3065
Sök

Batteri startström

124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#41
Boyakacsha skrev:
Det kan induceras spänning mellan kablarna, jag hade dragit RCAerna på höger sida. Risken är inte stor men varför chansa och riskera att behöva göra om det? smile

Har 50mm2 och 20mm2 strömkabel där :s

409 Inlägg
7 februari 2012
#42
Ja då får du helt enkelt hoppas på att du slipper störningar. Vänster sida brukar generellt vara sidan där allt kablage är draget från fabrik, kan vara bra att tänka på till nästa gång smile


124 Inlägg
7 februari 2012
Trådstartare
#43
Boyakacsha skrev:
Ja då får du helt enkelt hoppas på att du slipper störningar. Vänster sida brukar generellt vara sidan där allt kablage är draget från fabrik, kan vara bra att tänka på till nästa gång smile

ju, men dom är ju trippelskärmade så bättreskyddade kunde dom ju inte va ^^ får hoppas på de bästa smile
Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#44
Drönirettab skrev:
Kabeln mellan generator och batteri brukar vara dimensionerad för originalutrustningen och originalgeneratorn, dvs har man samma generator så ska det normalt sett inte bli några märkvärdiga spänningsfall. Byter man till en större generator så bör man även sätta grövre laddkabel. Att byta laddkabel får generellt annars ungefär samma fördelar som med övriga kablar, dvs rengjorda kontaktytor och fräsch kabel.

Även om man vinner mest på följdeffekten av själva bytet av kabel så ser jag ändå inget fel i resonemanget: "när man ändå byter till fräsch kabel så är det lika bra att byta till grövre". Det kan ju hända att man i framtiden sätter större generator och då har man förberett för ökad strömförsörjning. Man kan säga att uppgraderingen av kabelarea delvis är en framförhållning inför eventuella projekt. smile

Vilken bil gäller det, en VW Polo?

Kolla i så fall hur stor batterihyllan det är, då kan du bestämma dig för ungefärliga yttermått utifrån det för att slippa ombyggnad av batterihylla. Exempelvis Tudor High Tech TA640 (242 mm långt) eller kanske TA 770 (278 mm långt) går att få ner där, då kan ett likadant sitta i skuffen. Bara förslag.

Dom flesta slutsteg är ju mätt på 14.4 volt men vad behövs för att hålla spänningen på 13.5-14 volt?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#45
En grym generator. Iaf om man har steg som slukar mycke ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#46
ChriZtoffer skrev:
En grym generator. Iaf om man har steg som slukar mycke ström.

Men t.ex om jag laddar mitt batteri till 14volt med laddare, så fast batteriet är bortkopplat sjunker det till 13volt rejält snabbt, behöver man nåt "spel" batteri för att hålla spänningen uppe i 14 volt eller är det mitt batteri som är dåligt? smile
Senast redigerat av jocki_ (13 februari 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#47
Normala batterier håller inte 14V. 12,5-13,2V är normal vilospänning, vill man komma högre än så så är det specialbatterier som gäller, men då måste man också ha en generator som lämnar högre spänning (generator/laddare måste ladda med en högre spänning än batteriets vilospänning) och då ställs även andra krav på elektroniken som är inkopplad. Så om man vill ligga på 14V+, då är det ständigt inkopplad generator eller laddare som gäller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#48
ChriZtoffer skrev:
Normala batterier håller inte 14V. 12,5-13,2V är normal vilospänning, vill man komma högre än så så är det specialbatterier som gäller, men då måste man också ha en generator som lämnar högre spänning (generator/laddare måste ladda med en högre spänning än batteriets vilospänning) och då ställs även andra krav på elektroniken som är inkopplad. Så om man vill ligga på 14V+, då är det ständigt inkopplad generator eller laddare som gäller.

aha okej, men generatorn laddar ju endå med 14-14,9volt.. men vad är specialbatteri? spelbatteri som optima?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#49
Det stämmer, generatorn laddar som sagt med en högre spänning, annars skulle inte batteriet ta åt sig av laddningen. Om du vill hålla högre spänning än den med normala batterier så är det lösa celler eller andra specialbatteriet som gäller, Optima/Banner/Kinetic räknas inte det, dom räknas som vanliga i det här fallet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#50
ChriZtoffer skrev:
Det stämmer, generatorn laddar som sagt med en högre spänning, annars skulle inte batteriet ta åt sig av laddningen. Om du vill hålla högre spänning än den med normala batterier så är det lösa celler eller andra specialbatteriet som gäller, Optima/Banner/Kinetic räknas inte det, dom räknas som vanliga i det här fallet.

Lösa celler? :o dom flesta som tävlar använder isåfall "normala" batterier, så dom har en spänning på 12,5-13,2 när dom tävlar? dom får ju stora förluster isåfall..

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#51
jocki_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det stämmer, generatorn laddar som sagt med en högre spänning, annars skulle inte batteriet ta åt sig av laddningen. Om du vill hålla högre spänning än den med normala batterier så är det lösa celler eller andra specialbatteriet som gäller, Optima/Banner/Kinetic räknas inte det, dom räknas som vanliga i det här fallet.

Lösa celler? :o dom flesta som tävlar använder isåfall "normala" batterier, så dom har en spänning på 12,5-13,2 när dom tävlar? dom får ju stora förluster isåfall..

ja, det man gör är att uppgradera generatorn samt fler batterier för att hålla spänningen så hög som möjligt.


124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#52
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det stämmer, generatorn laddar som sagt med en högre spänning, annars skulle inte batteriet ta åt sig av laddningen. Om du vill hålla högre spänning än den med normala batterier så är det lösa celler eller andra specialbatteriet som gäller, Optima/Banner/Kinetic räknas inte det, dom räknas som vanliga i det här fallet.

Lösa celler? :o dom flesta som tävlar använder isåfall "normala" batterier, så dom har en spänning på 12,5-13,2 när dom tävlar? dom får ju stora förluster isåfall..

ja, det man gör är att uppgradera generatorn samt fler batterier för att hålla spänningen så hög som möjligt.

dumt att dom flesta slutsteg mäts på 14,4 volt isf :S

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#53
jocki_ skrev:
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:

Lösa celler? :o dom flesta som tävlar använder isåfall "normala" batterier, så dom har en spänning på 12,5-13,2 när dom tävlar? dom får ju stora förluster isåfall..

ja, det man gör är att uppgradera generatorn samt fler batterier för att hålla spänningen så hög som möjligt.

dumt att dom flesta slutsteg mäts på 14,4 volt isf :S

försäljningsknep. högre siffror = fler köper.
DLS är dock ett företag som inte gör det, dom mäter i 13,8V


124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#54
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:
big-jepp skrev:

ja, det man gör är att uppgradera generatorn samt fler batterier för att hålla spänningen så hög som möjligt.

dumt att dom flesta slutsteg mäts på 14,4 volt isf :S

försäljningsknep. högre siffror = fler köper.
DLS är dock ett företag som inte gör det, dom mäter i 13,8V

jepp, samma med THD procenten på steg visst?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#55
Det finns ju även steg som levererar bra med effekt på låga spänningar (ner mot 11V) och ja, dom flesta som tävlar kör med "vanliga" batterier, det är först när man kommer upp på riktigt hög nivå som man börjar se lösa celler (vanliga bilbatterier innehåller 6st 2V celler).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#56
jocki_ skrev:
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:

dumt att dom flesta slutsteg mäts på 14,4 volt isf :S

försäljningsknep. högre siffror = fler köper.
DLS är dock ett företag som inte gör det, dom mäter i 13,8V

jepp, samma med THD procenten på steg visst?

yes, ju högre den är desto högre siffror.


124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#57
ChriZtoffer skrev:
Det finns ju även steg som levererar bra med effekt på låga spänningar (ner mot 11V) och ja, dom flesta som tävlar kör med "vanliga" batterier, det är först när man kommer upp på riktigt hög nivå som man börjar se lösa celler (vanliga bilbatterier innehåller 6st 2V celler).

Aha okej, ingen aning vad lösa celler är.. men inget för min nivå iallafall smile

124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#58
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:
big-jepp skrev:
försäljningsknep. högre siffror = fler köper.
DLS är dock ett företag som inte gör det, dom mäter i 13,8V

jepp, samma med THD procenten på steg visst?

yes, ju högre den är desto högre siffror.

0,2% THD är det mycket? (på ett class D steg som ska driva en bas, ingen sq bas)
Senast redigerat av jocki_ (13 februari 2012)

3 187 Inlägg
13 februari 2012
#59
jocki_ skrev:
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:

jepp, samma med THD procenten på steg visst?

yes, ju högre den är desto högre siffror.

0,2% THD är det mycket? (på ett class D steg som ska driva en bas, ingen sq bas)

nej det är rätt lite.


124 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#60
big-jepp skrev:
jocki_ skrev:
big-jepp skrev:

yes, ju högre den är desto högre siffror.

0,2% THD är det mycket? (på ett class D steg som ska driva en bas, ingen sq bas)

nej det är rätt lite.

okej, thx smile


Sök