Kapning av fjädrar

Siiimon
5 september 2006 · 150 Inlägg

Halloj! jag undrar om det är ok att kapa sina fjärdar så man får bilen lägre? har hört att kompisar har kapat sina och det har blivit ett bra resultat! är det säkert? det kan inte bli någe skit?

Jag funderar på att åka till skroten och ta 4st fjädrar från en annan Carina II, kapa dom och testa om det blir bra resultat? för en sänkningssats kostar ju en del, och jag vill ju inte heller ha sönder mina orginal fjädrar ^^

Nån som har erfarenhet om att kapa fjädrar?
Blir det bra resultat?
Vad är det bästa sättet att kapa fjädrarna på?

MVH Simon

Fenne
5 september 2006 · 160 Inlägg

det går bra att kapa fjädrar... kapa inte öfr många varv bara... kan bli problem vid besiktningen då när de hissar upp bilen o ser att fjädrarna inte e spända (hänger löst)... det problemet fick jag... smile

men 1-2 varv brukar inte vara några problem...

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Granholm Dude
5 september 2006 · 197 Inlägg

Har kapat mina.. blir fint som snus.. dock som fenne säger så måste dom sitta i sina fästen när bilen är upplyft..

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
940R
5 september 2006 · 1 567 Inlägg

Jag Har Sagt Det Förr Och Säger Det Igen.köp En Sänknings Sats!! Kapa Fjädrar Gör Bara Bönder Och 13åriga Fjollor.

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
VOLVO142TIC
5 september 2006 · 240 Inlägg

är bara å ta vinkelslipen och kapa funkar hur fint som helst..

Å för den delen hellre bonde än storstads råtta smile

Granholm Dude
5 september 2006 · 197 Inlägg

940R skrev:
Jag Har Sagt Det Förr Och Säger Det Igen.köp En Sänknings Sats!! Kapa Fjädrar Gör Bara Bönder Och 13åriga Fjollor.

Ger samma resultat.. kapa är lite billigare bara? palla dig

Ät aldrig snö som blivit gul!
Volvo 945 Turbo "Sleepern" (1995)
Fenne
6 september 2006 · 160 Inlägg

Granholm skrev:

940R skrev:
Jag Har Sagt Det Förr Och Säger Det Igen.köp En Sänknings Sats!! Kapa Fjädrar Gör Bara Bönder Och 13åriga Fjollor.

Ger samma resultat.. kapa är lite billigare bara? palla dig

håller med... så länger man gör allt rätt så fungerar det lika bra som att köpa kortare fjädrar... bara det att det är många hundralappar billigare...

Ford mustang gt500 "shelby gt500" (2007)
Volvo_Mannen Volvoskadad
6 september 2006 · 6 017 Inlägg

Fenne skrev:

Granholm skrev:

940R skrev:
Jag Har Sagt Det Förr Och Säger Det Igen.köp En Sänknings Sats!! Kapa Fjädrar Gör Bara Bönder Och 13åriga Fjollor.

Ger samma resultat.. kapa är lite billigare bara? palla dig

håller med... så länger man gör allt rätt så fungerar det lika bra som att köpa kortare fjädrar... bara det att det är många hundralappar billigare...

ja det funkar skitbra! man får tänka på att fjädrarna ska sitta kvar i skålarna

Jonas
davidfock Anställd.. =)
6 september 2006 · 126 Inlägg

Klart det går ett göra så men det är inte rätt...
en riktig sats sätter bilen på ett annat sätt  på vägen än kapade fjädrar.. ofta är satsen hårdare än vad kapningen gör org fjädrarna.. sen brukar inte en vanlig satts vara så dyr.. kolla priser först!! det är mitt tipps..

Vadå konstapeln? jag bränner inte däck!! Ser du inte att jag har kört fast???
MSN: davidfock@hotmail.com
www.specialgrafik.se
www.club-s12.org
Nissan Silvia "S12 Gazelle Silvia 180zx" (1988)
Nissan 180ZX "Silvia S12" (1988)
E30Tompa Rörpulare
6 september 2006 · 1 453 Inlägg

Fan till både nissanen och bmw kostar H&R 40mm sänkningssats 1800kr! och de tycker ja inte e dyrt:)

Mvh

Senast redigerat av nissan 200sx (6 september 2006)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
Android
6 september 2006 · 892 Inlägg

Jag har hört ("Pimp my ride" anyone? smile) att bilen blir lite "instabil" om man kapar. Sant eller falskt?

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Ena Colaberoende
6 september 2006 · 1 219 Inlägg

Du åker ju på en hjulinställning efter kapning eller byta av fjädrar ändå om du inte har något emot att bilen käkar däck.

Hade kapat på min förut, klarade 2 år på besiktningen utan problem. 3:dje året var dom värre och fick en 2:a på för kosta fjädrar.

Åkte på nya fjädrar och hjulinställning efter det.

Lika bra att göra det riktigt med en gång.

Katamso Superstar
6 september 2006 · 511 Inlägg

Riktiga grejer ska det ju va. Kapa går väl an, men som det sägs... bonnasäkning. Gör det riktigt. Kostar inte farligt mkt. Sänkfjädrarna är ju anpassade för detta origina e ju ja... till för att va som dom e....

Ser ju ofta på bilar när man kapat fjädrarna... struttar fram... ser bara billigt o dåligt ut.

Som nån sa:
"Gör rätt från början så slipper du göra om"

Toyota Supra "One Last Ride" (1993)
Mitsubishi Eclipse "Paul Walker Tribute" (1997)
tobi
6 september 2006 · 562 Inlägg

assså snälla.. ska man inte först tänka på hur länge man ska ha bil fan?..  om det är en rostig gammalr 240 som man ska ha i 2 år så kan man ju fan lika gärna göra en kapning.. men om det e en ny bmw kansk man ska göra det rikdigt?...

*Tänk på hur länge du ska ha bilen!.
*Kolla priset på sänknings satts
*gemför för och nackdelar med kapa å satts...

så kommer du nog hitta ditt svar?

Har jag fel lr rätt? :S

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!
civic Naturally Aspiranted
6 september 2006 · 543 Inlägg

940R skrev:
Jag Har Sagt Det Förr Och Säger Det Igen.köp En Sänknings Sats!! Kapa Fjädrar Gör Bara Bönder Och 13åriga Fjollor.

Håller med.
Godkända fjädrar (sänknings fjädrar) kostar 1.000:-

Spelis
6 september 2006 · 1 926 Inlägg

Jag tycker det ser snyggt ut när bilarna "studsar" fram smile

Katamso skrev:
Ser ju ofta på bilar när man kapat fjädrarna... struttar fram... ser bara billigt o dåligt ut.

Som nån sa:
"Gör rätt från början så slipper du göra om"

Siiimon
7 september 2006 · 150 Inlägg

Ok! Tack för alla svar, men jag tror inte det finns nån sänkningssats till min tyvärr sad eller har nån sett nån sida med sänkningssats till Carina II?

RallyHenrik85 Lång & Smal!
7 september 2006 · 462 Inlägg

civic skrev:

940R skrev:
Jag Har Sagt Det Förr Och Säger Det Igen.köp En Sänknings Sats!! Kapa Fjädrar Gör Bara Bönder Och 13åriga Fjollor.

Håller med.
Godkända fjädrar (sänknings fjädrar) kostar 1.000:-

vart köper du dom "billiga" sänksatserna?.. är de runt om?

//Henrik Johansson
FantasticZ4
7 september 2006 · 147 Inlägg

Ska man göra det ännu riktigare än att bara köpa sänkningssats så är väl det absolut bästa att köpa hela kittet med coilovers, men då blir det dyrt :S. Det var ialf vad jag blev rekomenderad till att göra på min Z4. Skulle personligen aldrig kapa av eller enbart köpa nya fjädrar.

Turbomatte Lackerare/Rekondare
7 september 2006 · 834 Inlägg

Det som är negativt med att kapa och bara köpa fjädrar är ju att dämparna inte mår bra av det då dom inte "jobbar" där det är tänkt tex slår i botten osv. det abolut bästa är att köpa ett helt kitt, gick på 7000 runt om till min 740(och ja den kommer upp här snart, har bara inga bilder än så länge) Men vill du dras med konsekvenserna med kapade fjädrar gör så, det är ju i slutändan ditt val och din bil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang