Rquired skrev:
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, jag har kört en del mil med dessa modellerna i och med att jag själv haft en 328i E36, en bekant hade en 323i E36, en kollega hade en 328i E46 och min far har haft både 325i E46 och 330i E46 utöver BMW´s jag kört i andra situationer.
Min erfarenhet är att en 323i inte har mycket att säga till emot en 328i, 28i har ett helt annat register och även om effekten ligger på lite lägre varv och att man eldar för kråkorna om man drar en M52B28 över 5500rpm så kör en sådan enkelt ifrån en 323i om inte föraren klantar sig. 323i drar villigt hela vägen till varvstoppet vilket visserligen är lite roligare än 328i som tappar lite grand dom sista 1000 varven men 28i mycket roligare till vardags eftersom den drar ordentligt i alla lägen.
Att ligga och segdra i trean genom en rondell och upptäcka att bilen i filen bredvid försöker ta sig förbi innebär bara att man behöver fälla högerfoten så drar en 328i iväg med ett rejält sug, i en 323i upplever man att man behöver växla ner och varva ordentligt för att bilen skall sticka iväg "som den bör".
330i är dock i sin tur en helt annan bil än bägge dessa, i detta fallet har en 328i i sin tur inte en chans om inte föraren i 330i klantar sig. 330i drar villigt i alla lägen precis som 328i men drar också villigt hela vägen till varvstoppet vilken en 328i inte gör på samma vis.
Jag håller faktiskt 330i absolut högst, den är snålast av sexorna i både E36 och E46, den har absolut roligast karaktär och är explosiv på ett vis som varken 323i eller 328i är och den är också på pappret klart snabbast. Jag hade personligen letat efter en sådan i trådskaparens situation, hade det inneburit att jag fått välja en sedan istället för en vacker coupé är det något jag offrat utan att blinka för motorns skull.
Sedan struntar jag personligen i prestanda rakt fram, visst om man köper en 323i riskerar man att hamna bredvid en 328i vid rödljuset och om man köper en 328i riskerar man att hamna bredvid en 330i. Men i praktiken finns alltid en snabbare bil och även om man köper en M3 E46 finns risken att en halvgammal Porsche står bredvid en vid ett rödljus en dag...
En 193hk 328i E36 kör jämnt med en 240hk Volvo 850 T5-R hela vägen upp till 200km/h som ett exempel, det tycker jag är fullt tillräckligt för att kalla 328i pigg i förhållande till motorstorleken och för att kunna jävlas hyfsat i trafiken mot de flesta standardbilar. Jag tycker det är viktigare att bilen är rolig när man kör för sin egen skull till exempel längs en go kurvig landsväg, och i dessa situationer är alla BMW roliga på grund av ett trevligt chassi och alla sexorna (320i E36 till 335i E90) mycket trevliga motorer med ett härligt ljud och ett fint gensvar från alla varvtal. Av motorerna ovan aktuella här är fortfarande 330i roligast, men köper du och vänjer dig vid en 323i kommer du inte tänka att "Jag skulle valt en starkare motor" i detta läget utan du njuter bara av bilen.