Tickande Ventiler. Hjälp??

MondeoMk3
26 januari 2012 · 105 Inlägg

Har spelat in oljudet från motorn och vill gärna ha hjälp med att exakt veta vad det är? Vad kan jag göra åt det?

Har bytt olja och filter och AC är avstängd under inspelningen.

http://www.youtube.com/watch?v=W8g6keQf … e=youtu.be

Tack!

xXSammy
27 januari 2012 · 6 580 Inlägg

zukanovic skrev:
Låter ju inte bra, man kan ju justera ventilspelet. Är väl det enda jag kan tänka på.

Inte på Duratech motorerna; eller övriga bilar med hydrauliska lyftare. Är inte ventilljud förövrigt som jag nämnt i tidigare tråd

De/Dem
MondeoMk3
27 januari 2012 · 105 Inlägg

Okej Malheus...Någon rem som kan va glapp och slår emot??

AcesHigh666 The devil is a looser and he´s my bitch!
27 januari 2012 · 1 948 Inlägg

Det är ju en Ford! klart det skramlar o har sig smile

Nej skämt o sido. Det kan finnas flera orsaker till att det knackar. Kamsensor eller dylikt kan skapa ett liknande ljud om den är trasig, råkade ut för det på en 850 där rotorn satt lös o slog emot fördelaren(konstigt nog gick bilen som den skulle).

Har även råkat ut för samma sak på min mazda, där en rem knackade emot plastskyddet till kamremmen(pga. felaktigt monterad generator).

Eller så är det en lyftare som är går torr. Ljudet försvinner inte efter en tids körning?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.
Mazda MX-5 "Happy Go Lucky" (1992)
Koniiz
27 januari 2012 · 118 Inlägg

När var det senast du bytte olja på bilen? Testa släng i ny, fräsch olja ifall det var ett tag sen. Kan göra så det låter lite mindre.

Alla ska haft en volvo 740 en gång i livet.
För då kommer man till himlen.
För då har man haft sitt helvete här i livet.
MondeoMk3
27 januari 2012 · 105 Inlägg

AcesHigh666 skrev:
Det är ju en Ford! klart det skramlar o har sig smile

Nej skämt o sido. Det kan finnas flera orsaker till att det knackar. Kamsensor eller dylikt kan skapa ett liknande ljud om den är trasig, råkade ut för det på en 850 där rotorn satt lös o slog emot fördelaren(konstigt nog gick bilen som den skulle).

Har även råkat ut för samma sak på min mazda, där en rem knackade emot plastskyddet till kamremmen(pga. felaktigt monterad generator).

Eller så är det en lyftare som är går torr. Ljudet försvinner inte efter en tids körning?

Det blir väldigt mycket svagare efter en tids körning. Och bilen fungerar som den ska utan några som helst problem. Förutom just skramlet som är väldigt konstigt :S

Tips på vad jag kan göra?

@ Koniiz

Jag har bytt olja och filter för ca 2 veckor sedan då jag trodde det skulle lösa allt men tydligen inte.

LeafBox Lat Perfektionist
27 januari 2012 · 6 359 Inlägg

W8, har du inte haft uppe en tråd om exakt samma sak för ett par veckor sedan? :s

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
MondeoMk3
27 januari 2012 · 105 Inlägg

LeafBox skrev:
W8, har du inte haft uppe en tråd om exakt samma sak för ett par veckor sedan? :s

Jo men ljudet i princip försvann de gånger jag lyssnade efter det och nu är det tillbaka igen :S så nu spelade jag in det igen och la upp de på youtube så tänkte kolla igen om någon visste var oljudet kom ifrån?

xXSammy
28 januari 2012 · 6 580 Inlägg

Hade du provat lossa multiremmen?

...

De/Dem
Glesmark
28 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Skitsvårt att se över en video sådär, du får undersöka vartifrån ljudet kommer.
Folks gissningar brukar ju vara spridare/ventiler, är det inte det så får du som sagt ut å leta.
Lycka till smile

MondeoMk3
28 januari 2012 · 105 Inlägg

Ska kolla upp de snarast så får vi se om det var det. Tyvärr kan jag inte göra det själv så väntar på en vän som ska kolla det åt mig.

xXSammy
17 mars 2012 · 6 580 Inlägg

Har det hänt något?
Åkte ut för skräck exempel i veckan om någon som insuget var påväg att rasa för. Troligen har du råkat ut för detsamma

Senast redigerat av Malheus (17 mars 2012)

De/Dem
volyota
17 mars 2012 · 241 Inlägg

dåliga lyftare där har du felet  tystnar den när den får gå ett tag då är det dom

FordPer
17 mars 2012 · 188 Inlägg

köp nya lyftare

xXSammy
17 mars 2012 · 6 580 Inlägg

Väldigt sällan att lyftarna ger sig på dessa motorer, vanligare att insugen pajar.

De/Dem
FordPer
17 mars 2012 · 188 Inlägg

har varit med om de på 2 bilar att lyftarna har gått sönder

MondeoMk3
18 mars 2012 · 105 Inlägg

Jag löste problemet på ett rätt sjukt sätt. Fyllde på kylarvätskan till max istället för mellan min och max som det står i handboken så sluta den låta. Nu låter den helt normalt.

LeafBox Lat Perfektionist
18 mars 2012 · 6 359 Inlägg

Wtf?

Senast redigerat av LeafBox (18 mars 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
sleepyoh
18 mars 2012 · 1 319 Inlägg

MondeoMk3 skrev:
Jag löste problemet på ett rätt sjukt sätt. Fyllde på kylarvätskan till max istället för mellan min och max som det står i handboken så sluta den låta. Nu låter den helt normalt.

Det låter mer som en tillfällighet. om inte expansionskärlet satt löst och nu sitter mer stabilt eller något? låter helmysko.

_----------'
Smajly
18 mars 2012 · 3 059 Inlägg

Säkerligen tillfällighet..
Låter exakt som nån dålig ventillyftare. Exakt som de gjorde på min..
Hade det på golfen (har hydrauliska lyftare) och jag bytte lyftare så va de borta..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang