2113
Sök

Torkarmotor Volvo 240

Med lem
768 Inlägg
27 januari 2012
Trådstartare
Tjo. Tänkte byta torkarmotor, då den inte går tillbaka till ursprungsläge (Har förrut böjt ner släpstiften, de är nu av) samt att den inte går på högsta. Glad i hågen for jag iväg till närmsta skrot o köpte en motor som var lite nyare. Den nya ser nästan identisk ut o har en kontakt med 4 anslutningar, samma som min gamla. Skruvar dit den nya, kopplar in den. Inte ett liv i den. Säkringen gick inte ens! Har ström fram. Tittar man på stiften så är de två högra till själva motorn (Samma på båda) De två vänstra är vad jag antar till återgången. Gjorde en fuling o vände på de stiften i kontakten, samma som innan. Säkringen höll. Någon som har en bra idé? Hade varit kul o få fart på den nya. Lägger in en bild: Övre den gamla, Nedre den nya.

/Robin
https://www1.garaget.org/gallery/images/33/32649/32649-62e93ae11a91c597cfd299e58b6e2ee8.jpg

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 587 Inlägg
27 januari 2012
koppla plus på röd kabel & minus på svart, då bör motorn snurra, annars får du dela på den runda motorn & kolla "kolen" , kanske putsa rent lite mm

kan hända det går att plocka bort locket i ändan på motorn.
Senast redigerat av farbrorbozze (27 januari 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

Med lem
768 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Tack bozze. Nja så enkelt var det inte. Jag fick ta gamla statorn, gamla kåpan med magneter samt rensa den nya kolhållaren på lite kondingar o spolar o grejer, sen hoppade motorn igång! Den nya återgången funkar klockrent samt lägena. Hurra!

Singel! Stöt på mig, jag är elektriker!

Sök