4546
Sök

Generatorproblem inkoppling, elfel w123 300D

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Tjenare! Jag fick nyligen något elfel i mercan! Tankmätarn fick flipperspel och stereon slutade funka osv!
Men sen drog jag om en ny pluskabel från batteriets plus och anslöt den i stereon och då började den funka iallafall!

Men saken jag inte märkte var att generatorn även slutade ladda då det elfelet inträffade, tillexempel då jag tog lös och skulle kolla anslutningarna bakom generatorn, och råkade på nått sätt klanta mig och he ihop 2 av kablarna i varandra, då tändes ett positionsljus? så då märkte jag då att något var galet!

Men jag läste på ett forum att man kunde koppla om det där, och skita i dom gamla kablarna, t.e.x sätta b+ från generatorn på pluspolen på batteriet, och samma med minuspolen fast från b-!

Och jag hittar bara b+ och d+ men ingen minus, och det var bara 3 kablar inkopplade i generatorn..

En liten blå var på d+ en vanlig kabel där mitt emellan med brunvit färg, och en annan med brunvit färg på B+

Kan kabeln i mitten vara minus? och vad tror ni om inkopplingen jag surrade om? är ganska dålig på bilel och jag hatar generatorer! men det är förmodligen för att jag är så värdelös på det!

Jätte tacksam för svar!

Mvh Jonas!

Laddar snart upp bild på generatorns baksida!
Senast redigerat av Jonaspettersson (6 februari 2012)

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
http://www.pixbox.se/pic_show_id32870932.html

Kontakten som är nedanför dom 3 där uppe har aldrig varit ikopplad, och den har laddat ändå! smile

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
6 februari 2012
B- på en generator är rimligtvis samma som höljet, då brukar ofta generatorchassit ha något skruvhål eller att någon av chassiskruvarna är lite extra lång så att det kan sitta en ringkabelsko där.

Jag gissar att båda grova anslutningarna i kontakten är B+. Den extra anslutningen nedanför kan vara där det ibland brukar finnas en liten svart kondensator, en sorts störningsfilterkondensator tror jag det är. Dock inte alla generatorer som har såna. Här är en bild på en Bosch generator med en sån konding:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

På bilden syns även en sån där extra lång chassiskruv (gul ring), där sitter jordkabeln från generatorn till motorblocket. I detta fall Volvo 240.
Senast redigerat av Drönirettab (6 februari 2012)

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Tror du alltså att båda dom tjocka anslutningarna (på min bild) är bara B+ till båda? Tycker de låter lite orimligt eftersom det bara är 3 anslutningar, och är ganska bombsäker på att den lilla blåa som sitter  vid d+ är till laddningslampan! och det har inte suttit några andra kablar än dom 3 jag sa, så jorden borde ju vara en av dom tjocka? troligtvis den i mitten kan jag tycka, eftersom det står b+ längst åt höger?

Tack för svaret iallafall! big_smile

Och kom gärna med mer!

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Eller kan det vara så att det inte är någon jord till generatorn? men borde det inte vara det? Jag skulle bara testa det jag sa, så satt b+ där ja trodde, en jord kabel i mitten och sen den lilla blå satt jag också dit, men det gick inte ihop och börja blixtra! Så kan det vara så att de inte ska vara någon jord till generatorn? eller kan den lilla blåa vara jord? men D+ ska väl vara till laddningslampan? ;s

21 761 Inlägg
6 februari 2012
Den lilla blå som satt på D+ går till laddningslampan, helt rätt. Ibland kan jordkabeln sitta på en av de stora bultarna som spänner fast generatorn, det funkar också eftersom generatorfästet är en del av chassit (som är jord). Möjligen är det så på din generator, om du inte hittar någon extra lång chassiskruv eller ett gängat hål i metallen där på baksidan. På min bild finns ett grönt hål dår man skulle kunna sätta en jordkabel om man vill. smile

Jag tror fortfarande att båda stora anslutningarna på din generator är B+, men det kollas lätt upp med en multimeter istället för att chansa med diverse provkopplingar och få kortslutning. wink
Senast redigerat av Drönirettab (6 februari 2012)

2 024 Inlägg
6 februari 2012
Ser tom ut på bilden som att de 2 grova stiften hänger ihop, sitter ju en fästnit emellan dom.
Du har börjat koppla om en massa men har du letat efter felet? Om tankmätaren fått spelet och laddningen lagt av så känns det som nåt strul i matningen till mätarhuset, troligen kan stereon har fått sin matning därifrån oxå. Jag hade helt klart börjat med att leta upp grundfelet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Har nu iallafall kopplat båda tjocka stiften till plus nu, och provstartade och kollade med en multimeter, men får fortfarande bara ut 12dc eller vad det nu heter! och med lysena på fick jag bara ut 8dc så den laddar helt enkelt inte, vad kan då vara felet? kan d+ ha någonting med det att göra? för det var samma som innan!

Och expoze, jag hatar bilel och förstår mig inte på det, vill bara kunna pendla från jobbet fram o tillbaka utan att tappa lysena! resten skiter jag ärligt talat i! big_smile

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Läste någonstans att d+ gör så att generatorn aktiveras och börjar ladda! så alltså vars skulle  jag kunna koppla d+ till?

Kan de vara så att den bara laddar 12dc om inte själva d+ fungerar?

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 februari 2012
byt kol

Bildemonterare samt egen verkstad. !

2 024 Inlägg
6 februari 2012
Tänds laddningslampan när du vrider på tändningen? Därför jag menar på att det kan vara viktigare att hitta själva felet, lampan är ju kopplad till D+ och det är genom lampan som generatorn aktiveras. Funkar inte lampan så blir det ingen laddning helt enkelt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Har bytt kol redan! Jo eller är laddningslampan batterilampan på instrumentpanelen inne i bilen? Jo men skulle det inte gå att koppla d+ någon annanstans så att den på något vis börjar ladda? Typ till plus eller minus!

tack för att ni försöker hjälpa mig iallafall! big_smile

2 024 Inlägg
6 februari 2012
Nej, du ska inte koppla direkt nånstans, måste sitta en lampa emellan. Har du kollat så det inte är så enkelt som säkringen som försörjer instrumenttavlan?

Samarbetspartners:

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Jo jag har redan kollat det, var tyvärr inte så! Så det går alltså inte att göra på något sätt så att jag slipper gå igenom hela elen för att koppla om? Går de inte bara att sätta på plus och sätta en lampa eller liknande emellan? förlåt om jag fattar dåligt haha

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Glömde dessutom säga att laddningslampan lyser då bilen är igång, vilket du förmodligen förstod!

2 024 Inlägg
6 februari 2012
Om laddningslampan tänds när du vrider på tändningen men slocknar inte när motorn är igång så har antingen regulatorn eller generatorn kass antagligen.

Samarbetspartners:

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
sitter regulatorn på generatorn eller vart sitter den? tack för dina hjälpsamma svar!

2 024 Inlägg
6 februari 2012
Sitter ihop med kolhållaren.

Samarbetspartners:

15 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Aha! Får ta o byta generator imorgon! så hör jag av mig med resultatet! smile tack för alla svar

21 761 Inlägg
7 februari 2012
Jonaspettersson skrev:
sitter regulatorn på generatorn eller vart sitter den?

Om du kollar på din generator så sitter det en vit/svart avlång pryl med två skruvar (samma som på min generator, det står Bosch på den svarta runda delen), det är laddregulatorn och plockar du bort den så följer kolen med. smile

Sök