BengtK skrev:
M_icke_ skrev:
Jag läste lite snabbt och missade "(per coil)" så visst du har rätt, så i runda slängar 250W per bas som mest.
Dock är det fortfarande 20ggr sämre än grejerna jag länkade...
Jag såg det mest på bilden och läste noga efter det. Onödigt otydlig sida. Bara det skulle räcka för att jag skulle tänka över det en extra gång innan jag handlade där.
Det är mycket möjligt att det du länkade till är bättre. Steget är i alla fall hyfsat. Basarna har jag aldrig hört talas om.
Generellt tycker jag att det känns onödigt komplicerat för en nybörjare att bygga med två 15-tumsbasar. Installationen kommer att vara viktigare än vilka produkter man använder därför tycker jag att någon som är ovan ska göra det lätt för sig och välja en mindre bas som funkar i en relativt liten låda som går att flytta omkring lite. En låda till två 15-tummare blir nästan alltid stor och därmed knepigare att flytta runt för att hitta optimal placering.
Nu visade det sig att bilen var en A4 sedan då blir det en relativt avancerad montering för en nybörjare. Det är ju inte bara att slänga ihop en låda och flytta runt lite. Finns skidlucka så får basarna spela genom den annars är det nog bandpass som gäller. Detta tycker jag personligen gör argumenten för en bas starkare.
Men det är självklart upp till TS att välja det som känns bäst för honom och det är ju inte omöjligt att han får till det hur bra som helst även med två basar.
Jo ur välljudssynpunkt har du helt klart rätt! Då är det betydligt bättre med ett mindre element. Men med tanke på att TS "vill höras när man åker fram" så anser jag att det helt klart är 2st stora element som gäller. Fattar inte vad du menar med avancerad montering? Sluten låda är ju den enklaste typen att bygga, sen finns där 2 alternativ att testa, ha basarna riktade bakåt (om man vill höras så mycke som möjligt) eller vända på lådan o ha dom framåt o sen täta bakåt (för att få så mycket bas i kupén som möjligt).
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"