Teoretisk så skall E85 ligga 30% högre i förbrukning. Så så länge det skiljer mer än 30% i pris, så tjänar man på det. De brukar ligga på ca 40% skillnad. så det är ändå 1 kr milen ungefär.
Men på hårt trimmade maskiner, där man på Bensin hade behövt köra mycket fetare för att kyla kan man på E85 köra mycket magrare! Kör man dessutom kårt med mycket fullgas, så blir därför besparingen ännu större!
Med en riktigt fin mapp, som ligger snål på låglast och fräch motor, kan man "Nästan" tangera förbrukningen med bensin enligt mina erfarenheter. Så på en banbil tex där det är fullgas jämt, så är de stora summor pengar att spara i bränslekostnad. Visserligen åker man på att byta oljan lite oftare, men de blir ändå billigare.
Sen vill jag bara tillägga att kör man hårt, så man får upp oljetempen över 100grader så "kokar" man faktiskt ut både Etanolen och vattent som samlats i oljan. Så vi som kör på bana har sällan problem med spädd olja. Käremot får man restprodukter i oljan som säkert inte är bra.
Man kan ofta känna detta på lukten faktiskt, om man haft många kallstarter, med lastning och lossning mm, å sen kör hårt, så känner man hur hela bilen stinker ruttet! Detta är för att man "kokar" ut etanolen ut oljan.
Att koppar skulle erodera är osannorligt, de skulle innehära att du har en metall i soppasystsmet som är ädlare än koppar. Och det lär du inte ha. Däremot så bör aluminium (i pumpar tex) och plåttankar erodera om man kör med kopparledningar som är mycket ädlare. Däremot oxiderar ju både aluminium och koppar om de är i kontakt med syre, men de är en annan historia. Ser man till att ha full tank när bilen står länge så bör de inte va något bekymmer.