Batteri startström

jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Jag har ett GZTA 1.1200DX mono steg drivet i 1 ohm och är speccat till 1400 rms.
Hur mycket startström behöver jag för att mitt steg ska ge ut fullt?

och är startström och kortslutnings ström samma sak?

Steg: http://www.ground-zero-audio.com/en/pro … 200dx.html

Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

Ett bilbatteri per 1000w ska vara optimalt vad jag har hört. Sen är det väl alltid bra med ett extra batteri om man har extra utrustning i bilen som kräver ström. Två batterier blir nog perfekt.

Använder du vanliga batterier så bör du inte spela i längre tider utan motorn igång, annars slits dom fort. En starkare generator är också att rekommendera ifall du spelar högt under längre tider. Försök hålla spänningen över 12 Volt under drift, mina batterier verkar ha klarat sig bra på det sättet.

Senast redigerat av Jampa (6 februari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Jampa skrev:
Ett bilbatteri per 1000w ska vara optimalt vad jag har hört. Sen är det väl alltid bra med ett extra batteri om man har extra utrustning i bilen som kräver ström. Två batterier blir nog perfekt.

Använder du vanliga batterier så bör du inte spela i längre tider utan motorn igång, annars slits dom fort. En starkare generator är också att rekommendera ifall du spelar högt under längre tider. Försök hålla spänningen över 12 Volt under drift, mina batterier verkar ha klarat sig bra på det sättet.

De e ju klart, spänningen vill man ju hålla så hög som möjligt. men man kan ju inte säga ett batteri per 1000w inte hålls spänningen särskilt hög om jag köper ett 25ah batteri med 200A startström. men ja visst har jag hört det själv. men frågan var ju hur mycket startström jag behöver.

Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

Med en bra generator kan det faktiskt gå att hålla en bra spänning oavsett och kan vara viktigare enligt många, men jag menar förstås standardbatterier på ca: 75 Ah.
Batterierna bör klara en startström på 500-1000 CCA per batteri, men det handlar ju även om annat så jag tror inte det är så noggrant. Två AGM eller bilstereobatterier är ju så klart bättre.
Bra batterier kan lämna flera tusen Ampere i några få sekunder.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Jampa skrev:
Med en bra generator kan det faktiskt gå att hålla en bra spänning oavsett och kan vara viktigare enligt många, men jag menar förstås standardbatterier på ca: 75 Ah.
Batterierna bör klara en startström på 500-1000 CCA per batteri, men det handlar ju även om annat så jag tror inte det är så noggrant. Två AGM eller bilstereobatterier är ju så klart bättre.
Bra batterier kan lämna flera tusen Ampere i några få sekunder.

Ja klart, men vill nog ha ett mer specifikt svar.

Drönirettab
6 februari 2012 · 21 761 Inlägg

jocki_ skrev:
och är startström och kortslutnings ström samma sak?

Nej, det är inte samma sak.

Startströmmen hos ett batteri brukar oftast kunna ha två olika benämningar, dels CA ( eller MCA) och dels CCA. CA/MCA mäts vid 0 grader och CCA mäts vid 18 grader. Kortslutningsström är en angivelse som bara finns hos några enstaka batterimärken, därför är det svårt att jämföra ett sånt värde med de flesta batterier.

Slutspänningen vid en kortslutningsström är ju heller inget som går att utnyttja, det handlar om nära noll volt så vitt jag vet. Egentligen det enda vettiga man kan använda ett sånt värde till är att jämföra med andra batterier som också har angivet en kortslutningsström. smile

jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Drönirettab skrev:

jocki_ skrev:
och är startström och kortslutnings ström samma sak?

Nej, det är inte samma sak.

Startströmmen hos ett batteri brukar oftast kunna ha två olika benämningar, dels CA ( eller MCA) och dels CCA. CA/MCA mäts vid 0 grader och CCA mäts vid 18 grader. Kortslutningsström är en angivelse som bara finns hos några enstaka batterimärken, därför är det svårt att jämföra ett sånt värde med de flesta batterier.

Slutspänningen vid en kortslutningsström är ju heller inget som går att utnyttja, det handlar om nära noll volt så vitt jag vet. Egentligen det enda vettiga man kan använda ett sånt värde till är att jämföra med andra batterier som också har angivet en kortslutningsström. smile

aha okej, men är det startströmmen jag ska titta på när jag väljer batteri? och vad har Ah för nytta egentligen? och vad skulle du rekommendera för mitt steg? smile

Drönirettab
6 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Det är svårt att säga precis att "sån här prestanda ska batteriet ha", men kallstartströmmen är iaf en sak man kan använda för jämföra de flesta batterier med varandra. Folk rekommenderar "ett bra batteri per 1000 WRMS", men då kommer ju frågan vad ett bra batteri innebär. Vissa säger kanske 95 Ah AGM batteri, andra säger ca 60-70 Ah "vanligt" batteri som tål djupa urladdningar.

70-75 Ah vanligt batteri som har CCA-värde på tex 650-700 A, det anser jag vara ganska kraftigt batteri. Har man två såna så borde nog spänningen kunna hållas någorlunda stabil med det steget, men för att utnyttja steget absolut fullt ut så behövs dessutom 14,4 V och det är bara generatorn som ger den spännigen.

Antalet Ah är mest viktigt när man ska spela med motorn avslagen, då behöver strömmen räcka under lång tid och sånt kräver många amperetimmar. Vet man att det blir en del spelning med motorn avslagen så bör man även välja en batterityp som tål ett antal djupa urladdningar utan att ta mycket stryk. smile

Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

En hint. Titta vad Drönirettab håller i famnen:)) Jag har en sån redan plus 3 till som väntar på att bli installerade:)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Drönirettab
6 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Jo, de där 75 Ah kan sägas tillhöra "starka" batterier......men inte billiga. smile

jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är svårt att säga precis att "sån här prestanda ska batteriet ha", men kallstartströmmen är iaf en sak man kan använda för jämföra de flesta batterier med varandra. Folk rekommenderar "ett bra batteri per 1000 WRMS", men då kommer ju frågan vad ett bra batteri innebär. Vissa säger kanske 95 Ah AGM batteri, andra säger ca 60-70 Ah "vanligt" batteri som tål djupa urladdningar.

70-75 Ah vanligt batteri som har CCA-värde på tex 650-700 A, det anser jag vara ganska kraftigt batteri. Har man två såna så borde nog spänningen kunna hållas någorlunda stabil med det steget, men för att utnyttja steget absolut fullt ut så behövs dessutom 14,4 V och det är bara generatorn som ger den spännigen.

Antalet Ah är mest viktigt när man ska spela med motorn avslagen, då behöver strömmen räcka under lång tid och sånt kräver många amperetimmar. Vet man att det blir en del spelning med motorn avslagen så bör man även välja en batterityp som tål ett antal djupa urladdningar utan att ta mycket stryk. smile

ah okej smile men räcker faktist 2x 650-700 A, får jag inte ganska stora förluster? har 50mm2 hela vägen så inte så mycket förlust i kablarna..

har ett batteri som ögat inte vill bli grönt på, spänningen sjunker inte i batteriet när det står. (har inte provat spela med det på senast tiden.) men det är inte vitt heller? något att oroa sig för? smile

Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, de där 75 Ah kan sägas tillhöra "starka" batterier......men inte billiga. smile

Jo, och dessutom har dom samma inre resistans som kondensatorer vilka då kan vara överflödiga i teorin. AGM=Good stuff!big_smile

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Drönirettab
6 februari 2012 · 21 761 Inlägg

Det skadar förstås inte med kraftigare (större) batterier, ju mer kraft att "sätta emot med" desto mindre spänningsdippar. Jag skulle kunna rekommendera 4 st såna batterier istället, eller några AGM batterier, fast till slut blir det onödigt överdimensionerat (om man nu inte har extrema krav).

"Tittögat" på ett batteri är egentligen en enkel form av syraviktsmätare, som bara mäter i den aktuella cellen. Om inte den gröna delen vill synas så blir troligen inte batteriet riktigt fulladdat pga att syravikten inte blir tillräckligt hög. Det kan ju kanske vara så att endast den cellen är halvtaskig och att övriga är bra, men du får nog tolka det där som ett varningstecken. smile

Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

jocki_ skrev:

Drönirettab skrev:
Det är svårt att säga precis att "sån här prestanda ska batteriet ha", men kallstartströmmen är iaf en sak man kan använda för jämföra de flesta batterier med varandra. Folk rekommenderar "ett bra batteri per 1000 WRMS", men då kommer ju frågan vad ett bra batteri innebär. Vissa säger kanske 95 Ah AGM batteri, andra säger ca 60-70 Ah "vanligt" batteri som tål djupa urladdningar.

70-75 Ah vanligt batteri som har CCA-värde på tex 650-700 A, det anser jag vara ganska kraftigt batteri. Har man två såna så borde nog spänningen kunna hållas någorlunda stabil med det steget, men för att utnyttja steget absolut fullt ut så behövs dessutom 14,4 V och det är bara generatorn som ger den spännigen.

Antalet Ah är mest viktigt när man ska spela med motorn avslagen, då behöver strömmen räcka under lång tid och sånt kräver många amperetimmar. Vet man att det blir en del spelning med motorn avslagen så bör man även välja en batterityp som tål ett antal djupa urladdningar utan att ta mycket stryk. smile

ah okej smile men räcker faktist 2x 650-700 A, får jag inte ganska stora förluster? har 50mm2 hela vägen så inte så mycket förlust i kablarna..

har ett batteri som ögat inte vill bli grönt på, spänningen sjunker inte i batteriet när det står. (har inte provat spela med det på senast tiden.) men det är inte vitt heller? något att oroa sig för? smile

Lika batterier leka bäst tror jag i längden men jag har blandat ganska friskt och det har funkat hittils i lång tid. Skall ta och belastningsmäta alla igen snarast.
Det kan vara en bra ide att byta alla batterier på en gång så slipper du tänka på sånt sen. Olika typer har olika vilospänningar med så det kan nog bli onödiga laddningar fram och tillbaka i vila som sliter onödigt har jag inbildat mig.

Senast redigerat av Jampa (6 februari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det skadar förstås inte med kraftigare (större) batterier, ju mer kraft att "sätta emot med" desto mindre spänningsdippar. Jag skulle kunna rekommendera 4 st såna batterier istället, eller några AGM batterier, fast till slut blir det onödigt överdimensionerat (om man nu inte har extrema krav).

"Tittögat" på ett batteri är egentligen en enkel form av syraviktsmätare, som bara mäter i den aktuella cellen. Om inte den gröna delen vill synas så blir troligen inte batteriet riktigt fulladdat pga att syravikten inte blir tillräckligt hög. Det kan ju kanske vara så att endast den cellen är halvtaskig och att övriga är bra, men du får nog tolka det där som ett varningstecken. smile

4st 75Ah med 650-700 A startström menar du? smile glömde tillägga att batteriet var nere i 0,4 volt. ingen aning vad som tog ström men kopplade givetvis bort jorden och laddade batteriet. kan det vara orsaken till ögat? och kan det vara så att batteriet laddas ur väldigt snabbt när jag kopplar in det igen? har inte provat spela med det ännu efter att ögat blev svart.

Senast redigerat av jocki_ (6 februari 2012)

jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

Jampa skrev:

jocki_ skrev:

Drönirettab skrev:
Det är svårt att säga precis att "sån här prestanda ska batteriet ha", men kallstartströmmen är iaf en sak man kan använda för jämföra de flesta batterier med varandra. Folk rekommenderar "ett bra batteri per 1000 WRMS", men då kommer ju frågan vad ett bra batteri innebär. Vissa säger kanske 95 Ah AGM batteri, andra säger ca 60-70 Ah "vanligt" batteri som tål djupa urladdningar.

70-75 Ah vanligt batteri som har CCA-värde på tex 650-700 A, det anser jag vara ganska kraftigt batteri. Har man två såna så borde nog spänningen kunna hållas någorlunda stabil med det steget, men för att utnyttja steget absolut fullt ut så behövs dessutom 14,4 V och det är bara generatorn som ger den spännigen.

Antalet Ah är mest viktigt när man ska spela med motorn avslagen, då behöver strömmen räcka under lång tid och sånt kräver många amperetimmar. Vet man att det blir en del spelning med motorn avslagen så bör man även välja en batterityp som tål ett antal djupa urladdningar utan att ta mycket stryk. smile

ah okej smile men räcker faktist 2x 650-700 A, får jag inte ganska stora förluster? har 50mm2 hela vägen så inte så mycket förlust i kablarna..

har ett batteri som ögat inte vill bli grönt på, spänningen sjunker inte i batteriet när det står. (har inte provat spela med det på senast tiden.) men det är inte vitt heller? något att oroa sig för? smile

Lika batterier leka bäst tror jag i längden men jag har blandat ganska friskt och det har funkat hittils i lång tid. Skall ta och belastningsmäta alla igen snarast.
Det kan vara en bra ide att byta alla batterier på en gång så slipper du tänka på sånt sen. Olika typer har olika vilospänningar med så det kan nog bli onödiga laddningar fram och tillbaka i vila som sliter onödigt har jag inbildat mig.

Ja då e man ju säker om man har samma batterier.. smile

Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

Har du flera beggade så kan du ju testa med dom så länge. Dom har belastningspovare (grill) på Jula som testar spänningsfall med ca: 100 A som är nästan precis vad du med slutsteg max vill belasta batterierna med, en bra investering tror jag. Det finns annars fina kapacitetstestare att få tag på om man vill ha sånt med.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
Jampa
6 februari 2012 · 200 Inlägg

jocki_ skrev:

Drönirettab skrev:
Det skadar förstås inte med kraftigare (större) batterier, ju mer kraft att "sätta emot med" desto mindre spänningsdippar. Jag skulle kunna rekommendera 4 st såna batterier istället, eller några AGM batterier, fast till slut blir det onödigt överdimensionerat (om man nu inte har extrema krav).

"Tittögat" på ett batteri är egentligen en enkel form av syraviktsmätare, som bara mäter i den aktuella cellen. Om inte den gröna delen vill synas så blir troligen inte batteriet riktigt fulladdat pga att syravikten inte blir tillräckligt hög. Det kan ju kanske vara så att endast den cellen är halvtaskig och att övriga är bra, men du får nog tolka det där som ett varningstecken. smile

4st 75Ah med 650-700 A startström menar du? smile glömde tillägga att batteriet var nere i 0,4 volt. ingen aning vad som tog ström men kopplade givetvis bort jorden och laddade batteriet. kan det vara orsaken till ögat? och kan det vara så att batteriet laddas ur väldigt snabbt när jag kopplar in det igen? har inte provat spela med det ännu efter att ögat blev svart.

Oj, har det varit nere på 0,4 volt så kan den ha tagit permanent skada.
Kan du starta bilen med den i vinterkylan så är det väl ett bra tecken så prova med det;)
Ladda det ordentligt och låt den sedan stå ett dygn innan.

Senast redigerat av Jampa (6 februari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!
jocki_
6 februari 2012 · 124 Inlägg

japp, men bilen står i garaget nu. men måste väl kika runt på lite batterier. men tack för hjälpen smile

Drönirettab
7 februari 2012 · 21 761 Inlägg

När ett bilbatteri blir urladdat ner till 0,4 V så får det permanenta skador om det står i det skicket ett tag, det kommer man inte ifrån. Du ska ha tur om batteriet blir någorlunda bra igen, hade jag råkat ut för en sån grej så skulle jag byta ut det med tanke en kraftig stereoanläggning. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang