5455
Sök

Tjuter från steget. Rockford forsgate power 1500 , gamla serien.

10 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
Jag har ett gamalt Rockford forsgate steg som fuknar perfekt men det är ju bara det att steget tjuter så att man kan ju knapt sitta i bilen. är det någon som har varit med om detta eller vet vad det kan bero på?

1 062 Inlägg
22 januari 2012
tjuter det när motorn är igång eller avstängd?

10 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
så fort steget är igång, det är nogot med steget för om man trycker lite på kopplingarna där ström och jorden går in så låter det mindre men jag får aldrig bort ljudet, har kollat i steget men man är ju inte så sugen på att sitta och skruva bort hela kortet och förstöra.

565 Inlägg
22 januari 2012
Låter det om du drar ur lågnivå kablarna? Vars har du jordat?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

10 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
japp det låter direkt när steget får ström. jorden sitter i I karossen i reservhjulsbaljan.smile

565 Inlägg
22 januari 2012
Eveertz skrev:
japp det låter direkt när steget får ström. jorden sitter i I karossen i reservhjulsbaljan.smile

Är det plåtrent? Kör du framsystemet på steg?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

10 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
slipade nogrant innan jag skruvade fast det, smile kör bara med rockfordsteget och driver 2 st 12 tummare, resten av ljudet har jag på cd.n än så länge

565 Inlägg
23 januari 2012
Eveertz skrev:
slipade nogrant innan jag skruvade fast det, smile kör bara med rockfordsteget och driver 2 st 12 tummare, resten av ljudet har jag på cd.n än så länge

Hur är det kopplat? Det kan ju vara bränd signaljord, sök på forumet och du skall hitta. Sen kan du ju öppna det utan att ha sönder det, bara kolla om det är några brännmärken någonstans, om det luktar och så att allt sitter fast

10 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
man ser inte så mycke om man plockar bort plåten under steget, och jag har försökt kolla så gott jag kan om det syns sångot bränt, men inget hittar smile jag vill helst kolla på andra sidan av kortet å se ifall någon lödning är bränd men då måste man få bort alla saker som är fastkletade i blocket. men det är glappt någon stans men kruxet är att hitta var tongue

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 januari 2012
Skulle byta plats på jorden.. I reservhjulsbaljan säger du, är det skruven till reservhjulet?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

10 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
nej nej, inte i reservhjulsbalgan men uppanför i plåten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2012
INGEN som reagerar på att det är STEGET som tjuter och inte högtalarna?
Dessutom, när han ger tryck mot anslutningarna så avtar det.

Tjutet kan vara en trafo som inte sitter riktigt som den skall...
Senast redigerat av Lonefox (23 januari 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Där fick man ett svar som passade bättre!! (y) jag gissar på det med, va å kände lite på dem och de satt en klump med 4 st men de satt inte fast redigt

Team dBakuten
3 453 Inlägg
23 januari 2012
Lonefox skrev:

JOOOODÅ LILLA LONEFOX!

Men man kan fortfarande gå över de övriga anslutningarna.. En taskig jordpunkt hjälper ju inte.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 januari 2012
Tokken skrev:
Lonefox skrev:

JOOOODÅ LILLA LONEFOX!

Men man kan fortfarande gå över de övriga anslutningarna.. En taskig jordpunkt hjälper ju inte.

Det är sant....men det påverkar sällan tjutet som hörs då en LÖS trafo vibrerar........

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

10 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
Lonefox hade rätt i detta fall. jag skruvade bort kortet och lödde om allt som var i det området där det tjöt ifrån och jag lyckades få det och bli tystare än en mus. tack så mycket för alla era olika svar smile

578 Inlägg
25 januari 2012
Verkar vara vanligt på äldre steg. Jag fick löda om lågnivåerna på mitt gamla rockford power 600a4

10 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
744tic skrev:
Verkar vara vanligt på äldre steg. Jag fick löda om lågnivåerna på mitt gamla rockford power 600a4

ja min lågnivå hade lödningen släppt tongue så jag fixade det och lödde om lite andra saker, men det blev inte redigt hundra nu ändå för när steget är kallt så tjuter det lite, men när det blivit lite varmt verkar det funka redigt

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 januari 2012
Kallödningar med andra ord, löd på o värm ordentligt smile

10 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
Nitromast skrev:
Kallödningar med andra ord, löd på o värm ordentligt smile

det roliga va att jag försökta värma upp orginal lödningarna men de ville inte smälta, :S så jag tillsatte lite extra och smälte på ordentligt, men jag vet ju inte helle redigt var tjutet kommer ifrån så kanske inte lött på rätt ställe tongue

Sök