Kommer personen bli av med kortet?

Tott
1 februari 2012 · 130 Inlägg

Growe skrev:

F-Tar skrev:

Growe skrev:

fast varför ska man dricka en folköl och köra bil efteråt?

dricker inte ens en cider som kan köpas i vanliga affärer som man kan köpa även när man är 8år

så svårt kan det jhu inte vara att låta spriten vara oavsätt mängden om man ska köra bil

tänk om alla kunde ha föräldrar som lär sina barn att alkohol och bilkörning inte är okej

men skulle tro att dom mesta som åkt fast för rattfylla oxå är vana att mamma och pappa tar något glas vin och sånt och kör bil och gör likadant sen

dricker inte ens när ungarna är hemma inte ens en öl

Ex, du kanske sitter på middag och känner för att dricka en öl till maten (2,8) och ska sedan ta bilen hem sedan efter 1 timme eller 2

man kan dricka hallon saft eller vatten eller något annat utan alkohol i

personligen tycker jag att både sprit och tobak borde vara klassat som droger
men sen har vi alla alkisar som styr i världen så det lär aldrig hända smile

Det är ju inte alkoholen man vill åt.. öl smakar ju också nått om du missat det...

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
F-Tar
1 februari 2012 · 1 335 Inlägg

Growe skrev:

F-Tar skrev:

Growe skrev:

fast varför ska man dricka en folköl och köra bil efteråt?

dricker inte ens en cider som kan köpas i vanliga affärer som man kan köpa även när man är 8år

så svårt kan det jhu inte vara att låta spriten vara oavsätt mängden om man ska köra bil

tänk om alla kunde ha föräldrar som lär sina barn att alkohol och bilkörning inte är okej

men skulle tro att dom mesta som åkt fast för rattfylla oxå är vana att mamma och pappa tar något glas vin och sånt och kör bil och gör likadant sen

dricker inte ens när ungarna är hemma inte ens en öl

Ex, du kanske sitter på middag och känner för att dricka en öl till maten (2,8) och ska sedan ta bilen hem sedan efter 1 timme eller 2

man kan dricka hallon saft eller vatten eller något annat utan alkohol i

personligen tycker jag att både sprit och tobak borde vara klassat som droger
men sen har vi alla alkisar som styr i världen så det lär aldrig hända smile

Jo självklart att man kan de! Men en öl sitter aldrig fel till maten, själv dricker jag aldrig en droppe om jag vet att ja ska köra bil. Men de som måste då, få väl hålla sig till en 2,8 smile

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2012 · 13 749 Inlägg

Tott skrev:

Growe skrev:

F-Tar skrev:

Ex, du kanske sitter på middag och känner för att dricka en öl till maten (2,8) och ska sedan ta bilen hem sedan efter 1 timme eller 2

man kan dricka hallon saft eller vatten eller något annat utan alkohol i

personligen tycker jag att både sprit och tobak borde vara klassat som droger
men sen har vi alla alkisar som styr i världen så det lär aldrig hända smile

Det är ju inte alkoholen man vill åt.. öl smakar ju också nått om du missat det...

nu gillar jag iof inte öl jätte mycket men kan dricka det
men samtidigt så är det säkert Jätte nice att dra en lina kokain oxå

men det gör det jhu inte vättigare för det ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tott
1 februari 2012 · 130 Inlägg

Growe skrev:

Tott skrev:

Growe skrev:

man kan dricka hallon saft eller vatten eller något annat utan alkohol i

personligen tycker jag att både sprit och tobak borde vara klassat som droger
men sen har vi alla alkisar som styr i världen så det lär aldrig hända smile

Det är ju inte alkoholen man vill åt.. öl smakar ju också nått om du missat det...

nu gillar jag iof inte öl jätte mycket men kan dricka det
men samtidigt så är det säkert Jätte nice att dra en lina kokain oxå

men det gör det jhu inte vättigare för det ;-)

Du jämför tunga droger med en lättöl?

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2012 · 13 749 Inlägg

Tott skrev:

Growe skrev:

Tott skrev:

Det är ju inte alkoholen man vill åt.. öl smakar ju också nått om du missat det...

nu gillar jag iof inte öl jätte mycket men kan dricka det
men samtidigt så är det säkert Jätte nice att dra en lina kokain oxå

men det gör det jhu inte vättigare för det ;-)

Du jämför tunga droger med en lättöl?

både och...båda är jhu centralstimulerande..smile fast det ena är lagligt och det andra är olagligt

tror du förstår vad jag menar trotts allt

man kan jhu alltid välja att antingen dricka ölen eller köra bil

man ska jhu inte se det som en rättighet att få dricka en folköl och köra bil efteråt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
A_Karlsson
1 februari 2012 · 537 Inlägg

suck, är man så körd i huvet så ska man fan inte ha nåt kort heller.

Saab 900i 2.1 16v "Accuair og900" (1992)
Sqweebz Legitimerad Fåntratt
1 februari 2012 · 447 Inlägg

Man "får" dricka lätt-öl till tex lunchen och köra bil hem sen, men även en 33cl lättöl kan ge utslag och gör den det så är det rattfylla. Punkt slut!

Ont om hästkrafter är det gott om.
Jonnsard
1 februari 2012 · 458 Inlägg

Utandningshalten och promillehalten i blodet skiljer ju en del, nu skrev dom dock att dom tog han i centrum, där förmodligen polisstationen oxå ligger. Men 0,36 i BLODET är kanske 0,40-0,45 i utandning då instrumenten inte kan visa helt 100%. För att komma upp i 0,4 måste man ju dricka litegranna med och om man då har varit körkortsinnehavare i en simpel vecka så förtjänar man straff som heter duga därefter.
/John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
cpu1337
1 februari 2012 · 766 Inlägg

Sluta hacka på han för att han ville va cool:Dbig_smile

DavidSan
1 februari 2012 · 227 Inlägg

alain skrev:

johkom skrev:
min kompis ,,, OBS: personen har haft körkortet i en vecka, och har ett blankt register!

( Min kompis? OBS: personen)  Förmodligen vill du prata om dig själv, men det spelar inget roll.

Tur att polisen stoppade honom innan att din kompis dödade någon annat på vägen.
Man undrar varför försäkring premium är så dyr för en ny körkorttagare, din kompis bidra till det.

Ny ung körkort tagare tror att de kan dricka och därefter köra bil utan problem, att de kan hanterar bilen lika bra som en nykter förare, det är fel!
Dessa ska inte ha körkort på länge fram över och det ska bli mycket hårdare för dessa att ta körkort på nytt tycker jag, exempel 5år på prov och högre avgift på försäkringen och en gång i månad, lämna blod prov.

Även fast han är nykter så kvarstår faktum att han bara haft körkort i en vecka. Skönt att nötter försvinner från vägarna.

//David

KennethL
1 februari 2012 · 412 Inlägg

Growe skrev:

KennethL skrev:

F-Tar skrev:
Stämmer. Han måste ha haft kortet i minst 2 år. Överskrider man 12 månader, så måste man ta om de oavsett. Jag läste på aftonbladet igår att nu är det nolltollerans och man får 12 månader direkt utöver överskriden gräns.

Om det är nolltollerans nu får man alltså inte ta en folköl och köra senare? Tidigare fick man väl dricka en folköl (2.8%) och sedan köra bil om jag minns korrekt.

fast varför ska man dricka en folköl och köra bil efteråt?

tänk om alla kunde ha föräldrar som lär sina barn att alkohol och bilkörning inte är okej

dricker inte ens när ungarna är hemma inte ens en öl

Om man åker och fiskar eller åker och grillar någonstans sitter det väldigt fint med en folköl.
Att du får dig själv att framstå som bror duktig som inte tar en öl om ungarna är hemma eller inte har ju ingenting att göra med om man dricker en folköl och kör bil senare. Givetvis är det olika från individ till individ hur påverkad man blir av en folköl, och är det så att man blåser positivt så ska man självklart åka på bestraffning.

Är man ute och fiskar ett par timmar eller om man grillar och tar en folköl till det så ser jag inget hinder för att efter någon timme sätta sig bakom ratten.

Min fråga var väldigt simpel, får man eller får man inte ta en folköl och sedan köra bil nu när det är nolltollerans då jag tolkar nolltollerans som att du inte får ha en gnutta alkohol i blodet och svaret var alltså att det är mer eller mindre som tidigare: ja - så länge som du inte har över 0.22 i blodet.

Sen att du verkar tro att en folköl har samma effekt som att dra en lina kokain bara för att båda är centralstimulerande är ju en annan femma.

Senast redigerat av KennethL (1 februari 2012)

135
├┼┼
24 R
alain www.bimmerpower.org
1 februari 2012 · 3 995 Inlägg

testa hur mycket du dricker med alkohol % och hur länge du bör vänta innan du kör bil.
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
cpu1337
1 februari 2012 · 766 Inlägg

alain skrev:
testa hur mycket du dricker med alkohol % och hur länge du bör vänta innan du kör bil.
http://wwwc.aftonbladet.se/kvinna/alkocount4.html

Verkar inte stämma de där isf hade man vart död 100ggr om

Bjork_Pagen Scania Euro 6 Trucker
1 februari 2012 · 219 Inlägg

Förhoppningsvis kommer krav på alkolås

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)
zovix Maskinbefäl
2 februari 2012 · 1 038 Inlägg

Tycker visserligen att det är bra att det blir hårdare, men skjuter man sig inte lite i foten att dra körkort redan vid 0,2 promille? Jag anser precis liksom många andra här att det måste vara ok att ta en lättis till lunch och sedan sätta sig i t.ex. lastbilen och fortsätta köra, även om är tjej och är 1,49 och väger 39kg så de ger utslag på alkomätaren.

Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.

Ang. urkoppling av alkolås mm. Självklart är det möjligt. All teknik går att lura och eftersom kablar någonstans i bilen går öppet kan man koppla förbi, även om informationen går i can-bussystem. Men jag tror att det är nog enklare att köra utan kk i så fall, risken att åka dit är så liten tyvärr.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Pim_Pim
2 februari 2012 ·

Growe skrev:

Tott skrev:

Growe skrev:

nu gillar jag iof inte öl jätte mycket men kan dricka det
men samtidigt så är det säkert Jätte nice att dra en lina kokain oxå

men det gör det jhu inte vättigare för det ;-)

Du jämför tunga droger med en lättöl?

både och...båda är jhu centralstimulerande..smile fast det ena är lagligt och det andra är olagligt

tror du förstår vad jag menar trotts allt

man kan jhu alltid välja att antingen dricka ölen eller köra bil

man ska jhu inte se det som en rättighet att få dricka en folköl och köra bil efteråt

Gjorde min dag ! lol

matteeee Ingen himmel är så blå som min
2 februari 2012 · 2 972 Inlägg

zovix skrev:
Tycker visserligen att det är bra att det blir hårdare, men skjuter man sig inte lite i foten att dra körkort redan vid 0,2 promille? Jag anser precis liksom många andra här att det måste vara ok att ta en lättis till lunch och sedan sätta sig i t.ex. lastbilen och fortsätta köra, även om är tjej och är 1,49 och väger 39kg så de ger utslag på alkomätaren.

Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.

Ang. urkoppling av alkolås mm. Självklart är det möjligt. All teknik går att lura och eftersom kablar någonstans i bilen går öppet kan man koppla förbi, även om informationen går i can-bussystem. Men jag tror att det är nog enklare att köra utan kk i så fall, risken att åka dit är så liten tyvärr.

Mvh Magnus

Man kan ju inte sätta gränsen "1 lättöl" eller "4 lättöl, alternativt 1 glas vin eller 1 stor stark" eftersom vissa personer, t ex 149cm 39kg tjej påverkas mer av denna mängd än Magnus Samuelsson. Så är det ju bara, och får hon sämre reaktionsförmåga och omdöme tidigare så ska hon inte få köra bil då heller. Därför är promillegränsen HELT RÄTT, även om det innebär att alla inte kan dricka lika mycket..

MEN - alla kan dricka lika lite!!!

Vill man tvunget dricka "på gränsen" - ja ställ bilen så kan du supa hur mycket du vill. Och vill man tvunget ta bilen, ja men ställ glaset så kan du gasa "hur mycket du vill" (nåja..)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 februari 2012 · 13 749 Inlägg

M_Broberg skrev:

zovix skrev:
Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.

om jag inte har helt fel används blåsinstrumenten "på gatan" och om du blåser för mkt 2 ggr så åker du med till stationen/sjukhuset för blodprov.

Man mäter för övrigt inte i promille längre utan i mml (elr nått liknande)


Sen fattar jag inte varför det ska vara en mänsklig rättighet att få dricka? det här handlar inte om att vi ska förbjuda folk att dricka öl för det e gott. Det handlar om att ta bort folk som har nedsatt förmåga att köra bil pga alkohol.. då äre Synd om dig om du inte tål sprit men sånt e livet.

man mäter milligram per liter utandingsluft

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ISpeed
2 februari 2012 · 135 Inlägg

M_Broberg skrev:

zovix skrev:
Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.

om jag inte har helt fel används blåsinstrumenten "på gatan" och om du blåser för mkt 2 ggr så åker du med till stationen/sjukhuset för blodprov.

Man mäter för övrigt inte i promille längre utan i mml (elr nått liknande)


Sen fattar jag inte varför det ska vara en mänsklig rättighet att få dricka? det här handlar inte om att vi ska förbjuda folk att dricka öl för det e gott. Det handlar om att ta bort folk som har nedsatt förmåga att köra bil pga alkohol.. då äre Synd om dig om du inte tål sprit men sånt e livet.

så har det ALLTID varit med utandningsapparaterna

promille e för blodprov

sen har man sagt att X promille motsvarar Y milliliter alkohol per liter utandningsluft

varför är alla så dryga?
zovix Maskinbefäl
3 februari 2012 · 1 038 Inlägg

M_Broberg skrev:

zovix skrev:
Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.

om jag inte har helt fel används blåsinstrumenten "på gatan" och om du blåser för mkt 2 ggr så åker du med till stationen/sjukhuset för blodprov.

Man mäter för övrigt inte i promille längre utan i mml (elr nått liknande)


Sen fattar jag inte varför det ska vara en mänsklig rättighet att få dricka? det här handlar inte om att vi ska förbjuda folk att dricka öl för det e gott. Det handlar om att ta bort folk som har nedsatt förmåga att köra bil pga alkohol.. då äre Synd om dig om du inte tål sprit men sånt e livet.

Nej det är ingen "mänsklig rättighet att dricka" jag anser bara att man bör kunna få dricka en lättöl till lunch utan att riskera att åka dit (visst de flesta klarar nog det utandningsprovet) men vågar man då man riskerar så mycket, speciellt om man har ett arbete där man är beroende utav sitt körkort.

Tyvärr är det så att när man blir lite äldre är söta läskeblasker eller saft inte lika gott, då är man som t.ex. yrkesförare helt hänvisad till ramlösa och jag lovar att ramlösa till maten var dag i ett år är inte kul. Då finns lättöl, men om man nu råkar dricka två lättöl till maten på sin stressade 40min lunch, ska man då riskera att åka dit så hårt att du riskerar ditt jobb och hela din karriär?

Dessutom är det så att en liten mängd alkohol skärper reaktionsförmågan och lugnar. Tävlar man i pistol t.ex. anses en öl innan tävling vara doping.

Ni som förespråkar detta måste även tycka att det är dags att införa nolltollerans för nikotin i bilen. Vi vet ju faktiskt inte helt hur detta centralstimuli påverkar bilkörningen. Därför måste det förbjudas. Jag förespråkar körkortsindragning vid ett bloss i bilen eller om någon påträffas med prilla bakom ratten. Hoppas nu det går upp ett ljus om hur korkat detta är.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang