6938
Sök

Vilka delar behöver man oftast byta på Volvo 740/940 och BMW E30?

Avstängd
98 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Försöker bestämma vilken bil jag ska köpa. Därför undrar jag vilka delar som slits ut snabbast.

Om ni har en prisjämförelse på brukskostnaden (bensin och reservdelar) mellan volvo och bmw så får ni gärna visa den.

1 366 Inlägg
8 februari 2012
Jag hade tagit en E36:a istället om bränsleförbrukning är ett argument. Mycket gediget byggda och känns dessutom betydligt mer modern än en 740/940

Vagafraga skrev:
Försöker bestämma vilken bil jag ska köpa. Därför undrar jag vilka delar som slits ut snabbast.

Om ni har en prisjämförelse på brukskostnaden (bensin och reservdelar) mellan volvo och bmw så får ni gärna visa den.

Sothora <3
1 201 Inlägg
8 februari 2012
beror ju på vem som kör..

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Ingen himmel är så blå som min
2 989 Inlägg
8 februari 2012
Vagafraga skrev:
Därför undrar jag vilka delar som slits ut snabbast.

Bakdäcken big_smile  big_smile  big_smile

/Mattias

1 366 Inlägg
8 februari 2012
Om du kör så känns den fortfarande mer modern wink... nä men visst drar de endel om man ligger på varvstopp hela tiden men det gör ju en volvo också utan att det händer någonting. och då jämför jag mot 325/328

Mercedesturbodiesel skrev:
beror ju på vem som kör..

Avstängd
1 714 Inlägg
8 februari 2012
Ska du bara sladda på snö duger nog en Volvo bra, då du slipper byta saker och det är lite billigare.

Men värdesätter du kvalitet (och då menar jag inte bara yxhuggen plast), körglädje, prestanda, komfort,
stil och att kunna sladda och ha lite inspirerad körning för dig även på torr asfalt så kan BMW vara en bättre grej.
Då menar jag naturligtvis 320 och uppåt, annars är det väl knappt mening ens att köpa BMW, då kan du lika gärna tröska Volvo.

Kommer från en som äger en 740 för att ge perspektiv.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 februari 2012
Jag kan säkerligen säga att totalkostnaden är högre för en BMW, men i kronor & ören är helt omöjligt på så gamla bilar.
Det hänger för mycket på det enskilda exemplaret & hur bilen är vårdad. En buskörd BMW & en tantkörd Volvo blir ju inte samma sak. ¨
BMW´n bör rimligen gå lite billigare men har lite dyrare delar, till Volvo finns ju varenda skruv på Biltema. Dessutom har BMW delad bakvagn med fler bussningar & rörliga delar som garanterat kostar mer i underhåll en Volvons stela bakaxel.
Dessutom är det nogrannare med oredntlig service på en BMW, jag är inte så bekant med M50 men tidigare motorer hade täta oljebyten. En Volvo verkar gå på vilken slask som helst.
Sen kommer ju försäkring också, den är garanterat högre på BMW, är du 50+ i Happasjärvi så spelar det knappast någon roll men om du är 18 i Farsta lär skillnaden vara ganska rejäl.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
8 februari 2012
bmw så är det bakvagnsbussningar och åter bakvagnsbussningar som går åt
vippor äter dom oxå och kamaxlar smile

volvo är det väll
dom vanliga slitdelarna

skulle inte välja e36 före e30 e36 är riktiga rostburkar
och mindre än 325 så kan man lika gärna lägga ner bmw tankarna

visst att 320 har en 6:a men make till tröga maskiner är svårt att hitta
man får varva arslet av sig för att ha någon möjlighet till minsta effekt

en volvo har inte mycket effekt men vridet finns där oavsätt varven
och räcker inte effekten så är det 16v (endast 88b) eller turbo som gäller

när jag åker och leker med min 740turbo så är det på 3:an och 4:an redan i 30km/h för man har bra med vrid pga en liten turbo och orginal kamaxel
och det är riktigt skönt att slippa åka på varvstoppet ständigt för att den ska orka

inga problem att bryta ut den i 90km/h om man känner för det
har svårt att tro att man klarar det med en 320 om man inte överkör den så den tappar greppet men då är det skapligt taskig kontroll

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
98 Inlägg
8 februari 2012
Trådstartare
Emilius skrev:
Ska du bara sladda på snö duger nog en Volvo bra, då du slipper byta saker och det är lite billigare.

Men värdesätter du kvalitet (och då menar jag inte bara yxhuggen plast), körglädje, prestanda, komfort,
stil och att kunna sladda och ha lite inspirerad körning för dig även på torr asfalt så kan BMW vara en bättre grej.
Då menar jag naturligtvis 320 och uppåt, annars är det väl knappt mening ens att köpa BMW, då kan du lika gärna tröska Volvo.

Kommer från en som äger en 740 för att ge perspektiv.

Om jag har förstått rätt så är 320 en motor på 2 L, varför ska jag inte köra med en mindre motor då de i regel borde dra mindre bränsle? Man kan väl sladda på snö med i princip vilken klen motor som helst?

huh?
10 427 Inlägg
8 februari 2012
På äldre bilar brukar byte av bromsdelar vara ganska aktuellt förr eller senare, tex bromsskivor, bromsok & bromsslangar.
Samt koppling, fjädrar, stötdämpare, styrleder/spindelleder, bussningar, stabilisatorstag/krängningshämmarlänkar, strålkastarglas, bakljus (främst Volvo kombis kanske) osv osv En och annan servopump, styrväxel och generator kan man säkert också få lov att byta om man har lite otur wink

Här gjorde jag en sammanställning 2008 på lite bildelar från Meca:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p1509212
Jämförde Volvo 740 GLT 16 VALVE och BMW 325 (E30) och såg ut så här:

steifan skrev:
**

BMW 325 E30 (M20B25, 86-91) vs Volvo 740 GLT 16V (B234F, 88-89)

Priser hämtade från http://catalog.meca.se/ 6/4 2008.
Ören har jag 'strukit' (dvs ej avrundat upp eller ned).

1. Pris BMW
2. Pris Volvo

bromsbelägg fram:

1.    368kr (girling)
2.    300kr (girling)

bromsskiva fram:
1.    575kr (260mm diameter)
2.    650kr (287mm diameter, ej abs)

bromsok fram:

1.    1312kr (girling)
2.    987kr (girling)

stabilisatorstag:

1    337kr
2.    193kr

spindelled:

1.    325kr (yttre)
2.    437kr (nedre)

huvudstrålkastare:

1.    2855kr (88-90)
2.    1150kr (84-89)

'styrdon':

1.    10797kr (Jettronic/motronic)
2.     15228kr (Jetronic/Motronic LH2.4)

styrservopump:

1.     3237kr
2.    2025kr

kopplingssats:

1.    1632kr
2.    2487kr

Summa BMW: 21438kr
Summa Volvo: 23457kr

**
Senast redigerat av steifan (8 februari 2012)

15 172 Inlägg
8 februari 2012
och vem köper ett styrdon till en volvo för 15K? den är jhu helt vrickad

helt ärligt kan jag plocka fram en 16v box här utan att lämna lägenheten smile
och skulle jag sälja den skulle jag inte ta 15k för den smile

servopump till en 740 ger man 50kr för sitter på alla 240 av senare årgångar upp till 98:ans 940 smile

går inte att kolla nypriser på saker till en gammal bil
för ingen kan vara så urbota dum att dom köper nya grejer till sånt gammalt skrot

har bytt inredning motor+låda bakvagn på min 740 så allt är 940 numera och jag gav inte ens 5K för allt då var det inkl turbo+grenrör insug intercooler kylare startmotor gen m90 låda osv

så den där säger ingenting om hur verkligheten ser ut smile

15 172 Inlägg
8 februari 2012
gjorde en sökning på mekonomens hemsida valde då en

740Turbo B230Ft manuell låda 89:A abs (15"skivor)
gjorde då samma sökning som ovan ditklistrad förutom styrboxen för den köper verkligen ingen ny för så dumma människor finns det inte

summa:13.465kr

Bmw 320i E30 87-94
även där utan styrbox för så dum är ingen

summa:30.949

valde då 87:ans framljus då dom endast sålde ena sidan på den nyare fronten och då kostade den 5K för den sidan istället för 3K st med 87:ans framljus

så vilken bil är billigast att äga? smile

tog 2st av framvagns tjafset så klart på båda bilarna osv
Senast redigerat av Growe (8 februari 2012)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 februari 2012
Growe skrev:

740Turbo B230Ft manuell låda 89:A
gjorde då samma sökning som ovan ditklistrad förutom styrboxen för den köper verkligen ingen ny för så dumma människor finns det inte

Bmw 320i E30 87-94

valde då 87:ans framljus då dom endast sålde ena sidan på den nyare fronten och då kostade den 5K för den sidan istället för 3K st med 87:ans framljus

sen kan man ju ta med kamrem + sotningssats och även där är volvo bra mycket billigare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 172 Inlägg
8 februari 2012
turboforssen skrev:
Growe skrev:

Bmw 320i E30 87-94

sen kan man ju ta med kamrem + sotningssats och även där är volvo bra mycket billigare

889:- till bmw
598:- till volvo

kan dra det lite längre än så

en normal service

filter olja+luft+bränsle
stift 4st volvo 6st bmw
rotor och fördelar lock
kamremsats
oljeplugs "packning" bricka volvo plug+bricka till bmw då det inte fanns lös bricka

Volvo:2038:-
Bmw:3147:-

1 482 Inlägg
8 februari 2012
Jag har bytt precis ALLA slitdelar och allting på min E30 inkl motordelar.

Priser ca:
Hjullager bak båda sidor: 1800kr
Bromsar runt om komplett: 1800kr ( Biltema )
Ett bromsok ibak: 1200kr
Bromsrör: 499kr ( Biltema )
Sopparör: 500kr ( BMW )
Länkarmar ifram: 1000kr Styck
Bussningar: Köpte komplett powerflex till hela bilen för 5000kr
Stabilisator stag: Runt 100kr styck Biltema
Vevlager till motorn: 2200kr
Topplockspackning: 1800kr
Topplocksbultar: 900kr
Nya vippor: ca 2000kr
Stödlager: 800kr
Koppling: 3800kr
Bromsslangar/soppaslangar: 2000kr
Tändstift: ca 600kr
Tändkablar: 2200kr
Shortshift spak: 600kr
Hardyskiva: runt 500kr
Bromsköldar bak: ca 800kr
Nya p-bromsar inkl allt: 1000kr
Kamrem+spännrulle: 1200kr
Vattenpump: ca 700kr
Thermostat: ca 400kr
Kolvringar: 2400kr
Packboxar: 400kr styck.

osv osv osv osv...

BLT Service
Theracords Music Label

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 februari 2012
Growe skrev:
turboforssen skrev:
Growe skrev:

Bmw 320i E30 87-94

en normal service

filter olja+luft+bränsle
stift 4st volvo 6st bmw
rotor och fördelar lock
kamremsats
oljeplugs "packning" bricka volvo plug+bricka till bmw då det inte fanns lös bricka

och för 18500:- skillnad kan man köpa 1233 liter bensin:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

15 172 Inlägg
8 februari 2012
turboforssen skrev:
Growe skrev:
turboforssen skrev:

en normal service

filter olja+luft+bränsle
stift 4st volvo 6st bmw
rotor och fördelar lock
kamremsats

och för 18500:- skillnad kan man köpa 1233 liter bensin:P

jajamensan det krävs ganska mycket innan en volvo dragit så mycket mer bensin än en bmw..eftersom jag valde turbon så har man mer effekt än bmw dessutom och den går troligen snålare när man inte gasar

jag valde delar tilll kat på bmw för att det ska vara så rättvist mot volvon som oxå har kat

15 172 Inlägg
8 februari 2012
avgasystem

bmw 2589:-
volvo 1576:-

kan nog fortsätta hela natten och bevisa att det är billigare att åka volvo än bmw ;-)

hur mycket än folk älskar bmw och hatar volvosar så är det billigare att åka volvo

dessutom finns det inte mycket jag inte kan plocka fram till en volvo 740/940 inom 1-2timmar där det mesta är transport sträckan till grejerna smile

tror dock jag är aningen snabbare när vi snackar volvo 850/x70 då får jag fram ganska mycket delar inom tiden det tar att gänga loss skiten smile

671 Inlägg
8 februari 2012
Hmm
Har tagit upp detta förr då man åkt desa BMWs förr i tiden och idag åker dessa gamla volvos.
Jämför jag med BMWs från den tiden för en + 10 år sedan när dessa BMWs var nyare hur mkt problem hade jag med dem.
Jämfört med att idag äga en volvo 7/940 som är betydligt äldre....

Då står sig inte BMW bra...
BMWs hade följande fel
Elfel som tex de där panelerna i taket.
Instrumentpanelen.
Elhissar
Stolsvärme

Motormäsigt renoverade toppen på nästan varje bil....
vippor som bröts
ventiltätningar blårök
Nerslitna kamaxlar pga idiot konstrutioner
Kolvringar som inte tålde timmar med gasen i botten på fiskeresor mot fjällvärlden...

Slavcylinder på nästan varje bil
Bussningar bakvagn
Bakaxelupphängninga lossade
Styrsnäcka skitlösning som gav rattglapp som o köra en grålle(uppväxt på landet)
Läckande bränsletankar på de flesta rost (Volvos tank i plast)

Vilken förbannat bättre bil Volvon är !
Jag kan väl säga nackdelarna
Bränslepumpsreläet
Spjällägesgivare som flyttar sig
Kopplingspaket underdimensionerat
Momentstag lossar i bakaxeln
Styrservo läcker ofta

Bromsar Volvo fördel
Väghållning Om inte vägen är slät som ett salsgolv så är det till Volvos fördel...
Förra o denna vinter har jag åkt ifrån BMWs på isen, ena tillfället hade jag 200+hk mot en 476hk E36a.
Styrning rattglapp i BMWnas styrsnäcka Volvo fördel med kuggstång
Växellådor BMW
Bakaxel
1 Volvo Multilink i alla lägen förutom service
2 Slät asfalt o nya bussningar o dämpare BMW
3 Men att äga o bygga om lite med watlänk o diff då är det volvo i långa lopppet.
Motor upp till 400hk Volvo
Därefter om man skiter i skittoppen utan bara räknar i billiga hästar säger de att 600hk o uppåt är det BMW som gäller....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 februari 2012
Growe skrev:

740Turbo B230Ft manuell låda 89:A abs (15"skivor)

Bmw 320i E30 87-94

tog 2st av framvagns tjafset så klart på båda bilarna osv

Tänk efter lite nu, det enda du bevisat är att man skall uppenbarligen inte handla delar på Mekonomen som BMW-ägare eftersom dom tar ungefär tre gånger så mycket för samma delar som du kan köpa på Meca (Steifan´s pris för E30, minus styrboxen).

Skall man ha en riktigt pålitlig BMW är det för övrigt lite kontraproduktivt att titta efter E30 eller andra 80-tals modeller med M20 och M30. E34 M50, E36 och framåt är mycket bättre köp, där finns inga remmar att byta, vippor eller kamaxlar som blir defekta och skall man knäcka toppen på en sådan får man väl i princip tömma ur vattnet och lämna bilen med en sten på gaspedalen.

Man kan till och med skita i att serva den regelbundet, men då får man vara beredd från att den börjar ticka från toppen eller rassla i Vanos om den har en sådan. Och att påstå att man bör välja E30 före E36 som Growe gjorde ovan hoppas jag verkligen är en felskrivning, E30 är många resor värre än E36 på punkten rost...
Senast redigerat av Rquired (8 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök