Problem med E85 bränslet?

Webrex
30 januari 2012 · 379 Inlägg

Tomas_H skrev:
Sist jag tankade upp E85 i dunk var i september och då reagerade jag på att den var inte var genomskinlig. Den var nästan som mjölk fast med rosa färgämne i. Jag var och körde på Rudskogen hela helgen och hade bytt motorolja precis innan, och efter träffen var oljan väldigt röd. Nog för att den alltid blir det tillslut ändå, men jag brukar kunna köra iallafall en månad innan det är dags att byta.
Min slutsats är att det var något mysko med den etanolen. Förmycket färgämne i eller nått sånt.
Men jag får poängtera att bilen gick precis som den skulle. Ingen skillnad förutom att jag fick byta olja igen när jag kom hem smile.

Jag är ganska säker på att jag tankade den på Preem.

Ahh, de va ju dig jag prata om Tomas! Preem a de alltså, inte shell!

Webrex
30 januari 2012 · 379 Inlägg

J_W skrev:
Ja du ser... Jag har på senare tid tyckt att macksoppan inte är vad den varit heller.
Den luktar ju bokstavligt talat sprit ju.

Det är inte som på den tiden man meckade moppe och konstant  stank bensin.

Kolla dieseln med...  Den har dom ändrat på också.

Dieseln var förr som eldningsoljan för villorna är idag.

Darkus skrev:
Är inte bara E85:en som är rena busgroggen.hmm

PRatade med 2 representat från 2 stora motortillverkare. Båda sa att dom gjort tester på 95 oktanig bensin på lite olika bensinstationer.
Dom hadde mätt upp till 20% etanol i 95 Oktaniga bensinen. Den som bensinbolagen hävdar att dom har 5 % etanol i bara.
Allt för att tjäna pengar.


J_W skrev:
Det är ju det jag säger. Det jag läste om var ju att E85 inte är ett Certifierat bränsle och därmed verkar kunna
vara lite hipp som happ.

E85 verkar vara rena busgroggen som bolagen verkar kunna göra som de vill med
lite hit och dit för att tjäna sin krona på det hela, och nogranhet är det inte tal om.

Kanske funkar i en standardbil man fraktar röven till jobbet i osv, men häller man det i sin trimmade tunerbil så
är det klart att man märker skillnad om kvalitén skulle variera.....

E85 får tummen ner av mig. Jag är en racer, jag pajar motorn med för mycket trim
och inte ett skitbränsle som knappt duger att elda med.

Vi som kört hårt trimmade maskiner på E85 och gjort länge har som sagt aldrig haft problem. Inte ens med soppa som stått i dunkar i 1 år. Går hur fint som helst på de.

I mina ögon är E85 rena racesoppan. Går få ut det där lilla extra (inte så lite faktiskt), och ändå köra stenhårt utan spikningar. De är de viktigaste.

Vet inte vad saab sysslade med egentligen.. svårstartade i kyla, å massa andra problem. De har jag aldrig haft problem med. Körde E85 i minus 20 grader i en vanlig B230F med eftermarknadssprutt. starta alltid på första eller andra försöket.

Starta min Mecha med nästan ett år gammal E85 soppa i härom dagen i 5 minus med startkablar pga dött batteri. Startade direkt!

Så klanka inte ned allt för mycke på spriten!

twin_cam Smålänning
31 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Webrex skrev:

J_W skrev:
Ja du ser... Jag har på senare tid tyckt att macksoppan inte är vad den varit heller.
Den luktar ju bokstavligt talat sprit ju.

Det är inte som på den tiden man meckade moppe och konstant  stank bensin.

Kolla dieseln med...  Den har dom ändrat på också.

Dieseln var förr som eldningsoljan för villorna är idag.

Darkus skrev:
Är inte bara E85:en som är rena busgroggen.hmm

PRatade med 2 representat från 2 stora motortillverkare. Båda sa att dom gjort tester på 95 oktanig bensin på lite olika bensinstationer.
Dom hadde mätt upp till 20% etanol i 95 Oktaniga bensinen. Den som bensinbolagen hävdar att dom har 5 % etanol i bara.
Allt för att tjäna pengar.



Vi som kört hårt trimmade maskiner på E85 och gjort länge har som sagt aldrig haft problem. Inte ens med soppa som stått i dunkar i 1 år. Går hur fint som helst på de.

I mina ögon är E85 rena racesoppan. Går få ut det där lilla extra (inte så lite faktiskt), och ändå köra stenhårt utan spikningar. De är de viktigaste.

Vet inte vad saab sysslade med egentligen.. svårstartade i kyla, å massa andra problem. De har jag aldrig haft problem med. Körde E85 i minus 20 grader i en vanlig B230F med eftermarknadssprutt. starta alltid på första eller andra försöket.

Starta min Mecha med nästan ett år gammal E85 soppa i härom dagen i 5 minus med startkablar pga dött batteri. Startade direkt!

Så klanka inte ned allt för mycke på spriten!

Man ska inte gnälla för mycket på Saab och de andra etanolbilarna. Saab va ju bland de som hade minst problem. Är en jäkla skillnad på att bygga en konsumentmotor och en trimmad motor.
Starta på andra försöket accepteras t.ex inte i en ny bil (iaf inte av mig) och den får heller inte dra orimligt mycket.
Hade dom fått göra som dom vill utan hänsyn till miljö och bränbsleförbrukning, samt att den BARA skulle tankas med etanol hade det vart annat.

Tror inte din B230F skulle gå igenom bilprovningens avgasvärden med bensin i tanken t.ex...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Webrex
31 januari 2012 · 379 Inlägg

twin_cam skrev:

Webrex skrev:

J_W skrev:
Ja du ser... Jag har på senare tid tyckt att macksoppan inte är vad den varit heller.
Den luktar ju bokstavligt talat sprit ju.

Det är inte som på den tiden man meckade moppe och konstant  stank bensin.

Kolla dieseln med...  Den har dom ändrat på också.

Dieseln var förr som eldningsoljan för villorna är idag.


Vi som kört hårt trimmade maskiner på E85 och gjort länge har som sagt aldrig haft problem. Inte ens med soppa som stått i dunkar i 1 år. Går hur fint som helst på de.

I mina ögon är E85 rena racesoppan. Går få ut det där lilla extra (inte så lite faktiskt), och ändå köra stenhårt utan spikningar. De är de viktigaste.

Vet inte vad saab sysslade med egentligen.. svårstartade i kyla, å massa andra problem. De har jag aldrig haft problem med. Körde E85 i minus 20 grader i en vanlig B230F med eftermarknadssprutt. starta alltid på första eller andra försöket.

Starta min Mecha med nästan ett år gammal E85 soppa i härom dagen i 5 minus med startkablar pga dött batteri. Startade direkt!

Så klanka inte ned allt för mycke på spriten!

Man ska inte gnälla för mycket på Saab och de andra etanolbilarna. Saab va ju bland de som hade minst problem. Är en jäkla skillnad på att bygga en konsumentmotor och en trimmad motor.
Starta på andra försöket accepteras t.ex inte i en ny bil (iaf inte av mig) och den får heller inte dra orimligt mycket.
Hade dom fått göra som dom vill utan hänsyn till miljö och bränbsleförbrukning, samt att den BARA skulle tankas med etanol hade det vart annat.

Tror inte din B230F skulle gå igenom bilprovningens avgasvärden med bensin i tanken t.ex...

Du har helt rätt. De är helt annat i produktions motorer. Men tycker ändå det är underligt, men tanke på hur mycket tid och pengar dom lägger, att de uppstår sådana problem.

I dagsläget, då jag kör VEMS nu istället för Megasquirt så skulle jag utan problem kunna mappa flex fuel, så du kan tanka vilken blandning du vill, och ändå besikta. Kan va ett kul projekt faktiskt! Finns tid i sommar så skall jag prova att mappa en riktig flexfuel mapp med inlärning av bränslekonstant.

Tomas_H
31 januari 2012 · 486 Inlägg

Webrex skrev:

Tomas_H skrev:
Sist jag tankade upp E85 i dunk var i september och då reagerade jag på att den var inte var genomskinlig. Den var nästan som mjölk fast med rosa färgämne i. Jag var och körde på Rudskogen hela helgen och hade bytt motorolja precis innan, och efter träffen var oljan väldigt röd. Nog för att den alltid blir det tillslut ändå, men jag brukar kunna köra iallafall en månad innan det är dags att byta.
Min slutsats är att det var något mysko med den etanolen. Förmycket färgämne i eller nått sånt.
Men jag får poängtera att bilen gick precis som den skulle. Ingen skillnad förutom att jag fick byta olja igen när jag kom hem smile.

Jag är ganska säker på att jag tankade den på Preem.

Ahh, de va ju dig jag prata om Tomas! Preem a de alltså, inte shell!

wink

Jag har för mig att jag tankade den där mjölk-soppan på Preem vid Torp, Uddevalla. Men som sagt, bilen gick precis som den skulle ändå..


Annars försöker jag alltid tanka på Shell och anledningen är enkel, den luktar bäst. Och den har alltid luktat likadant, ända sedan jag började köra E85 2007. På t.ex statoil så brukar etanolen lukta lite halv-surt och lite bensin.
Shells luktar alltid socker lollol

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!
Volvo 760 (1987)
twin_cam Smålänning
31 januari 2012 · 7 877 Inlägg

Webrex skrev:

twin_cam skrev:

Webrex skrev:

Vi som kört hårt trimmade maskiner på E85 och gjort länge har som sagt aldrig haft problem. Inte ens med soppa som stått i dunkar i 1 år. Går hur fint som helst på de.

I mina ögon är E85 rena racesoppan. Går få ut det där lilla extra (inte så lite faktiskt), och ändå köra stenhårt utan spikningar. De är de viktigaste.

Vet inte vad saab sysslade med egentligen.. svårstartade i kyla, å massa andra problem. De har jag aldrig haft problem med. Körde E85 i minus 20 grader i en vanlig B230F med eftermarknadssprutt. starta alltid på första eller andra försöket.

Starta min Mecha med nästan ett år gammal E85 soppa i härom dagen i 5 minus med startkablar pga dött batteri. Startade direkt!

Så klanka inte ned allt för mycke på spriten!

Man ska inte gnälla för mycket på Saab och de andra etanolbilarna. Saab va ju bland de som hade minst problem. Är en jäkla skillnad på att bygga en konsumentmotor och en trimmad motor.
Starta på andra försöket accepteras t.ex inte i en ny bil (iaf inte av mig) och den får heller inte dra orimligt mycket.
Hade dom fått göra som dom vill utan hänsyn till miljö och bränbsleförbrukning, samt att den BARA skulle tankas med etanol hade det vart annat.

Tror inte din B230F skulle gå igenom bilprovningens avgasvärden med bensin i tanken t.ex...

Du har helt rätt. De är helt annat i produktions motorer. Men tycker ändå det är underligt, men tanke på hur mycket tid och pengar dom lägger, att de uppstår sådana problem.

I dagsläget, då jag kör VEMS nu istället för Megasquirt så skulle jag utan problem kunna mappa flex fuel, så du kan tanka vilken blandning du vill, och ändå besikta. Kan va ett kul projekt faktiskt! Finns tid i sommar så skall jag prova att mappa en riktig flexfuel mapp med inlärning av bränslekonstant.

Gör det, vore vädigt intressant.

Det är ju just "inlärning av bränslekonstant" som är problemet på produktionsbilar.

Har den mappat sig för bensin går den för magert och startar segt, har den mappat sig för etanol surar den ner sig. Folk kör inte långt nog för bilen att lära sig.
Ännu mer problem blir det om man kör mittemellan, då har den inte en aning hur den ska göra när den startar, iom att den inte kommer ihåg hur den va när den stannade.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Webrex
31 januari 2012 · 379 Inlägg

twin_cam skrev:

Webrex skrev:

twin_cam skrev:
Man ska inte gnälla för mycket på Saab och de andra etanolbilarna. Saab va ju bland de som hade minst problem. Är en jäkla skillnad på att bygga en konsumentmotor och en trimmad motor.
Starta på andra försöket accepteras t.ex inte i en ny bil (iaf inte av mig) och den får heller inte dra orimligt mycket.
Hade dom fått göra som dom vill utan hänsyn till miljö och bränbsleförbrukning, samt att den BARA skulle tankas med etanol hade det vart annat.

Tror inte din B230F skulle gå igenom bilprovningens avgasvärden med bensin i tanken t.ex...

Du har helt rätt. De är helt annat i produktions motorer. Men tycker ändå det är underligt, men tanke på hur mycket tid och pengar dom lägger, att de uppstår sådana problem.

I dagsläget, då jag kör VEMS nu istället för Megasquirt så skulle jag utan problem kunna mappa flex fuel, så du kan tanka vilken blandning du vill, och ändå besikta. Kan va ett kul projekt faktiskt! Finns tid i sommar så skall jag prova att mappa en riktig flexfuel mapp med inlärning av bränslekonstant.

Gör det, vore vädigt intressant.

Det är ju just "inlärning av bränslekonstant" som är problemet på produktionsbilar.

Har den mappat sig för bensin går den för magert och startar segt, har den mappat sig för etanol surar den ner sig. Folk kör inte långt nog för bilen att lära sig.
Ännu mer problem blir det om man kör mittemellan, då har den inte en aning hur den ska göra när den startar, iom att den inte kommer ihåg hur den va när den stannade.

Tror ford bla har en sensor på soppaledningen eller i tanken som känner på ett ungefär va de e för blanding i tanken. Uppstart skulle helt klart bli ett problem om man kör på Bensin, till den är tom å sen tankar E85 å sen kör direkt hem och ställer den.. Kärvs ju en viss tid för bredbandssonden och mappen att fatta va som händer.
Borde ju va relativt enkelt att mäta resistansen i tex soppaledningen? Kan de va en lösning tro.. HUr mycket skulle temperatur spela in.. Hmm.. får forska i detta tongue

Varför folk håller på å blandstankar sina flexfuel bilar förstår jag inte.. Välj en soppa å kör på den jämt. varför ens köpa en biopower om man ska köra dinosoppa?

Senast redigerat av Webrex (31 januari 2012)

mrpalmer
1 februari 2012 · 796 Inlägg

När man läser i denna tråd börjar man fan bli lite avskräckt för att vid eventuell uppgradering byta till en mapp på e85 till ng900an.. mad

Senast redigerat av mrpalmer (1 februari 2012)

Hemma bra, garaget BÄST!
J_W
1 februari 2012 · 74 Inlägg

Jag öppnade min tank förut för att se hur sugfiltren var.
E85  köpt på OK.

Jag reagerade faktiskt på att det var inte rosa men HELRÖTT.

Senast redigerat av J_W (1 februari 2012)

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Richtenb
1 februari 2012 · 1 359 Inlägg

Det behöver du inte vara.. se till att skicka i kärran lite kraftiga spridare bara och inte nano sugrör som sitter i ford fikus osv. Jag menar en vattenslang är ju jävligt svår att korka igen..Jag har aldrig haft några problem med E85 från någon mack men jag håller mig ifrån öde obemannade stationer där de troligtvis inte fyller på lika ofta.


mrpalmer skrev:
När man läser i denna tråd börjar man fan bli lite avskräckt för att vid eventuell uppgradering byta till en mapp på e85 till ng900an.. mad

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Webrex
1 februari 2012 · 379 Inlägg

Vi kör lukas 1200cc, å de verkar funka prima!

mrpalmer
1 februari 2012 · 796 Inlägg

Okej, nej absolut inte. Blir de en uppgradering blir de ordentligt gjort, självklart. Men jag är 17 år och ska fylla 18 i oktober. Och de är inte nå vidare roligt att tanka när soppan just nu kostar ca 15kr/litern speciellt inte som fattig student! Men är de nån som vet om de lönar sig att köra på e85 när förbrukningen sägs stiga med ca 30%?

Jag kör för de mesta lugnt förutom vissa "accelerationer" som man trycker på lite extra.

Lullig text men min fråga är alltså: Tror ni de skulle löna sig för mig att göra detta? De är min ng900a de gäller förövrigt.

Och sen: Vad är de som skulle krävas förutom självklart annan programvara och större spridare?

Mvh Daniel

Hemma bra, garaget BÄST!
Richtenb
2 februari 2012 · 1 359 Inlägg

Jo det lönar sig lite, vi pratar inga gigantiska summor utan framförallt gör man det för att man får mer effekt. E85 är cirka 105 oktan, sällan mindre än 100 oktan.

Spridare, mapp, soppapump (om den inte är överdimensionerad) är det minsta. om du har ett inline soppafilter och inte ett vid pumpen så skulle jag köra ett med en filterdel av rostfritt stål. Men sålänge det inte är pappbaserat så är det lugnt. Att aluminium skulle ta skada av E85 är inte bevisat, kopparrör däremot ärgar.   

mrpalmer skrev:
Okej, nej absolut inte. Blir de en uppgradering blir de ordentligt gjort, självklart. Men jag är 17 år och ska fylla 18 i oktober. Och de är inte nå vidare roligt att tanka när soppan just nu kostar ca 15kr/litern speciellt inte som fattig student! Men är de nån som vet om de lönar sig att köra på e85 när förbrukningen sägs stiga med ca 30%?

Jag kör för de mesta lugnt förutom vissa "accelerationer" som man trycker på lite extra.

Lullig text men min fråga är alltså: Tror ni de skulle löna sig för mig att göra detta? De är min ng900a de gäller förövrigt.

Och sen: Vad är de som skulle krävas förutom självklart annan programvara och större spridare?

Mvh Daniel

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
HereComesTrouble Livsnjutare
2 februari 2012 · 1 707 Inlägg

Vi har kört på E85 i 4 år nu, aldrig ett enda problem.
Har tankat på dom flesta mackar, ingen skillnad för motorn iallefall.

Kör även på vanlig bensin ibland, inga som helst problem.

Mycket myter om E85!

Webrex
2 februari 2012 · 379 Inlägg

Teoretisk så skall E85 ligga 30% högre i förbrukning. Så så länge det skiljer mer än 30% i pris, så tjänar man på det. De brukar ligga på ca 40% skillnad. så det är ändå 1 kr milen ungefär.

Men på hårt trimmade maskiner, där man på Bensin hade behövt köra mycket fetare för att kyla kan man på E85 köra mycket magrare! Kör man dessutom kårt med mycket fullgas, så blir därför besparingen ännu större!

Med en riktigt fin mapp, som ligger snål på låglast och fräch motor, kan man "Nästan" tangera förbrukningen med bensin enligt mina erfarenheter. Så på en banbil tex där det är fullgas jämt, så är de stora summor pengar att spara i bränslekostnad. Visserligen åker man på att byta oljan lite oftare, men de blir ändå billigare.

Sen vill jag bara tillägga att kör man hårt, så man får upp oljetempen över 100grader så "kokar" man faktiskt ut både Etanolen och vattent som samlats i oljan. Så vi som kör på bana har sällan problem med spädd olja. Käremot får man restprodukter i oljan som säkert inte är bra.

Man kan ofta känna detta på lukten faktiskt, om man haft många kallstarter, med lastning och lossning mm, å sen kör hårt, så känner man hur hela bilen stinker ruttet! Detta är för att man "kokar" ut etanolen ut oljan.

Att koppar skulle erodera är osannorligt, de skulle innehära att du har en metall i soppasystsmet som är ädlare än koppar. Och det lär du inte ha. Däremot så bör aluminium (i pumpar tex) och plåttankar erodera om man kör med kopparledningar som är mycket ädlare. Däremot oxiderar ju både aluminium och koppar om de är i kontakt med syre, men de är en annan historia. Ser man till att ha full tank när bilen står länge så bör de inte va något bekymmer.

Nisse_Jarnet
2 februari 2012 · 77 Inlägg

Webrex skrev:
Beror helt på vart man köper E85en. Shell tex, deras E85 är lika rosa som hallonsoda, alltså mängder med äckligt jävla färgämne. Denna soppan luktar dessutom riktigt illa rötet! Kör man på ST1 så får man en fin ren ljusljus rosa E85. Som vi aldrig haft problem med.

De är lite myter om de där med E85 har jag märkt, När byter dom till E75, och när tillbax till E85 osv.

Vissa säger att de är E100 i tankerna och att de blandas med bensin i pumparna. (Detta låter mycket mycket osannorlikt i mina öron). Vissa säger att E75 har en annan färg osv.
Jag har då iaf kör på E85 i flera av mina bilar länge nu, å det finns inga definitiva svar. Soppan har alltid haft en svag rosa färg, även på vintern när jag tankat. (Har tankat många genomskinliga 25L dunkar inför banträffar, så ja har koll tongue)

Har kört Shell E85 i min bil de senaste 4-5 åren och inte haft ett enda problem. EIDT: såg att det var felskrivet i efterhand tongue

Tankat E75 också flera gånger utan att ändra mappningen, inga problem alls även om den säkert går något fetare. (Dock inte kört på max effekt men iaf)

Ang oljan så blir den ju rödaktig ganska direkt, byter olja var 500e mil.
Har heller aldrig haft några problem med E85 förutom att man kanske får/bör byta/kolla soppafilter lite oftare.

Senast redigerat av Nisse_Jarnet (2 februari 2012)

BMW 325ix turbo 4wd "M50" (1989)
BMW 325 turbo "M50" (1988)
AndreasPlars
9 mars 2012 · 1 062 Inlägg

Nu är det väl fasen läga för att köra på E85 nu när 95okt är 49,82% dyrare! (räknade precis ut det med Jets priser wink )

Ni som har kört med E85 sista halvåret i upplandsregionen. Har nu haft några problem med igensatta spridare m.m. ?
Jag körde ju E85 konvertering på min gamla -94 och efter 3000mil så var spridarna så jäkla nerdyngade av svart klet och bilen gick skitdåligt. (vanliga Bosch bensinspridare) Bytte de och bilen gick bra i några 100mil innan det kom tillbaks.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Webrex
9 mars 2012 · 379 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Nu är det väl fasen läga för att köra på E85 nu när 95okt är 49,82% dyrare! (räknade precis ut det med Jets priser wink )

Ni som har kört med E85 sista halvåret i upplandsregionen. Har nu haft några problem med igensatta spridare m.m. ?
Jag körde ju E85 konvertering på min gamla -94 och efter 3000mil så var spridarna så jäkla nerdyngade av svart klet och bilen gick skitdåligt. (vanliga Bosch bensinspridare) Bytte de och bilen gick bra i några 100mil innan det kom tillbaks.

M.V.H.

Svart klet? Då är de troligen dina bränsleslangar som börjat lösas upp.

Richtenb
9 mars 2012 · 1 359 Inlägg

+1 eller om man har "fel material" på bränslefiltret. För något år sen fanns det ju ett litet problem med E85 som kunde få riktigt smala spridare att klägga igen. Men det ska vara löst

Webrex skrev:

AndreasPlars skrev:
Nu är det väl fasen läga för att köra på E85 nu när 95okt är 49,82% dyrare! (räknade precis ut det med Jets priser wink )

Ni som har kört med E85 sista halvåret i upplandsregionen. Har nu haft några problem med igensatta spridare m.m. ?
Jag körde ju E85 konvertering på min gamla -94 och efter 3000mil så var spridarna så jäkla nerdyngade av svart klet och bilen gick skitdåligt. (vanliga Bosch bensinspridare) Bytte de och bilen gick bra i några 100mil innan det kom tillbaks.

M.V.H.

Svart klet? Då är de troligen dina bränsleslangar som börjat lösas upp.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
MrVain
9 mars 2012 · 904 Inlägg

Troligen koppar ledningar, verkar inte funka bra med E85 i längden

De ska va gött å leva
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang