5 februari 2012
Trådstartare
Jag har lite trassel med att få igång min bil och har lite frågor. Vore tacksam om någon kunnig kunde räta ut frågeteckenen.
Min bil har inte startat de senaste dagarna och igår så lät det Trrrr när jag försökte starta och jag såg att lampan i kupén började få lite dåligt med ljus. Så jag stack och köpte en starthjälp på biltema och fick nu på förmiddagen igång bilen, efter några försök.
Jag körde nog ca. två mil och innan jag stannade och tankade på en bensinmack och när jag försökte starta igen, så hände samma sak som innan. Jag vet inte om batteriet hade hunnit ladda upp sig, så starthjälpen kom väl till pass igen.
Så några frågor:
1. Hur vet jag att batteriet laddar? Ingen lampa lyser på panelen när motorn är igen - typ batteri-lampan eller så och stråkkastarna fungerar med full effekt.
Jag funderar lite över generatorn - om man tittar på den - ska det surra liksom i lagret direkt under höljet för det gör det inte. Däremot snurrar generator-remmen...
2. Kan jag utgå ifrån att batteriet är slut, trots att det är -12 ute? Eller kan det bara vara kylan som ställer till det? En kille på Biltema sa att ett fruset batteri kan bukta utåt, men det gör det inte...
Eller kanske något annat?
3. Bilen är ungefär tio år och går på sista versen för mig. Men jag funderar: Kan man köpa ett batteri på typ någon bil-demontering eller så för några hundra? Kan man se om batteriet är schysst och kommer att hålla ett tag och inte bara fulladdat? Vad är ett rimligt pris?
Mycket tacksam för svar!
Ps. Bilen är en Volvo S40 från 2001