3061
Sök

Batteri startström

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#61
jocki_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det finns ju även steg som levererar bra med effekt på låga spänningar (ner mot 11V) och ja, dom flesta som tävlar kör med "vanliga" batterier, det är först när man kommer upp på riktigt hög nivå som man börjar se lösa celler (vanliga bilbatterier innehåller 6st 2V celler).

Aha okej, ingen aning vad lösa celler är.. men inget för min nivå iallafall smile

Som sagt, ett vanligt bilbatteri består av 6st celler om 2V vardera, men dom är sammansatta i ett plasthölje så du ser det bara som ett batteri. Men det finns även lösa celler som kan byggas ihop till t.ex. en 14V eller 16V acc (vilospänningen blir dock högre än så, som sagt ett vanligt 12V batteri ligger på 12,5-13,2V).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#62
ChriZtoffer skrev:
jocki_ skrev:
ChriZtoffer skrev:
Det finns ju även steg som levererar bra med effekt på låga spänningar (ner mot 11V) och ja, dom flesta som tävlar kör med "vanliga" batterier, det är först när man kommer upp på riktigt hög nivå som man börjar se lösa celler (vanliga bilbatterier innehåller 6st 2V celler).

Aha okej, ingen aning vad lösa celler är.. men inget för min nivå iallafall smile

Som sagt, ett vanligt bilbatteri består av 6st celler om 2V vardera, men dom är sammansatta i ett plasthölje så du ser det bara som ett batteri. Men det finns även lösa celler som kan byggas ihop till t.ex. en 14V eller 16V acc (vilospänningen blir dock högre än så, som sagt ett vanligt 12V batteri ligger på 12,5-13,2V).

okej, men om man har 2 batteri, Spelar inre resistancen stor roll om man har de ena batteriet i skuffen? lönar det sej med ett spelbatteri i skuffen för mej som har ett slusteg på 140A? eller är det lika bra att köra på 2 vanliga batterier?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#63
Om du kör ett skiljerelä mellan batterier så kan du helt klart sätta ett bättre batteri där bak, typ Optima YT, Banner RB eller Kinetic. Om du struntar i skiljerelä så bör du köra ett likadant batteri där bak som det fram.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#64
ChriZtoffer skrev:
Om du kör ett skiljerelä mellan batterier så kan du helt klart sätta ett bättre batteri där bak, typ Optima YT, Banner RB eller Kinetic. Om du struntar i skiljerelä så bör du köra ett likadant batteri där bak som det fram.

men ett skiljerelä slår väl bara av kretsen mellan batterierna när spänningen går under 12 volt?, jag förstår inte varför man bara ska ha det om man har 2 olika batterier? eller varför man har det överhuvudtaget?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#65
Dom flesta skiljerelän är egentligen bara ett relä som styrs av generatorns D+, det kopplar alltså isär batterierna när generatorn inte laddar, därmed så kan inte det sämre batteriet stå och dra ur det bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#66
ChriZtoffer skrev:
Dom flesta skiljerelän är egentligen bara ett relä som styrs av generatorns D+, det kopplar alltså isär batterierna när generatorn inte laddar, därmed så kan inte det sämre batteriet stå och dra ur det bättre.

ah.. kan man koppla ett dåligt/sämre batteri med ett nytt batteri med skiljerelä då? utan att det nya blir dåligare?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#67
Ja. Eftersom batterierna bara är sammankopplade när generatorn laddar så kommer inte det dåliga batteriet dra ur det bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

124 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#68
ChriZtoffer skrev:
Ja. Eftersom batterierna bara är sammankopplade när generatorn laddar så kommer inte det dåliga batteriet dra ur det bättre.

aha okej, tack så mycket smile


Sök