6030
Sök

Körkort omhändertaget - Utan fartkamera

8 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Igår körde jag bil på väg hem med ett par vänner. Polisen körde bakom mig, det var en femtioväg jag körde möjligtvis 60-65 på vägen i en ca 1km sträcka. Jag svängde av då märkte jag polisen bakom mig och körde prick 50 i kanske 300meter då stoppa de mig och bad om mitt körtkort och tog den och skrattade när dom såg att jag hade prövotid. De tog inget alkotest på mig inget liknade. De bad mig skriva under någon lapp om att min körkort är omhändertaget eftersom jag enligt poliserna kört 90 på vägen. Men det har jag inte gjort. De sa jag får vända mig till transportstyrelsen.

Min fråga vad kommer hända?
KOmmer mitt körkort bli indraget?
Hur lång tid tar det till jag får svar?

DEVIL
1 171 Inlägg
2 februari 2012
Steg skrev:
Igår körde jag bil på väg hem med ett par vänner. Polisen körde bakom mig, det var en femtioväg jag körde möjligtvis 60-65 på vägen i en ca 1km sträcka. Jag svängde av då märkte jag polisen bakom mig och körde prick 50 i kanske 300meter då stoppa de mig och bad om mitt körtkort och tog den och skrattade när dom såg att jag hade prövotid. De tog inget alkotest på mig inget liknade. De bad mig skriva under någon lapp om att min körkort är omhändertaget eftersom jag enligt poliserna kört 90 på vägen. Men det har jag inte gjort. De sa jag får vända mig till transportstyrelsen.

Min fråga vad kommer hända?
KOmmer mitt körkort bli indraget?
Hur lång tid tar det till jag får svar?

Om dem säger att du kört i 90 på 50 väg så tar dom kortet helt.

bmw m power

8 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Poliserna säger så men de gjorde jag inte. Jag var full bil som kan intyga det. 5 pers inkl. jag. Tycker detta är sjukt.  Utan fartkamera utan något så antar de sig att ja kört 90. Sjukt.

* Studerande *
563 Inlägg
2 februari 2012
Varför skriver man på något man inte har pejl på?! Det är polisens plikt enligt lag att förklara vad som gäller/lappen  har för innebörd.

Underlig situation.

DEVIL
1 171 Inlägg
2 februari 2012
Ljepone skrev:
Varför skriver man på något man inte har pejl på?! Det är polisens plikt enligt lag att förklara vad som gäller/lappen  har för innebörd.

Underlig situation.

Stämmer mycket väl, men dem har väl även en kamera i bilen som ser ut fort dem kört, och hur fort dem framför kört? Man kan ju alltid köra på det, och se vad dem säger då wink

bmw m power

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2012
Läste du vad som stod på det papper du skrev under ordentligt? Jag hoppas inte att det kan räknas som ett erkännande? Det kan i så fall bli ett problem.

Har du inte kört fortare än 65km/h kan polisen rent logiskt inte ha några bevis för att du kört i 90km/h eller hur? 15km/h för fort resulterar inte i att du blir av med körkortet, och tar du en strid är chansen i så fall stor att du får rätt.

Du har dessutom ett par vänner som vittnen för att du inte kört för fort, det är en bättre situation än att du står ensam mot två poliser som påstår att du kört i 90km/h!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Läste du vad som stod på det papper du skrev under ordentligt? Jag hoppas inte att det kan räknas som ett erkännande? Det kan i så fall bli ett problem.

Har du inte kört fortare än 65km/h kan polisen rent logiskt inte ha några bevis för att du kört i 90km/h eller hur? 15km/h för fort resulterar inte i att du blir av med körkortet, och tar du en strid är chansen i så fall stor att du får rätt.

Du har dessutom ett par vänner som vittnen för att du inte kört för fort, det är en bättre situation än att du står ensam mot två poliser som påstår att du kört i 90km/h!

Jag läste inte men de sa skriv under denna lappen för att ditt körkort är omhändertagen o lite annat. Men jag skrev aldrig under, så jag fick inte köra från platsen min vän fick köra som hade körkort.

* Studerande *
563 Inlägg
2 februari 2012
Legosoldaten skrev:
Ljepone skrev:

Underlig situation.

Stämmer mycket väl, men dem har väl även en kamera i bilen som ser ut fort dem kört, och hur fort dem framför kört? Man kan ju alltid köra på det, och se vad dem säger då wink

Mjoo, det var även min första tanke, men sen i post no2 skriver han "Utan fartkamera utan något så antar de sig att ja kört 90. Sjukt".

Hmh! Jag hade vänt mig till polisstationen där kling&klang jobbar samt vänt mig till Transportstyrelsen.  Om de ej har några bevis, så är det en "ord-mot-ord" situation.

Även poliser gör tjänstefel....... big_smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2012
Steg skrev:
Rquired skrev:

Jag läste inte men de sa skriv under denna lappen för att ditt körkort är omhändertagen o lite annat. Men jag skrev aldrig under, så jag fick inte köra från platsen min vän fick köra som hade körkort.

Bra, då bör det inte finnas någon risk för att du erkänt något!

8 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Rquired skrev:
Steg skrev:
Rquired skrev:

Polismannen sa lite retsamt att deras ord väger mycket mer än mitt, allstå det hela verkade som om de hade haft en dålig dag eller vecka och släppt ilskan mot mig. De kolla inte ens om jag stämde överrens med mitt körkort, inget alkotest som annars gör vid alla rutinkontroll eller vid misstanke om trafikförseelse. Han skratta när han såg att jag hade prövotid och sa något yes liknade. Tappar all respekt för Polisen om detta går åt skogen. Kan påpeka att detta hände i Malmö. På senaste tiden har alla poliser vart otrevliga här.

Rquired skrev:
Rquired skrev:

Spelar ju faktiskt mindre roll, då man alltid kan dra tillbaka sitt erkännande

Överklaga, polisen kommer då ha bevisbördan och du kommer troligtvis se film i tingsrätten (förutsatt att du körde för fort, annars kommer fallet läggas ner)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

* Studerande *
563 Inlägg
3 februari 2012
Att anmäla dem till CU alt. JO är ett annat alternativ. smile

8 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Ljepone skrev:

Vad är CU?

* Studerande *
563 Inlägg
3 februari 2012
Steg skrev:
Ljepone skrev:

Vad är CU?

Här i Stockholm står det för "enheten för interna inredningar".... CU är "strået" vassare än JO i min mening.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 februari 2012
RightFront skrev:
Rquired skrev:
Rquired skrev:

Spelar ju faktiskt mindre roll, då man alltid kan dra tillbaka sitt erkännande

Överklaga, polisen kommer då ha bevisbördan och du kommer troligtvis se film i tingsrätten (förutsatt att du körde för fort, annars kommer fallet läggas ner)

Visst kan man dra tillbaka ett erkännande, men man får tänka på att det ser sämre ut om man har erkänt och tagit tillbaka detta än om man aldrig erkänt. Jag tror det är rätt vanligt att folk erkänner för att dom är medvetna om att dom har gjort fel, för att sedan neka när dom inser att det finns en chans att komma undan och det förstör för dem som faktiskt är oskyldiga tyvärr... smile

8 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Fick precis hem omhändertag lappen hem. Den de skrev på plats. De står mina uppgifter och grov hastighetsöverträdelse. Att det var 50 väg och jag körde 90.

Sen finns det en spalt där de står mätmetod så har de bara skrivit "Efterföljande med målad bil"

De finns inget som kan bestämma min hastighet med andra ord, ja kan ha kört 150 eller 70, hur ska de bestämma min exakta hastighet? Då döms man inte rättvist.

Kan tillläga att jag max kört 65
Senast redigerat av Steg (3 februari 2012)

3 235 Inlägg
3 februari 2012
Ta kontakt med polisstationen och prata med befälhavande där, förklara situationen, var tydlig och saklig. Säg att du har x antal vänner som satt i bilen som vittnen. Fråga om det finns en film, och var inte rädd om dem hotar med rätten, det kommer inte kosta dig en krona extra eller hårdare straff.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 februari 2012
Jag förstår inte riktigt. Jag hade aldrig låtit dom åka från platsen med mitt kort om jag inte gjort det som påstods.

Dom påstår att du kört 25km/h mer än du gjorde och du körde 65 på 50 väg, det är 40km/h över och då handlar det inte om böter längre utan att åklagare ska ta beslut om vad som ska hända.

Kanske dags att höra av sig till en advokat för att höra hur du ska gå vidare.

2slow

8 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
azid skrev:
Jag förstår inte riktigt. Jag hade aldrig låtit dom åka från platsen med mitt kort om jag inte gjort det som påstods.

Dom påstår att du kört 25km/h mer än du gjorde och du körde 65 på 50 väg, det är 40km/h över och då handlar det inte om böter längre utan att åklagare ska ta beslut om vad som ska hända.

Ska få svar från transportstyrelsen nästa vecka. Får se hur detta helvete går. Om jag inte skrivit det tidigare, gjorde de inget alkotest som borde fan va självklart om man bryter mot någon trafikregel för att se om föraren är nykter. Kändes som om de fokuserade på att bara ta kortet o åka vidare

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
3 februari 2012
Steg skrev:
azid skrev:

Ska få svar från transportstyrelsen nästa vecka. Får se hur detta helvete går. Om jag inte skrivit det tidigare, gjorde de inget alkotest som borde fan va självklart om man bryter mot någon trafikregel för att se om föraren är nykter. Kändes som om de fokuserade på att bara ta kortet o åka vidare

Du verkar ha fått ett väldigt knepigt bemötande, om din utsago stämmer hoppas jag det ordnar sig.

2slow

Sök