2500
Sök

BMW 3-serie till 20-åring?

Aldrig nöjd
804 Inlägg
22 februari 2012
#61
Richtenb skrev:
Det är en stor skillnad i upplevd effekt mellan en 328 och en 323 för att inte tala om en 330 och en 323. Även om den är snygg skulle jag spana efter en 330. Jag tror du blir en aning besviken när du blir omkörd av 328 E36 annars för 1/3 av priset.

Är beredd att hålla med här. Är du ute efter en 330 eller 328 så lär du ångra dig om du köper en 323. 30hk är mer än det låter som och varje gång du blir omkörd av någon av de ovanstående så kommer du dö lite inombords.tongue

Livet är för kort för att äga Volvo.

1 366 Inlägg
22 februari 2012
#62
Jag ville bara poängtera att 328 e36 är snabbare än en 323 och gör du jämförelsen med den 65kg tyngre 323 e46 så får den ännu mer stryk av en 328 e36. Eftersom att TS verkar vara intresserad av effekt så finns det ju egentligen bara två val enligt mig, 328 eller 330 där jag hade valt 330.

Bommen skrev:
Richtenb skrev:
Jaha du menar såhär jämnt alltså smile. Inte en chans som sagt någonstans i registret

http://www.youtube.com/watch?v=GqKTuTVKy4k
http://www.youtube.com/watch?v=rb8_uABCCKA
http://www.youtube.com/watch?v=WzBTW6Q47d0
http://www.youtube.com/watch?v=_zT-w-O-cvs


steifan skrev:

Till 100 är det nog väldigt jämt. Kollar man på Youtubeklipp så verkar "alla" bilar göra det på 7s. wink


gällde inte tråden e46 karossen? eller är jag helt ute och simmar?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2012
#63
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, jag har kört en del mil med dessa modellerna i och med att jag själv haft en 328i E36, en bekant hade en 323i E36, en kollega hade en 328i E46 och min far har haft både 325i E46 och 330i E46 utöver BMW´s jag kört i andra situationer.

Min erfarenhet är att en 323i inte har mycket att säga till emot en 328i, 28i har ett helt annat register och även om effekten ligger på lite lägre varv och att man eldar för kråkorna om man drar en M52B28 över 5500rpm så kör en sådan enkelt ifrån en 323i om inte föraren klantar sig. 323i drar villigt hela vägen till varvstoppet vilket visserligen är lite roligare än 328i som tappar lite grand dom sista 1000 varven men 28i mycket roligare till vardags eftersom den drar ordentligt i alla lägen.

Att ligga och segdra i trean genom en rondell och upptäcka att bilen i filen bredvid försöker ta sig förbi innebär bara att man behöver fälla högerfoten så drar en 328i iväg med ett rejält sug, i en 323i upplever man att man behöver växla ner och varva ordentligt för att bilen skall sticka iväg "som den bör".

330i är dock i sin tur en helt annan bil än bägge dessa, i detta fallet har en 328i i sin tur inte en chans om inte föraren i 330i klantar sig. 330i drar villigt i alla lägen precis som 328i men drar också villigt hela vägen till varvstoppet vilken en 328i inte gör på samma vis.

Jag håller faktiskt 330i absolut högst, den är snålast av sexorna i både E36 och E46, den har absolut roligast karaktär och är explosiv på ett vis som varken 323i eller 328i är och den är också på pappret klart snabbast. Jag hade personligen letat efter en sådan i trådskaparens situation, hade det inneburit att jag fått välja en sedan istället för en vacker coupé är det något jag offrat utan att blinka för motorns skull.

Sedan struntar jag personligen i prestanda rakt fram, visst om man köper en 323i riskerar man att hamna bredvid en 328i vid rödljuset och om man köper en 328i riskerar man att hamna bredvid en 330i. Men i praktiken finns alltid en snabbare bil och även om man köper en M3 E46 finns risken att en halvgammal Porsche står bredvid en vid ett rödljus en dag...

En 193hk 328i E36 kör jämnt med en 240hk Volvo 850 T5-R hela vägen upp till 200km/h som ett exempel, det tycker jag är fullt tillräckligt för att kalla 328i pigg i förhållande till motorstorleken och för att kunna jävlas hyfsat i trafiken mot de flesta standardbilar.

Jag tycker det är viktigare att bilen är rolig när man kör för sin egen skull till exempel längs en go kurvig landsväg, och i dessa situationer är alla BMW roliga på grund av ett trevligt chassi och alla sexorna (320i E36 till 335i E90) mycket trevliga motorer med ett härligt ljud och ett fint gensvar från alla varvtal. Av motorerna ovan aktuella här är fortfarande 330i roligast, men köper du och vänjer dig vid en 323i kommer du inte tänka att "Jag skulle valt en starkare motor" i detta läget utan du njuter bara av bilen.
Senast redigerat av Rquired (22 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

420 Inlägg
22 februari 2012
#64

huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2012
#65
Richtenb skrev:
Jaha du menar såhär jämnt alltså smile. Inte en chans som sagt någonstans i registret

http://www.youtube.com/watch?v=GqKTuTVKy4k
http://www.youtube.com/watch?v=rb8_uABCCKA
http://www.youtube.com/watch?v=WzBTW6Q47d0
http://www.youtube.com/watch?v=_zT-w-O-cvs


steifan skrev:
Richtenb skrev:
Just saying, särskilt om utgångspunkten var en 328 eller 330 i första punkten så misstänker jag att effekt och vrid spelar roll. En 323 har inte en chans mot en 328 trots att skillnaden inte är gigantisk



Till 100 är det nog väldigt jämt. Kollar man på Youtubeklipp så verkar "alla" bilar göra det på 7s. wink


Återkom när du har kikat på 0-100 videos så ser du att 330 E46 ner till 323 E46 gör 0-100 på 7s.
Men det var väl för jobbigt antar jag wink


huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2012
#66
Rquired skrev:
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, jag har kört en del mil med dessa modellerna i och med att jag själv haft en 328i E36, en bekant hade en 323i E36, en kollega hade en 328i E46 och min far har haft både 325i E46 och 330i E46 utöver BMW´s jag kört i andra situationer.

Min erfarenhet är att en 323i inte har mycket att säga till emot en 328i, 28i har ett helt annat register och även om effekten ligger på lite lägre varv och att man eldar för kråkorna om man drar en M52B28 över 5500rpm så kör en sådan enkelt ifrån en 323i om inte föraren klantar sig. 323i drar villigt hela vägen till varvstoppet vilket visserligen är lite roligare än 328i som tappar lite grand dom sista 1000 varven men 28i mycket roligare till vardags eftersom den drar ordentligt i alla lägen.

Att ligga och segdra i trean genom en rondell och upptäcka att bilen i filen bredvid försöker ta sig förbi innebär bara att man behöver fälla högerfoten så drar en 328i iväg med ett rejält sug, i en 323i upplever man att man behöver växla ner och varva ordentligt för att bilen skall sticka iväg "som den bör".

Men du har aldrig kört en bil med motorn M52TUB25? wink
Jämförelsen haltar lite grann där.


73 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
#67
Rquired skrev:
Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, jag har kört en del mil med dessa modellerna i och med att jag själv haft en 328i E36, en bekant hade en 323i E36, en kollega hade en 328i E46 och min far har haft både 325i E46 och 330i E46 utöver BMW´s jag kört i andra situationer.

Min erfarenhet är att en 323i inte har mycket att säga till emot en 328i, 28i har ett helt annat register och även om effekten ligger på lite lägre varv och att man eldar för kråkorna om man drar en M52B28 över 5500rpm så kör en sådan enkelt ifrån en 323i om inte föraren klantar sig. 323i drar villigt hela vägen till varvstoppet vilket visserligen är lite roligare än 328i som tappar lite grand dom sista 1000 varven men 28i mycket roligare till vardags eftersom den drar ordentligt i alla lägen.

Att ligga och segdra i trean genom en rondell och upptäcka att bilen i filen bredvid försöker ta sig förbi innebär bara att man behöver fälla högerfoten så drar en 328i iväg med ett rejält sug, i en 323i upplever man att man behöver växla ner och varva ordentligt för att bilen skall sticka iväg "som den bör".

330i är dock i sin tur en helt annan bil än bägge dessa, i detta fallet har en 328i i sin tur inte en chans om inte föraren i 330i klantar sig. 330i drar villigt i alla lägen precis som 328i men drar också villigt hela vägen till varvstoppet vilken en 328i inte gör på samma vis.

Jag håller faktiskt 330i absolut högst, den är snålast av sexorna i både E36 och E46, den har absolut roligast karaktär och är explosiv på ett vis som varken 323i eller 328i är och den är också på pappret klart snabbast. Jag hade personligen letat efter en sådan i trådskaparens situation, hade det inneburit att jag fått välja en sedan istället för en vacker coupé är det något jag offrat utan att blinka för motorns skull.

Sedan struntar jag personligen i prestanda rakt fram, visst om man köper en 323i riskerar man att hamna bredvid en 328i vid rödljuset och om man köper en 328i riskerar man att hamna bredvid en 330i. Men i praktiken finns alltid en snabbare bil och även om man köper en M3 E46 finns risken att en halvgammal Porsche står bredvid en vid ett rödljus en dag...

En 193hk 328i E36 kör jämnt med en 240hk Volvo 850 T5-R hela vägen upp till 200km/h som ett exempel, det tycker jag är fullt tillräckligt för att kalla 328i pigg i förhållande till motorstorleken och för att kunna jävlas hyfsat i trafiken mot de flesta standardbilar.

Jag tycker det är viktigare att bilen är rolig när man kör för sin egen skull till exempel längs en go kurvig landsväg, och i dessa situationer är alla BMW roliga på grund av ett trevligt chassi och alla sexorna (320i E36 till 335i E90) mycket trevliga motorer med ett härligt ljud och ett fint gensvar från alla varvtal. Av motorerna ovan aktuella här är fortfarande 330i roligast, men köper du och vänjer dig vid en 323i kommer du inte tänka att "Jag skulle valt en starkare motor" i detta läget utan du njuter bara av bilen.

Tack för ett väldigt informativt svar!
Får vänta på den rätta 330/328an då, tror inte jag blir så besviken även om jag köper en 323 eftersom det är min första bil men ändå. Det är 330 som det dyker upp flest av på blocket iaf smile

huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2012
#68
Köp den bil i bäst skick & med bäst utrustning i förhållande till pris och lägg mindre tanke på vilken
motor bilen har. Det är min poäng!  Sen om vissa är lite mer insnöade än andra får man väl tåla wink
Själv tyckte jag inte att en 330Ci var särskilt rolig motormässigt utan det är mer styrning/chassi som
bör vara anledningen att köpa en E46.


Handledare
1 481 Inlägg
22 februari 2012
#69
Eftersom du är 20 år så bör du kolla upp försäkringskostnaden också. Det skiljer nog ganska mycket mellan en 323 och en 330. Köp inte en bil som du knappt har råd att försäkra och inte ha pengar över till bensin. Börja hellre med en bil som kostar mindre i driftkostnad och byt efter hand som din bonus ökar.


1 366 Inlägg
23 februari 2012
#70
I rest my case.... 323 E46 har i princip exakt samma siffror som E36

http://www.bmwheaven.com/database/compa … it=Compare


steifan skrev:
Richtenb skrev:
Jaha du menar såhär jämnt alltså smile. Inte en chans som sagt någonstans i registret

http://www.youtube.com/watch?v=GqKTuTVKy4k
http://www.youtube.com/watch?v=rb8_uABCCKA
http://www.youtube.com/watch?v=WzBTW6Q47d0
http://www.youtube.com/watch?v=_zT-w-O-cvs


steifan skrev:

Till 100 är det nog väldigt jämt. Kollar man på Youtubeklipp så verkar "alla" bilar göra det på 7s. wink


Återkom när du har kikat på 0-100 videos så ser du att 330 E46 ner till 323 E46 gör 0-100 på 7s.
Men det var väl för jobbigt antar jag wink


huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#71
Richtenb skrev:
I rest my case.... 323 E46 har i princip exakt samma siffror som E36

http://www.bmwheaven.com/database/compa … it=Compare


steifan skrev:

Återkom när du har kikat på 0-100 videos så ser du att 330 E46 ner till 323 E46 gör 0-100 på 7s.
Men det var väl för jobbigt antar jag wink


Sällan angivna siffror stämmer med verkligheten. Särskilt när de inte ens kan leverera
rätt effektsiffror wink Som sagt, jämför accelerationsvideos som börjar från 0 och se till 100
så verkar det inte vara någon större skillnad i verkligheten (323, 328, 325, 330 ~7s)

Kolla den här jämförelsen mellan 328Ci och 325Ci:
http://www.zeperfs.com/en/duel2370-90.htm
Nästan dött lopp och då har ändå 325 väldigt lika prestanda som en 323.
Senast redigerat av steifan (23 februari 2012)


1 366 Inlägg
23 februari 2012
#72
Vänta, du är lite motsägelsefull. Du visar ett test mot en 325 som har dubbla rör från motorn till skillnad från 323 som har enkelt och säger att den nästan vinner mot en 328 (vilket den inte gjorde). Men jag har ju aldrig nämnt en 325 i diskussionen. Det är ju som att jag skulle säga att en 328 är nästan som en 330 och vinner ännu mer överlägset mot en 325. Ingen logik

Om du hittar en orginal 323 e46 mot en orginal 328 e46 som inte är vinklad åt nåt håll så ser jag gärna på resultatet

steifan skrev:
Richtenb skrev:
I rest my case.... 323 E46 har i princip exakt samma siffror som E36

http://www.bmwheaven.com/database/compa … it=Compare


steifan skrev:

Återkom när du har kikat på 0-100 videos så ser du att 330 E46 ner till 323 E46 gör 0-100 på 7s.
Men det var väl för jobbigt antar jag wink


Sällan angivna siffror stämmer med verkligheten. Särskilt när de inte ens kan leverera
rätt effektsiffror wink Som sagt, jämför accelerationsvideos som börjar från 0 och se till 100
så verkar det inte vara någon större skillnad i verkligheten (323, 328, 325, 330 ~7s)

Kolla den här jämförelsen mellan 328Ci och 325Ci:
http://www.zeperfs.com/en/duel2370-90.htm
Nästan dött lopp och då har ändå 325 väldigt lika prestanda som en 323.


1 364 Inlägg
23 februari 2012
#73
Richtenb skrev:
Vänta, du är lite motsägelsefull. Du visar ett test mot en 325 som har dubbla rör från motorn till skillnad från 323 som har enkelt och säger att den nästan vinner mot en 328 (vilket den inte gjorde). Men jag har ju aldrig nämnt en 325 i diskussionen. Det är ju som att jag skulle säga att en 328 är nästan som en 330 och vinner ännu mer överlägset mot en 325. Ingen logik

Om du hittar en orginal 323 e46 mot en orginal 328 e46 som inte är vinklad åt nåt håll så ser jag gärna på resultatet

steifan skrev:
Richtenb skrev:
I rest my case.... 323 E46 har i princip exakt samma siffror som E36

http://www.bmwheaven.com/database/compa … it=Compare




Sällan angivna siffror stämmer med verkligheten. Särskilt när de inte ens kan leverera
rätt effektsiffror wink Som sagt, jämför accelerationsvideos som börjar från 0 och se till 100
så verkar det inte vara någon större skillnad i verkligheten (323, 328, 325, 330 ~7s)

Kolla den här jämförelsen mellan 328Ci och 325Ci:
http://www.zeperfs.com/en/duel2370-90.htm
Nästan dött lopp och då har ändå 325 väldigt lika prestanda som en 323.


+1


huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#74
Richtenb skrev:
Vänta, du är lite motsägelsefull. Du visar ett test mot en 325 som har dubbla rör från motorn till skillnad från 323 som har enkelt och säger att den nästan vinner mot en 328 (vilket den inte gjorde). Men jag har ju aldrig nämnt en 325 i diskussionen. Det är ju som att jag skulle säga att en 328 är nästan som en 330 och vinner ännu mer överlägset mot en 325. Ingen logik

Om du hittar en orginal 323 e46 mot en orginal 328 e46 som inte är vinklad åt nåt håll så ser jag gärna på resultatet

steifan skrev:
Richtenb skrev:
I rest my case.... 323 E46 har i princip exakt samma siffror som E36

http://www.bmwheaven.com/database/compa … it=Compare

Sällan angivna siffror stämmer med verkligheten. Särskilt när de inte ens kan leverera
rätt effektsiffror wink Som sagt, jämför accelerationsvideos som börjar från 0 och se till 100
så verkar det inte vara någon större skillnad i verkligheten (323, 328, 325, 330 ~7s)

Kolla den här jämförelsen mellan 328Ci och 325Ci:
http://www.zeperfs.com/en/duel2370-90.htm
Nästan dött lopp och då har ändå 325 väldigt lika prestanda som en 323.


Varför blandar du in E36:or i bilden för då?  wink

Kika på denna videon där en 325Ti (något lägre vikt än en sedan/coupé) kör mot en 323 sedan och en 330 ligger bakom och fiser.
Väldigt jämnt wink




Här har du samma 325Ti som kör mot en 328i E36, väldigt jämnt också. Även om 325an drar iväg lite tidigare varje gång:


Stämmer inte riktigt överrens med påstående om att 328 allmänt skulle vara bättre i alla register än tex 323 (som tydligen är likvärdig som 325Ti i klippet ovan).
Senast redigerat av steifan (23 februari 2012)


1 366 Inlägg
23 februari 2012
#75
Ja vad ska man säga... Så till vida att du inte faktiskt satt i bilen så är det helt omöjligt för dig att avgöra exakt hur långt fram 325:an är i förhållande till 323:an. Bonusklippet talar ju sitt tydliga språk där man faktiskt kan SE hur mycket snabbare 325 ti faktiskt är. Men men detta blev lite off topic, jag har inget mer att tillägga tycker fakta +filmer talar sitt tydliga språk


huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#76
Richtenb skrev:
Ja vad ska man säga... Så till vida att du inte faktiskt satt i bilen så är det helt omöjligt för dig att avgöra exakt hur långt fram 325:an är i förhållande till 323:an. Bonusklippet talar ju sitt tydliga språk där man faktiskt kan SE hur mycket snabbare 325 ti faktiskt är. Men men detta blev lite off topic, jag har inget mer att tillägga tycker fakta +filmer talar sitt tydliga språk

Och bonusklippet är ju då alltså en trimmad (bytta kamaxlar osv) 330Ci Cabriolet som kör mot 323an först och sedan 325an så jag vet inte riktigt om det visar hur pass mycket snabbare 325an är i förhållande till 323an?

Alltså.. en 323 håller hyfsat jämnt med en 325Ti i högre hastigheter med upprepade rullande starter.
Och samma 325Ti håller väldigt jämnt mot en 328 E36 (som du har påstått är bättre i alla register
än en 323, som trots allt verkar hålla jämnt med samma 325Ti under upprepade test). Kika här: http://www.youtube.com/watch?v=cbb3orc7k70 En halv billängd på 1350m till godo för en 328i (förmodligen helt annan bil än den blåa) mot 325Ti när båda använder 18" hjul.

Vad är då poängen? Jo, 328 (2,8l ~192hk/280Nm) är nog inte så överlägset snabb i
"alla register" mot 323 (2,5l ~185hk/245Nm) som påstås.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2012
#77
steifan skrev:
Richtenb skrev:
Ja vad ska man säga... Så till vida att du inte faktiskt satt i bilen så är det helt omöjligt för dig att avgöra exakt hur långt fram 325:an är i förhållande till 323:an. Bonusklippet talar ju sitt tydliga språk där man faktiskt kan SE hur mycket snabbare 325 ti faktiskt är. Men men detta blev lite off topic, jag har inget mer att tillägga tycker fakta +filmer talar sitt tydliga språk

Och bonusklippet är ju då alltså en trimmad (bytta kamaxlar osv) 330Ci Cabriolet som kör mot 323an först och sedan 325an så jag vet inte riktigt om det visar hur pass mycket snabbare 325an är i förhållande till 323an?

Alltså.. en 323 håller hyfsat jämnt med en 325Ti i högre hastigheter med upprepade rullande starter.
Och samma 325Ti håller väldigt jämnt mot en 328 E36 (som du har påstått är bättre i alla register
än en 323, som trots allt verkar hålla jämnt med samma 325Ti under upprepade test). Kika här: http://www.youtube.com/watch?v=cbb3orc7k70 En halv billängd på 1350m till godo för en 328i (förmodligen helt annan bil än den blåa) mot 325Ti när båda använder 18" hjul.

Vad är då poängen? Jo, 328 (2,8l ~192hk/280Nm) är nog inte så överlägset snabb i
"alla register" mot 323 (2,5l ~185hk/245Nm) som påstås.

Och så finns det klipp att hitta där 323i synbart hamnar precis så långt bakom en 328i som siffrorna på pappret antyder att den skall göra. Och du har själv länkat till siffror som visar på 328i´s markant bättre segdragningsförmåga även jämfört med en 325i E46 som har ungefär samma effekt och även dubbelvanos.

Trådskaparen, leta efter en bil i så fint skick som möjligt. Är den finare en 323i har du roligt i den, men när de starkare motorerna har bättre prestanda och samma förbrukning är det förstås värt att leta efter de finare 328i/330i!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

73 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#78
Rquired skrev:
steifan skrev:
Richtenb skrev:
Ja vad ska man säga... Så till vida att du inte faktiskt satt i bilen så är det helt omöjligt för dig att avgöra exakt hur långt fram 325:an är i förhållande till 323:an. Bonusklippet talar ju sitt tydliga språk där man faktiskt kan SE hur mycket snabbare 325 ti faktiskt är. Men men detta blev lite off topic, jag har inget mer att tillägga tycker fakta +filmer talar sitt tydliga språk

Och bonusklippet är ju då alltså en trimmad (bytta kamaxlar osv) 330Ci Cabriolet som kör mot 323an först och sedan 325an så jag vet inte riktigt om det visar hur pass mycket snabbare 325an är i förhållande till 323an?

Alltså.. en 323 håller hyfsat jämnt med en 325Ti i högre hastigheter med upprepade rullande starter.
Och samma 325Ti håller väldigt jämnt mot en 328 E36 (som du har påstått är bättre i alla register
än en 323, som trots allt verkar hålla jämnt med samma 325Ti under upprepade test). Kika här: http://www.youtube.com/watch?v=cbb3orc7k70 En halv billängd på 1350m till godo för en 328i (förmodligen helt annan bil än den blåa) mot 325Ti när båda använder 18" hjul.

Vad är då poängen? Jo, 328 (2,8l ~192hk/280Nm) är nog inte så överlägset snabb i
"alla register" mot 323 (2,5l ~185hk/245Nm) som påstås.

Och så finns det klipp att hitta där 323i synbart hamnar precis så långt bakom en 328i som siffrorna på pappret antyder att den skall göra. Och du har själv länkat till siffror som visar på 328i´s markant bättre segdragningsförmåga även jämfört med en 325i E46 som har ungefär samma effekt och även dubbelvanos.

Trådskaparen, leta efter en bil i så fint skick som möjligt. Är den finare en 323i har du roligt i den, men när de starkare motorerna har bättre prestanda och samma förbrukning är det förstås värt att leta efter de finare 328i/330i!

Ja jag kollar blocket varje dag efter 323-330, känner mig nöjd med infon jag fått härifrån vad gäller prestandan i dessa bilar. Är såklart roligare om det är en fin 328/330 som dyker upp först, men vi får se. Kommer tillbaka och skriver när jag har köpt en smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
23 februari 2012
#79
FiLLZor skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:

Och bonusklippet är ju då alltså en trimmad (bytta kamaxlar osv) 330Ci Cabriolet som kör mot 323an först och sedan 325an så jag vet inte riktigt om det visar hur pass mycket snabbare 325an är i förhållande till 323an?

Alltså.. en 323 håller hyfsat jämnt med en 325Ti i högre hastigheter med upprepade rullande starter.
Och samma 325Ti håller väldigt jämnt mot en 328 E36 (som du har påstått är bättre i alla register
än en 323, som trots allt verkar hålla jämnt med samma 325Ti under upprepade test). Kika här: http://www.youtube.com/watch?v=cbb3orc7k70 En halv billängd på 1350m till godo för en 328i (förmodligen helt annan bil än den blåa) mot 325Ti när båda använder 18" hjul.

Vad är då poängen? Jo, 328 (2,8l ~192hk/280Nm) är nog inte så överlägset snabb i
"alla register" mot 323 (2,5l ~185hk/245Nm) som påstås.

Och så finns det klipp att hitta där 323i synbart hamnar precis så långt bakom en 328i som siffrorna på pappret antyder att den skall göra. Och du har själv länkat till siffror som visar på 328i´s markant bättre segdragningsförmåga även jämfört med en 325i E46 som har ungefär samma effekt och även dubbelvanos.

Trådskaparen, leta efter en bil i så fint skick som möjligt. Är den finare en 323i har du roligt i den, men när de starkare motorerna har bättre prestanda och samma förbrukning är det förstås värt att leta efter de finare 328i/330i!

Ja jag kollar blocket varje dag efter 323-330, känner mig nöjd med infon jag fått härifrån vad gäller prestandan i dessa bilar. Är såklart roligare om det är en fin 328/330 som dyker upp först, men vi får se. Kommer tillbaka och skriver när jag har köpt en smile

Lycka till!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
23 februari 2012
#80
Glöm inte att kika lite på 320 också (som fick 2,2l M54-motor from 2001 med 170hk, men ingen supersportbil som 328/330). Facelift-sedanerna tycker jag ser rätt så hyggliga ut jämfört med de tidigare.

Lite exempel på bilar som har hyfsat med utrustning inom prisklassen:
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_3 … =6&w=3
http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_ … =6&w=3
http://www.blocket.se/malmo/BMW_320_I_A … =6&w=3

Till synes mycket fräsch 320 Ci 2002 med helrätt kulör uppe i de Jämtländska skogarna:
http://www.blocket.se/jamtland/BMW_320_ … =6&w=3 cool

Fördelar? Ptja.. nyare bil / peng, mindre problem med krypande rost osv.
Kanske tom även lägre försäkringspremie. Kan vara värt lite grann om man är så pass ung som 20 wink



Sök