3071
Sök

Batteri startström

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#21
Drönirettab skrev:
När ett bilbatteri blir urladdat ner till 0,4 V så får det permanenta skador om det står i det skicket ett tag, det kommer man inte ifrån. Du ska ha tur om batteriet blir någorlunda bra igen, hade jag råkat ut för en sån grej så skulle jag byta ut det med tanke en kraftig stereoanläggning. smile

Aha okej:S vilka batterier skulle du rekommendera? och behöver jag göra the big three? (jord kabeln på batteriet är naturligtvis bytt till 50mm2)

Måste bara slänga in en till fråga. Jag håller på och drar rca kablarna under listen på vänster sida och nu råkade det varit draget ett tiotals små kablar som säkert går till lampor och sånt. Men kan jag dra mina rca kablar på samma ställe utan att få ströningar i rca kablarna? (50mm2 och 20mm2 strömkabel är dragen på andra sidan av bilen, så jag kan inte dra rca kablarna där.)
Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

21 761 Inlägg
7 februari 2012
#22
"Big three" är nog aldrig fel att göra på en bil, oavsett om man har en kraftig stereoanläggning eller ingen alls. En av de viktigaste sakerna med den modifikationen är att alla kontaktytor blir rengjorda och att kablarna blir fräscha, redan där har man vunnit mycket när det gäller spänningsförluster. Sedan är själva uppgraderingen av kabelarean mest viktig för den ökade strömförbrukningen (typ stereoanläggning) och strömförsörjningen i bilen. smile

När det gäller rekommendation av batterier så är frågan bla hur mycket du vill lägga på just den biten.

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#23
Drönirettab skrev:
"Big three" är nog aldrig fel att göra på en bil, oavsett om man har en kraftig stereoanläggning eller ingen alls. En av de viktigaste sakerna med den modifikationen är att alla kontaktytor blir rengjorda och att kablarna blir fräscha, redan där har man vunnit mycket när det gäller spänningsförluster. Sedan är själva uppgraderingen av kabelarean mest viktig för den ökade strömförbrukningen (typ stereoanläggning) och strömförsörjningen i bilen. smile

När det gäller rekommendation av batterier så är frågan bla hur mycket du vill lägga på just den biten.

jaa det där med fräscha kablar tänkte jag inte på.. men är det faktsist nån ide att byta kabeln mellan generatorn och batteriet ? en återförsäljare som håller på med ljud sa åt mej att det är inte kabeln som begränsar utan generatorn. kan ju förståss ha varit mera riktat mot min generator/batteri. nå jag ska ennu köpa en stereo så vill inte riktit lägga ut för mycket. men vill inte ha stora förluster heller. kan inte säga riktit hur mycket ja vill lägga ut eftersom jag inte vet hur stora förluster det blir med så och så mycket.
Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

21 761 Inlägg
7 februari 2012
#24
Kabeln mellan generator och batteri brukar vara dimensionerad för originalutrustningen och originalgeneratorn, dvs har man samma generator så ska det normalt sett inte bli några märkvärdiga spänningsfall. Byter man till en större generator så bör man även sätta grövre laddkabel. Att byta laddkabel får generellt annars ungefär samma fördelar som med övriga kablar, dvs rengjorda kontaktytor och fräsch kabel.

Även om man vinner mest på följdeffekten av själva bytet av kabel så ser jag ändå inget fel i resonemanget: "när man ändå byter till fräsch kabel så är det lika bra att byta till grövre". Det kan ju hända att man i framtiden sätter större generator och då har man förberett för ökad strömförsörjning. Man kan säga att uppgraderingen av kabelarea delvis är en framförhållning inför eventuella projekt. smile

Vilken bil gäller det, en VW Polo?

Kolla i så fall hur stor batterihyllan det är, då kan du bestämma dig för ungefärliga yttermått utifrån det för att slippa ombyggnad av batterihylla. Exempelvis Tudor High Tech TA640 (242 mm långt) eller kanske TA 770 (278 mm långt) går att få ner där, då kan ett likadant sitta i skuffen. Bara förslag.

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Kabeln mellan generator och batteri brukar vara dimensionerad för originalutrustningen och originalgeneratorn, dvs har man samma generator så ska det normalt sett inte bli några märkvärdiga spänningsfall. Byter man till en större generator så bör man även sätta grövre laddkabel. Att byta laddkabel får generellt annars ungefär samma fördelar som med övriga kablar, dvs rengjorda kontaktytor och fräsch kabel.

Även om man vinner mest på följdeffekten av själva bytet av kabel så ser jag ändå inget fel i resonemanget: "när man ändå byter till fräsch kabel så är det lika bra att byta till grövre". Det kan ju hända att man i framtiden sätter större generator och då har man förberett för ökad strömförsörjning. Man kan säga att uppgraderingen av kabelarea delvis är en framförhållning inför eventuella projekt. smile

Vilken bil gäller det, en VW Polo?

Kolla i så fall hur stor batterihyllan det är, då kan du bestämma dig för ungefärliga yttermått utifrån det för att slippa ombyggnad av batterihylla. Exempelvis Tudor High Tech TA640 (242 mm långt) eller kanske TA 770 (278 mm långt) går att få ner där, då kan ett likadant sitta i skuffen. Bara förslag.

japp får bli nånting ditåt. tack för hjälpen! smile måste bara fråga en sak ennu så jag kan återvända till garaget och fortsätta smile

Jag håller på och drar rca kablarna under listen på vänster sida av bilen och nu råkade det varit draget ett tiotals små kablar som säkert går till bak lampor och sånt. Men kan jag dra mina rca kablar på samma ställe utan att få ströningar?
(50mm2 och 20mm2 strömkabel är dragen på andra sidan av bilen, så jag kan inte dra rca kablarna där.)
Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

200 Inlägg
7 februari 2012
#26
jocki_ skrev:
Drönirettab skrev:
"Big three" är nog aldrig fel att göra på en bil, oavsett om man har en kraftig stereoanläggning eller ingen alls. En av de viktigaste sakerna med den modifikationen är att alla kontaktytor blir rengjorda och att kablarna blir fräscha, redan där har man vunnit mycket när det gäller spänningsförluster. Sedan är själva uppgraderingen av kabelarean mest viktig för den ökade strömförbrukningen (typ stereoanläggning) och strömförsörjningen i bilen. smile

När det gäller rekommendation av batterier så är frågan bla hur mycket du vill lägga på just den biten.

jaa det där med fräscha kablar tänkte jag inte på.. men är det faktsist nån ide att byta kabeln mellan generatorn och batteriet ? en återförsäljare som håller på med ljud sa åt mej att det är inte kabeln som begränsar utan generatorn. kan ju förståss ha varit mera riktat mot min generator/batteri. nå jag ska ennu köpa en stereo så vill inte riktit lägga ut för mycket. men vill inte ha stora förluster heller. kan inte säga riktit hur mycket ja vill lägga ut eftersom jag inte vet hur stora förluster det blir med så och så mycket.

Man tjänar alltid på grövre kablar. Jag räknade att jag tappade ca: 0,4 volt från generatorn med en 90 A generator (ca: 1300 W rms) till batteriet bak i bilen. Går lätt att få ner till under hälften. Många bäckar små som man säger. Det här tycker jag är användbart: http://www.bcae1.com/wire.htm.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#27
Jampa skrev:
jocki_ skrev:
Drönirettab skrev:
"Big three" är nog aldrig fel att göra på en bil, oavsett om man har en kraftig stereoanläggning eller ingen alls. En av de viktigaste sakerna med den modifikationen är att alla kontaktytor blir rengjorda och att kablarna blir fräscha, redan där har man vunnit mycket när det gäller spänningsförluster. Sedan är själva uppgraderingen av kabelarean mest viktig för den ökade strömförbrukningen (typ stereoanläggning) och strömförsörjningen i bilen. smile

När det gäller rekommendation av batterier så är frågan bla hur mycket du vill lägga på just den biten.

jaa det där med fräscha kablar tänkte jag inte på.. men är det faktsist nån ide att byta kabeln mellan generatorn och batteriet ? en återförsäljare som håller på med ljud sa åt mej att det är inte kabeln som begränsar utan generatorn. kan ju förståss ha varit mera riktat mot min generator/batteri. nå jag ska ennu köpa en stereo så vill inte riktit lägga ut för mycket. men vill inte ha stora förluster heller. kan inte säga riktit hur mycket ja vill lägga ut eftersom jag inte vet hur stora förluster det blir med så och så mycket.

Man tjänar alltid på grövre kablar. Jag räknade att jag tappade ca: 0,4 volt från generatorn med en 90 A generator (ca: 1300 W rms) till batteriet bak i bilen. Går lätt att få ner till under hälften. Många bäckar små som man säger. Det här tycker jag är användbart: http://www.bcae1.com/wire.htm.

jo alltid bättre med grövre kabel smile kunde ju ha berott på att kabeln var gammal och att du bytte till en fräschare kabel, men det kan ju iofs min vara också smile

200 Inlägg
7 februari 2012
#28
Jag har en 150 A generator som skall monteras. Då har jag nästan tjänat en halv volt på att byta mellan generator och batterier.
Jag funderar på att köpa en till och ansluta den parallellt på något sätt. Har någon här gjort det på en BMW E39?

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#29
Jampa skrev:
Jag har en 150 A generator som skall monteras. Då har jag nästan tjänat en halv volt på att byta mellan generator och batterier.
Jag funderar på att köpa en till och ansluta den parallellt på något sätt. Har någon här gjort det på en BMW E39?

okej, vet du föresten varför man ska jorda i the big 3 både till både chassi och motorblock?

200 Inlägg
7 februari 2012
#30
jocki_ skrev:
Jampa skrev:
jocki_ skrev:

jaa det där med fräscha kablar tänkte jag inte på.. men är det faktsist nån ide att byta kabeln mellan generatorn och batteriet ? en återförsäljare som håller på med ljud sa åt mej att det är inte kabeln som begränsar utan generatorn. kan ju förståss ha varit mera riktat mot min generator/batteri. nå jag ska ennu köpa en stereo så vill inte riktit lägga ut för mycket. men vill inte ha stora förluster heller. kan inte säga riktit hur mycket ja vill lägga ut eftersom jag inte vet hur stora förluster det blir med så och så mycket.

Man tjänar alltid på grövre kablar. Jag räknade att jag tappade ca: 0,4 volt från generatorn med en 90 A generator (ca: 1300 W rms) till batteriet bak i bilen. Går lätt att få ner till under hälften. Många bäckar små som man säger. Det här tycker jag är användbart: http://www.bcae1.com/wire.htm.

jo alltid bättre med grövre kabel smile kunde ju ha berott på att kabeln var gammal och att du bytte till en fräschare kabel, men det kan ju iofs min vara också smile

Nej den var prima pressad och lödd från fabrik:)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
7 februari 2012
#31
jocki_ skrev:
Jampa skrev:
Jag har en 150 A generator som skall monteras. Då har jag nästan tjänat en halv volt på att byta mellan generator och batterier.
Jag funderar på att köpa en till och ansluta den parallellt på något sätt. Har någon här gjort det på en BMW E39?

okej, vet du föresten varför man ska jorda i the big 3 både till både chassi och motorblock?

Grövre minus kablage och bättre jordning från generatorn. Jag har original kvar med 50 mm2 parallellt.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#32
Jampa skrev:
jocki_ skrev:
Jampa skrev:

Man tjänar alltid på grövre kablar. Jag räknade att jag tappade ca: 0,4 volt från generatorn med en 90 A generator (ca: 1300 W rms) till batteriet bak i bilen. Går lätt att få ner till under hälften. Många bäckar små som man säger. Det här tycker jag är användbart: http://www.bcae1.com/wire.htm.

jo alltid bättre med grövre kabel smile kunde ju ha berott på att kabeln var gammal och att du bytte till en fräschare kabel, men det kan ju iofs min vara också smile

Nej den var prima pressad och lödd från fabrik:)

men blir det inte mera spänningsförlust i kabeln om den är gammal?

200 Inlägg
7 februari 2012
#33
jocki_ skrev:
Drönirettab skrev:
Kabeln mellan generator och batteri brukar vara dimensionerad för originalutrustningen och originalgeneratorn, dvs har man samma generator så ska det normalt sett inte bli några märkvärdiga spänningsfall. Byter man till en större generator så bör man även sätta grövre laddkabel. Att byta laddkabel får generellt annars ungefär samma fördelar som med övriga kablar, dvs rengjorda kontaktytor och fräsch kabel.

Även om man vinner mest på följdeffekten av själva bytet av kabel så ser jag ändå inget fel i resonemanget: "när man ändå byter till fräsch kabel så är det lika bra att byta till grövre". Det kan ju hända att man i framtiden sätter större generator och då har man förberett för ökad strömförsörjning. Man kan säga att uppgraderingen av kabelarea delvis är en framförhållning inför eventuella projekt. smile

Vilken bil gäller det, en VW Polo?

Kolla i så fall hur stor batterihyllan det är, då kan du bestämma dig för ungefärliga yttermått utifrån det för att slippa ombyggnad av batterihylla. Exempelvis Tudor High Tech TA640 (242 mm långt) eller kanske TA 770 (278 mm långt) går att få ner där, då kan ett likadant sitta i skuffen. Bara förslag.

japp får bli nånting ditåt. tack för hjälpen! smile måste bara fråga en sak ennu så jag kan återvända till garaget och fortsätta smile

Jag håller på och drar rca kablarna under listen på vänster sida av bilen och nu råkade det varit draget ett tiotals små kablar som säkert går till bak lampor och sånt. Men kan jag dra mina rca kablar på samma ställe utan att få ströningar?
(50mm2 och 20mm2 strömkabel är dragen på andra sidan av bilen, så jag kan inte dra rca kablarna där.)

Tror inte du får störningar. Bil-RCA brukar vara bra avskärmade och är nog anpassat för sånt. Bara att testa.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
7 februari 2012
#34
jocki_ skrev:
Jampa skrev:
jocki_ skrev:

jo alltid bättre med grövre kabel smile kunde ju ha berott på att kabeln var gammal och att du bytte till en fräschare kabel, men det kan ju iofs min vara också smile

Nej den var prima pressad och lödd från fabrik:)

men blir det inte mera spänningsförlust i kabeln om den är gammal?

Inte om inte kabeln eller kontakterna är sönderärgade.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#35
Jampa skrev:
jocki_ skrev:
Drönirettab skrev:
Kabeln mellan generator och batteri brukar vara dimensionerad för originalutrustningen och originalgeneratorn, dvs har man samma generator så ska det normalt sett inte bli några märkvärdiga spänningsfall. Byter man till en större generator så bör man även sätta grövre laddkabel. Att byta laddkabel får generellt annars ungefär samma fördelar som med övriga kablar, dvs rengjorda kontaktytor och fräsch kabel.

Även om man vinner mest på följdeffekten av själva bytet av kabel så ser jag ändå inget fel i resonemanget: "när man ändå byter till fräsch kabel så är det lika bra att byta till grövre". Det kan ju hända att man i framtiden sätter större generator och då har man förberett för ökad strömförsörjning. Man kan säga att uppgraderingen av kabelarea delvis är en framförhållning inför eventuella projekt. smile

Vilken bil gäller det, en VW Polo?

Kolla i så fall hur stor batterihyllan det är, då kan du bestämma dig för ungefärliga yttermått utifrån det för att slippa ombyggnad av batterihylla. Exempelvis Tudor High Tech TA640 (242 mm långt) eller kanske TA 770 (278 mm långt) går att få ner där, då kan ett likadant sitta i skuffen. Bara förslag.

japp får bli nånting ditåt. tack för hjälpen! smile måste bara fråga en sak ennu så jag kan återvända till garaget och fortsätta smile

Jag håller på och drar rca kablarna under listen på vänster sida av bilen och nu råkade det varit draget ett tiotals små kablar som säkert går till bak lampor och sånt. Men kan jag dra mina rca kablar på samma ställe utan att få ströningar?
(50mm2 och 20mm2 strömkabel är dragen på andra sidan av bilen, så jag kan inte dra rca kablarna där.)

Tror inte du får störningar. Bil-RCA brukar vara bra avskärmade och är nog anpassat för sånt. Bara att testa.

ju dom e båda trippel skärmade, men det är över 30kablar som ligger där var rca kablarna ska vara. men är det volt eller ampere som bildar magnetfält runt kabeln?
Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

200 Inlägg
7 februari 2012
#36
Strömmen (amphere), därför är strömkablarnas placering till slutstegen i förhållande till RCA-kablarna mest kritisk.
Senast redigerat av Jampa (7 februari 2012)

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#37
Jampa skrev:
Strömmen (amphere), därför är strömkablarnas placering i förhållande till RCA-kablarna viktig.

aha okej. borde väl inte vara nåt problem isåfall det är väl inte många ampere de handlar om i dom små kablarna till lamporna. tack för hjälpen smile
Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

200 Inlägg
7 februari 2012
#38
Nej precis.

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

200 Inlägg
7 februari 2012
#39
Tack!

1:a Pris. 148,3 dB på IdBL MDS Concept Store Arninge 2012!
146,9 dB @ 43 hz med en 12" på MDS Outlaw Crank It Up.
Overpower it!

409 Inlägg
7 februari 2012
#40
Det kan induceras spänning mellan kablarna, jag hade dragit RCAerna på höger sida. Risken är inte stor men varför chansa och riskera att behöva göra om det? smile



Sök