5922
Sök

Pyle square basar bra?

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Ganttz skrev:
Sluten låda innebär?  bandpass är?

Sluten låda är en låda utan basreflexrör. Bandpasslåda finns flera varianter av, men principen när att basen sitter inbyggd inuti lådan som är uppdelad i två eller flera kammare (beroende på hur många basar det gäller). Basen sitter i en kammare och spelar in i en annan kammare, sedan går det basreflexrör ut från ena eller båda kammarna där allt basljud skickas ut. smile

13 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Ganttz skrev:
Sluten låda innebär?  bandpass är?

Sluten låda är en låda utan basreflexrör. Bandpasslåda finns flera varianter av, men principen när att basen sitter inbyggd inuti lådan som är uppdelad i två eller flera kammare (beroende på hur många basar det gäller). Basen sitter i en kammare och spelar in i en annan kammare, sedan går det basreflexrör ut från ena eller båda kammarna där allt basljud skickas ut. smile

hmm okej...känner mig grymt retarded så får googla orden.. :S men som denna lådan http://www.ljudverkstan.nu/produkt/Gas-Silver-212- tex. om jag ska bygga ungefär en sådan med konerna utåt! måste jag bygga den på något speciellt sätt eller kan jag bygga den så den passar bra och har rätt literutrymme inuti, kanske måste ha basreflex rör som släpper ut luften men att det inte behöver vara så jätte noga med att den släpper ut för mycket luft? och måste basarna vara i separata "rum" så att säga |o|o| eller kan det vara |oo|? haha fattar ni? (A)

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Lådan på bilden är en basreflexlåda. Jag använde kanske lite fel ord när jag skrev "basreflexrör", det måste ju inte nödvändigtvis vara ett rör utan den kan vara en smal "kanal" också (som bilden visar). Basreflexport, eller helt enkelt bara "port" är nog bättre att skriva så att folk inte missförstår. smile

Såna där lådor ska man inte bara "slänga ihop" på måfå, det ska vara rätt volym och portdimensioner (räknas fram eller göra beprövade förslag). Byggs den fel så låter inte basen bra och i värsta fall kan basen spelas sönder. Om T1 Audio 15" passar bra i basreflex vet jag inte riktigt, har inte kollat det.

13 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Lådan på bilden är en basreflexlåda. Jag använde kanske lite fel ord när jag skrev "basreflexrör", det måste ju inte nödvändigtvis vara ett rör utan den kan vara en smal "kanal" också (som bilden visar). Basreflexport, eller helt enkelt bara "port" är nog bättre att skriva så att folk inte missförstår. smile

Såna där lådor ska man inte bara "slänga ihop" på måfå, det ska vara rätt volym och portdimensioner (räknas fram eller göra beprövade förslag). Byggs den fel så låter inte basen bra och i värsta fall kan basen spelas sönder. Om T1 Audio 15" passar bra i basreflex vet jag inte riktigt, har inte kollat det.

hmm okej... vad skulle du gjort då? dem två basarna och slutsteg! bästa lådan i en audi a4 1.8t smile men hur kopplar jag två basar till ett 1 kanalsslutsteg? behöver jag inte två kanals? eller kopplar man ihop båda basarna till en kanal? smile

21 761 Inlägg
3 februari 2012
Jag har inte haft de basarna och kan inte ge ett beprövat lådförslag utan bara ett teoretiskt förslag, däremot hade ju M_icke_ haft dem och borde kunna ge utprovat förslag som åtminstone passar i den bil han har. Förhoppningsvis svarar han igen i tråden, annars kan jag ge förslag eller så utgår du ifrån det förslag som står på Autohifi:s hemsida. Där står det att lådan görs 89 liter inkl bas+port (4" som är 14 cm lång), för en bas alltså.

Om man använder ett monosteg så går det hur bra som helst att koppla båda dessa basar, det är bara att koppla båda basarnas plus till stegets plus och basarnas minus till stegets minus. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 februari 2012)

13 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte haft de basarna och kan inte ge ett beprövat lådförslag utan bara ett teoretiskt förslag, däremot hade ju M_icke_ haft dem och borde kunna ge utprovat förslag som åtminstone passar i den bil han har. Förhoppningsvis svarar han igen i tråden, annars kan jag ge förslag eller så utgår du ifrån det förslag som står på Autohifi:s hemsida. Där står det att lådan görs 89 liter inkl bas+port (4" som är 14 cm lång), för en bas alltså.

Om man använder ett monosteg så går det hur bra som helst att koppla båda dessa basar, det är bara att koppla båda basarnas plus till stegets plus och basarnas minus till stegets minus. smile

aaa jag uppskattar verkligen förslag för har aldrig byggt en låda förut men är snickare så har inte tummen mitt i handen wink

13 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Ganttz skrev:
M_icke_ skrev:
2st http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154
På ett http://www.autohifi.se/?category_id=171 … m_id=HXA3K

Spelar skiten ur PYLE och Lanzar varje dag i veckan...

och det funkar? kombinationen?

Japp vet en kompis som körde med denna kombon o de spelade som fan!

Sen ska du inte stirra dej blind på Watt. Det är extremt stor skillnad på Watt och Wrms(uteffekt). Kollar du Lanzarsteget så är det avsäkrat med 2x40A. Tar du 80Ax12V så får du fram att steget kan lämna 960W om det hade haft 100% effektivitet, nu har det antagligen inte mer än runt 50% eftersom det är ett klass A/B steg. Alltså runt 480Wrms i bryggat läge, 4ohm. Pylebasarna har enkel 4ohm spole så dom måste kopplas i 8ohm på steget i bryggat läge. I bästa fall har du då 150W per bas i slutändan.

Hollywoodsteget är ett högeffektivt KlassD-steg vilket innebär att effektiviteten ska ligga över 75% i 1ohm. I 2ohm(som du kommer driva T1 basarna i då) lämnar detta steget 1200Wrms, vilket innebär 600wrms per bas.

Sakerna kostar ungefär samma pengar så sen avgör ju du själv vilket som verkar bäst wink

men det står ju att slutsteget ger 600 rms vid 4 ohm och att då basrna tsm blir 700 rms :S eller räknar jag fel?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 februari 2012
Om Pyle: De var skräp redan på 90-talet big_smile

Om Lanzar: En blek skugga av sitt forna jag.......blivit ännu en i mängden av sämre kinaskitgrejer som rider på märket..... (säger inte att ALLT gjort i Kina är kasst då den mesta elektroniken sammansätts där......men det är liksom skillnad på krav och krav om man säger så)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

3 466 Inlägg
4 februari 2012
Ganttz skrev:
M_icke_ skrev:
Ganttz skrev:

och det funkar? kombinationen?

Japp vet en kompis som körde med denna kombon o de spelade som fan!

Sen ska du inte stirra dej blind på Watt. Det är extremt stor skillnad på Watt och Wrms(uteffekt). Kollar du Lanzarsteget så är det avsäkrat med 2x40A. Tar du 80Ax12V så får du fram att steget kan lämna 960W om det hade haft 100% effektivitet, nu har det antagligen inte mer än runt 50% eftersom det är ett klass A/B steg. Alltså runt 480Wrms i bryggat läge, 4ohm. Pylebasarna har enkel 4ohm spole så dom måste kopplas i 8ohm på steget i bryggat läge. I bästa fall har du då 150W per bas i slutändan.

Hollywoodsteget är ett högeffektivt KlassD-steg vilket innebär att effektiviteten ska ligga över 75% i 1ohm. I 2ohm(som du kommer driva T1 basarna i då) lämnar detta steget 1200Wrms, vilket innebär 600wrms per bas.

Sakerna kostar ungefär samma pengar så sen avgör ju du själv vilket som verkar bäst wink

men det står ju att slutsteget ger 600 rms vid 4 ohm och att då basrna tsm blir 700 rms :S eller räknar jag fel?

2st 4ohm basar kan kopplas i 2ohm(parallellt) eller 8ohm(serie). I detta fallet bör du koppla dom i 2ohm och får då ut ca 1200W. Hade du däremot kört med bara en bas hade du kört den i 4ohm.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
4 februari 2012
Ganttz skrev:
Drönirettab skrev:

aaa jag uppskattar verkligen förslag för har aldrig byggt en låda förut men är snickare så har inte tummen mitt i handen wink

Jag stoppade dom direkt i min gamla låda som jag hade till mina DD2515 då T1orna ville ha samma lådvolym. Denna lådan hade dock lite stor port för dessa basarna men är ändå imponerad av hur pass bra dom presterade.

Skickar du till Autohifis support så kommer dom kunna hjälpa dig med lådförslag till just din bil om du vill ha slutet eller portat.

3 466 Inlägg
4 februari 2012
Ganttz skrev:
Drönirettab skrev:

hmm okej... vad skulle du gjort då? dem två basarna och slutsteg! bästa lådan i en audi a4 1.8t smile men hur kopplar jag två basar till ett 1 kanalsslutsteg? behöver jag inte två kanals? eller kopplar man ihop båda basarna till en kanal? smile

Vad gäller basar så ska du alltid köra dom i mono. Detta innebär att om du har ett tvåkanalssteg så skall detta bryggas.

För övrigt så är monoblock steg utvecklade just för detta ändamål, att kunna driva basar. Monoblock tål därför oftast lägre lastningar och lämnar ofta även bra mycket mer effekt och kontroll, dessutom med högre effektivitet.

Sen är ju valet på köparen i slutändan, Antingen köpa ett steg som går att driva basarna med, eller ett steg som är gjort för att driva basar. Valet är i mina ögon enkelt..

4 074 Inlägg
4 februari 2012
M_icke_ skrev:

Och har man otur så är basarna redan trasiga när dom kommer.
Nej skit i T1 basarna,rent skräp enligt MIG...
Hur många basar har ni fått tillbaka med fabrikationsfel?
Senast redigerat av BJonsson (4 februari 2012)

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

13 Inlägg
4 februari 2012
Trådstartare
BJonsson skrev:
M_icke_ skrev:

Och har man otur så är basarna redan trasiga när dom kommer.
Nej skit i T1 basarna,rent skräp enligt MIG...
Hur många basar har ni fått tillbaka med fabrikationsfel?

jag har faktiskt också hört att folk har fått dem sönder redan från fabrik... hmm
fast det går ju som sagt att skicka tbx dem och få en ny...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2012
En kompis köpte två såna där T1 basar att ha "tills vidare", dom har setat i bilen i ett halvår nu. wink Imponerande basar för pengen måste jag säga! Dom får ca 1kW att dela på och sitter i 50L slutet var, poppar på rätt duktigt men är väl inte det mest välljudande. Hans var iaf hela när dom kom fram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

1 071 Inlägg
7 februari 2012
angående t1 så körde nicko 3st i vägg i felbyggd låda och spelade 146db vilket enligt mig är bra för så pass budget basar

Onödigt inlägg^^

3 466 Inlägg
7 februari 2012
partyvan skrev:
angående t1 så körde nicko 3st i vägg i felbyggd låda och spelade 146db vilket enligt mig är bra för så pass budget basar

Ja de e ju inte jättemycke pengar de handlar om tongue

4 074 Inlägg
7 februari 2012
M_icke_ skrev:
partyvan skrev:

Nej det håller jag med om...
Men även om det inte är mycket pengar så ska väl basarna funka när man får dom?
jag fråga innan i tråden hur många Autohifi fått tillbaka av T1 basarna???
Senast redigerat av BJonsson (7 februari 2012)

3 466 Inlägg
7 februari 2012
BJonsson skrev:
M_icke_ skrev:
partyvan skrev:

Jo de e klart men om dom nu inte gör de så täck det ju av garantin ellerhur? Jag har snackat med autohifi och de a ett par basar som hade tillverkningsfel, får man en sånhär bas så är det klart att man kan skicka tillbaka den o få en ny..

4 074 Inlägg
9 februari 2012
M_icke_ skrev:
BJonsson skrev:
M_icke_ skrev:

Jo de e klart men om dom nu inte gör de så täck det ju av garantin ellerhur? Jag har snackat med autohifi och de a ett par basar som hade tillverkningsfel, får man en sånhär bas så är det klart att man kan skicka tillbaka den o få en ny..

Hur kommer de då sig att artikeln utgått ur deras sortiment??
http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154
Senast redigerat av BJonsson (9 februari 2012)

3 466 Inlägg
9 februari 2012
BJonsson skrev:
M_icke_ skrev:
BJonsson skrev:

Hur kommer de då sig att artikeln utgått ur deras sortiment??
http://www.autohifi.se/?category_id=252 … _id=T1-154

Främst för att de va så pass dålig kvalite på den senaste leveransen. Men de e klart att han kommer byta trasiga element enligt garantin.

Han vill helt enkelt inte sälja dåliga grejer o när de blev uppenbart att de va en stor del av elementen som de va fel på slutade han sälja dom. Ganska rimligt ellerhur?

Sök