BMW: Serviceintervaller och servicekostnader?

Atchoprosit
23 januari 2012 · 193 Inlägg

Har funderingar på att köpa en -01 5-serien som har gått strax under 30 000 mil, och jag skulle vilja veta om det finns någonstans där man kan se de olika servicarna, vad dom innebär och vad dom kostar?

Om inte så vet säkert någon här på forumet om det är någon stor service efter 30 000 mil? Och vad brukar den gå på?

Ljepone * Studerande *
24 januari 2012 · 563 Inlägg

Stennert skrev:
Har funderingar på att köpa en -01 5-serien som har gått strax under 30 000 mil, och jag skulle vilja veta om det finns någonstans där man kan se de olika servicarna, vad dom innebär och vad dom kostar?

Om inte så vet säkert någon här på forumet om det är någon stor service efter 30 000 mil? Och vad brukar den gå på?

Brukar stå i instr. boken i övrigt.


"Man följer bara informationen i displayen och i serviceanvisningen som är lite olika för olika modeller. Servicepunkter finns under mekartips i forumet.
Sekvensen i displayen är: Oilservice-Inspection I-Oilservice-Inspection II-Oilservice-Inspection I-Oilservice Inspection II osv i all oändlighet.

Vartannat år tänds dessutom klocksymbolen som betyder byte av bromsvätska, detta behöver inte sammanfalla med de övriga servicetidpunkterna, oftast kan man väl vänta till nästa servicebesök med detta förmodar jag.

Olja/filter byts vid varje tillfälle, Inspection I och II innefattar dessutom de övriga servicepunkterna, II:an är mest omfattande.
Kamrem blir svår att byta då det är kedja på BMW sen lång tid tillbaka, byts normalt inte före 20-25 tusen mil.
Förmodar att ovanstående stämmer på de flesta modeller, kommentarer/avvikelser emotses tacksamt!"


// Folke

Cirka priser; Inspection I 3500 - 4500 och II 4500 - 7500 (Beroende på verkstad & vad man byter)

Kod:
Alain- Forum Specialist (Bimmerpower)

[b]BMW Inspektion 1[/b]

BMW inspektion 1 Service är den mindre av de två kontrollorganen som rekommenderas av BMW. Det omfattar i princip alla objekt som garanterar säkerhet och full funktionalitet av ditt fordon. Andra fabrikat och modeller också kan utnyttja detta underhållsprogram för att säkerställa en trevlig enhet och ägande (Men se till att du mekaniker säger att det är OK först). Inspektion 1 kan kosta en del, ta reda på det med ditt verkstad, det beroende på vem du gå till och även om du har några reparationer. (Reparationskostnad ingår inte i inspektionen kostnaden) Så var beredd att spendera mer!. Om dina tekniska färdigheter är höga, bara göra det själv! De objekt som i allmänhet kontrolleras är listade nedan. Om du utför inspektionen själv utför vi de flesta BMW delar du behöver för att avsluta inspektionen och utbyte av BMW delar. 


[b]Underrede[/b]

Byt motorolja och oljefilter, kontrollera motorn på är vid normal drift temperatur.
Kontrollera överföring för läckor.
Kontrollera bakaxeln för läckor.
Inspektera bränsletank, linjer och kopplingar läcker.
Kontrollera kondition, placering och montering av avgassystem. Undersök för läckage.
Kontrollera servo för läckor.
Kontrollera sammanlagd tjocklek av främre och bakre skivan bromsbelägg.
(Om du ville, de kan byta dessa åt dig på din eget bekostnad)
Undersök bromsskiva ytor.
Rengör bromskloss kontaktpunkter i bromsok.
Smörja centrum nav.
Kontrollera styrning av frånvaro av lek, kondition stavar Hängbana, framaxel leder, styr kopplingen, och gemensamma skiva.
Kontrollera främre arm bussning för slitage.
Kontrollera broms och kopplingssystem anslutningar och slangar är täta, skador och felaktig placering.
Kontrollera om fri rörlighet av kablarna parkeringsbromsen. Justera parkeringsbromsen vid behov.
Kontrollera alla däcktryck (inklusive reserv). Korrigera vid behov.
Kontrollera skicket på däcken (yttre ytor (vänster och höger), slitage och mönster; Vid ojämnt slitage justera hjulinställning om det behövs.


[b]Motorrummet [/b]

Läs upp diagnostiskt system med BMW skannrar.
Kontrollera motorns kylsystem och anslutningar värmare om läckage finns.
Kontrollera kylvätskenivån och frostskyddsvätska nivå, lägga kylvätska vid behov.
Kontrollera nivån på broms och koppling vätska i reservoaren, tillsätt vätska om det behövs.
Kontrollera vindrutespolarvätska nivå och frysskydd. Fyll och eller korrigera om det behövs.
Kontrollera värmepumpen för drift.
Nollställning av Service Indikator.


[b]Kropp / elektriska apparater [/b]

Kontrollera batteriets elektrolyt och tillsätt destillerat vatten om det behövs.
Utför smet belastningstest.
Kontrollera belysning, dvs strålkastare, dimljus, parkering, backup, registreringsskylten, interiör (inklusive belysning kartläsning), handskfack, ficklampa, belysta makeup speglar, bagageutrymmet ljus.
Kontrollera instrumentpanelen och instrumentpanel belysning.
Kontrollera alla varning / lyser, kontrollera kontroll.
Kontrollera blinkers, varningssignaler varning, bromsljus, horn, strålkastare dimmer / blottare switch.
Kontrollera och vindrutespolare System (s), torkarblad, bricka jet positioner.
Kontrollera skick och funktion av bilbälten.
Smörja alla gångjärn runt om.
Kontrollera funktionen av alla lås.
Kontrollera centrallås och dubbla lås.
Byt mikrofiltret eller ACC. Kupéfilter.
Kontrollera värmare och luftkonditioneringen fläkt, bakruta defros.
Kontrollera backspeglar
Visuellt undersöka SRS airbag enheter för sönderrivna täcka tydliga skador eller utmätning av dekaler, dekorationer eller tillbehör.
Slutbesiktning 
Test med kontroll av bromsar, fjädring, styrning, koppling / manuell växellåda eller automatisk växellåda
-------------------------------------------------- ------------------------------

BMW Inspektion II 
Kontroll 2 Service är den större av de två kontrollorgan och i huvudsak omfattar alla objekt utförs på Inspektion 1, tjänsten med några extrafunktioner som skillnaden oljebyte, bränslefilter och luftfilter byten, Byte av tändstift. Inspektion 2, kolla priset med ditt verkstad. Nedan visas de objekt som normalt utförs. Om du utför inspektionen själv utför vi de flesta BMW delar du behöver för att avsluta inspektionen och utbyte av BMW delar.


[b]Underrede[/b]

Byt motorolja och oljefilter, kontrollera motorn på är vid normal drift temperatur.
Kontrollera överföring för läckor.
Kontrollera bakaxeln för läckor.
Inspektera bränsletank, linjer och kopplingar läcker.
Kontrollera kondition, placering och montering av avgassystem. Undersök för läckage.
Kontrollera servo för läckor.
Kontrollera sammanlagd tjocklek av främre och bakre skivan bromsbelägg.
Undersök bromsskiva ytor.
Rengör bromskloss kontaktpunkter i bromsok.
Smörja rattens centrum nav.
Kontrollera styrning av frånvaro av lek, kondition stavar Hängbana, framaxel leder, styr kopplingen, och gemensamma skiva.
Kontrollera främre arm bussning för slitage.
Kontrollera broms och kopplingssystem anslutningar och slangar är täta, skador och felaktig placering.
Kontrollera om fri rörlighet av kablarna parkeringsbromsen. Justera parkeringsbromsen vid behov.
Kontrollera alla däcktryck (inklusive reserv). Korrigera vid behov.
Kontrollera skicket på däcken (yttre ytor (vänster / höger)), slitage och mönster; Vid ojämnt slitage justera hjulinställning om det behövs.
Kontrollera tjocklek av foder parkeringsbromsen.
Half-axlar, kontrollera tätheten på flexibla stövlar.
Inspektera hela karros efter termer av rostskydd begränsad garanti.


 [b]Motorrummet [/b]

Läs upp diagnostiskt system med BMW skannrar.
Kontrollera motorns kylsystem / anslutningar värmare läcker.
Kontrollera kylvätskenivån och frostskyddsvätska nivå, lägga kylvätska vid behov.
Kontrollera nivån på broms och koppling vätska i reservoaren, tillsätt vätska om det behövs.
Kontrollera vindrutespolarvätska nivå och frysskydd. Fyll och / eller korrigera om det behövs.
Kontrollera värmepumpen för drift.
Nollställning av Service Indikator.
Byt tändstift.
Byt intag luftfilter (luftfilter).

kropp / elektriska apparater
Kontrollera batteriets elektrolyt och tillsätt destillerat vatten om det behövs.


[b]Utför smet belastningstest.[/b]

Kontrollera belysning, dvs strålkastare, dimljus, parkering, backljus, registreringsskylten, interiör (inklusive belysning kartläsning), handskfack, ficklampa, belysta makeup speglar, bagageutrymmet ljus.
Kontrollera instrumentpanelen och instrumentpanel belysning.
Kontrollera alla varning / lyser, kontrollera kontroll.
Kontrollera blinkers, varningssignaler varning, bromsljus, horn, strålkastare dimmer / blottare switch.
Kontrollera och vindrutespolare System (s), torkarblad, bricka jet positioner.
Kontrollera skick och funktion av bilbälten.
Smörja motorhuvud,  baklucka, och gångjärn.
Smörja motorhuvud, bål / baklucka och dörrlås. Kontrollera funktionen av alla lås.
Kontrollera centrallås och dubbla lås.
Byt mikrofilter eller ACC kupéfilter.
Kontrollera värmare och luftkonditioneringen fläkt, bakruta defros.
Kontrollera backspeglar
Visuellt undersöka SRS airbag enheter för sönderrivna täcka tydliga skador eller utmätning av dekaler, dekorationer eller tillbehör.


[b]Slutbesiktning [/b]

Test med kontroll av bromsar, fjädring, styrning, koppling / manuell växellåda eller automatisk växellåda
 -------------------------------------------------- ------------------------------
Dessa är de rekommenderade intervallet för modeller år från 1986 till 1998 modeller, tätare inspektioner är viktiga om man kör under extrema förhållanden:

5.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
10.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
15.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
20.000 mil- BMW Inspektion I (I / 1)
25.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
30.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
35.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
40.000 mil - BMW Inspektion II (I / 2)
45.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
50.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
55.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
60.000 mil - BMW Inspektion I (I / 1)
65.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
70.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
75.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
80.000 mil - BMW Inspektion II (I / 2)
85.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
90.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
95.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
 
För 1999 och senare modeller, följer Rekommenderad service / inspektion intervall som:

5.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
10.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
15.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
20.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
25.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
30.000 mil - BMW Inspektion I (I / 1)
35.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
40.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
45.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
50.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
55.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
60.000 mil - BMW Inspektion II (I / 2)
65.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
70.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
75.000 mil - Olja och säkerhet Service (O / S)
80.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
85.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
90.000 mil - BMW Inspektion I (I / 1)
95.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
100.000 mil - mellanliggande oljeservice (O / F)
 
Olja och säkerhet Service (O / S)
Inspektion 1 Service (I / 1)
Inspektion II Service (I / 2)
Intermediate oljeservice (O / F)

Senast redigerat av Ljepone (24 januari 2012)

Ljepone * Studerande *
24 januari 2012 · 563 Inlägg

*Se över serviceboken & beställ hem papper från bilprovningen & se vad som gjort/åtgärdats sedan tidigare, vad detta kostat & vad som ev. kan tänkas "braka ihop" inom den närmaste tiden.

Senast redigerat av Ljepone (24 januari 2012)

Atchoprosit
24 januari 2012 · 193 Inlägg

Vad kostar ett eventuellt kamkedjebyte då?   Jag har 18 000mil service på min volvo nu som går på 13 000kr och vad jag hört sen innan så ska bmw vara betydligt dyrare på service än volvo?

Ljepone * Studerande *
24 januari 2012 · 563 Inlägg

Stennert skrev:
Vad kostar ett eventuellt kamkedjebyte då?   Jag har 18 000mil service på min volvo nu som går på 13 000kr och vad jag hört sen innan så ska bmw vara betydligt dyrare på service än volvo?

Ett kamkedjebyte+spännare/sträckare hos en BmW- verkstad kan gå på 15 - 20,000SEK , "Privata/oberoende" verkstäder kan ta en 10- 15,000SEK.  Värt att notera är att enbart "arbetskostnaden" utgör 85-90% utav den totala summan. Tror kedjan+sträckaren går på en 1000 - 1500SEK.


Men kamkedjan skall i regel hålla fordonets livslängd, se bara till & smöjra den ordentligt då & då.


Är du orolig, så kolla efter & fråga din närmaste verkstad vad de skulle tänkas ta.

Senast redigerat av Ljepone (24 januari 2012)

dfine BMW entusiast
24 januari 2012 · 579 Inlägg

Kamkedja är inte något man brukar byta på bilar enligt schema/miltal utan efter behov då dom börjar bli dåliga och rassla. Men majoriteten av alla bilar hinner gå till skroten innan det är dags för byte av kedja. Så det tycker jag inte att du ska räkna in som "standard" service som man gör med kamrem.

Sen är det en gammal myt att BMW är så dyra att serva och reparera som många verkar få höra. Självklart finns det bilar som är billigare att äga men dom är inte dyrare än de flesta andra bilar i samma storleksklass.
Min e92 är billigare att serva än min gamla Audi A3 från -97, reservdelarna kan jag inte säga mycket om men det jag har kollat upp så ligger vanliga slitdelar ungefär i samma prisklass.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang