Kapning av fjädrar

Tigerofsweden
28 april 2007 · 1 231 Inlägg

hade jag vart du hade jag oxå satsat på nya fjädrar ... känns lite bättre på nått sätt smile

fattar inte varför det inte finns 40mm sänkning itll en audi a3 sad man blir ju förbannad

clio_blue
28 april 2007 · 128 Inlägg

Mitt tips är från erfarenhet... kapa inte fjädrarna... de tappar stabiliteten och sjunker mycket efter ett tag.... ett sett med sänkningsfjädrar kostar runt 2000-3000kr beroende på vilken bil det är..

---2Fast 2Furious---
Clio V6
bonden_
28 april 2007 · 171 Inlägg

Kapa fjädrarna gjorde de på min 240 borrade 1 hål i varje fjäder tallrik å drog fast fjädern med ett slanklammer inga problem på SBP  har bessat min på samma station ui 3 år inga problem wink

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 april 2007 · 8 197 Inlägg

Tjänar mer på att köpa sänkfjädrar... Kapade fjädrar ger ju ingen komfort eller väghållning.
En polare studsade av vägen med sin Mondeo kombi eftersom han skulle ha så låg bil som möjligt.
Ett bra tips: Spara till riktiga fjädrar om du inte har råd på en gång. Gjorde jag. Klart bättre! smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Germax
28 april 2007 · 12 086 Inlägg

Fjädern är ju konstruerad för att fungera bäst i sin ursprungsform. Men jag har kapat flertal fjädrar och vill inte påstå att bilen får sämre vägegenskaper, därimot så blir den ofta jävligt stötig.. beror på hur mkt du kapar förståss.

Tigertoffel
28 april 2007 · 43 Inlägg

Om man köper sänknings sats med fjäder och dämpare är väll dämparen anpassad efter fjädern så de blir bättre. Eller har jag fel?

Audi A4 (2007)
beemern .......
28 april 2007 · 2 655 Inlägg

Tigertoffel skrev:
Om man köper sänknings sats med fjäder och dämpare är väll dämparen anpassad efter fjädern så de blir bättre. Eller har jag fel?

helt rätt. kör på orginal dämpare me sänk fjädrar på min, de går men de funkar sämmre, så ja ska byta till andra fjädrar...

patrik79
28 april 2007 · 782 Inlägg

har du lite tid över så kan du ju kapa fjädrarna och kolla om du är nöjd annars är det bara att köpa en sänksats och klämma dit. har du kollat på dina fjädrar så dom inte är koniska i båda ändarna för då får du nog köpa en sänksats eller värma ihop fjädrarna men det är inte någon bra ide om du har tänkt köra på vintern (går lätt av då).

Tykoo bilmekaniker
28 april 2007 · 121 Inlägg

jag tycker att du ska kapa. har några polare som kör kapat, och de e då lika stöttigt och så som mina sänkfjädrar.

RonnieH Ford är min grej!
28 april 2007 · 582 Inlägg

Håller på o kapar mina fjädrar just nu! he he... förlåt då! men har inte råd att köpa sänksats just nu, men det kommer! (på Focus kombin, ej online än)

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping
Ford Fiesta "ST150" (2006)
David Carlsson Värmlänning
29 april 2007 · 172 Inlägg

Tjena killar. Jag funderar på (eller måste ha)  sänkningsfjädrar på min golf 3:a. Men grejen e den att de sänkfjädrar som finns sänker 40mm o jag vill int eha den så låg. kankse bara 10-20mm. Hur ska jag göra då? Jag funderar på att kapa o köpa hårdare dämpare. Funkar? funkar inte?

PLPerformance
29 april 2007 · 213 Inlägg

Jag kör med kapade sänkningsfjädrar, det blev lagom.

Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
29 april 2007 · 148 Inlägg

haha mja e man oserigös åh skiter i väghållning så kan man ju kapa men du sabbar väghållningen totalt.. åh får 0 komfort i bilen åh kapar du 1 eller 4 varrv spelar ingen soll du förstör lika mycke.. e lätt värt dom där ynka 2000-3000:- e min erfaren het åh kört kapat på 4 bilar åh riktiga fjädrar dämpare på 2 nu går inte jämföra tongue

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Tigerofsweden
29 april 2007 · 1 231 Inlägg

beemern skrev:

Tigertoffel skrev:
Om man köper sänknings sats med fjäder och dämpare är väll dämparen anpassad efter fjädern så de blir bättre. Eller har jag fel?

helt rätt. kör på orginal dämpare me sänk fjädrar på min, de går men de funkar sämmre, så ja ska byta till andra fjädrar...

jag ska köra på orginal tils dom inte pajjar , sen köpeer jag nya=)

joockee
20 december 2007 · 328 Inlägg

någon som har kapat fjädrarna på en e30? och kan berätta hur de blir?

mercmedes
20 december 2007 · 7 Inlägg

ja har alltid åkt kapat på mina volvo å ja trivs då bättre i en kapad bil än okapad... 760in ja hade va original från början men ja kapa tillslut å trivdes mycke bättre.. sänksats blir då minst lika stötigt som kapat....  sen vill man skryta så ska man ha sänksats... e man inte så noga så kapa....  it´s no big deal... finns folk som gör fjädrar hela dagarna om du inte skulle bli nöjd....   /ida

Chevrolet Impala "Caten" (1963)
mr_harry orginal är för gubbjävlar
20 december 2007 · 296 Inlägg

fins ju alltid bosh sänknings satts och då kan man få bilen så låg man vill...och den är fan inte dyr heller

hellre pallbocks kung än trailer queen
Volvo 144 Automatic "9000 mil" (1968)
båge montör och hobby mekaniker
20 december 2007 · 2 672 Inlägg

joockee skrev:
någon som har kapat fjädrarna på en e30? och kan berätta hur de blir?

om detär samma som dom nyare modellerna så går det inte att kapa bak, bar fram, då det sitter dubbelkoniska fjädrar bak, som går ihop i båda ändarna! isf får du värma och böjja in, men d e inget jag skulle göra iaf!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
joockee
20 december 2007 · 328 Inlägg

båge skrev:

joockee skrev:
någon som har kapat fjädrarna på en e30? och kan berätta hur de blir?

om detär samma som dom nyare modellerna så går det inte att kapa bak, bar fram, då det sitter dubbelkoniska fjädrar bak, som går ihop i båda ändarna! isf får du värma och böjja in, men d e inget jag skulle göra iaf!

tänkte bara kapa fram ändå ^^ de ska inte vara nå problem eller? tänkte på om man ska sätta fast dom på nåt sätt så de inte hoppar ur skålarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang