5930
Sök

Pyle square basar bra?

13 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
tjenixen! ska köpa nya basar men vill få ut så mycket grejer för så lite pengar som möjligt. vill ha rätt så bra dunk så tänkte kolla om någon visste något om pyle? har hört att dem inte är något att ha men skall ju inte direkt tävla med ljudet eller något likande! men vill höras när man åker fram! funderar på dem hära http://www.ridetech.se/pyle-red-label-s … 00w/9673-0 2 st sådana och det hära slutsteget http://www.ridetech.se/lanzar-max-3000w … teg/9660-0 men vet inte ens om det funkar för jag kan verkligen inget om ljud, ohm etc! men om någon har något annat förslag på baser för runt 4000 kr så är jag väldigt tacksam! smile

3 466 Inlägg
2 februari 2012

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

13 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
2st http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154
På ett http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Spelar skiten ur PYLE och Lanzar varje dag i veckan...

och det funkar? kombinationen?

3 466 Inlägg
2 februari 2012
Ganttz skrev:
M_icke_ skrev:
2st http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154
På ett http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Spelar skiten ur PYLE och Lanzar varje dag i veckan...

och det funkar? kombinationen?

Japp vet en kompis som körde med denna kombon o de spelade som fan!

Sen ska du inte stirra dej blind på Watt. Det är extremt stor skillnad på Watt och Wrms(uteffekt). Kollar du Lanzarsteget så är det avsäkrat med 2x40A. Tar du 80Ax12V så får du fram att steget kan lämna 960W om det hade haft 100% effektivitet, nu har det antagligen inte mer än runt 50% eftersom det är ett klass A/B steg. Alltså runt 480Wrms i bryggat läge, 4ohm. Pylebasarna har enkel 4ohm spole så dom måste kopplas i 8ohm på steget i bryggat läge. I bästa fall har du då 150W per bas i slutändan.

Hollywoodsteget är ett högeffektivt KlassD-steg vilket innebär att effektiviteten ska ligga över 75% i 1ohm. I 2ohm(som du kommer driva T1 basarna i då) lämnar detta steget 1200Wrms, vilket innebär 600wrms per bas.

Sakerna kostar ungefär samma pengar så sen avgör ju du själv vilket som verkar bäst wink

13 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
jaaa jag kan inget om watt såg bara att slutsteget bara var 1 kanals.. så jag behöver inte två kanals slutsteg om jag ska driva två baser? ja du låter väldigt övertygande så jag har förtroende wink

280 Inlägg
2 februari 2012
Pyle-basarna har väl ändå 2*4 ohms talspolar. Vilket gör att de går att koppla i 4 ohm totalt och Lanzarsteget skulle ur den aspekten fungera. Men det menar jag dock inte att denna kombination ger mest för pengarna.

Jag skulle med den budgeten föreslå en B2 Audio AS12 (https://www.blekingebilradio.se/product … gory_id=20) och ett B2 Audio Quota (https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=181).

Det hamnar på under 4000 kr och du får saker av bra kvalitet. Det blir visserligen bara en bas men varför ska man ha två? Bättre med en bra än två sämre. Dessutom blir det lättare för en nybörjare att bygga.

13 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
BengtK skrev:
Pyle-basarna har väl ändå 2*4 ohms talspolar. Vilket gör att de går att koppla i 4 ohm totalt och Lanzarsteget skulle ur den aspekten fungera. Men det menar jag dock inte att denna kombination ger mest för pengarna.

Jag skulle med den budgeten föreslå en B2 Audio AS12 (https://www.blekingebilradio.se/product … gory_id=20) och ett B2 Audio Quota (https://www.blekingebilradio.se/product … ory_id=181).

Det hamnar på under 4000 kr och du får saker av bra kvalitet. Det blir visserligen bara en bas men varför ska man ha två? Bättre med en bra än två sämre. Dessutom blir det lättare för en nybörjare att bygga.

fast att en 12a slår bättre än 2 15, känns ju ändå som att 15x2 vinner...även fast 15 basarna är sämre kvalitet om inte den 12a är sick... eller har jag fel? :S

280 Inlägg
2 februari 2012
Du har både rätt och fel. Det beror helt på vad du menar med bättre. 2*15” har förmodligen potential att spela högre. Det är dock inte säkert att det är så. Men potentialen att spela högre är i stort sätt det ända som talar för 2*15”.

Nu vet jag inte vad du har för bil, strömförsörjning osv. Detta spelar också in. Men hur som helst så kommer det att bli lättare att få till det bra med bara en bas. Är man nybörjare så är det viktigaste att man får till installationen så bra som möjligt. Detta talar starkt för en mindre bas speciellt eftersom jag inte vet vad för bil du har. Om du installerar B2-basen på ett bra sätt så kommer den att spela tillräkligt högt och dessutom med bibehållen kvalitet. Att ha två basar är i alla fall enligt mig i de flesta fall helt onödigt om man inte tävlar inom db. En bra 12-tumsbas spelar om den är rätt installerad i nästan alla fall högre än man behöver.

13 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
jaaa okej! jag kan nästan inget men kändes så rent logiskt att två stora är bättre än en liten om du fattar! jag har en audi a4 1.8T sitter dubbla 10or nu men dem suger..tongue men jag har också hellre två 15 som slår högre men kanske inte låter lika jämt och fint som en 12 kan göra! (min uppfattning bara) men dem 15 t1 audi läste jag lite om och det verkar som att många har fått basar som är trasiga redan i förpackning... :S

280 Inlägg
2 februari 2012
Är det en sedan eller en kombi? Om det är en sedan så har du i så fall skidlucka? Hur är basarna installerade nu?

13 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
BengtK skrev:
Är det en sedan eller en kombi? Om det är en sedan så har du i så fall skidlucka? Hur är basarna installerade nu?

Sedan... är en låda som bara står mot baksätet!...klassisk crap!

280 Inlägg
2 februari 2012
Har du skidlucka?

3 466 Inlägg
2 februari 2012
BengtK skrev:

Jag läste lite snabbt och missade "(per coil)" så visst du har rätt, så i runda slängar 250W per bas som mest.

Dock är det fortfarande 20ggr sämre än grejerna jag länkade...

3 466 Inlägg
2 februari 2012
Ganttz skrev:
jaaa okej! jag kan nästan inget men kändes så rent logiskt att två stora är bättre än en liten om du fattar! jag har en audi a4 1.8T sitter dubbla 10or nu men dem suger..tongue men jag har också hellre två 15 som slår högre men kanske inte låter lika jämt och fint som en 12 kan göra! (min uppfattning bara) men dem 15 t1 audi läste jag lite om och det verkar som att många har fått basar som är trasiga redan i förpackning... :S

Dom 15" kan låta riktigt bra i sluten låda och är utan tvekan några av dom prisvärdaste basarna jag har provat.

Visst kan de hända att det är fabrikationsfel på basar men detta märks ju direkt. Skulle detta va fallet täcks det av garantin. Jag har själv inte hört om T1-basar med fabrikationsfel.

280 Inlägg
3 februari 2012
M_icke_ skrev:
Jag läste lite snabbt och missade "(per coil)" så visst du har rätt, så i runda slängar 250W per bas som mest.

Jag såg det mest på bilden och läste noga efter det. Onödigt otydlig sida. Bara det skulle räcka för att jag skulle tänka över det en extra gång innan jag handlade där.

Det är mycket möjligt att det du länkade till är bättre. Steget är i alla fall hyfsat. Basarna har jag aldrig hört talas om.

Generellt tycker jag att det känns onödigt komplicerat för en nybörjare att bygga med två 15-tumsbasar. Installationen kommer att vara viktigare än vilka produkter man använder därför tycker jag att någon som är ovan ska göra det lätt för sig och välja en mindre bas som funkar i en relativt liten låda som går att flytta omkring lite. En låda till två 15-tummare blir nästan alltid stor och därmed knepigare att flytta runt för att hitta optimal placering.

Nu visade det sig att bilen var en A4 sedan då blir det en relativt avancerad montering för en nybörjare. Det är ju inte bara att slänga ihop en låda och flytta runt lite. Finns skidlucka så får basarna spela genom den annars är det nog bandpass som gäller. Detta tycker jag personligen gör argumenten för en bas starkare.

Men det är självklart upp till TS att välja det som känns bäst för honom och det är ju inte omöjligt att han får till det hur bra som helst även med två basar.

282 Inlägg
3 februari 2012
M_icke_ skrev:
Dom 15" kan låta riktigt bra i sluten låda och är utan tvekan några av dom prisvärdaste basarna jag har provat.

trodde det inte var så mkt att hänga i granen så att säga, men kanske ska ta och prova jag med.  är ju inga pengar egentligen för en bas :p

3 466 Inlägg
3 februari 2012
Firetunez skrev:
M_icke_ skrev:

trodde det inte var så mkt att hänga i granen så att säga, men kanske ska ta och prova jag med.  är ju inga pengar egentligen för en bas :p

Jag blev positivt överraskad när jag testade dessa. Trodde inte heller att dom va mycke o ha men med tanke på priset va de svårt att låta bli o testa tongue

3 466 Inlägg
3 februari 2012
BengtK skrev:
M_icke_ skrev:

Jag såg det mest på bilden och läste noga efter det. Onödigt otydlig sida. Bara det skulle räcka för att jag skulle tänka över det en extra gång innan jag handlade där.

Det är mycket möjligt att det du länkade till är bättre. Steget är i alla fall hyfsat. Basarna har jag aldrig hört talas om.

Generellt tycker jag att det känns onödigt komplicerat för en nybörjare att bygga med två 15-tumsbasar. Installationen kommer att vara viktigare än vilka produkter man använder därför tycker jag att någon som är ovan ska göra det lätt för sig och välja en mindre bas som funkar i en relativt liten låda som går att flytta omkring lite. En låda till två 15-tummare blir nästan alltid stor och därmed knepigare att flytta runt för att hitta optimal placering.

Nu visade det sig att bilen var en A4 sedan då blir det en relativt avancerad montering för en nybörjare. Det är ju inte bara att slänga ihop en låda och flytta runt lite. Finns skidlucka så får basarna spela genom den annars är det nog bandpass som gäller. Detta tycker jag personligen gör argumenten för en bas starkare.

Men det är självklart upp till TS att välja det som känns bäst för honom och det är ju inte omöjligt att han får till det hur bra som helst även med två basar.

Jo ur välljudssynpunkt har du helt klart rätt! Då är det betydligt bättre med ett mindre element. Men med tanke på att TS "vill höras när man åker fram" så anser jag att det helt klart är 2st stora element som gäller. Fattar inte vad du menar med avancerad montering? Sluten låda är ju den enklaste typen att bygga, sen finns där 2 alternativ att testa, ha basarna riktade bakåt (om man vill höras så mycke som möjligt) eller vända på lådan o ha dom framåt o sen täta bakåt (för att få så mycket bas i kupén som möjligt).

13 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
BengtK skrev:
M_icke_ skrev:

Jo ur välljudssynpunkt har du helt klart rätt! Då är det betydligt bättre med ett mindre element. Men med tanke på att TS "vill höras när man åker fram" så anser jag att det helt klart är 2st stora element som gäller. Fattar inte vad du menar med avancerad montering? Sluten låda är ju den enklaste typen att bygga, sen finns där 2 alternativ att testa, ha basarna riktade bakåt (om man vill höras så mycke som möjligt) eller vända på lådan o ha dom framåt o sen täta bakåt (för att få så mycket bas i kupén som möjligt).

Sluten låda innebär? :S aaa det är skidlucka... bandpass är?

13 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
m_icke hade du en ritning på lådan du gjorde? och i vilken bil har du den i?

Sök