor kräver byte av kamkedja lika ofta som en kamrem normalt behöver bytas till ett pris som är markant dyrare än vad ett genomsnittligt rembyte kostar försvann som sagt lusten helt.

Det finns mängder med minst lika roliga bilar som Golf VR6, med samma prestanda och som dricker 3-4dl mindre per mil och vars kamkedja utan problem håller bilens livslängd ut (50, 60, 75.000mil eller mer?). Jag valde helt enkelt en sådan modell istället när det enda som intresserade mig hos Golf visade sig vara ett osäkert kort.

Senast redigerat av Rquired (23 januari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:
får väll köpa mig en Go Pro och filma lite i sommar sen då smile hehe och du avstog alltså från VR6:an för att man måste byta kamkedja och glidare? du måste byta kamrem på alla andra bilar ? och kamkedjan bytes runt 12-13k mil , så får han tag i en med nyligen bytta ? vad är problemet?

Och hur har du tänkt att det skall gå till, en film säger en ingenting?

Golf III är en modell som inte tilltalar mig ett dugg, jag tycker det är en billigt byggd och karaktärslös bil, men just VR6-motorn är trevlig och när tillfället ovan dök upp var det endast motorn som tilltalade mig. När jag fick reda på att denna motor kräver byte av kamkedja lika ofta som en kamrem normalt behöver bytas till ett pris som är markant dyrare än vad ett genomsnittligt rembyte kostar försvann som sagt lusten helt.

Det finns mängder med minst lika roliga bilar som Golf VR6, med samma prestanda och som dricker 3-4dl mindre per mil och vars kamkedja utan problem håller bilens livslängd ut (50, 60, 75.000mil eller mer?). Jag valde helt enkelt en sådan modell istället när det enda som intresserade mig hos Golf visade sig vara ett osäkert kort.

redigerat 10 gånger svårt att vara hater ? big_smile

BMW 730D (2005)
SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

Ahja TS vi låter hatarna hata och så ska jag svara på vilken av dessa 2 bilar jag skulle valt , då hade det varit Forden för att RWD

BMW 730D (2005)
Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

SylvesterStallone skrev:

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:
får väll köpa mig en Go Pro och filma lite i sommar sen då smile hehe och du avstog alltså från VR6:an för att man måste byta kamkedja och glidare? du måste byta kamrem på alla andra bilar ? och kamkedjan bytes runt 12-13k mil , så får han tag i en med nyligen bytta ? vad är problemet?

Och hur har du tänkt att det skall gå till, en film säger en ingenting?

Golf III är en modell som inte tilltalar mig ett dugg, jag tycker det är en billigt byggd och karaktärslös bil, men just VR6-motorn är trevlig och när tillfället ovan dök upp var det endast motorn som tilltalade mig. När jag fick reda på att denna motor kräver byte av kamkedja lika ofta som en kamrem normalt behöver bytas till ett pris som är markant dyrare än vad ett genomsnittligt rembyte kostar försvann som sagt lusten helt.

Det finns mängder med minst lika roliga bilar som Golf VR6, med samma prestanda och som dricker 3-4dl mindre per mil och vars kamkedja utan problem håller bilens livslängd ut (50, 60, 75.000mil eller mer?). Jag valde helt enkelt en sådan modell istället när det enda som intresserade mig hos Golf visade sig vara ett osäkert kort.

redigerat 10 gånger svårt att vara hater ? big_smile

Nja, det är snarare svårt att vara pedant. Tre redigeringar har jag gjort, första gången glömde jag frågetecknet efter den första meningen, andra gången ändrade jag "plastig" till "billig" då jag tyckte det var mer korrekt och den tredje gången förtydligade jag att det var "billigt byggd" jag menar.

Det måste dock vara mycket bekvämt att kunna avfärda alla andra som "haters" istället för att bara ta av sig skygglapparna?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Jag måste hålla med att Golf III känns plastig och billig. Men VR6 är en skoj motor.
Står valet mellan Peugeot 205 GTi och Golf III VR6 så tar jag faktiskt Peugeoten. Just för att Peugeoten är mycket billigare på alla tänkbara vis. Visst är den för liten för min smak, men erfarenheterna hos VR6 motorerna talar emot mig.
Både 205 GTi och Golf VR6 har en egen karaktär, men alla bilar har en viss karaktär. Frågan är bara vad man själv är ute efter.

Senast redigerat av Tagg3N (23 januari 2012)

ekelund88
23 januari 2012 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:

Slash skrev:
Det går egentligen inte att jämföra en Sierra med en 205 GTi då det är två helt olika bilar. Ungefär som att jämföra en Nissan 200SX med en Volvo 740 Turbo.

såhär = bästa av båda världarna för BILLIGT smile  eller ? smile jag skulle bytt ut den där 205 GTI och köpt en VR6:a om du vill ha roligt och Go-cart! inte för dyrt att turbo konvertera heller ! och då jävlar går det undan kan jag lova dig! smile

Jag är tveksam till om det verkligen blir roligare, En Golf VR6 väger betydligt mer än lätta 205 GTI och med en stor sexa framtill blir den dessutom framtung, en 205 GTI kan verkligen kallas för Gokart jämfört med Golf VR6. Dessutom är den rejält dyrare i drift, både inköp men framför allt förbrukningen kräver sitt.

Och i det här fallet kan man inte heller nämna tysk kvalité som ett argument, inte när VR6-maskinen bland annat har problem med dess kamkedja vilket är en ruskigt dyr reparation om man drabbas (Åtminstone i förhållande till vad en Golf eller 205 kostar i inköp). Peugeot och kvalité är två ord som inte alltid går hand i hand men 205 GTI är enkelt och beprövat byggd och där är helt enkelt inte så mycket som kan gå sönder och kosta.

stämmer in hos sylvesterstallone smile vi bor i samma stad du får mer än gärna en åk runda i sommar så ska du väl få känna hur gokartaktig en vr6a e smile kan lova dig att jag kan ladda betydligt hårdare med den än en 205a iaf både in och ur kurvorna (mycket bra bromsar orginal) (bra vridmoment ut ur kurvorna) och för att kunna ladda så här så måste bilen ha nån form av balance smile fråga fabian han har åkt med den

ekelund88
23 januari 2012 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:
får väll köpa mig en Go Pro och filma lite i sommar sen då smile hehe och du avstog alltså från VR6:an för att man måste byta kamkedja och glidare? du måste byta kamrem på alla andra bilar ? och kamkedjan bytes runt 12-13k mil , så får han tag i en med nyligen bytta ? vad är problemet?

Och hur har du tänkt att det skall gå till, en film säger en ingenting?

Golf III är en modell som inte tilltalar mig ett dugg, jag tycker det är en billigt byggd och karaktärslös bil, men just VR6-motorn är trevlig och när tillfället ovan dök upp var det endast motorn som tilltalade mig. När jag fick reda på att denna motor kräver byte av kamkedja lika ofta som en kamrem normalt behöver bytas till ett pris som är markant dyrare än vad ett genomsnittligt rembyte kostar försvann som sagt lusten helt.

Det finns mängder med minst lika roliga bilar som Golf VR6, med samma prestanda och som dricker 3-4dl mindre per mil och vars kamkedja utan problem håller bilens livslängd ut (50, 60, 75.000mil eller mer?). Jag valde helt enkelt en sådan modell istället när det enda som intresserade mig hos Golf visade sig vara ett osäkert kort.

min syncro alltså = 4wd dricker utan problem 1 liter i stan vill gärna se en likvärdig bil för samma pengar dricka 3-4 dl mindre smile gogo and find something

xXSammy
23 januari 2012 · 6 580 Inlägg

Inte konstigt att det går att gå ut hårdare, 4wd..

Finns dock en 205a med både turbo och 4wd på 200hk. 900kg
Lika lätt att finna som en Renault R5 Turbo

De/Dem
ekelund88
23 januari 2012 · 2 656 Inlägg

Malheus skrev:
Inte konstigt att det går att gå ut hårdare, 4wd..

Finns dock en 205a med både turbo och 4wd på 200hk. 900kg
Lika lätt att finna som en Renault R5 Turbo

nu va de inget snack om va de va för drivning utan bara "vr6" och 205an var en "gti" = bara fwd punkt slut  och basta

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

ekelund88 skrev:

Malheus skrev:
Inte konstigt att det går att gå ut hårdare, 4wd..

Finns dock en 205a med både turbo och 4wd på 200hk. 900kg
Lika lätt att finna som en Renault R5 Turbo

nu va de inget snack om va de va för drivning utan bara "vr6" och 205an var en "gti" = bara fwd punkt slut  och basta

Bilen du faktiskt glorifierat i den här tråden är din egen och såvitt jag kan se är det en Syncro. Jämför du däremot med en vanlig FWD VR6 blir resultatet HELT annorlunda. En 205 GTi är och förblir mer av en gokart än en Golf III. Om du sen ska ta med coilovers i uträknandet bör du räkna på en 205 med samma utrustning.
Att jämföra en modifierad bil av ett märke med en standard av ett annat är rent utsagt idiotiskt.

Rquired Allmänt envis
23 januari 2012 · 12 512 Inlägg

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

SylvesterStallone skrev:

såhär = bästa av båda världarna för BILLIGT smile  eller ? smile jag skulle bytt ut den där 205 GTI och köpt en VR6:a om du vill ha roligt och Go-cart! inte för dyrt att turbo konvertera heller ! och då jävlar går det undan kan jag lova dig! smile

Jag är tveksam till om det verkligen blir roligare, En Golf VR6 väger betydligt mer än lätta 205 GTI och med en stor sexa framtill blir den dessutom framtung, en 205 GTI kan verkligen kallas för Gokart jämfört med Golf VR6. Dessutom är den rejält dyrare i drift, både inköp men framför allt förbrukningen kräver sitt.

Och i det här fallet kan man inte heller nämna tysk kvalité som ett argument, inte när VR6-maskinen bland annat har problem med dess kamkedja vilket är en ruskigt dyr reparation om man drabbas (Åtminstone i förhållande till vad en Golf eller 205 kostar i inköp). Peugeot och kvalité är två ord som inte alltid går hand i hand men 205 GTI är enkelt och beprövat byggd och där är helt enkelt inte så mycket som kan gå sönder och kosta.

stämmer in hos sylvesterstallone smile vi bor i samma stad du får mer än gärna en åk runda i sommar så ska du väl få känna hur gokartaktig en vr6a e smile kan lova dig att jag kan ladda betydligt hårdare med den än en 205a iaf både in och ur kurvorna (mycket bra bromsar orginal) (bra vridmoment ut ur kurvorna) och för att kunna ladda så här så måste bilen ha nån form av balance smile fråga fabian han har åkt med den

En 205 GTI har en tjänstevikt å strax under 1000kg original och en VR6 på 1400kg, 400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad. Jag vill bara förtydliga att jag aldrig menat att påstå annat än att en Golf med mycket motor är rolig att köra, utan enbart att 205 GTI är ännu roligare.

Jag upplevde i alla fall en stor skillnad bakom ratten, det är få bilar som är så lätta på foten som denna fransos. Bilen är trots allt kultförklarad "trots" att det är en Peugeot, väghållning, bromsar och balans håller hög klass även på denna bil original. När vikt och viktfördelning ligger Golf VR6 till last har jag svårt att tro att den går bättre genom en kurva än Peugeot.

Angående förbrukningen anger många VR6-ägare höga förbrukningar på 1.2-1.3L/mil och att hitta en bil med sexa och liknande prestanda som klarar sig på 0.9L/mil är inte svårt, det var vad jag utgick från. Dricker din bil med 4WD 1L/mil vid stadskörning säger det klart emot, men din förbrukning kan inte jag uttala mig om?

Men att bilen inte har någon form av balans, det har jag aldrig påstått?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
IceEyes Varningar: För många..
23 januari 2012 · 2 552 Inlägg

Jag tycker du ska välja Peugeot.

205 GTI är riktig kultbil med underbar väghållning, pigg motor och betydligt mer karisma och charm än Ford Sierra. Fördelen med Sierra är väl att de ligger aningen lägre i pris, samt att det bör vara enklare att hitta en i hyggligt skick. Fast enligt mitt tycke väger 205:ans fördel tyngst i vågskålen smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Svanb3rg
23 januari 2012 · 187 Inlägg

SylvesterStallone skrev:
får väll köpa mig en Go Pro och filma lite i sommar sen då smile hehe och du avstog alltså från VR6:an för att man måste byta kamkedja och glidare? du måste byta kamrem på alla andra bilar ? och kamkedjan bytes runt 12-13k mil , så får han tag i en med nyligen bytta ? vad är problemet?

Problemet är att kedjan sitter mellan motor och växellåda och det innebär liiiite mer jobb än en rem...

Never underestimate the power of stupid people in large groups...
Volkswagen Passat 3,2 FSI 4-Motion DSG "The Nitrous Express" (2007)
ekelund88
23 januari 2012 · 2 656 Inlägg

Rquired skrev:

ekelund88 skrev:

Rquired skrev:

Jag är tveksam till om det verkligen blir roligare, En Golf VR6 väger betydligt mer än lätta 205 GTI och med en stor sexa framtill blir den dessutom framtung, en 205 GTI kan verkligen kallas för Gokart jämfört med Golf VR6. Dessutom är den rejält dyrare i drift, både inköp men framför allt förbrukningen kräver sitt.

Och i det här fallet kan man inte heller nämna tysk kvalité som ett argument, inte när VR6-maskinen bland annat har problem med dess kamkedja vilket är en ruskigt dyr reparation om man drabbas (Åtminstone i förhållande till vad en Golf eller 205 kostar i inköp). Peugeot och kvalité är två ord som inte alltid går hand i hand men 205 GTI är enkelt och beprövat byggd och där är helt enkelt inte så mycket som kan gå sönder och kosta.

stämmer in hos sylvesterstallone smile vi bor i samma stad du får mer än gärna en åk runda i sommar så ska du väl få känna hur gokartaktig en vr6a e smile kan lova dig att jag kan ladda betydligt hårdare med den än en 205a iaf både in och ur kurvorna (mycket bra bromsar orginal) (bra vridmoment ut ur kurvorna) och för att kunna ladda så här så måste bilen ha nån form av balance smile fråga fabian han har åkt med den

En 205 GTI har en tjänstevikt å strax under 1000kg original och en VR6 på 1400kg, 400kg i skillnad där en del av dessa kilo ligger på framaxeln i form av en 6cyl. maskin på 2.8(2.9)L istället för en liten fyra på 1.6/1.9L det är 40% mer vikt vilket bör göra en klart märkbar skillnad. Jag vill bara förtydliga att jag aldrig menat att påstå annat än att en Golf med mycket motor är rolig att köra, utan enbart att 205 GTI är ännu roligare.

Jag upplevde i alla fall en stor skillnad bakom ratten, det är få bilar som är så lätta på foten som denna fransos. Bilen är trots allt kultförklarad "trots" att det är en Peugeot, väghållning, bromsar och balans håller hög klass även på denna bil original. När vikt och viktfördelning ligger Golf VR6 till last har jag svårt att tro att den går bättre genom en kurva än Peugeot.

Angående förbrukningen anger många VR6-ägare höga förbrukningar på 1.2-1.3L/mil och att hitta en bil med sexa och liknande prestanda som klarar sig på 0.9L/mil är inte svårt, det var vad jag utgick från. Dricker din bil med 4WD 1L/mil vid stadskörning säger det klart emot, men din förbrukning kan inte jag uttala mig om?

Men att bilen inte har någon form av balans, det har jag aldrig påstått?

att du påstår att den e "framtung" antar jag att du menar att den inte har nånform av balans ja såklart finns det slutkörda ex och av just vr6or som en billig instegsprestanda bil har haft många 18 åringar med nytt körkort som kör skiten ur som men tar man hand om dom förbrukar ingen frisk 1.3 liter milen .. min gjorde de endast när jag hade ett coilpack som tjallade så den gick halvt om halvt på 4-6 cylindrar ända gången med den sjuka förbrukningen ..

trotts detta problem hängde jag av din 328a i sommras eller förra hösten utan några större problem om du minns

och till den andra stollen som svarade i tråden att jag hade coilovers så har jag inte det orginal dämpare och endast 30 mm sänkning ..

205an är ingen tråkig bil men tror ej den kan mäta sig mot en vr6a i bra skick tyvärr om man kollar tider tex runt en bana dock kommer nog peggan kännas betydligt snabbare

Tagg3N Konsult
23 januari 2012 · 1 247 Inlägg

Hur det än är så är Golf III VR6 en bil lika mycket som Peugeot 205 GTi och Ford Sierra är det. Jag tror inte våran pajkastning hit och dit bidragit någonting alls i ursprungsfrågan..

Så nog med off-topic!

SylvesterStallone
23 januari 2012 · 1 433 Inlägg

Hehe ang vikten så måste jag tillmätta att jag lättat min ned till 1050 kilo och laddat den med turbo har laddet på endast 0.3 och våldtar min polares Subaru wrx bänkad 300hk  och det har inte kostat mig skjortan! Och man kan ladda 0.8 med "stock internals" nu vet jag inte trim möjligheterna på en 205:à men mkt svin för pengarna endligt min mening!

BMW 730D (2005)
MrDanger
23 januari 2012 · 36 Inlägg

Fär väl också säga min cents som Partisk VR6 (2,9 syncro) ägare.. wink

Jag har kört min bil rätt så mycket på konbana och lite bana också.

Bilen är absolut inte byggd för att gå på bana, har aldrig kört en bil som känns så framtung som min..
Så lite tvärare svängar så blir det en hel del krängande tyvärr, 4wd märks knappt tyvärr.
Kan inte tänka mig att en 2.8 är direkt snällare i kurvorna.

Viktfördelningen är tyvärr som den är och gör därför bilen väldigt svårkörd.
Har för övrigt coilovers och rejäla fjäderbensstag både fram och bak


ekelund88 skrev:
vi bor i samma stad du får mer än gärna en åk runda i sommar så ska du väl få känna hur gokartaktig en vr6a e smile kan lova dig att jag kan ladda betydligt hårdare med den än en 205a iaf både in och ur kurvorna (mycket bra bromsar orginal) (bra vridmoment ut ur kurvorna) och för att kunna ladda så här så måste bilen ha nån form av balance smile fråga fabian han har åkt med den

Original bromsar är enligt mitt tycke inge vidare alls, ändå har jag värre belägg än original och väldigt fräsha bromsar överlag. Bilen i sig är helt enkelt för Tung!
Och bra vrid ur kurvorna!? Råkar du hamna under 4500rpm på vr6:an så känns den ju död. Har dock inte prövat en 2,8, kanske annan vrid kurva på den.?

Men bilen i sig är en väldigt underhållande bil och jag älskar verkligen att köra min VR6:a, bara ljudet från den raka V6:an gör ju så det nästan går för en.. wink
Sen kommer den behållas för att få komma in på bugrun, Vilken tillställning! smile

Ett litet klipp från konbane körning på Bugrun, den låter ju gott iaf smile
http://www.youtube.com/watch?v=I9GKdSeJ … ature=plcp

Men ska man ha en bil som man vill köra fort med när det svänger så skulle jag valt något annat än en vr6:a..

Saab 900 Cab "Viggen edition" (1995)
granadadr
23 januari 2012 · 7 294 Inlägg

ursäkta mig men vart VÄLDIGT mycket vw i denna tråden wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang