2121
Sök

All el i volvo 745 -89 död men motorn går?! (d24Tdic)

2 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Hallå hallå. Har fått ett problem på min gammle pärla Volvo 745-89 diesel!
Det hela började med att sterion la av dvs ingen ström tänkte inte så mycket mera på det, men sen när jag ställde in den i garaget några dagar senare och den blev stående ett tag kanske 1-2 månader (kör inte så mycket med den) och sen när jag skulle starta den så starta den utan konstigheter eller så men så upptäckte jag att nu hade även instrumentbelysningen slocknat, elhissarna fungerade inte, inga mätare gick RUBBET var dött inne, all ljuse fungerar utanför dvs bakljus hel,halv ja ni fattar. Så jag undrar om någon har varit med om något liknade? Tycker att det är extremt märkligt har kollat säkringarna å lite smått sådant, vore HEMSKT tacksam om någon tro sig veta vad detta kan bero på?
Mvh Larsson

238 Inlägg
23 januari 2012
Diesellarsson skrev:
Hallå hallå. Har fått ett problem på min gammle pärla Volvo 745-89 diesel!
Det hela började med att sterion la av dvs ingen ström tänkte inte så mycket mera på det, men sen när jag ställde in den i garaget några dagar senare och den blev stående ett tag kanske 1-2 månader (kör inte så mycket med den) och sen när jag skulle starta den så starta den utan konstigheter eller så men så upptäckte jag att nu hade även instrumentbelysningen slocknat, elhissarna fungerade inte, inga mätare gick RUBBET var dött inne, all ljuse fungerar utanför dvs bakljus hel,halv ja ni fattar. Så jag undrar om någon har varit med om något liknade? Tycker att det är extremt märkligt har kollat säkringarna å lite smått sådant, vore HEMSKT tacksam om någon tro sig veta vad detta kan bero på?
Mvh Larsson

Kommer inte ihåg hur det är på 740, men 940 så dör även vänster sida pos. ljus och reg. plåtsbelysning när säkringen till instrumentet dör, då kan de alltså inte va säkringen?!
Haft besök av nån liten mus som har käkat upp dina kablar kanske? Tänkte eftersom den stått i garaget vintertid, då söker sig även dem dit, bara en tanke, behöver ju inte va de!

Lycka till!

/PWalliN

2 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Jo jag har all tänkt tanken på att råttjävlarna kan ha varit där! sad Ofan, ja alla säkringar under askkoppen var hela så det är inga konstigheter där iaf.

Lär behövas ett lycka till tackar tongue.

/Diesellarsson

238 Inlägg
24 januari 2012
Diesellarsson skrev:
Jo jag har all tänkt tanken på att råttjävlarna kan ha varit där! sad Ofan, ja alla säkringar under askkoppen var hela så det är inga konstigheter där iaf.

/Diesellarsson

en väldigt konstig idé jag fick nu.. kolla eventuell glappkontankt i säkerhetsbältes-låsnings"grejen", de som gör att de tickar (du fattar nog hur ja menar), en polare hade fel i den, då dog instrument belysningen smile
Ett tips bara, kanske wink

Haha, ja de är inte alltid lätt med såna knepiga problem hmm

/PWalliN
Senast redigerat av PWalliN (24 januari 2012)

385 Inlägg
24 januari 2012
Prova med att dra ut säkring för säkring och mät med multimeter där säkringen satt och se vart du inte har volt. Skulle tro att nån större pluskabel till elcentralen har brunnit. Kolla även under elcentralen om det är ärg,bränt eller av nånting. Elcentralen är alltså den där alla säkringar sitter.

mvh

360 Inlägg
26 januari 2012
Har varit med om att ett kontaktstycke brunnit ihop på passagerarsidan, sitter en massa tunna kablar i kontaktstycket, men även grov plusmatning till all el. Har för mig att det satt bakom handskfacket

238 Inlägg
26 januari 2012
St3v3 skrev:
Har varit med om att ett kontaktstycke brunnit ihop på passagerarsidan, sitter en massa tunna kablar i kontaktstycket, men även grov plusmatning till all el. Har för mig att det satt bakom handskfacket

De e bara för han att testa! smile

766 Inlägg
26 januari 2012
PWalliN skrev:
Diesellarsson skrev:

/Diesellarsson

en väldigt konstig idé jag fick nu.. kolla eventuell glappkontankt i säkerhetsbältes-låsnings"grejen", de som gör att de tickar (du fattar nog hur ja menar), en polare hade fel i den, då dog instrument belysningen smile
Ett tips bara, kanske wink

Haha, ja de är inte alltid lätt med såna knepiga problem hmm

/PWalliN

Sliter alltid bort dom kablarna på mina bilar så de inte ska blinka och ja har aldrig haft problem?

Sök