5429
Sök

Hälp med rätt "end correction" för slotport.

365 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Hej

har räknat på en låda i winisd pro och blev osäker på vad jag ska ha för värde och om man ska välja 1/2 flanged ends.

Porten använder 3 väggar av lådan och det vet jag inte om programmet kan beräkna.
m.a.o är det bara en skiva parallellt med ena sidoväggen på lådan som bildar porten.

det diffar rätt mycket i längd beroende på vilket man väljer.

Någon överjävlig lådbyggare som kan hjälpa mig?

Hälsningar jimmy

21 761 Inlägg
28 januari 2012
När jag räknar ut slotportar så använder jag http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31 , fungerar bra. Tänk bara på att inte använda kommatecken vid decimaler, ska vara punkt. smile

365 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När jag räknar ut slotportar så använder jag http://www.carstereo.com/help2/Articles.cfm?id=31 , fungerar bra. Tänk bara på att inte använda kommatecken vid decimaler, ska vara punkt. smile

Kan inte öppna sidan. iaf inte på mobilen. men hur funkar det programnet skriver man in lådvolym å avstämning och portens mått eller?
Är iaf en xtr12d2s ja tänkte köra 50l 37hz 33x4cm port subs.filter 28hz och lpf 75hz.
Får antagligen vinkla porten så portens början följer bakväggen först innan den löper parallellt med sidan.
Enligt winisd ska den tåla 2kw+ från 30hz utan att vara inärheten av att bottna.
Sen att talspolarna inte tål de är en annan sak. ska köra på 1,5kwrms 1ohm.
Portens innre vägg rundar jag av både inne i lådan och ute. andra sidan kan jag inte runda av eftersom det är sidan på lådan.
Kommer byggas i 22mm mdf med en extra 16mm baffel och kanske stagning om det får plats.
Får nog staga porten om den blir längre än lådan.

Sett att du är duktig på lådor. lust å se vad portens längd ska va? mellan 49cm och 43 visar winisd beroende på val av flanged ends osv.

21 761 Inlägg
28 januari 2012
Ca 46 cm lång, räknat på 50 liter netto alltså.

Jo, man skriver in lådvolym+önskad avstämning+portmåtten. Engelska mått, tum och kubikfot. smile

365 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ca 46 cm lång, räknat på 50 liter netto alltså.

Jo, man skriver in lådvolym+önskad avstämning+portmåtten. Engelska mått, tum och kubikfot. smile

Enligt den sidan kan man inte ha 4x33cm port för bredden i förhållande till höjden blir för liten?
1,57inch x 13inch som jag tänkte funkar inte:/ Vad skrev du in för strlk på porten?

21 761 Inlägg
29 januari 2012
Man kan ha det förhållandet, men programmet påminner om att man borde välja ett förhållande på 1:8 eller mindre. Det finns tydligen en "tumregel" om att förhållandet inte bör vara större än så, jag har dock inte idas sätta mig in i alla eventuella nackdelar som det medför. Bara att klicka "ok" så räknas portlängden ut som vanligt.

Sedan gäller det att skriva in höjd och bredd på rätt ställen, portlängden blir annorlunda ifall man skriver in portbredden i "höjd" och porthöjden i "bredd". Jag har kollat på ett annat ställe för slotportberäkningar om det verkligen ska vara så och det är så. smile

365 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Man kan ha det förhållandet, men programmet påminner om att man borde välja ett förhållande på 1:8 eller mindre. Det finns tydligen en "tumregel" om att förhållandet inte bör vara större än så, jag har dock inte idas sätta mig in i alla eventuella nackdelar som det medför. Bara att klicka "ok" så räknas portlängden ut som vanligt.

Sedan gäller det att skriva in höjd och bredd på rätt ställen, portlängden blir annorlunda ifall man skriver in portbredden i "höjd" och porthöjden i "bredd". Jag har kollat på ett annat ställe för slotportberäkningar om det verkligen ska vara så och det är så. smile

Men ja kör på 33*4cm och 46djup. Kollade vad minsta rekomenderade area va också. tror de va 113cm2 så drygt 130ska funka.
Spls rekomdnderade låda är räknad med ynka 80cm2.

Finns det något program eller sida för att räkna ut volymen på baselementet?

21 761 Inlägg
29 januari 2012
Volymen på ett element är lite svårt att räkna ut, ska man vara noggrann så måste man även mäta diametern där konen sitter fast med spidern. Fast så noggrann behöver man inte vara egentligen, en teoretisk beräkning av både port och lådvolym blir totalt sett troligen så pass "oexakt" att platsen för ett element kan "fela" med 1 liter utan speciella problem om lådvolymen åtminstone är på typ 20 liter eller mer.

Jag själv brukar ungefär utgå ifrån:

8" = 1 liter
10" = 2 liter
12" = 2,5-3 liter
15" = 5 liter
18" = 6-7 liter

Sedan beror det på om elementet har "superfet" magnet eller mer normala mått. smile

365 Inlägg
29 januari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Volymen på ett element är lite svårt att räkna ut, ska man vara noggrann så måste man även mäta diametern där konen sitter fast med spidern. Fast så noggrann behöver man inte vara egentligen, en teoretisk beräkning av både port och lådvolym blir totalt sett troligen så pass "oexakt" att platsen för ett element kan "fela" med 1 liter utan speciella problem om lådvolymen åtminstone är på typ 20 liter eller mer.

Jag själv brukar ungefär utgå ifrån:

8" = 1 liter
10" = 2 liter
12" = 2,5-3 liter
15" = 5 liter
18" = 6-7 liter

Sedan beror det på om elementet har "superfet" magnet eller mer normala mått. smile

Nej någon % felmarginal på lådvolymen är där ju. kör på 4liter:)

Sök