Hur mycket påverkas 10Ah mindre batterikapacitet?

Haas
4 februari 2012 · 385 Inlägg

Kommer nog bli tvungen att byta batteri i bilen.
Rekommenderat är 54Ah, men det jag hittat är på 44Ah. Hur mycket påverkas detta speciellt just nu när det är så pass kallt ute?
Gäller inte 330, utan en Peugot.

Expoze
4 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Vad är det för peugeot? Motorstorlek, diesel/bensin?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Haas
4 februari 2012 · 385 Inlägg

206:a med en 1,6l bensinare.

Expoze
4 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Det fungerar troligen, men jag skulle inte rekommendera det. Personligen vill jag alltid ha så stort batteri man bara får plats med annars ångrar man sig bara den dagen bilen är trögstartad. Min rekommendation är att mäta hur stor batterilådan är och sen åka till nån handlar och välja det största batteriet som får plats.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Expoze
4 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Såg förresten att du bor i Södertälje. Blir det mycket kö-körning med motor på tomgång samtidigt som stereo,värme med mera jobbar på. Då känns det än viktigare med ett större batteri då en generator inte har alltför stor kapacitet på tomgång alltid utan batteriet kan få gå in och stötta ibland.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Haas
4 februari 2012 · 385 Inlägg

Händer väl att de blir lite köer i mellan åt, men inte särskilt ofta. Men du har en poäng där.
Grejen är lite den att på det nuvarande batteriet står de inga Ah, utan bara köldstartström som är på 300/480A.
Kan man utläsa ifrån dom siffrorna vad Ah-styrkan är på batteriet?

Ljepone * Studerande *
4 februari 2012 · 563 Inlägg

Instämmer med Expoze!

Bytte själv bilbatteriet i November (från 90ah till 70ah) & ångrar det djupt! Blir fordonet stillastående 6-7 dagar (Spec. under sådana väderförhållanden) så vägrar den att starta (urladdat helt enkelt).


Tur att man har en C-Tek. tongue

Haas
4 februari 2012 · 385 Inlägg

Att gå ner 20Ah kanske är lite väl...men är de verkligen så stort som 90Ah original? tror jag har 75Ah på 330:in som original.

Ljepone * Studerande *
4 februari 2012 · 563 Inlägg

Haas skrev:
Att gå ner 20Ah kanske är lite väl...men är de verkligen så stort som 90Ah original? tror jag har 75Ah på 330:in som original.

Det f.d batteriet som låg på 90AH var ca;10-15% större än det nya på 70Ah.  Bara & skruva fast det ordentligt så det inte "åker runt" smile


Är du osäker på passformen så mätt batteriet + behållaren.

Expoze
4 februari 2012 · 2 024 Inlägg

Ljepone skrev:
Instämmer med Expoze!

Bytte själv bilbatteriet i November (från 90ah till 70ah) & ångrar det djupt! Blir fordonet stillastående 6-7 dagar (Spec. under sådana väderförhållanden) så vägrar den att starta (urladdat helt enkelt).


Tur att man har en C-Tek. tongue

Fast det är inte normalt det heller.....du måste ha något som drar ur ditt batteri sakta men säkert för en vecka utan att ha igång bilen ska inte vara något som helst problem. Kan vara nåt så obetydligt som mobil/gps laddare som är konstant ipluggade eller en handskfacksbelysning som inte slocknar.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Drönirettab
4 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Haas skrev:
Grejen är lite den att på det nuvarande batteriet står de inga Ah, utan bara köldstartström som är på 300/480A.
Kan man utläsa ifrån dom siffrorna vad Ah-styrkan är på batteriet?

Inte helt lätt att säga, men kollar man exempelvis på "medelstarka" batterier från Tudor så lutar det litegrann åt 44 Ah. Fast man kan inte vara säker.

Men jag håller också med Expoze om att det är bättre med så stort som möjligt. Dieselmodellen av 206 ska tydligen kunna ha 77 Ah enligt rekommendationstabellen hos Tudor, då finns möjligheten att även bensinmodellen har lika stor batterihylla. smile

Haas
5 februari 2012 · 385 Inlägg

Va nere och kolla förut, och de går att få in några cm längre batteri än vad som sitter där nu.
Fast komma och tänka på det att det borde väl finnas en max gräns på hur stor styrka man kan få ur ett visst batteri med ett visst mått?
Det intressanta vore ju att veta vad som verkligen monteras original i dessa bilar.
Kanske dags för ett samtal till Peugot i morgon smile

Drönirettab
5 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Som sagt rekommenderar ju Tudor 77 Ah till dieselmodellen, får du plats med ett batteri som är 277 mm långt så är det bara att köpa ett sånt.

54-55 Ah batterier brukar ofta vara 240-242 mm långa och 190 mm höga, har ditt batteri det måttet så kan det vara ungefär den kapaciteten. Fast det verkar kunna vara ett ganska kort batteri som rekommenderas till din bil (bensinmodellen), både Tudor och Varta har 207 mm långt batteri i sina tabeller.

Mät som sagt hur stort som får plats, det är nog säkrast. smile

Senast redigerat av Drönirettab (5 februari 2012)

Haas
5 februari 2012 · 385 Inlägg

Ska mäta mer exakt i morgon. Men tror de sitter det lilla batteriet i nu så ett på runt 240mm borde inte vara några problem.
Grejen är den att sambon har ett likadant batteri i sin bil och det har fungerat klockrent i dryga 2 år utan problem utan att behöva laddas någon gång, och hon kör ofta bra mycket kortare sträckor än vad jag gör. Så känns inte som man behöver ett större än vad som sitter i nu.

Ljepone * Studerande *
6 februari 2012 · 563 Inlägg

Expoze skrev:

Ljepone skrev:
Instämmer med Expoze!

Bytte själv bilbatteriet i November (från 90ah till 70ah) & ångrar det djupt! Blir fordonet stillastående 6-7 dagar (Spec. under sådana väderförhållanden) så vägrar den att starta (urladdat helt enkelt).


Tur att man har en C-Tek. tongue

Fast det är inte normalt det heller.....du måste ha något som drar ur ditt batteri sakta men säkert för en vecka utan att ha igång bilen ska inte vara något som helst problem. Kan vara nåt så obetydligt som mobil/gps laddare som är konstant ipluggade eller en handskfacksbelysning som inte slocknar.

Tror de ligger i något det du säger! smile

Fordonet är utrustat med både GPS/Navi/TV/CD/DVD + cd växlare "Sony" (eftermonterad, precis som Xenon/angel eyes lysena+baklyktor + nya sidoblinkers).

Sen tar det ca 15 - 16 minuter innan fordonet går i "sleepmode" (klockade dioden vid steptronic indikatorn)


Detta har hänt 1gång tidigare, men då vart de "mitt" fel eftersom jag glömde stänga av cd-växlaren.


Det som jag misstänker "drar" ström är billarmet (dock verkar denna vara ur funktion).  hmm

Ljepone * Studerande *
6 februari 2012 · 563 Inlägg

*Edit - Det märkligaste är att när man väl hade satt dit det nyladdade batteriet & kört en totalt; 15km den dagen (Till/från mataffären-okq8 samt runt villaområdet) & sedan parketat fordonet i garaget för att 4 dagar sedan upptäcka att det är "totalt urladdat igen" är lite märkligt mad

risodlarn
23 februari 2012 · 577 Inlägg

Ljepone skrev:
*Edit - Det märkligaste är att när man väl hade satt dit det nyladdade batteriet & kört en totalt; 15km den dagen (Till/från mataffären-okq8 samt runt villaområdet) & sedan parketat fordonet i garaget för att 4 dagar sedan upptäcka att det är "totalt urladdat igen" är lite märkligt mad

Har du mätt hur mycket generatorn laddar?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang