6054
Sök

Bäst signal från org.hu till eftermarknadssteg!!!

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Hej

har slängt in en baslåda och steg i min s60 och använder en audison sli2 hög-lågnivåomvandlare från bakhögtalarna i hatthyllan men får inte ut remote från den.

Därför leta jag om man kunde få ut remoten endast när stereon är igång och hittade då istället att det finns ett lågnivåadapter-kablage man sätter i det 6poliga din uttaget på baksidan av stereon där man får ut både 4st lågnivå och remotekabeln!

Det måste ju ge bättre signal/ljudkvallitet med adapterkablaget och lågnivåkabel rätt till slutsteget än att ta signalen först när den nått bakhögtalarna och sedan omvandla den med sli2 för att skicka lågnivå till slutsteget?

Nästa fråga, hur stark spänning får man ut på lågnivån om man tar den direkt på stereon jämfört med sli2?
Någon som testat båda lösningarna och upplevt skillnad?

hälsningar jimmy
Senast redigerat av Jimmaiy (8 februari 2012)

3 187 Inlägg
8 februari 2012
Jimmaiy skrev:
Hej

har slängt in en baslåda och steg i min s60 och använder en audison sli2 hög-lågnivåomvandlare från bakhögtalarna i hatthyllan men får inte ut remote från den.

Därför leta jag om man kunde få ut remoten endast när stereon är igång och hittade då istället att det finns ett lågnivåadapter-kablage man sätter i det 6poliga din uttaget på baksidan av stereon där man får ut både 4st lågnivå och remotekabeln!

Det måste ju ge bättre signal/ljudkvallitet med adapterkablaget och lågnivåkabel rätt till slutsteget än att ta signalen först när den nått bakhögtalarna och sedan omvandla den med sli2 för att skicka lågnivå till slutsteget?

Nästa fråga, hur stark spänning får man ut på lågnivån om man tar den direkt på stereon jämfört med sli2?

hälsningar jimmy

kör med lågnivå adapter funkar alltid bäst.

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Jimmaiy skrev:
Hej

hälsningar jimmy

ja det känns som det blir bättre.
Ska ja ändå dra en remote från stereon blir de inte jobbigare att dra 2lågnivå också.
surt när högomvandlaren va dubbelt så dyr drygt.

3 187 Inlägg
8 februari 2012
Jimmaiy skrev:
big-jepp skrev:
Jimmaiy skrev:
Hej

hälsningar jimmy

Ska ja ändå dra en remote från stereon blir de inte jobbigare att dra 2lågnivå också.

allt hänger på hur petig du är.. men det bästa alternativet är att köra på adapter, ja det blir jobbigare men man får inte bra ljud bara genom att kassta in grejerna i bilen..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
8 februari 2012
http://www.blekingebilradio.se/PICTURE/11100-14-connetion_sli2_001.jpg

Mät med grejerna igång på mittenplatsen på plinten till vänster om du har 12V ut på den.
Har du inte det så är omvandlaren kass. Den skall ha autopåslag då dne känner av signalen in från högtalarkablarna och skall då även ge remote ut.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Lonefox skrev:
http://www.blekingebilradio.se/PICTURE/ … i2_001.jpg

Mät med grejerna igång på mittenplatsen på plinten till vänster om du har 12V ut på den.
Har du inte det så är omvandlaren kass. Den skall ha autopåslag då dne känner av signalen in från högtalarkablarna och skall då även ge remote ut.

Har redan testat två stycken med samna resultat. ingen annan har problem med dom.
Allt är rätt kopplat osv. gissar på att högnivån inte är tillräckligt kraftig för att dra reläet som släpper på 12v på remoten.
Men nu finns chansen å få lågnivån rakt från org hu med adapterkablaget och känns som en bättre lösning.
Dock är det irriterande varför inte slin fungerar och ingen vet varför.

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
big-jepp skrev:
Jimmaiy skrev:
big-jepp skrev:

allt hänger på hur petig du är.. men det bästa alternativet är att köra på adapter, ja det blir jobbigare men man får inte bra ljud bara genom att kassta in grejerna i bilen..

Jag är extremt petig med all hifi men denna bilen är ett undantag då jag inte vill bygga om hela inredningen.
Därför blir det bara en kompletterande baslåda. Avstämd för hårdrock och trance.
Men vill såklart ha så bra signalkvallitet om går med org hu.

6 851 Inlägg
8 februari 2012
Jimmaiy skrev:
Lonefox skrev:

Har redan testat två stycken med samna resultat. ingen annan har problem med dom.
Allt är rätt kopplat osv. gissar på att högnivån inte är tillräckligt kraftig för att dra reläet som släpper på 12v på remoten.
Men nu finns chansen å få lågnivån rakt från org hu med adapterkablaget och känns som en bättre lösning.

När det gäller SLI2 så måste du även dra en plus konstant och en jord till den. Annars kommer du inte få någon remote ut. Där har du troligen felet i installationen.

PS: Om jag inte minns helt fel, så ska SLI2an ge 4volt ut vid omvandling.
Senast redigerat av TT-Avant (8 februari 2012)

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jimmaiy skrev:
Lonefox skrev:

När det gäller SLI2 så måste du även dra en plus konstant och en jord till den. Annars kommer du inte få någon remote ut. Där har du troligen felet i installationen.

PS: Om jag inte minns helt fel, så ska SLI2an ge 4volt ut vid omvandling.

Som sagt är allting rätt inkopplat. Allt är inkopplat rätt så givetvis är där plus och minus samt 2par högnivå från högtalarna.

Men det jag undra över är hur pass stor signalkvalliten är mellan adapterkablage direkt på hu och hög-lågnivåomvandlare.

6 851 Inlägg
8 februari 2012
om allt är rätt kopplat borde det ju funka oxå. Skulle ha svårt att tro att två stycken SLI2 är trasiga i rad wink

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
TT-Avant skrev:
om allt är rätt kopplat borde det ju funka oxå. Skulle ha svårt att tro att två stycken SLI2 är trasiga i rad wink

Visst är det. men är inte så mycket att koppla fel.
Omvandlaren fungerar klockrent om man byglar plus till remote på steget.
Men funkar en sån adapter så är det bra. Har ett gäng audison lågnivå över sen andra byggen så får man ha slin som prydnad:-)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 februari 2012
Lågnivå-adapter kan du glömma om du vill ha bra ljud. Riktigt dålig(läs svag) signal man får ut. Körde själv med det innan jag bytte stereon till en med 4Volts lågnivå. Steget presterade inte alls bra med original-stereons lågnivå.

Tror du får mycket bättre signal med en vettig omvandlare, alternativt att byta stereon. Allt blir ju bättre med en annan HU wink

Vad gäller remoten så kan du plocka den direkt från utgången bakom original-stereon. Alltså där du sätter i lågnivå-adaptern. Bara att trycka in något stift som passar!

http://forumbilder.se/images/a1200874323PMd148.jpg

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:
Lågnivå-adapter kan du glömma om du vill ha bra ljud. Riktigt dålig(läs svag) signal man får ut. Körde själv med det innan jag bytte stereon till en med 4Volts lågnivå. Steget presterade inte alls bra med original-stereons lågnivå.

Tror du får mycket bättre signal med en vettig omvandlare, alternativt att byta stereon. Allt blir ju bättre med en annan HU wink

Vad gäller remoten så kan du plocka den direkt från utgången bakom original-stereon. Alltså där du sätter i lågnivå-adaptern. Bara att trycka in något stift som passar!

http://forumbilder.se/images/a1200874323PMd148.jpg

Tanken va att ta remoten mdd stift i mitten på dinuttaget. va så jag hittade omvadlaren.
Då kör jag remoten där ifrån bara för det låter bra nu. bara den jävla remoten som fattas.
Byta hu osv vill jag inte göra i denna bilen. ska inte synas några modifikationer alls förutom lådan bak.
Har byggt riktigt innan och tävlat så är medveten om skillnaderna.
Men här prioriteras motor och utseende före ljudet så får bli denna lösningen.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
8 februari 2012
Men fungerar det inte att dra remoten från uttaget på original HUn? Och köra hög-till-lågomvandlare till signal. Annars kan du ju bara ta remoten från tändningen ju ?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

365 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
F4S4N skrev:
Men fungerar det inte att dra remoten från uttaget på original HUn? Och köra hög-till-lågomvandlare till signal. Annars kan du ju bara ta remoten från tändningen ju ?

Det har jag inte provat än men är stereon igång och där är 12v ut så ska det fungera. blir samma som nu direkt från batteriet.
Har inte tillgång till garage just nu så får vänta med nya lådan och remoten.

Sök