Motorhaveri evo 5...

EvoFem
29 januari 2012 · 75 Inlägg

Igår inträffade det man befarande och trodde aldrig att man själv skulle råka ut för de.. hela motorn rasa på min evo 5. Köpte bilen 6 november så har inte haft henne länge.
Undrar om det är någon som vet vart man kan vända sig för att köpa ny motor, eller vem/vilka som renoverar motorer.. Tacksam för alla svar.
mvh erik

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se
Mitsubishi Lancer Evolution V "BmwM3 alpine white" (1998)
lelleal
29 januari 2012 · 1 150 Inlägg

va har hänt exakt då? du har ju skara motor i skara men de är ju simpelt att ta ur motorn och renovera själv !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
EvoFem
29 januari 2012 · 75 Inlägg

aa fast jag sitter inte på kunskaperna, tiden eller platsen till att göra de själv tyvärr:/ i värsta fall blire ny motor... fliser från kolvar och vevstakar flög rakt ut från röret...

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se
Mitsubishi Lancer Evolution V "BmwM3 alpine white" (1998)
Glesmark
29 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Från vilket rör?

EvoFem
29 januari 2012 · 75 Inlägg

avgasröret.. så hela turbon har dragit med oxå.

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se
Mitsubishi Lancer Evolution V "BmwM3 alpine white" (1998)
Glesmark
29 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Är du helt hundra på att det är kolv och vevstaks-delar? Skulle gissa på att det är dina ventiler som inte trivdes i sällskapet med kolvarna? En ny topp och turbo behöver inte vara så himlans dyrt om blocket nu är helt.

lelleal
29 januari 2012 · 1 150 Inlägg

skulle tror du har skrottat lite ventiler kamrem som hoppat svårt och tro stakar och kolvar hoppar ut ur grenröret wink

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
EvoTre Evo raggare
29 januari 2012 · 386 Inlägg

Jag var med när detta hände, så jag sammanfatta de hela lite lättare.

Tror inte på ventil-sallad. Lelleal, förklara dig lite nu. Varför skulle du ha svårt att tro detta?

För de första så har aldrig Mitsubishis kolvar eller stakar varit dom bästa original. Har hänt många att kolvarna ger sig eller att stakarna ger upp när man kör Steg 1 osv. Det var kolvringar samt delar från kolvarna som låg på vägen efteråt, det intygar jag. Ni kan nästan tänka er vad som händer när delar ifrån motorn passerar en turbo?
Började även rinna extremt mycket olja under bilen också, kunde inte lokalisera vart de kom ifrån. Antagligen ifrån turbon med tanke på vad som hände. Knäcks staken vilket jag tror på så är de stor risk att den har slagit sönder blocket, vilket förklarar oljan under bilen.

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Glesmark
29 januari 2012 · 1 938 Inlägg

Jag sammanfattar min diagnos såhär då, en kolv åker upp och ner i blocket, den åker inte upp genom ventilsätet och in i avgaskanalen (försök få genom en apelsin i ett sugrör), men vist
Är du säker på att det är kolvringar osv som åkt den vägen så får vi väl tro dig, och ägaren har ett större bekymmer än vad vi andra trodde....otur för fan.

engolf
29 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Det är bara att riva tråget och se underifrån vad som har skadats, då ser man om cylinderloppen är repiga, om det är hål i kolvarna, och om stakarna är hela/böjda.

Rylander
29 januari 2012 ·

Skaffa fram bilder för det där raset låter lite otroligt.. Trist hursom på motorn, men svårt att tro att kolvbitar farit igenom ventiler samt turbo och sedan hela vägen igenom avgas.

lelleal
29 januari 2012 · 1 150 Inlägg

EvoTre skrev:
Jag var med när detta hände, så jag sammanfatta de hela lite lättare.

Tror inte på ventil-sallad. Lelleal, förklara dig lite nu. Varför skulle du ha svårt att tro detta?

För de första så har aldrig Mitsubishis kolvar eller stakar varit dom bästa original. Har hänt många att kolvarna ger sig eller att stakarna ger upp när man kör Steg 1 osv. Det var kolvringar samt delar från kolvarna som låg på vägen efteråt, det intygar jag. Ni kan nästan tänka er vad som händer när delar ifrån motorn passerar en turbo?
Började även rinna extremt mycket olja under bilen också, kunde inte lokalisera vart de kom ifrån. Antagligen ifrån turbon med tanke på vad som hände. Knäcks staken vilket jag tror på så är de stor risk att den har slagit sönder blocket, vilket förklarar oljan under bilen.

har du nån motor kunskap så är de inte så svårt och räkna ut men ja vet ju inte ja kan ju inget hehe isf har han ju skjutit hål rakt ut genom blocket men du får faan aldrig upp en kolv eller stake genom ett ventilsäte som är som en 5 kron som desutom är stängd med en ventil

Senast redigerat av lelleal (29 januari 2012)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
EvoFem
29 januari 2012 · 75 Inlägg

Kan tyvärr inte komma med bilder för bilen är bogserad till en verkstad som ska kolla närmare på bilen i morgon. Jag vet själv inte vad de va som flög ut ur bilen, låg bara småfliser på vägen, och jag kunde inte lokalisera vad de va för något:/ Jag hoppas bara på att blocket har klarat sig, har de inte de så ligger jag jävligt illa till.

Nya-trafikskolan.se
Ralliart/Mparts sweden
Racefan.se
Pbz.se
Mitsubishi Lancer Evolution V "BmwM3 alpine white" (1998)
EvoTre Evo raggare
29 januari 2012 · 386 Inlägg

Teoretiskt sett så KAN det komma ur delar ifrån motorn genom turbon och ut genom avgasröret, har varit med om detta förut, men jag vet, jag har också svårt att tänka mig det, för chansen är väldigt liten...

Som jag sa tidigare så tror jag mer på en spricka i motorblocket, troligaste i tråget. Det förklarar all olja under bilen samt varför de flög ur massa delar ifrån kolven efter bilen.

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Snitch Ointresserad.
30 januari 2012 · 936 Inlägg

Jag ser framför mig hur en hel kolv har gjort stopp i avgasröret...hahaha.

Nu var det ju inte det som hände iofs! Hade varit kul med bilder.

Teabag appreciation club.
engolf
30 januari 2012 · 3 235 Inlägg

På en bil med katalysator och ljuddämpare kan jag nästan inte tänka mig att delar från kolven klarar sig igenom hela avgassytemet. Förmodligen har en stake gått igenom blocket...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2012 · 13 738 Inlägg

tror mer på en knäkt stake som gått genom blocket

lika bra att börja söka efter en ny motor på engång
är det mängder med olja under bilen är det ingen mening ens att titta på motorn som sitter där

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
lelleal
30 januari 2012 · 1 150 Inlägg

ja tror på att kolvar och stakar har åkt igenom turbo katalysator ljudämpare mm smile

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Expoze
30 januari 2012 · 2 024 Inlägg

Låg det motordelar på vägen så har de troligen kommit genom ett hål i blocket, grejorna skulle dämpas massor när de kolliderade med turbinen i turbon och sen stanna när de kommer till katten.
Sabla otur men troligen är det motorbyte som gäller.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
HenrikR
30 januari 2012 · 87 Inlägg

bara att ringa jrm så kan de fixa en ny motorn till dig från england tex å det blir inte så jävla dyrt men vist lite kostar det hänga i den gör du på 3 dagar med ut tagning av den som sitter i fast du behöver ju lite värktyg å en tvåpelar lyft å lite jävla i namat så är det fixat...

Senast redigerat av HenrikR (30 januari 2012)

Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang