Rquired skrev:
Growe skrev:
Rquired skrev:
Tänk efter lite nu, det enda du bevisat är att man skall uppenbarligen inte handla delar på Mekonomen som BMW-ägare eftersom dom tar ungefär tre gånger så mycket för samma delar som du kan köpa på Meca (Steifan´s pris för E30, minus styrboxen).
Skall man ha en riktigt pålitlig BMW är det för övrigt lite kontraproduktivt att titta efter E30 eller andra 80-tals modeller med M20 och M30. E34 M50, E36 och framåt är mycket bättre köp, där finns inga remmar att byta, vippor eller kamaxlar som blir defekta och skall man knäcka toppen på en sådan får man väl i princip tömma ur vattnet och lämna bilen med en sten på gaspedalen.
Man kan till och med skita i att serva den regelbundet, men då får man vara beredd från att den börjar ticka från toppen eller rassla i Vanos om den har en sådan. Och att påstå att man bör välja E30 före E36 som Growe gjorde ovan hoppas jag verkligen är en felskrivning, E30 är många resor värre än E36 på punkten rost...
tror nog snarare att priserna ändrat sig en del
förövrigt handlar väll ingen på meca...dom är apa dyra
dom e30 jag sätt har inte varit speciellt rostiga men har lagat rätt mycket plåt på e36 riktiga rostburkar
men alla har olika erfarenheter huvudsaken är att volvosarna inte kan kallas rostburkar ;-)
Det har dom säkert gjort sedan 2008, men en skillnad på 200%? Sedan är både Mekonomen och Meca helt fel ställe att handla BMW-delar på men jag orkar tyvärr inte ge mig in med en jämförelse i en diskussion det känns som vi haft hundrafemtio gånger vid det här laget. En snabb och enkel titt hos Schmeidmann och du har sparat över 2000:- på en ny original huvudstrålkastare till E30 mot det billigaste priset som nämnts hittills, och det på endast en av delarna och Schmeidmann är inte den enda man kan handla BMW-delar från...
Det räcker med att kolla projekttrådar med glada 18-åringar på Garaget för att hitta X antal som behövt laga rost i golv och balkar på Volvo 740 med flera, och i rättvisans namn gäller samma sak BMW E30 som även den är känd för att vara rostkänslig.

Det finns säkert E36 som rostar med, men rent generellt har den ett enormt mycket bättre rostskydd än vad E30 hade och "besiktningsrost" är inte vidare vanligt på dessa. Sedan kan den rosta i skärmar, dörrar och bakluckor särskilt på tidiga exemplar som helt saknade rostskydd runt sidoblinkers, men att E30 skulle vara bättre strider mot det mesta jag sett och läst.
Och det är trots allt drygt 20år gamla burkar som diskuteras, vem reagerar på att en sådan har lite rost som kryper i en dörr eller skärmkant? Det finns inte en bilmodell vid den åldern som inte brukar rosta, med undantag för Audi A8 om några år men aluminium ställer å andra sidan till det på andra vis.
jo visst kan man kolla på olika ställen men nu får man göra dom jämförelserna man kan göra
jag kan offra en hel dag att hitta dom billigaste delarna till en volvo 740turbo 89:a
om någon offrar sig för att hitta samma sak till en Bmw 325 89:A
för skoj skull
iverkliga livet tror jag ingen skulle ställa sig att köpa ett nytt bromsok eller ett helt lyse nytt till varken en bmw eller en volvo
fördelen att åker man volvo så finns det alltid någon man känner som har delen man söker
ljuger inte om jag säger att jag kastat 10kompletta uppsättningar med framljus till gamla 740 fronten för dom inte är värda att spara
att alla bilar rostar det gör dom helt klart men volvon 740/940 av senare årgångarna är nog det minst rostiga man hittar
sån är min erfarenhet iallfall även om det finns riktiga rostburkar bland dom oxå
men jag upplever inte e30 som dom värsta bmw bilarna iallfall e36 är dom jag sätt mest rost på
och fått rostlaga på helt sjuka ställen

nu är jag volvopartisk men samtidigt har jag jobbat på en firma som höll på med rostlagning och bilackering från 2000-2006
så man har lärt sig dom mesta ställen bilar rostar på
och det sista jag skulle köpa är nog en E-klass merca direkt efter kommer ford fikus
den är faktist värre än e-klassen men mercan är en dyr bil så den borde inte rosta på dom ställen den gör
bmw ligger ganska bra till bortsätt från e36 volvosarna om man bort ser från x40 och 300,400 serien är dom som nog ligger bland dom bästa som jag helt klart slipat och rostlagat minst
då snackar vi bilar från 90-2006
vw 92-98 är riktigt bottenskrap oxå förövrigt