Volvo 740 -86 Blöddrig/Ryckig

makkii
31 januari 2012 · 53 Inlägg

kiorf skrev:
Det går att ohm mäta dom, men vet inte riktigt hur värdena ska vara tongue

Okej, tack! smile Kanske byter ut dom helt.

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
makkii
31 januari 2012 · 53 Inlägg

Tog ett kort på ett av stiften, alla såg ungefär likadan ut? Går bilen för kallt?
http://img163.imageshack.us/img163/6923/img0172iw.jpg

Filmade även en snutt på det problemet jag har, mot slutet varvar jag upp sakta och då går den rent.
http://youtu.be/H2cyNCdyiLs

Senast redigerat av makkii (31 januari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
31 januari 2012 · 21 761 Inlägg

makkii skrev:
Kan det vara rotorn som strular och ska man då köpa en ny med eller utan varvtalsbegränsning?

Personligen ser jag ingen anledning till att ha en rotor med varvtalsbegränsning, varvar man motorn så pass mycket att den rasar så får man minsann skylla sig själv. På min 240 med B230E ska det tydligen sitta en sån rotor som original, men jag har de sista gångerna köpt en helt vanlig rotor för 240 B23/230 och det funkar hur bra som helst. Borde gälla för 740 också tycker jag.

På bilden med tändstiftet syns det att det är sotigt, vilket brukar bero på fet bränsleblandning. Det är dock inte absolut säkert att motorn får för mycket bränsle (men ganska ofta är det så), det kan även vara att den får för lite luft. Kolla även luftfiltret så att det inte är igentäppt. smile

Senast redigerat av Drönirettab (31 januari 2012)

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Okej, tack för tipsen! smile Har köpt ny rotor (utan varvtalsbegränsning), fördelarlock och en org. tändkabelsats. Ska snart bege mig ut för att byta och får se om det hjälper!

Sen ang. att den får för mycket kan stämma eftersom den drar så mycket soppa. Hur ska jag åtgärda det?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Får inte dom nya tändhattarna/kablarna på plats? yikes
Dom gamla ser ut såhär:
http://img685.imageshack.us/img685/4742/img0184vc.th.jpg

Dom nya ser ut såhär:
http://img141.imageshack.us/img141/225/img0182nh.th.jpg

Senast redigerat av makkii (1 februari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Om det är vid stiften du inte får fast dem så kan du kika inuti "gummihylsan" på tändkablarna hur anslutningen ser ut, möjligheten finns att du måste sätta dit/plocka bort såna där runda "skruvhylsor" på tändstiften (brukar ju följa med tändstiftssatserna). smile

Eller menar du att gummihylsan helt enkelt är för trång?

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2012)

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Ja det är vid stiften. La upp bilder nu så du/ni förstår bättre.

Fick inte med något mer än just kablarna?

Gummit är som för trångt, kommer inte på plats?

Ringde nyss till Volvo där jag även köpte kablarna igår och sa mitt problem men dom sa att dom nya kablarna ser ut så, bad dom kolla i andra förpackningar så jag inte fått fel. Men tydligen ska de va rätt jag fått yikes

Senast redigerat av makkii (1 februari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jämför med de gamla tändkablarna hur det ser ut inuti hylsorna. smile

Gummit kan ibland vara väldigt tajt, men man får pressa på uppifrån så brukar det funka.

Var det verkligen rätt kablar du köpte?

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2012)

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Tog en bild:
http://img593.imageshack.us/img593/521/img01891.jpg

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Det ser ju ut som att åtminstone den nya tändkabeln ska sitta direkt på tändstiftets gängor, dvs ingen "skruvhylsa" ska sitta fast. Den gamla kabeln är jag lite osäker på. hmm

Hur ser det ut på tändstiften, är det bara gängorna där eller sitter skruvhylsorna fast? (om du förstår hur jag menar)

Edit: Nej, jag hade fel. Var nyss i garaget och kikade på mina tändkablar (240), de ser likadana ut och skruvhylsan ska sitta fast på tändstiftet. Men man får som sagt pressa på ovansidan av gummit och tvinga på.smile

Senast redigerat av Drönirettab (1 februari 2012)

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Hm. Lite osäker på vad du menar. Men har försökt pressa dit dom och det funkar inte.

Prövade även att ta lös ett stift och försöka få kabeln på plats så, det är nästan som att stiftet skulle vara för kort? Kan det vara så att jag måste köpa nya som är längre där vart hatten ska sitta?

Senast redigerat av makkii (1 februari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Mina tändkablar ser som sagt ut likadana som dina nya och de fungerar utan problem. Testa att sätta en droppe olja på insidan av gummit, då kanske den glider ner lättare. Håll med fingrarna på övre delen av gummit och tryck ner, annars böjer sig allting och då är det svårt. smile

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Okej. Men dina stift kanske inte ser ut som mina? Det är som att det tar stopp där framme vart stiftet blir bredare/där man lägger nyckeln för att skruva loss det.

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jag har B230E i min bil, borde väl vara samma diameter på stiften tycker jag. hmm

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Det var rätt stift, köpte dock nya ändå. Var bara jag som var trög, gick ju att skjuta på kabeln mer inåt i tändhatten. Så nu sitter dom nya delarna i bilen och den går lite bättre!! smile

Tror fortfarande det är något som inte ligger rätt till. Kollade luftfiltret, det såg rent ut däremot "lådan" som filtret ligger i är trasig i ena hörnet så det är som öppet där. Kan det skada?

Undrar också en annan sak, hur vet jag att jag satt kablarna rätt i fördelarlocket? Startar inte bilen alls om det är fel?

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Om kablarna sitter helt fel så tänder inte ens motorn, det gäller att komma ihåg hur de gamla satt och gärna bara byta en i taget.

Om det bara är litegrann trasigt i hörnet så borde det inte dra en massa extra luft, men lite silvertejp kanske fixar saken. wink

makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Okej, då har jag kablarna rätt eftersom jag kört flera mil efter jag bytt smile

Hehe, får köra silvertejp då wink

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
makkii
1 februari 2012 · 53 Inlägg

Hur skadligt är det att köra 95 oktan istället för 98? Har kört 2-3 tankar 95 nu.

Senast redigerat av makkii (1 februari 2012)

BMW 123d E82 Cuopé Nuvarande
Gamla:
Audi A4 2,0T Avant -06 || Volvo 740 || Audi 100 -90 || Audi 80 Avant -94 || Audi A6 2,4 -05 || MB E220 -02 || Audi A4 2,0T Avant - 05 (b7)
volvo_Tobias
1 februari 2012 · 687 Inlägg

Har du bytt membranet i förgasaren? Du har Pierburgh va?

Drönirettab
1 februari 2012 · 21 761 Inlägg

makkii skrev:
Hur skadligt är det att köra 95 oktan istället för 98? Har kört 2-3 tankar 95 nu.

Har kört 95 oktan under flera år i min bil, inga konstigheter med det. Möjligt att motorn går lite bättre med 98, fast jag har dock inte gjort jämförelser. Motorn i sig själv ska inte ha några problem med det lägre oktantalet så vitt jag vet, men du märker ju rätt snabbt om den tex har tendens till att spika vid belastning. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang