2821
Sök

Har problem att få till en baslåda till 740

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Jag försöker hjälpa en kompis att bygga en baslåda men 2 stycken Magnat xtc300 i en portad låda på ca 41L vilket var mycke svårare än va ja trodde tack vare att basarna ä så stora o har så rak korgkonstruktion.

Jag funderar på om ja ska bygga så basarna spelar mot backluckan iställe för ryggstödet men är lite osäker på hur jag ska få till det för ja måste nog troligen snekapa den sida där basarna ska sitta på för ner höjden från 35 till ca 32-33 cm

Det var ca 2-3 år sen ja gjorde en trapetsformad låda sist, så man har blivit lite rostig på de big_smile.

21 761 Inlägg
6 september 2006
Men är lådan bara på 41 liter för båda basarna?
Hur högt är det upp till hatthyllan?
Senast redigerat av Drönirettab (6 september 2006)

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men är lådan bara på 41 liter för båda basarna?
Hur högt är det upp till hatthyllan?

Hehe, basarna ska ha ca 41L st, höjden blir 28,5cm o bredden blir 113cm. Vilket kommer bli väldigt tajt. Det sätter ja har tänkt att lösa problemet på är att ha basarna mot bakluckan snedda till den vägg som som basarna ska sitta på o möjligen oxå höja övre kanten lite.

__
                      /   l________
                    /                    l
                  /                      l
                /                        l
              /_______________l

Nått liknande detta!.

5 Inlägg
6 september 2006
så här är det du ska inte ha en låda på 41L du ska ha en så liten låda som möjligt och oportad helst med mellan vägg i för att du ska få ut maximalt ljud ..

//shine

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
SHINE skrev:
så här är det du ska inte ha en låda på 41L du ska ha en så liten låda som möjligt och oportad helst med mellan vägg i för att du ska få ut maximalt ljud ..

Mä andra ord så ska ja kontakta t.ex. nårdik o fråga vilken volym slutet ja ska ha. Men snedda o höja till väggen måste ja nog göra oavsett, annars kan d bli för tajt för basen o t.o.m ta i.

Fan!, att man inte har nåt program o exprementera med.

21 761 Inlägg
6 september 2006
Palicuse skrev:
Hehe, basarna ska ha ca 41L st, höjden blir 28,5cm o bredden blir 113cm.

Haha, jag tänkte väl det.

Har du provat att låta baffelhöjden vara samma som basens yttermått när du vinklar den? Om du förstår hur jag menar.

5 Inlägg
6 september 2006
ja det skulle du kunna göra. men vore jag dej skulla jah bygga 2 så taijta jådor som möjligt. för du kan ju bygga in dom i en större låda. så du får en stor fåda iaf för då kan du sänka ner 6*9 i den sen också big_smile det skulle bli grymt . ska göra så i min tjejs bil hon har en 740. så jag ska slitra ut hatthyllan å sticka upp lådan där .. samma konstruktion som den du visar där uppe tongue

//shine

21 761 Inlägg
6 september 2006
Palicuse skrev:

Prova WinISD, det är nedtankningsbart.

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
SHINE skrev:
ja det skulle du kunna göra. men vore jag dej skulla jah bygga 2 så taijta jådor som möjligt. för du kan ju bygga in dom i en större låda. så du får en stor fåda iaf för då kan du sänka ner 6*9 i den sen också big_smile det skulle bli grymt . ska göra så i min tjejs bil hon har en 740. så jag ska slitra ut hatthyllan å sticka upp lådan där .. samma konstruktion som den du visar där uppe tongue

Blir nog för mycke byggande för kompisen. Men han ska kontakta försäljaren somhan har köpt basarna av o be om en ritning som troligen blir lättare att bygga efter.

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:
Hehe, basarna ska ha ca 41L st, höjden blir 28,5cm o bredden blir 113cm.

Haha, jag tänkte väl det.

Har du provat att låta baffelhöjden vara samma som basens yttermått när du vinklar den? Om du förstår hur jag menar.

Jag har räknat ut att lådan helst ska va 1 cm större på undre o övre sida, så ja måste höja upp övre kanten oavsett ja vinklar lr inte.

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Palicuse skrev:

Prova WinISD, det är nedtankningsbart.

När ja sa exprimentera så men ja lådritningar oxå smile. Det blir lättare att bygga en låda som man har gjort ritning på via program.

21 761 Inlägg
6 september 2006
Jaha, det var så du menade. Jovisst, det underlättar en hel del.

1 129 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Jag fick tips om att det fanns gratisprogram som t.ex. dls box 2000 o liknande men dom var inte så lätta att hitta.

Sök