Jorda slutsteg

Snurriz
7 februari 2012 · 87 Inlägg

första gången jag kopplar ljud och el i bilen men funkar det och koppla jordkabeln till bakluckan på min volvo 744 om jag skrapar bort tillräckligt med lack där eller måste det vara direkt mot karossen? smile


mvh

One Life to live
Sideway is the only way
NeckBreaker Bas För Ditt As!!!!!!
7 februari 2012 · 353 Inlägg

Plåt rent ska det vara.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594
Volvo S40 T5-R "XIIIV" (2008)
Volvo S40N "HEAVY" (2004)
jocki_
7 februari 2012 · 124 Inlägg

Jorda i bältesinfästningen och slipa plåt rent så är du säker på att du har en bra jord smile

Senast redigerat av jocki_ (7 februari 2012)

Snurriz
7 februari 2012 · 87 Inlägg

redan plåtrent och alla kablar dragna men får ändå ingen el bak till slutsteget "/
men en viktig fråga angående remote kabeln, jag vet det är en blå tunn kabel som ska gå från stereon om jag inte misstar mig helt och jag skarvade den genom att knipsa av den blå (antenn kabel hette den i stereoanvisningen) typ  5 cm bakom stereon och satte ihop den med en kabelskarv som medföljde kabelpaketet men så långt är det rätt väl? för satt en säkring 10-15 cm ifrån plospolen på batteriet och drog den sedan bak till bagaget och har kopplat in men förstår inte varför jag inte får ström "/

One Life to live
Sideway is the only way
big-jepp
7 februari 2012 · 3 187 Inlägg

Snurriz skrev:
redan plåtrent och alla kablar dragna men får ändå ingen el bak till slutsteget "/
men en viktig fråga angående remote kabeln, jag vet det är en blå tunn kabel som ska gå från stereon om jag inte misstar mig helt och jag skarvade den genom att knipsa av den blå (antenn kabel hette den i stereoanvisningen) typ  5 cm bakom stereon och satte ihop den med en kabelskarv som medföljde kabelpaketet men så långt är det rätt väl? för satt en säkring 10-15 cm ifrån plospolen på batteriet och drog den sedan bak till bagaget och har kopplat in men förstår inte varför jag inte får ström "/

har du testat att mäta om du har spänning på steget?
vart har du jordat?
testa att bygla + plinten på steget med rmt plinten. hoppar steget igång då så är det fel på remote kabeln.

Honda civic "civicen" (1993)
Snurriz
7 februari 2012 · 87 Inlägg

har dock inte någon sådan mätare nere hos morsan men ska nog upp till farsan me han idag.
jordade i fästet till bakluckan i en skruv där men vet inte om det funkar där eller inte men skrapade det plåtrent iaf
okej ska prova sen

One Life to live
Sideway is the only way
Tokken Team dBakuten
7 februari 2012 · 3 453 Inlägg

Snurriz skrev:
har dock inte någon sådan mätare nere hos morsan men ska nog upp till farsan me han idag.
jordade i fästet till bakluckan i en skruv där men vet inte om det funkar där eller inte men skrapade det plåtrent iaf
okej ska prova sen

Nu passar du på och lyssnar på ett bra råd..

Bort med jordkabeln från bakluckan!

Den SKA/BÖR jordas som det redan sagts i tråden i en av bultarna till säkerhetsbältet.
Slipa ORDENTLIGT plåtrent så du ser naken plåt runt hela kabelskon.

Ordna innan vi fortsätter med problemlösandet.

Senast redigerat av Tokken (7 februari 2012)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Lillalilja
7 februari 2012 · 535 Inlägg

Vad är det för säkring vid batteriet?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
M1Get
7 februari 2012 · 360 Inlägg

Guide: Plåtrent

Steg1: Skruva bort bulten till bältet, tar du den i mitten om du har en kombi ser det ut såhära:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/791331_4upp23.jpg

Steg2: Fram med rondellen, sandpapper eller något annat du kan slipa med.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/40521/791332_87yrce.jpg
=plåtrent

Steg3: Skruva fast kabeln-skon till din jordkabel med hjälp av bulten som satt där innan

wooollaah!

Senast redigerat av M1Get (7 februari 2012)

Snurriz
7 februari 2012 · 87 Inlägg

mm fick igång steget tidigare (drog remoten till en lampa bak ist tongue) dock inget ljud i lådan men beror nog på dålig jord så ska fixa det till helgen men vart hittar man dom bälteshållarna i en sedan då? om man går från bagaget då asså tongue

One Life to live
Sideway is the only way
Snurriz
7 februari 2012 · 87 Inlägg

Lillalilja skrev:
Vad är det för säkring vid batteriet?

vet inte riktigt vad det var för säkring då den hängde me men han sa den räckte (nypris ca 800kr) tongue har en säkring till som hängde med kablarna men räcker nog med en säkring smile

One Life to live
Sideway is the only way
Spelis
7 februari 2012 · 1 926 Inlägg

Under baksätet sitter bältesinfästningen, precis som på en kombi smile

Snurriz
7 februari 2012 · 87 Inlägg

måste ut med sätena då eller? tongue

One Life to live
Sideway is the only way
jocki_
7 februari 2012 · 124 Inlägg

Snurriz skrev:
måste ut med sätena då eller? tongue

mina baksäten går att dra upp eller bara själva dynan som du sitter på eller vad man ska säga.. lägg ner handen i slutet av ryggstödet och ta tag i "dynan" och dra den uppåt/mot dej. ingen aning hur det är på din bil men värt att prova smile

NeckBreaker Bas För Ditt As!!!!!!
8 februari 2012 · 353 Inlägg

Eller så slipar du på ett massivt plåt ställe och jordar där. Om du inte får tag i bältesinfästningen.

Följ gärna mitt projekt! "Volvo S40N"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=236594
Volvo S40N "HEAVY" (2004)
Volvo S40 T5-R "XIIIV" (2008)
Snurriz
8 februari 2012 · 87 Inlägg

mm ska kolla upp det imon smile
tackar smile

One Life to live
Sideway is the only way
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang