Tips på hur jag ska gå tillväga med ljudet i en polo -96?

Swessie
24 januari 2012 · 7 Inlägg

Hej!

Sökt med ljus och lykta efter gamla trådar som berör min fråga utan 100% framgång så reggar mig och ställer den själv.

Köpte en wv polo förra veckan som charmat mig mer än jag var beredd på.
Vid köp satt det en Pioneer DEH-1500R som HU och orginalhögtalare i instrumentbrädan.
Tyvärr saknas det högtalare i dörrarna (bild på dörren finns i fotoalbumet) och jag kan inte se hur jag enkelt skulle få dit några.

Jag har nu bytt till ett par billiga 4" Hertz DCX 100 i brädan och tycker det blev ett ordentligt lyft gällande ljudkvaliteten, dock slår de små basarna igenom vid volym tidigare än vad man kan anse vara högt.

Mina frågor är nu: Vad ni tycker att mitt nästa naturliga steg borde vara? Funkar kombon med en mindre baslåda + enbart 4" i instrumentbrädan? Känn frihet att komma med alla tänkbara förslag. Hur hade ni gjort med inledningsvis ca 1500:- på fickan och en önskan att få fram mer ur musiken (radio, soul, hiphop)?

Horsyhorse
24 januari 2012 · 1 727 Inlägg

Nästa naturliga steg för dig skulle vara ett 4-kanalsteg, dels för att kunna justera bort "ploppandet" på 4-tummarna, dels driva en budget bas.
Tyvärr så kostar det billigaste 4-kanalssteg jag skulle rekommendera 1795:-, söker man lite så finns det ett på tokrean för 1595:-. Billigaste basen(bygga egen låda) 595:-

Nu har du ju redan handlat 4"-are, så alternativet kraftiga! 4"-are känns lite förbi.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Swessie
24 januari 2012 · 7 Inlägg

Tack Pierre!

Kanske hade lite för bråttom att byta med tanke på att jag verkar få förlita mig på dessa. Vore nog som du säger klokare att lägga mer fokus och krut på dessa 4"?. Vad skulle du rekommendera isf?

Darvo
21 februari 2012 · 1 Inlägg

Köp ett par 6.5" alt. 6x9" och sätt i hatthyllan. Finns perfekta lister att dra kablarna.

Volkswagen Polo 1.3i "Tröjan" (1995)
F4S4N CAD-konstruktör
21 februari 2012 · 1 392 Inlägg

Om du inte är superkräsen med hur ljudbilden ser ut så skulle det fungerar med ett par 6x9 och ett steg. Behöver inte vara något dyrt. Iom att bilen är så kort och liten så pumpar det på bra för en billig peng smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Swessie
10 mars 2012 · 7 Inlägg

Hej igen!

Tack för era tips angående hatthyllan men jag tänkte börja med att testa följande:

Kommer att köpa 2st steg imorgon och testa vilket som ger bäst resultat. Återlämna det som drar kortaste strået.

Har fått överta en 8" Bas monterad i en liten trekantslåda som inte tar all plats i bagageutrymmet.

Alt. 1: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8553.4697/  + en bas-blocker till panelens 4" = Pris ca 900:-

Alt. 2: http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6751.4698/ Ställa allt med steget = Pris ca 600:-

Hoppas på framgång smile

Passar på att fråga ytterliggare: Skulle jag uppleva stor skillnad med ytterliggare 6x9 i hatthyllan eller blir det pengar i sjön?

F4S4N CAD-konstruktör
10 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Vad är det för bas?

Dom stegen räcker inte långt. Men en 8" bas bör fungera. Alternativt 2st 6x9 smile 4x120Wrms på Denversteget. Det är snarare 4x20Wrms. Kolla säkringen på steget så ser du smile

Här har du två färdiga kit annars:

http://dbakuten.se/detail-item_id-318809

http://dbakuten.se/detail-item_id-318814

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Swessie
11 mars 2012 · 7 Inlägg

Det var en 12" MDS Bas och inte en 8"...

Köpte slutsteget Mutant NW280SP 2ch.

Råkade smile även köpa en ny HU: Pioneer DEH-4400BT http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 6550.4686/

Denna HU har 3st lågnivåutgångar samt lågpassfilter.

Finns det någon chans att ljudbilden skulle bli bättre av att låta slutsteget driva mina 4" med högpassfilter och låta HU ta hand om subben? Eller är detta bara ett önsketänk? (Jag har som sagt inte byggt ljud innan)

Är ej i behov av att spela högt för sakens skull utan ser hellre att musiken låter bra.

F4S4N CAD-konstruktör
11 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Du kan inte drivan basen med HU. Ta reda på vad det är för bas. Alltså vilken modell det är. Det finns ju lättdrivna 12" som går att driva med det steget.

Det kan hända att du får bättre ljud i dina 4" med den nya HUn.

Och sen så är det ju en liten bil så du kanske blir nöjd med basen, men det lär inte spela med nån vidare tryck!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Swessie
11 mars 2012 · 7 Inlägg

Basen sitter monterad i sin låda så jag kan bara se att det står mds i mitten.. Helsvart och ett par år på nacken. Vet inte heller vad jag ska göra med information jag skulle få ut av att veta exakt vilken bas det är då slutsteg och HUn redan är köpta..  Bära eller brista antar jag.

Min oro är att mina 4" slår igenom på samma sätt som innan och därmed förstör ljudbilden likt förbannat. Kan jag få ut bättre ljud ur dom om jag tätar med tex silikon runt? Du kan se hur de är placerade (lagda) rakt ner i instrumentpanelens gamla 3,5" hål.. Materialet de ligger mot är ju inte direkt stumt det heller...

Kom gärna med tips på hur du hade gjort med den utrustningen jag nu har för bästa resultat.. Kliar i fingrarna att sätta igång och få det gjort..

Drönirettab
11 mars 2012 · 21 761 Inlägg

Med nuvarande saker kan du se till att 4" sitter både stumt och tätt, så mycket mer går nog inte att göra såvida du inte tar loss brädan och sätter dämpmattor eller plastar någon form av lådutrymme under. Framhögtalarna måste delas av nedåt för att minimera risken för att bottna, så "enkelt" är det. Därför är ett fyrkanals steg bra, men Denver CAP-4100 är definitivt inget kvalitetssteg. smile

Skruva loss basen och se om modellnamnet står på magneten, kolla även upp vilken volym lådan har så kanske man kan lista ut om den lådan är vettig till basen. Att få en 12" bas och ordinära 4" högtalare att matcha varandra går inte bra, i så fall bör delningen ske vid minst 100 Hz men troligen aningen högre.

Ljudet kommer då att höras bakifrån, dessutom kanske basen inte låter som man har tänkt sig när den måste spela en del midbas samtidigt som djupbas.

Swessie
11 mars 2012 · 7 Inlägg

Test
https://www1.garaget.org/gallery/images/175/174023/174023-e69816520a6273b45577e985a1fa73d4.jpg

Lyckades få till en skaplig ljudbild med gamla HUn pioneer DEH-1500 genom att vrida max gain på slutsteget samt att trixa lite med EQ så inte 4" slog igenom..

Funderar på om jag verkligen vill ha en knallrödslysande HU (pioneer DEH-4400BT) i en annars grön interiör.. Inte för att jag tycker min polo är snygg men synd att göra den än fulare big_smile

Även sett att vissa HU har högpassfilter, betyder detta att jag kan dela mina 4" med detta eller går det bara om de är kopplade till en RCA kontakt?


Tänk om man hade hjälp att fixa inställningarna för nu har jag överträtt min inkompetensnivå med marginal.. smile

Vill be alla er som svarat/svarar ett stort tack för att ni tar er tid. Förstår att det tråkigt att besvara amatörfrågor men de är av stor hjälp!

Horsyhorse
11 mars 2012 · 1 727 Inlägg

Swessie skrev:
Även sett att vissa HU har högpassfilter, betyder detta att jag kan dela mina 4" med detta eller går det bara om de är kopplade till en RCA kontakt?

Ja det skulle dina 4" må bra av och mig veterligen så går filtren in på spk och rca out.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
F4S4N CAD-konstruktör
11 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Blir lite rädd när jag ser kablaget. Ser ut som en 220V-kabel den vita? lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Swessie
11 mars 2012 · 7 Inlägg

@F4S4N Haha skulle kunna va men lyckligtvis inte...

Vad för fördel blir det med ett högpassfilter istället för att bara använda sig av EQ?

Med EQ flat tex så kan jag inte få 4" att floppa för det blir knappt någon bas alls i det läget, bara "skrik" vid hög volym ifrån dom.

F4S4N CAD-konstruktör
12 mars 2012 · 1 392 Inlägg

Swessie skrev:
@F4S4N Haha skulle kunna va men lyckligtvis inte...

Vad för fördel blir det med ett högpassfilter istället för att bara använda sig av EQ?

Med EQ flat tex så kan jag inte få 4" att floppa för det blir knappt någon bas alls i det läget, bara "skrik" vid hög volym ifrån dom.

Fördelen med ett HP-filter är att du filtrerar bort dom låga frekvenserna helt och hållet. Risken för att högtalaren spelar för lågt försvinner alltså helt. Ställer du bara ner din EQ spelas ju fortfarande alla frekvenser, fast inte lika högt. Hade du t.ex kört EQ istället för ett LP-filter på en bas, och då ställt ner all diskant, så hade den fortfarande fått signaler att spela höga frekvenser. Blir onödigt jobb för högtalaren och det låter sämre.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang