6500
Sök

Motor byte Opel vectra GL 1.8 -99 till en turbo motor

7 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Tja
Jag vill byta min motor på min Opel vectra GL 1.8 -99 till en turbo motor , men vet inte vilken som passar och så eller tror ni de går att lägga in en turbo i min motor nu? Kom med förslag
Tack på förhand!

1 366 Inlägg
9 februari 2012
Ja calibra turbo motor t.ex. fast då hade jag ju hellre köpt en calibra rakt av istället

2 924 Inlägg
9 februari 2012
Vill du kunna besiktiga bilen och köra lagligt på vägen?

~ Life is short, have FUN! ~

7 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Aa det tänkte jag mig, fast jag tänkte byta till en vW passat motor 1.8t?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 februari 2012
Det är väl mer eller mindre kört på en så "ny" bil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 366 Inlägg
9 februari 2012
Om den ska besiktas så måste den reggas om som amatörbyggt eller ombyggt fordon.

7 Inlägg
9 februari 2012
Trådstartare
Vad menar du med kört? Jo men de vet jag att man måste.

1 915 Inlägg
10 februari 2012
Du vet att det krävs mkt jobb för att kunna regga bilen som ombyggt fordon ?
Räcker inte att bara byta motorn.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2012
Jag menade helt enkelt att det är tveksamt om man kan få till det på ett ekonomiskt försvarbart sätt.
Jag är inte så hemma på reglerna men går det att regga om en helfordonsgodkänd bil som ombyggt fordon?

1 366 Inlägg
10 februari 2012
Det går att regga om alla bilar som ombyggt fordon så länge du ändrar tillräckligt mycket och på rätt sätt.

Läs typ Motor, växellåda och bakaxel eller bromsar runt om

RD_87 skrev:
Jag menade helt enkelt att det är tveksamt om man kan få till det på ett ekonomiskt försvarbart sätt.
Jag är inte så hemma på reglerna men går det att regga om en helfordonsgodkänd bil som ombyggt fordon?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
10 februari 2012
Richtenb skrev:
Det går att regga om alla bilar som ombyggt fordon så länge du ändrar tillräckligt mycket och på rätt sätt.

Läs typ Motor, växellåda och bakaxel eller bromsar runt om

RD_87 skrev:

Okej, då är det alltså inte omöjligt, bara omotiverat skitdyrt. smile

7 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
haha okii men då vet jag .... Då var det dags för en ny bil;)

1 366 Inlägg
11 februari 2012
Japp tyvärr, så länge du vill köra lagligt :-). Jo skitdyrt kan man lugnt säga..

Fri fart för ett fritt folk!
15 018 Inlägg
11 februari 2012
Richtenb skrev:
Japp tyvärr, så länge du vill köra lagligt :-). Jo skitdyrt kan man lugnt säga..

inte olagligt att hänga i en motor med mer effekt
bara att man måste reg bes inom en månad efter man bytt motorn

och det kan tolkas ganska fritt ;-)

polisen vet inte när du bytte motor så dom kan bara ge föreläggande att bilen ska reg bes inom 1månad

gör man det med en ny bes bil så är chansen inte så stor att det går åt skogen förens efter 1år
smile

och byta motor är bara svårt första gången efter ett par år är man kung på motorbyte

och det är inte straffbart att byta motor till en med mer effekt så jag ser inga hinder att ha en rolig motor i mellan bes ivärsta fall får man byta motor mitt i det roliga för att regga den med orginal motorn igen smile

eftersom polisen inte skriver upp att det sitter turbo och skit säger man till bes att man fick föreläggande om regg bes pga man hade öppet filter och dom släpper igenom den med orginal motorn utan papper ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

2 924 Inlägg
11 februari 2012
Growe skrev:
Richtenb skrev:

polisen vet inte när du bytte motor så dom kan bara ge föreläggande att bilen ska reg bes inom 1månad

gör man det med en ny bes bil så är chansen inte så stor att det går åt skogen förens efter 1år
smile

och byta motor är bara svårt första gången efter ett par år är man kung på motorbyte

och det är inte straffbart att byta motor till en med mer effekt så jag ser inga hinder att ha en rolig motor i mellan bes ivärsta fall får man byta motor mitt i det roliga för att regga den med orginal motorn igen smile

eftersom polisen inte skriver upp att det sitter turbo och skit säger man till bes att man fick föreläggande om regg bes pga man hade öppet filter och dom släpper igenom den med orginal motorn utan papper ;-)

Låter ju enkelt och bra i ett forumsinlägg... men för nybörjaren eller den ovane bilmekaren är det väldigt komplicerat...
Det är ju lixom inte bara att "slänga i" en VW 1.8t motor i en Opel Vectra... roll Krävs en hel del modifikationer för att få ihop det då de inte är gjorda för varandra i storlek, infästningar, anslutningar, transmisson, bränsle- vatten, luft-, avgas-, elsystem mm... vilket innebär en väldans massa ombyggnation fram och tillbaka, om man växlar motor fram å tillbaka...

~ Life is short, have FUN! ~

15 018 Inlägg
11 februari 2012
peegee skrev:
Growe skrev:
Richtenb skrev:

smile

Låter ju enkelt och bra i ett forumsinlägg... men för nybörjaren eller den ovane bilmekaren är det väldigt komplicerat...
Det är ju lixom inte bara att "slänga i" en VW 1.8t motor i en Opel Vectra... roll Krävs en hel del modifikationer för att få ihop det då de inte är gjorda för varandra i storlek, infästningar, anslutningar, transmisson, bränsle- vatten, luft-, avgas-, elsystem mm... vilket innebär en väldana massa ombyggnation fram och tillbaka, om man växlar motor fram å tillbaka...

självklart väljer man calibrans turbo motor något annat vorre dumnt...eftersom det finns turbo motorer som passar rakt i väljer man så klart en sån smile

1 366 Inlägg
11 februari 2012
Det låter ju lite jobbigt att byta motor i en bil som är värd kanske 15k och sen byta tillbaka till original igen varje år. För du kan glömma att man kommer igenom med en turbo i en sugis bil. Men visst, klart det går

15 018 Inlägg
11 februari 2012
Richtenb skrev:
Det låter ju lite jobbigt att byta motor i en bil som är värd kanske 15k och sen byta tillbaka till original igen varje år. För du kan glömma att man kommer igenom med en turbo i en sugis bil. Men visst, klart det går

värdet på bilen spelar väll ingen roll?!

så fort man börjar montera sänknigsatser eller kapar fjädrarna och håller på och fular sig rent allmänt är värdet 0kr

oavsätt bilmodell den normala marknaden blir den högst ointresant

så då handlar det om vad den intreserade är beredd på att betala

och jag lägger inte ner en krona på mina bilar som jag tror jag får tillbaka
iof aldrig gjort en förlust affär än så länge

man kan jhu inte vara tråkig som alla andra och köpa allt färdigt

7 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
Asså har inte änkt och byta motorn själv utan en kompis som är grym på de , men undrar bara ifall de är värt de , eller istället köpa en bil me turbo , fast lite svårt o hitta en 00 me turbo som inte drar så mkt , eller åkt så mkt för den delen heller!

7 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
Har ni nga tips på bra bilar som man kan styla och som har en hysad bra motor med turbo?

Sök